Slutstegsfråga för HF.

Hej APQ jag funderade på att införskaffa ORRS handbok finns det något ISBN nummer på den så kanske jag skulle kunna hitta

den på ABE books i USA på något antikvariat där?

mvh Lasse sm0ydo
 
22 utgåvan av Radio Handbook tror jag blev den sista.
Den är bra, men den som vill studera rörkonstruktioner i ännu större detalj rekommenderas att skaffa
60- och tidigt 70-tals utgåvorna, alltså 16-17-18-19 utgåvorna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej satt och kollade lite på Ebay och gjorde några sökningar på dom här böckerna och jag fick träffar på dom här

radio handböckerna så dom finns där också .

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej, Har du hittat ditt steg ännu? Jag kör en Acom 1011 daglig dags (och en massa hembyggen). 1011:an är bra bang-for-the-buck. Lätt att stämma av med TRI-dioderna och skyddskretsar som slår ifrån i de flesta fall. Som Karl-Arne sa tidigare så är det känsligt för skärmgallerspänningen, men skyddskretsarna fixar mycket misshandel. Dock lyckade jag bränna rören i en contest-situatiomn, så det går att att paja dem. I gengäld så är 4CX250B-kloner mycket billiga på Ebay. Dom som satt i från levernes var från Kina och ersättningsrören Acom skickade mig utan kostnad var NOS Tesla (70-tal??). Så om du råkar bränna rören så är de billiga att ersätta.
 
Mitt tips är: Köp ett ACOM. Har själv ett ACOM-1010 med GU74B röret.
Byggt likt ett Ryskt MIG-plan och lätt och angenämt att använda. Och driftsäkert. Har trevliga skyddskretsar. Och inte minst viktigt; Tyst! -Vem vill sitta bredvid en hugin damsugare när man skall försöka höra svaga signaler från kanske Söderhavet. Du slipper att ljudisolera radiorummet så inte frugan kommer och ber dig sluta för kvällen.
Behöver du mera effekt har de både kraftfullare steg och helautomatiska. -Visst kostar de, men du slipper garanterat bli besviken!
Jag har ägt mitt i snart ett år och fortfarande känner jag att jag har fått mera än vad jag betalade för.
Hur ofta hittar man sådana produkter idag?
 
Last edited:
Back
Top