Separat mottagningsantenn vid störningar

SM5NFT

Well-Known Member
Många har problem med störningseländet på kortvåg vid sitt hemma QTH, och man funderar på olika sätt att förbättra sin situation. Diskuterade lösningar kan vara allt ifrån att köra remote till antennplacering och utformning (balanserad antenn/matare etc), och diverse avstörningsmetoder (baluner, chokes etc).

Något som jag undrar över är varför inte en separat, aktiv, antenn för mottagning diskuteras oftare. Den kan ganska enkelt kamoufleras så att den inte stör grannarna visuellt och placeras utanför stördimman runt huset. Kanske till och med utanför den egna tomten om man petar ner kabeln i marken lite försiktigt. Även om det säkert finns nackdelar med aktiva antenner borde valet vara lätt om man kan få ner störningsnivån med kanske ett par S-enheter.

Ett exempel på en kille som löst problemet med störningar med en aktiv antenn finns här: Loop Antenna. Enligt egen utsago minskade han sina störningar från S8 till S1 genom att placera en aktiv loop-antennen i bortre kanten av tomten.

/Arne
 
Det är nog absolut ett alternativ värt att pröva! Ett annat alternativ kan vara att använda en "noisekiller" med en "sense-antenn". Med "noisekillern" kan man sedan fasa ut de lokala brusstörningarna. Har inte provat någon själv men vet att många använder metoden med framgång. Kommer inte på varumärket men vet att den finns till försäljning.

/Lasse
 
Jag tänkte testa med en sk "Miniwhip".

Den syns knappt, men fungerar ganska bra.
Fördelen med en loop är att den är kanske mindre störningskänslig.
 
Last edited:
En kombination som jag tycker verkar intressant är en aktiv loop för mottagning och en magnetisk loop för sändningen. De två antennerna borde komplettera varann på ett bra sätt. Den magnetiska loopen tar liten plats och har skaplig prestanda, men är mindre smidig att använda. Den aktiva loopen är lättplacerad och hör bra, samtidigt som den är inte behöver "tunas om" hela tiden när man lyssnar runt.

Är det någon här som har praktisk erfarenhet av kombinationen?

/Arne
 
Min flaggstång (12 meter hög) blir nog bra för att bära upp en sändarantenn. Men för mottagning funkar den inte så bra. Brusnivån är ganska hög. Det är inte bara mitt hus som stör, utan även grannarnas. Så att ge sig på alla störkällor är en omöjlighet.
En aktiv loop kanske är den rätta medicinen. Jag hittade denna på nätet. Kan den vara lämplig?
Jag tänker mig i så fall två loopar vridna 90 grader i förhållande till varandra, så att man slipper rotor. Monteringen blir i så fall uppe på skorstenen så att man kommer över den värsta stördimman. Verkar det vettigt eller tänker jag fel?
 
Back
Top