Jo för nya radioapparater, nyimport, nyförsäljning etc. gäller givetvis CE-märkta prylar, R&TTE , Wheelmrk, ROHs etc.
Som radioamatör får man använda och experimentera med äldre radio som inte är ombesiktigade (något som inte förekommer)....
Givetvis är det ett frågetecken vad som gäller för en radioamatör som kör på ett icke amatörband med historisk utrustning. men....
Nu kör jag dock inte som radioamatör på kommunikatiosradiobandet 69 MHz.
De andra som kör på 69 MHz och även alla andra kommunikationsradiosystem i bandet 68 - 88 MHz lastbilar, taxi etc har inte heller typad utrustning. Utan kör med radio som en gång i tiden var "godkänd av televerket", vilket är tillåtet. Många lastbilar TAXI etc kör med grejer sedan 60 talet. en komradio är ju dyr......
Observera att jag har inte QSO utan radiokontakter. Q-förkortningar är något konstigt fikonspråk som radioamatörer, eller bakåtsträvande (såna som tycker det var bättre förr) radioamatörer använder.
En bra fråga är oxo om det överhuvudtaget existerar kommunikationsradio som har alla typgodkännanden som krävs i EU och Sverige.
Dvs det jag gör är samma sak som att som lastbilschaufför sätta mig i en lastbil med komradio för Åkeri Riks 1 från tidigt 70 tal och prata i den. Att jag råkar vara radioamatör har inte med saken att göra.
Tekniken i sig har däremot med amatörradio att göra, radioteknik antennteknik etc. Dvs man får intressera sig vad som finns bakom, det är tillåtet att vara nyfiken..
För att sedan se på verkligheten, den här SRA R70 funkar utmärkt, god känslighet, mycket god selektivitet, god IMD understrykning. Bra ljud ur mottagaren med bra överensstämmelse med deemphasis kurvorna. Brusspärren är utomordentligt bra, stabil, och behöver ej ställas om. Sändaren lämnar sina 8 W, övertoner har jag ej mätt upp. Sändarljudet med +-5 kHz deviation stämmer väl och låter utmärkt, väl överensstämmelse med preemphasis kurvorna.
Men något som skulle totalt omöjliggöra ett typgodkämnnande för exvis CE-märning, dess likspänningsomvandlare som piper hörbart, orsakar kraftiga störningar (S9+) på 6,3 MHz omkring 200 kHz breda oljud. Möjligen är utstrålade oönskade signaler förekommande på flera frekvenser.
Sammanfattningsvis, de gjorde bra komradio på 60 talet, men det finns brister.....inga knastriga portar, omkopplare för volym etc.
Vad en sådan radio kostade vore kul att veta. 50 000 - 75 000 kr kanske????
Att jag önskar mig ett kopplingschema på prylen är av tekniskt nyfikenhet. Kanske möjliga modifieringar.
Annars får de väl bli reservdelar i junkboxen efter genomförda prover.
För att ta ett annat ex Flygradio, från nästa år skall en flygradio ha 8,33 kHz frekvensteg, täcka till 137 MHz. Inga undantag medges om ALLLA små och stora flygfartyg måste byta radio. Dvs där blir det i framtiden inte tillåtet att köra med en 50 år gammal komradio "godkänd av televerket".
De
SM4FPD