Skydda mottagare mot närbelägen TX

PL1000

Active Member
Hej

Hur kan man bäst skydda ingångskretsarna i mottagare mot närbelägna sändare på samma band. Jag har min fyrmottagare påslagen 24/7 för att monitorera vågutbredning på NCDXF beacons. Jag vill kunna sända på samma QTH utan att blåsa något på ingången på min IC7200.

Kan man sätta 2st 1N4148 i varsin rikting? Är de "snabba" nog eller har tillräcklig PIV? Hur gör man för att skydda utan att förlora prestanda?

Antennen är dc kortsluten loop, har kört utan problem med FT817 i flera år, men med nuvarande mottagare förstår jag att vissa försiktighetsåtgärder är att rekommendera.

73 de SM6KNL
 
Två skydddioder skapar andra problem, något man gjorde förr och fick kraftig intermodulation.
Dessa brann oxo upp av höga nivåer från andra sändare i grannskapet.
Börja med att mäta upp hur stor effekt du får in i din mottagare. ersätt fyrmottgaren med en effektmätare, och sänd med den andra staionen.
En IC-756PROIII tål 10 Watt in i mottagaren, hur mycket IC-7200 tål vet jag inte.

Vad menar du med samma QTH? avståndet mellan antenner är det viktiga. Och jag brukar föreslå 20 meter om man skall lyssna på HF och sända 100 W på HF med annan stn.

Ett bra skydd kunde vara ett relä som kortsluter fyrmottgarens antenn när du sänder med den andra stationen. Ett elä som styrs av PTT på den rig du avser sända med.

Jag har sett uppbrända mottagaringångar i 32 år, med eller utan denna typ av stationer.
Värst var han som sände med 3 kW, och andra gången riggen brann upp upptäckte han att antennerna hade ramlat ner och låg på varandra. Dvs 3 kW direktkopplat in en anna stn.
Åska kan förståss stå för uppbrända apprater ibland oxo.
Någon brände hela tiden upp sin 145 MHz FM station, det visade sig att VHF antennen satt 50 cm ifrån HF dipolens ena ände. han hade PA......

ja man bör tänka sig för.

de
SM4FPD
 
Bland de bästa skyddskretsar jag träffat på är den som sitter i Standard Radio HF-mottagare.

Den består av två Schottky-dioder som är backspända med par-tre volt, vilket gör
att även ganska starka signaler klarar sig igenom utan att klippas.
Man försämrar därmed inte mottagarens storsignalegenskaper.

SRT använder också en nivådetektor som känner av när ineffekten överskrider c:a 100 mW, och då kopplas en 20 dB effektdämpare in automatiskt via reed-reläer.

Med denna konstruktion klarar mottagaren runt 20 W in på antenningången.

Det är ganska svårt att få mindre än 30 dB kopplingsdämpning mellan normalstora HF-antenner, varför man har en viss marginal även om man kör med 1 kW sändareffekt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Kan en sådan här mojäng vara lösningen på problemet?
Receive Only Processing Equipment

Kanske men börja att kolla första sidan Industrial Communication Engineers, LTD.

Jag har köpt rx splitters av honom innan han gick SK och även om dom fungerar så var det enkelt hemma bygge typ 60-70-tal inuti.

Jag tog några bilder som ligger här Picasa Web Albums - Lars Nilsson - Radio

Det tog också ungefär ett halvår att få dom levererade, jag hade kollat upp iceradioproducts så jag visste att det brukade ta väldigt lång tid.
 
Receive Only Processing Equipment såg ju lovande ut, men inte så kul om de inte är tillgängliga. Ett par Shottky känns som lovande, om de klipper och orsakar intermodulation så märker jag det, ingen skada skedd.
Jag har > 20 meter mellan trådantenner, den ena vertikal och den andra horisontellt, ingen del parallell. Normalt inget slutsteg, men man vill ju gradera sig.

Jag kan nog koppla in ett par shottky och en effektmätare och kolla, men det ger inte så mycket om man inte vet gränsen för RX.

Tack för tipsen,
74 de SM6KNL - Lennart
 
Icom M710GMDSS lösning

Hej,
Såg i servicemanualen för min marinradio att den har en krets med ett relä som kopplar bort antennen vid höga signalnivåer.
Manualen går att hitta på nätet för intresserad.
GMDSS föreskriver ibland dubblerad utrustning och jag gissar att det skall gå och sända på en HF station utan att den andra skall gå sönder.
/Jonas
 
Och Jonas, så verkar det vara i ICOM senaste amatörradiostationer som IC-9100, IC-7410 och IC-7600. Dock skall jag bekräfta att det är så och vilken spec det handlar om. Återkommer.

de
SM4FPD
 
Det kanske inte är riktigt det samma sak, men jag har en IC-7200 och en IC-728 inkopplade på samma antenn med då naturligtvis en antennomkopplare i mellan som jordar resp. rig. Det låter förfärligt i den som ligger i mottagningsläge om båda riggarna är påslagna och jag sänder med en av dem. En vanlig hf-mottagare har ju en mutefunktion i if.en som tar hand on detta problem. Kan man muta dessa riggar växelvis. Är fältstyrkan från antennen detta till trots för hög för mottagaringångarna. Har jag uttryck mej kryptiskt?
Jag skulle vilja skifta mellan de båda utan att behöva slå av och på respektive rig vid sändning.
Ulf
 
Last edited:
Förr fanns en MUTE ingång i en del mottagare.
Det är nog vad du tänker på Ulf.
De sista 35 åren har inte sådan kontakt funnits i särskilt många mottagare.
Möjlighen hade IC R70 en sådan jack.
Avsikten vara att man temporärt skulle kunna tysta mottagaren medan man sände med en annan sändare.
Idag används mest sändtagare.
Att bygga någon form av mute-ingång på en modern TRX borde vara möjligt, kanske som stänger av någon spänning. Eller bara blockerar LF, man kanske kunde gå in på brusspärren.

de
Roy
 
Tack Roy!
Tack också för försändelsen.
Men även om man tystar mottagardelen i IF:en på transcievern blir det inte för hög fältstyrka på rf-ingången så att någonting pajar som är känsligt.
73
Ulf
 
Det sker varken man mutar eller inte. Dvs komponetnr kan skadas med elelr utan matnigspänning påslaget.
Valigen tål moderna radiomottagare ganska hög effekt in i mottagaren.
Men ett relä som kortsluter mottagaringången är ju inte fel.

de
Roy
SM4FPD
 
Back
Top