Sjuk av radiostrålning


Jag vet inte vad du menar med detta inlägg och hur du har analyserat deras hemsida och länkningar, Janne (du får gärna ge en kommentar) men jag tycker mig klart se följande:

När man läser EL-allergikernas hemsida får man tankarna till toppstyrda skumma samfund utan insyn i ledningen. Enkla lättförståeliga budskap kan det verka som och dessa försöker man sprida med hjälp av påstådda upplevelser och händelser. Det finns ingen som helst substans i påståendena men man försöker verka som om det finns det.

Och länken avslöjar dessutom följande:
En sådan här rörelse tar alla chanser att se en svaghet hos motståndaren som en fördel. T ex när politiker börjar vackla mot en företeelse som man inte kan förklara, och som en extra säkerhetsåtgärd vill sänka säkerhetsnivåerna för strålningsfälten ytterligare, ja då utnyttjar el-allergikerna detta direkt och säger att man hade rätt. Detta basuneras tillbaka till medlemmarna som ett "Pressmeddelande" och blir som en rundgång för att stärka imbecillernas självkänsla ytterligare, och det hela fortsätter.

Fortfarande finns INGA tester som bevisar deras sak och ändå låter sig vissa politiker övertalas tyvärr. I ett antennärende fick en amatör avslag på sin mast just för att politikerna tyckte att det var ett skäl i sig att grannarna kände oro för strålningen, istället för att försöka lugna och förklara att strålningen inte är farlig och att ju högre masten blir ju lägre blir faktiskt strålningen vid marken. Sätter vi inte ner foten och stoppar detta absurdum kommer det att bli värre och värre. Det enda som duger är att man inte accepterar något jams utan tekniska/medicinska bevis. Så är västvärlden uppbyggd hade jag för mig i alla fall. Annars kan vi lika gärna införa en religiös stat.

Vi måste alla bli bättre på att förklara vilket bullshit el-allergikerna håller på med. Det är enda sättet vi kan stoppa detta skitet på. Politikerna har ett stort ansvar också.
 
Last edited:
"Jag vet inte vad du menar med detta inlägg" skriver Per.

Jag undrar bara hur det ligger till, det verkar vara ett svårt fall att lösa. Själv har jag inga kunskaper i ämnet, därför läser jag på olika sidor om olika åsikter.


Janne;)
 
Last edited:
"Jag vet inte vad du menar med detta inlägg" skriver Per.

Jag undrar bara hur det ligger till, det verkar vara ett svårt fall att lösa. Själv har jag inga kunskaper i ämnet, därför läser jag på olika sidor om olika åsikter.


Janne;)

Om man inte förstår vad hela denna diskussion har gått ut på kan man kanske tycka så. Det var just att man skulle sluta tycka och sluta att bara ha ÅSIKTER och istället hålla sig till tester och bevisade fakta som var hela grejen. Att säga att el-allergi är frågan om en åsikt gör oss bara trötta.
 
Elallergi är en sjukdom - det kan vi nog vara överens om. Den kan med fördel behandlas på det lokala sjukhusets psykiatriska avdelning.
Elallergiker känner strålning där den inte finns och känner den inte där den finns, det kan bevisas. Motsatserna har aldrig bevisats!
 
Man kan bara konstatera att begreppet radiostrålning finns och används i sjukvården för olika verksamma behandlingar. Alltså påverkar radiostrålning kroppen. Frågan är sedan i vilken grad och om det kan orsaka malignitet.

Apropå radiomaster och överrepresantion av leukemi finns det vid Vatikanens radioanläggningar i Italien.
 
Man kan bara konstatera att begreppet radiostrålning finns och används i sjukvården för olika verksamma behandlingar. Alltså påverkar radiostrålning kroppen. Frågan är sedan i vilken grad och om det kan orsaka malignitet.

Apropå radiomaster och överrepresantion av leukemi finns det vid Vatikanens radioanläggningar i Italien.

Uppvärmning med radiostrålning bl a genom värmeterapi är ju ingen nyhet och inget konstigt med när man kommer upp i extremt starka fält och dessa kan vara hälsovådliga förstås men det är inte det vi talar om här. Allergin gäller låga nivåer och det är altså inte frågan om uppvärmningsproblem.

Det förekommer även misstänksamhet mot att lågfrekventa magnetfält (50-60 Hz) skulle kunna ge upphov till leukemi bland lokförare och ställverkspersonal men det är svårt att påvisa med statistisk säkerhet då enstaka fall av kanske en eller två drabbade i en liten grupp ger en missvisande statistik. Här är det också enorma magnetfält jämfört med vad vi normalt utsätter oss för. Det här har heller inget med allergi att göra. Men jag skulle vilja se de uppgifter om Vatikanens radiostation du nämner. Har du några siffror? Är det lågfrekventa magnetfält för att man befinner sig nära transformatorer eller du menar att det skulle vara själva den radiofrekventa strålningen? Fram med fakta tack. Det går runt många skrönor i detta ämne.

Förutom att man inte alls förstår är nog problemet också att man blandar samman dessa 3 olika diskussioner till en, och om man inte förstår, ja då "tycker" man gärna istället. Som vanligt tror sig den imbecille sig veta bättre än expertisen. Suck. Sen att man inte kan avgöra magnituden av försumbara eller obefintliga risker i detta ämne i relation mot sannolikheter för annat vi utsätter oss i det dagliga livet, gör inte saken bättre.

Men som sm6bze skriver och detta kan vi nog alla skriva under på:
Elallergi är en sjukdom - det kan vi nog vara överens om. Den kan med fördel behandlas på det lokala sjukhusets psykiatriska avdelning.
Elallergiker känner strålning där den inte finns och känner den inte där den finns, det kan bevisas. Motsatserna har aldrig bevisats!
 
Så som en del argumeterar så har vi då även bevis för att radioaktiv strålning är ofarlig. Jag kan ställa upp 100 personer och bestråla dom utan att någon skulle kunna avgöra om strålningen var av eller på. Alltså är påstådda symptom och sjukdomar från Tjernobyl är något ryssarna ska behandla inom psykvården? :p

Kan det vara så att ALLA blir sjuka av höga halter radioaktiv strålning medans ett fåtal får besvär av elektriska fält. Han jag känner hade BEVISAT höga halter kvicksilver i kroppen och hans besvär försvann med amalgamet i munnet. Det var aldrig så att han kunde avgöra av-på-av precis som om vi säger att ljuset är på. Han kunde titta på TV, men han kände av det först efter en längre stunds exponering och han blev dålig på ett sätt utan solklara symptom som att det svider här, det sticker där osv.
 
Last edited:
Micke,
Radioaktiv strålning kan bevisas. Det finns ett komplicerat instrument som heter Geigermätare. Hade dom 100 du vill bestråla haft ett sådant hade dom säkert protesterat.
Skador av radioaktiv strålning kan bevisas, det finns ju massor av "kliniska" fall på detta, bl a efter Tjernobyl. Jag tror inte ryssarna behandlade dom inom psykvården.
Din argumentation är lite konstig (minst sagt)!
 
Last edited:
Så som en del argumeterar så har vi då även bevis för att radioaktiv strålning är ofarlig. Jag kan ställa upp 100 personer och bestråla dom utan att någon skulle kunna avgöra om strålningen var av eller på. Alltså är påstådda symptom och sjukdomar från Tjernobyl är något ryssarna ska behandla inom psykvården? :p

Kan det vara så att ALLA blir sjuka av höga halter radioaktiv strålning medans ett fåtal får besvär av elektriska fält. Han jag känner hade BEVISAT höga halter kvicksilver i kroppen och hans besvär försvann med amalgamet i munnet. Det var aldrig så att han kunde avgöra av-på-av precis som om vi säger att ljuset är på. Han kunde titta på TV, men han kände av det först efter en längre stunds exponering och han blev dålig på ett sätt utan solklara symptom som att det svider här, det sticker där osv.

Du har ju inte fattat nånting av vad vi snackar om. All vetenskap verkar vara ett mysterium för dig?

Men eftersom du är så anonym tänker jag inte lägga ner någon mer energi på att besvara dig.
 
Last edited:
Angående Vatikanens ev strålningsskador via sina radioanläggningar så vet jag att dom blev dömda i första instans att ha orsakat det hela men också att Vatikanen har överklagat till nästa högre instans. Om det hela fungerar som i Sverige att det i princip är icke jurister som sitter i 1:a instans vet jag inte. Om det är så så kan det vara en massa tyckande och känslor som fällde utslaget. 2:a instans brukar det finnas enbart jurister som sitter i domstolen och då kan man förutsäga att känslorna är bortrensade i domen.

Fotnot: I Sverige kan du inte överklaga en dom i tingsrätten om den enbart ger böter. Rättvist?
 
Hej och god fortsättning på nya året.

Intressant läsning tycker jag om vad man tror, vet eller inte vet om elallergi.
Visst finns det skrönor som någon skriver, likaså tror man på det man vill tro på i sådana här saker, sedan har vi vetenskapen och vad den kommit fram till.

Jag har varken ambition eller kunskap att bedöma hur det är ställt med dessa människor som drabbats, MEN....Som en hel del kanske anser, så existerar ingenting som inte med matematik går att bevisa. Likaså "det som inte syns finns inte"

Vetenskapen är förmodligen den vetskap om en sak som forskare kan bevisa på ett eller annat sätt.

Personligen tror jag inte att det alltid är rätt som forskarna kommer fram till, eftersom behandlingsmetoder av olika sjukdomar har varierat genom historien.

Gränsvärden om gifter och strålning som sätts idag kan justeras om 75 år, fram tills dess är väl det som satts idag vetenskap, hur galet det än låter och vi skall fullt och fast lita på det.

Så långt är allt bra tror jag, men inget fel att vara lite kritisk ibland.
Går vi långt tillbaka i tiden så får man kalla kårar hur sjukvetenskapen var. Det var dock "vetenskap" tyvärr.

Hur "konstiga kvinnor" skulle bevisa att de inte var häxor....en del av dem flöt ju när de blev kastade i vattnet m.a.o. fanns det en hel del häxor.

Jag tror för min del att vi skall som Roy FPD skriver försöka att med de drabbade så mycket som möjligt försöka samverka, för att på sikt komma fram till någonting.

Sjuka blir de oavsett vad vi tror och tycker och det är synd om de som drabbas.

73 de Erland KTC
 
Jag tror för min del att vi skall som Roy FPD skriver försöka att med de drabbade så mycket som möjligt försöka samverka, för att på sikt komma fram till någonting.

Sjuka blir de oavsett vad vi tror och tycker och det är synd om de som drabbas.

73 de Erland KTC

Jo, en typisk kommentar från en fredsskadad svensk som vill tro gott om alla.
 
Jag tror för min del att vi skall som Roy FPD skriver försöka att med de drabbade så mycket som möjligt försöka samverka, för att på sikt komma fram till någonting.

Sjuka blir de oavsett vad vi tror och tycker och det är synd om de som drabbas.

73 de Erland KTC

Jo, en typisk kommentar från en godtrogen fredsskadad svensk som vill tro gott om alla.
 
Hej Per

Jo, en typisk kommentar från en fredsskadad svensk som vill tro gott om alla.

Jo man vill försöka att tro gott om sina medmänniskor, åtminstone i sådana här frågor.
Vi får se om ett antal år vad som hänt i frågan.
Ha det och 73
Erland SM6KTC
 
Du har ju inte fattat nånting av vad vi snackar om. All vetenskap verkar vara ett mysterium för dig?

Men eftersom du är så anonym tänker jag inte lägga ner någon mer energi på att besvara dig.

Lite synd att jag är så anonym att det inte går att diskutera med en sådan...... :rolleyes:

Annars vore det ju ett bra läge att berätta för mig vad ni diskuterar?

Jag trodde att det var precis som rubriken "sjuk av radiostrålning" och du förnekar det eftersom mänskliga testobjekt inte kan användas som ett instrument som signalerar "av" eller "på".

Detta trots att tusental människor oberoende av varandra blev sjuka allt eftersom bildskärmarna kom till arbetsplatserna. En väldigt stor del av dom HADE bevisat höga halter kvicksilver i kroppen och botades också av amalgamsanering. Detta också helt oberoende av varandra. Det i en tid före internet hade blivit var mans egendom. Han jag känner hade INGEN annan som berättade för honom vilka symptom han skulle ha eller vilka fält han skulle bli sjuk av. Likadant som för så många andra.

Och så argumenterar jag konstigt när jag drar parallellen till Radioaktiv strålning, den är bevisat livsfarlig i högre doser och utan att en endaste människa kan säga om den är av eller på. Den kan bara upptäckas med mätinstrument, precis som med elektriska fält.

Jag förstår att du som radioamatör gör allt för att slå ifrån dig allt o kalla alla dessa för psykiskt sjuka. Det är ju din hobby som är hotad.... Men jag påstår aldrig att de fält du skickar ut gör någon människa sjuk. Dels vara dom under för liten del av dygnets timmar och sedan blir styrka för liten att påverka människor.

Jag är likväl skeptisk till alla påståenden om att mobilmaster och enskilda telefoner på flera meters håll skulle vara skadliga.

Men det finns extremt många exempel på diverse sjukdomar och STARKA elektriska fält där man ser en klar överrepresentation bland människor som vistas länge i sådana fält. Där har man kunnat påvisa en ökad risk för ex leukemi vid långvarig exponering av fält över 0.4uT.

Den generation som jag hört mest om drabbas av elöverkänslighet är också de med ganska taskig tandstatus om mycket amalgam i munnen. Jag är då lite frågande själv. Är det då elektriska fält eller kvicksilvret som är boven. Kanske en kombination av det.

Eftersom jag själv sett problemet hos en person där det kunde kopplas till kvicksilvret i tänderna så är MIN EGEN TEORI att det inte är fälten ensamma utan någon form av elektrolys ihop med fälten, metallen o munnen och diverse syror, baser eller salter som kan ligga fungera som elektrolyt. Varför skulle det vara så konstigt egentligen. Man kan lätt få olika metaller att och salter att bilda nya former och föreningar i elektrolys. Varför skulle inte kvicksilvret kunna bilda ett förening som kan tas upp av kroppen?

Det blir då en jävligt svår sak att bevisa HUR patienten fått höga halter kvicksilver i kroppen. Symptomen kommer ju inte direkt. Det kan ju vara så att han börjar känna symtomen en långt stund efter att ha exponerats för fälten. Det är ju då lätt att säga att "han sa att det slogs på först efter att vi slagit av...... " Det kanske är i kombination med vissa födoämnen som innehåller ämnen nödvändiga för elektrolysen.

Har en annan jämförelse från verkliga livet.

Den där skärvätskeallergin/överkänsligheten jag drog på mig gjorde att jag såg ut som värsta psoriasispatienten över händer, underarmar och ben. Eksemen klassades som allvarliga och jag rekomenderades att byta jobb. Många tester gjordes och man gav till slut upp. Jag var INTE känslig mot en enda enskild kemikalie men reagerade på komplett skärvätska. Den enda kemikalien som man kunde få en viss reaktion ifrån var fettsyredietonolamid (eller hur fan det stavades). Det kan man inte bli allergisk mot så man bortsåg från den förklaringen utan vidare eftertanke.

På kommunen lokala sjukhus så körde man först efter databladet på innehållet och det var den enda riktiga innehållet. För det var ju det som stod... Det måste ju vara rikigt. Teknikern på regionssjukhuset/univeristetssjukhuset hade viss kontakt med kemisterna på oljebolaget och hade den riktiga listan. Det var en viss skillnad kan vi säga. Men likförbannat så kom man inte fram till någon annan slutsats.

Det här var 10år sedan och jag kom fram till att jag tål alla kemikalier så länge huden får ha kvar sitt naturliga skydd, dvs fettet. Men emuslionsmedlet (den här med det konstiga namnet) ser till att fettet löses upp av vattnet och huden är helt oskyddad. DÅ tänkte jag tanken att tillsätt nytt fett. I det här fallet vanlig vaselin. Det blev bättre men inte helt bra, några månader senare bytte jag dator och till en ny skärm. Jag hade börjat se ett mönster med mycket mycket dator så fick jag mer besvär. Men det var över längre perioder och sammanhangen blir ganska otydliga. Det var botemedlet som slog alla kortison salvor som de kunde uppbringa och jag är fortfarande kvar på samma arbetsplats nästan helt utan symptom. Hade lite grann i höstas på ett finger.

Hur som helst, även om skärmen inte hade något med saken att göra så är kombinationer av sjukdomsalstrande faktorer förbannat svåra att bevisa.

Japanska forskare testade möss 2005 om de utvecklade cancerceller när de utsattes för fält på 2uT i 2 timmar. 2timmar? Vad fan här pratar man folk som bor 24/7 vid kraftigare fält än så eller jobbar 8timmar dagen.

Nja vad fan, det här är inte elallergi men läs själv.

http://www.elforsk.se/distribut/emf_2005.pdf
 
Micke 71.

Nu snackar du bara runt det vi talat om redan och blandar in saker som inte har med el-allergi eller sjukdom av elektromagnetisk strålning att göra och som jag försökt få dig att sluta blanda ihop. Forskningen du refererar till har inte med allergi att göra och dessutom inte med elektromagnetiska RF-fält att göra. Jag upprepar tidigare inlägg (läs det röda):


Uppvärmning med radiostrålning bl a genom värmeterapi är ju ingen nyhet och inget konstigt med när man kommer upp i extremt starka fält och dessa kan vara hälsovådliga förstås men det är inte det vi talar om här. Allergin gäller låga nivåer och det är altså inte frågan om uppvärmningsproblem.

Det förekommer även misstänksamhet mot att lågfrekventa magnetfält (50-60 Hz) skulle kunna ge upphov till leukemi bland lokförare och ställverkspersonal men det är svårt att påvisa med statistisk säkerhet då enstaka fall av kanske en eller två drabbade i en liten grupp ger en missvisande statistik. Här är det också enorma magnetfält jämfört med vad vi normalt utsätter oss för. Det här har heller inget med allergi att göra. Men jag skulle vilja se de uppgifter om Vatikanens radiostation du nämner. Har du några siffror? Är det lågfrekventa magnetfält för att man befinner sig nära transformatorer eller du menar att det skulle vara själva den radiofrekventa strålningen? Fram med fakta tack. Det går runt många skrönor i detta ämne.

Förutom att man inte alls förstår är nog problemet också att man blandar samman dessa 3 olika diskussioner till en, och om man inte förstår, ja då "tycker" man gärna istället. Som vanligt tror sig den imbecille sig veta bättre än expertisen. Suck. Sen att man inte kan avgöra magnituden av försumbara eller obefintliga risker i detta ämne i relation mot sannolikheter för annat vi utsätter oss i det dagliga livet, gör inte saken bättre.

Kom igen när du kan uppvisa vetenskapligt utförda tester på el-allergi eller sjukdom orsakade av radiofrekvent strålning. (Som rubriken av denna tråd lyder)
 
Last edited:
Kom igen när du kan uppvisa vetenskapligt utförda tester på el-allergi eller sjukdom orsakade av radiofrekvent strålning. (Som rubriken av denna tråd lyder)

Nja då har du väl hört talats om mikrovågssyndromet som beskrevs av forskare redan på 50 talet och en av de första studierna som gjordes var av Roger Santini han fann statistisk säkerställda samband. Har inte studien tillgänglig men i alla fall en grafisk presentation av resultatet.

http://www.kampanjen.de/dokument/Santinis_statistik_presentation.pdf

TNO studien kommer fram till att det kan finnas ett samband med radiosignaler och ohälsa. Jag har inte lusläst studien men diverse tolkningar av den på svenska och de påstår att kontrollgruppen som INTE påstod sig ha problem med strålning var de som påvisade det största sambandet.

Den studien var precis som de övriga där man utsätter försöksobjekten för strålning under en relativt kort period. 15-20minuter. I alla fall enligt den tolkningen jag sett av studien. Varför har ingen genomfört ett 24/7 test utan bara utsatt försökobjekten för normala doser under kort tid?

Om du orkar så kan du ju läsa den på http://www.gr.nl/pdf.php?ID=1042

Här finns en test på de superhöga frekvenserna, något över amatörradiobanden. Typ +30GHz.

http://www.buergerwelle.de/pdf/infl...etic_radiation_at_non_thermal_intensities.pdf

Lite lägre frekvenser

Neurological Effects of Radiofrequency Electromagnetic Radiation Relating to Wireless Communication Technology

Här kommer en förteckning över 6st olika studier som tydligen ska bekräfta ohälsa och symptom för överkänsliga med mobilmaster.

http://savespiritbear.org/documents/Summary-6studiesreMasts.pdf

Jag har INTE lusläst dom själv så ag kan inte säga exakt vad som står i dom utan har bara fått tag på länkarna genom sajter som ger en kortfattad bild av innehållet.

Mikael
 
Back
Top