Spole för "L-match tuner"

Fint träbygge du gjort Tommy! :)

Ja jo, jag har kikat på många olika lösningar med uPc och autotuners till mitt QRP-bygge men återgått till uppfattningen att en vanlig manuell tuner är den mest effektiva lösningen för min egen del. Få komponenter som kan strula och en relativt kompakt lösning.

Efter ett par hundra avstämningsövningar i olika komplexa impedanser kan jag konstatera att det tar c:a 5 sekunder att skruva in sig inom -1 dB gränsen oavsett frekvensband och impedans. Offrar jag ytterligare 5 sekunder på fininställning så når jag under -0,5 dB och ofta ända fram till inställningen som motsvarar minimum loss.

Jag har byggt ihop en "Max output meter" som mäter både antennström och spänning. Det ger en mycket följsam visning av "uteffekten". Supersnabbt att maxa kranarna utan att behöva bekymra sig om vad SVF blir.

Stationen jag håller på med är tänkt att förbruka minimalt med ström och bara innehålla de få funktioner som behövs för mitt eget behov. Jag utgår ifrån de funktionella specifikationerna för min KX3 och skalar bort kanske 95% av dess finesser och komplexitet och får då en extremt lättanvänd transceiver enbart optimerad för QSK och SPLIT telegrafi med variabel RX-bandbredd, fast pitch och för batteridrift portabelbruk.

Just nu ingår en Arduino Pro Mini som hjärna och för att styra en Si570 LO men som nog ersätts av en Si5351 som har betydligt sämre prestanda men också förbrukar mindre ström. Dock tillräckligt ren LO för en QRP-station för semesterbruk, trivsel-QSO och DX-pile ups.

Det antennsystem jag tagit fram för 10-28 MHz är självresonant för alla band och matat med 50 ohm koax med lågt SVF. Tunern i KX3 behövs i princip inte alls och i de få fallen jag ändå använt den så har den fungerat som line flattener, dvs för att förbättra ett redan skapligt bra SVF till perfekt. I praktiken helt betydelselöst om vi räknar i dB men bra att ha i reserv.

Däremot kommer tuners till god nytta om man använder ändmatade trådantenner eller andra antenner med ospecificerad impedans. Men som sagt, kan tuners undvikas i ett nominellt 50 ohm antennsystem så skall dom nog också undvikas tycker jag. Pratar vi stegmatade bredbandiga antennlösningar så är tuners däremot högst befogade.
 
[QUOTE="SM7EQL, post: 94994, member: 8! :)
Jag har byggt ihop en "Max output meter" som mäter både antennström och spänning. Det ger en mycket följsam visning av "uteffekten". Supersnabbt att maxa kranarna utan att behöva bekymra sig om vad SVF blir..[/QUOTE]

Hej Bengt EQL!
Din Max output meter gör mig nyfiken. Visserligen har jag en SVF-meter mellan riggen och min Z-match, men ibland undrar jag hur mycket som går ut i antennen och vad som går åt bara för att värma Z-matchen. Har du en beskrivning på outputmetern nånstans på nätet?
SM0APK
Stig
 
Ja jag har skrivit många inlägg om labbandet med QRP-transceivern på Radiokretsen.se Där finns även scheman och mätvärden m m på många av de ingående funktionsblocken inkl power metern. Min power meter mäter på antennsidan av tunern alltså inte som mer vanligt SVF mellan TX och tuner.

Du kan registrera dig där och läsa.
 
Ja jag har skrivit många inlägg om labbandet med QRP-transceivern på Radiokretsen.se Där finns även scheman och mätvärden m m på många av de ingående funktionsblocken inkl power metern. Min power meter mäter på antennsidan av tunern alltså inte som mer vanligt SVF mellan TX och tuner.

Du kan registrera dig där och läsa.

Tack, jag ska titta i Radiokretsen, är redan registrerad där. Det är just mätning på antennsidan av tunern jag är ute efter, för att kunna jämföra effekten där med den som jag matar in i tunern från sändaren.
 
Tack för att ni delade med er bilder på era byggen! Nu har jag fått inspiration att bygga en "Mk. II" av min antenntuner. Jag ska försöka bygga den så att den storleksmässigt hamnar i samma klass som min 817. Lådan byggs efter samma princip som den andra, fast betydligt mindre och lägre, ovanpå kommer ett lock av trä att placeras, och på gavlarna blir det plåtar för att hålla kontakter och brytare. Jag har beställt Silver-Mica kondensatorer från 10pF till 200pF, som ska klara 3kv. Denna gång ska jag försöka bygga så att inkopplingen av kondensatorerna ska kunna flyttas med en brytare på beskrivet sätt, från före till efter spolen.

Träarbetet blir inte det bästa, handverktyg, -10c och hård ek är inte en bra kombination.

Jag hittade ett gäng små 1-poliga brytare märka 3A/250V, förmodligen ska man undvika att manövrera dessa under belastning, men dom borde väl kunna fungera annars?

DSC_0156_zps2tpsmi0s.jpg
 
Last edited:
Jo det blir väl låg koppling med lågt Al i kärnan
Eftersom jag aldrig nöjer mig med "jo det blir väl" så mätte jag upp en likadan T200-2 med 25 varv.
Jag räknade först ut induktansen för alla varvtalen sedan mätte jag upp spolen med respektive kortslutna varv.

...och det stämmer, kortslutningarna påverkar inte induktansen utan jag fick det uträknade värdet och då borde även förlusterna vara obefintliga.
Jag oroade mig i onödan tydligen, det fungerar med kortslutna varv på en dylik kärna.:oops:
 
Q-värdet påverkas dock negativt men i L- och Pi-filter så arbetar man ju i regel med lågt Q så då blir inverkan försumbar. Jag har laborerat en hel del med både toroider och luftlindade spolar med och utan kortslutande omkoppling. Tycker mig inte se någon direkt skillnad när det gäller förluster och verkningsgrad.

Om man däremot låter ändarna hänga i luften så får man oönskade resonansfenomen som särskilt på de högre frekvenserna där bara en liten del av den totala induktansen används kan göra avstämningarna tvetydiga och svåra. Det kan också medföra upptransformering till extrema RF-spänningar i öppna änden beroende på hur kopplingen ser ut och då vid lite högre effekter runt 1 kW.
 
Bygget fortskrider, storleken har hamnat på 12x14x7cm, vilket är lite behagligare för portabeltbruk. Jag gjorde även en ritning för hur jag hade tänkt att koppla bygget. Jag velar lite mellan att ha upp till 630pF med 5pF som minsta steg eller att lägga till en konding uppåt, och då få ca 1000pF med 10pF som minsta steg. Det kommer bli lite tight i lådan, men jag hoppas att alla delarna ska få plats.

DSC_0160_zpscymvy4tr.jpg

schema_zpsyqard9bx.png
 
... massiv ek o tjock stålplåt, Riktigt Snyggt. CNG´Använder du något speciellt (CAD ?) program för att rita upp kretsen med ?
 
Tack! Jag har använt ett onlineverktyg från Digikey som är webbaserat och väldigt smidigt att jobba med. Det saknar kanske en del finesser som andra program har, men till mycket duger det fint!
 
Använder du något speciellt (CAD ?) program för att rita upp kretsen med ?

Har för mig att jag promotade det i nån annan tråd (!?) men jag kan rekommendera sPlan
Det är ett rent ritprogram, inga simuleringar, men väldans enkelt och lättjobbat !

@CNG
Har också fnulat på en liknande lösning, fast med option att använda reläer och via en
enkel PIC med USB-interface för styrning via dator (när värdena är kända går det ju även
göra presets och att fjärrstyra direkt över nätet med en teleporterad USB-port också).
Hm, nu kom inspirationen farandes igen. Kanske borde ta upp projektet igen...
Din tunerlösning är ju kalasfin :)
 
Tackar så mycket för länken, CNG. Helt klart, värt att testas :). Var nu några år sen sist. Fick köra ElproCad i samband med en installation.
 
Har för mig att jag promotade det i nån annan tråd (!?) men jag kan rekommendera sPlan
Det är ett rent ritprogram, inga simuleringar, men väldans enkelt och lättjobbat !

@CNG
Har också fnulat på en liknande lösning, fast med option att använda reläer och via en
enkel PIC med USB-interface för styrning via dator (när värdena är kända går det ju även
göra presets och att fjärrstyra direkt över nätet med en teleporterad USB-port också).
Hm, nu kom inspirationen farandes igen. Kanske borde ta upp projektet igen...
Din tunerlösning är ju kalasfin :)

Jag funderade på en liknande lösning, där man skulle kunna styra kondensatornätet med en rotationsencoder via en microprocessor som via reläer stegar upp värdet efter utslaget på encodern. På så sätt behöver man inte någon sällsynt och stor kondensator, men man har ändå smidigheten i att kunna justera med ett vred.
 
I mina L-matchar som styrs mha uP delar jag upp spolen i 1 varv, 2 varv, 4 varv osv. och kondingen i 1xC, 2xC, 4xC osv (2^n). Det ger väldigt fin upplösning.
På mina manuella som används portabelt blir en vridkonding (+ ev paddingdito) samt jämn delning i spolen.
På den bifogade bilden används den övre röda strömbrytaren för att förflytta sig i sidled på displayen (frekvens, L och C), den gula för att ändra värden up/ner. Den övre raden i displayen används för att visa rel. effekt mätt på utgången av atu:n mha av en liten toroid och en diod. Det går enligt uppgift att stämma av all effekt i L-matchen så man bör kanske ha koll på utgången... Just denna atu har hängt med sedan början av 2000-talet.
Håller nu på med en ny som styrs av en RaspberryPi samt en liten mikrokontroller i atu:n. Seriell kommunikation via nätverkskabel/rs-485.

72/73 de p-a





atu4.jpg
 
Last edited:
Nu har medparten av komponenterna kommit på plats och jag har gjort lite tester, tunade ett antal band efter lite experimenterande med kondingarna(alla är inte på plats än). Den extra switchen för Hög/Låg Impedans var bra att ha. Spolen lindades om och försågs med "lödöglor" samt samtliga 12 lägen på vridomkopplaren kopplades in. Tunern verkar klara 50W bärvåg(FM) utan att spraka eller ryka. Tyvärr var 40m dött så jag kunde inte testa något QSO.

En ny modell är i sin linda, en bättre potentiometer donerades från EQL, men var något för stor för att passa i höljet så detta kommer att ändras något.


DSC_0167_zpskitap4vh.jpg


DSC_0166_zpsbjrqlby9.jpg
 
Jag gillar designen som är annorlunda och i äkta hembyggarstil! Du kanske skall ersätta de där två Torx-skruvarna på toppen med vingmuttrar så blir det lättare att öppna lådan i säkerhetskontrollen på flyget. -What is that? -Öhhh, homebrew antenna tuner for QRP 3,5 to 28 MHz. -Open it please! :);)
 
Back
Top