SSA och trolljakten

Hej Per

Det vore en mycket bra ide och vi skulle tjäna mycket på ett samarbete föreningarna emellan, om det inte vore för SSA's ordförande som ofta pratar skit om ESR och enskilda medlemmar i ESR på möten. Sedan är det inte bara ESR som ordförande drar fram ur sin skithink utan det var även D-Star gänget i södra Sverige som fick sin skopa också i samband med att de ville ha tillgång till "egna" repeaterfrekvenser för D-star repeatrar och bearbetade SSA på den fronten. Jag själv har bevittnat detta vid ett tillfälle.

Nej, det är inte ESR som inte vill samarbeta, det är SSA's ordförande som inte vill samarbeta.

Vad är positivt från SSA?
Hur lång tid tog det inte innan ordförande släppte fram QTC-PDFen som har funnits som PDF sedan föreningen bytte tryckeri för många många år sedan. Den debatten har förts under minst fem år och först för några månader sedan fick medlemmarna tillgång till den.

Vad hände egentligen med "samarbetet" med PTS och samverkansgruppen? Var det ESR som inte gjorde sitt jobb där eller var det SSA's ordförande som "strulade" till det?
Hur gick det med den så kallade revisionen från revisorerna? Den ser mera ut som om det var någon annan som skrev den med tanke på vissa formuleringar som finns i rapporten...

Har medlemmarna fått se dokumenten kring upphandlingen av den nya kopian utav gamla hemsidan? Det finns många frågor som står obesvarade även där och dokumenten hålls gömda från medlemmarna trots att det i SSA's upphandlingspolicy klart och tydligt står att vissa dokument skall finnas och dessa har inget med "god affärssed" att göra och inga hemligheter för medlemmarna.

Vilka är då "bittra ryggdunkande självupphöjda rättshaverister"? ESR eller SSA?
 
YES skrev; "Tänk om man positivt kunde samarbeta och komplettera SSA och Amatörradiosverige med den kompetenta kunskapen som många ESR-medlemmarna besitter, istället för att gnissla och tycka allt är elände och isolera sig i "vårat duktiga gäng"?"

Helt rätt Per och ett sådant försök till samarbete provades ju i Samverkansgruppen under två års tid och hur det gick vet vi ju nu. PTS tröttnade till slut, slängde ut SSA och lade ner Samverkansgruppen eller hur?

För övrigt ser jag inte vad ESR har att göra med denna diskussionen som handlar om om Robert Aschbergs Trolljakt och hur webbredaktören använder SSA.SE för att föra ut sina märkliga budskap. För inte så länge sedan hängde han ju själv ut SA0BGA där han hade haft oskicket att klaga på en sak. Inkonsekvent så det räcker och blir över.

EDIT: Oj, såg att BGA var snabbare men jag låter mitt inlägg stå kvar...
 
Last edited:
Ja, några intressanta frågor att besvara för alla inblandade nämndes, och några till kan man nog fråga sig.
Vad hände egentligen?
Vem tjänar eller förlorar på uppdelningen?
Hur är vägen tillbaka?

Mvh Per
 
Vad som hänt har väl klarlagts i utlämnad korrespondens från PTS med mera,
du får gå tillbaks och läsa om det på nytt.

Alla amatörer är egentligen förlorare - det finns ett fåtal som tror sig kunna
dupera alla oss andra med att lägga ut dimmridåer kring sitt handlande.

Tror inte det är möjligt att få dessa personer att erkänna sina felsteg och
än mindre möta personer i de andra amatörföreningarna som sina likar
eller för den delen PTS.

Tyvärr krävs det nog en revolt inom SSA innan en "helning" av kåren
kan vara möjlig.
 
BGA:
"Nej, det är inte ESR som inte vill samarbeta, det är SSA's ordförande som inte vill samarbeta."

Om inte mitt minne sviker mig så har jag för mig att Bengt -EQL på SSA:s forum sagt att ESR för närvarande inte avser att samarbeta med SSA.

Men jag kanske minns fel eller så har ESR ändrat sig nyligen.

I övrigt kan jag inte annat än hålla med Per -YES.

/Leif
 
KNV skrev; "Om inte mitt minne sviker mig så har jag för mig att Bengt -EQL på SSA:s forum sagt att ESR för närvarande inte avser att samarbeta med SSA."

Nej det har jag inte alls sagt. Jag har däremot skrivit det på forumet (flera gånger) och anledningen gavs också i inlägget du minns fragment av. Vi gjorde då och gör fortfarande den bedömningen, efter de erfarenheterna vi drog av SSAs haveri i Samverkansgruppen, att tiden ännu inte är mogen för ett samarbete med SSA och nuvarande Styrelse. Vice ordf Anders CNN har under sommaren och hösten 2013 sagt sig vilja inleda någon sorts samarbete med ESR men då på SSA:s villkor som i princip gick ut på att ESR i så fall hamnat samma besvärliga situation som SSA nu gjort gentemot PTS.

Eftersom de ståndpunkter som ESR arbetat efter allt sedan föreningen bildades stämmer mycket väl överens med PTS syn på saken så valde vi den vägen, d v s att vänta på bättre tider. Dock har vi inte stängt dörren helt utan står naturligtvis beredda den dagen SSA får en mer professionellt arbetande Styrelse som förmår att hantera sakfrågor och fakta på ett mera korrekt sätt. Det är ju på den punkten det brustit hela tiden och som till slut gjorde att PTS tvingades att överge den ursprungliga arbetsplanen som gick ut på att arbetet skulle ske tillsammans i en Samverkansgrupp. Den som undrar vad som hänt kan ju förslagsvis läsa igenom mötesanteckningarna som PTS skrev och den e-mail korrespondens mellan SSA ordf och PTS som finns som allmän handling.

Nu har ju detta inget med Robert Aschberg och SSA:s trolljakt att göra men jag lägger gärna ut texten mer i detalj, helst i annan tråd om så önskas.
 
Tycker inte du behöver förklara dig mer Bengt!

Turerna har med all tydlighet belysts i tidigare trådar - att fortsätta skulle
bara leda till argumentations-förtunning. Det är SSAs styrelse som försatt
oss i denna situation och det är bara de som skulle kunna lösa upp de
problem som hindrar samarbete.

Låt oss diskutera telegrafi och sexiga rörkurvor istället :)
 
Last edited:
Leif KNV skrev bl.a. :

Om inte mitt minne sviker mig så har jag för mig att Bengt -EQL på SSA:s forum sagt att ESR för närvarande inte avser att samarbeta med SSA.

Intressant. Har själv inte tillträde, inte ens för att läsa, på SSA forum. Om du skulle ha lust/tid att leta reda på det och klistra in det här så vore det värdefullt. Eller om du kunde dra dig till minnes i vilket sammanhang det var.

Ha det,
Janne


Och där var jag för sen, Igen.
 
Last edited:
Janne, AKU:

Nja då det är ett slutet medlemforum så saknar det relevans. Det som sägs
på det forumet ska uttryckligen stanna där eller tas upp med Bengt direkt.

Om man på ett öppet forum som HAM.SE vill diskutera så får man hålla sig
till det som är allmänt tillgänglig information.
 
Förlåt Janne, Det var inte meningen att mästra dig!

Tycker det är oförskämt att i ett öppet forum som detta referera till
dold - "hemlig" information på det sätt som gjordes i det tidigare
inlägget.
 
Jag förstår att det hos en aningslös betraktare kan tyckas som att SSA beskylls för än det ena och än det andra. I någon mån är det nog också så att alltför offensiv kritik motverkar sitt eget syfte hos "den breda massan".

Jag har svårt att förstå att vi är så få som tagit del av de fakta som ligger till grund för kritiken och haveriet i samverkansgruppen.
Att lyckas nå fram i detta, tycks närmast som att slåss med en väderkvarn!

/Lasse
 
En strålande fin och varm vårdag som denna måste jag säga att det lät mycket
trevligare med "sexiga rörkurvor" än "Forumtroll" med Robert Aschberg, Hi !

Instämmer med Bengt KBW, turerna kring SSA/PTS/ESR etc etc har det skrivits flera
spaltkilometer kring. Som engelsmännen säger; "that horse has been beaten to death
allready...."

För den som vill veta finns all information tillgänglig. För den som inte vill veta finns SSA.se
 
Last edited:
Ja, några intressanta frågor att besvara för alla inblandade nämndes, och några till kan man nog fråga sig.
Vad hände egentligen?
Vem tjänar eller förlorar på uppdelningen?
Hur är vägen tillbaka?

Mvh Per

Vägen tillbaka inleds nog bäst med att styrelsen får nytt blod.

Tydligen var medlemmarna inte intresserade av detta, utan uppskattade kontinuitet och oförändrat ledarskap mer än föryngring och perestrojka.

Kanske 2015 kommer innebära att ett annat kapitel skrives i SSA:s historia? Tiden innan årsmöte 2015 får nog dock tyvärr ses som en transportsträcka utan alltför mycket spännande överraskningar...

Majoriteten av SSA:s ålderstigna medlemsskara är nöjda och vill inte se förändringar. De gamla uvarna sitter kvar i boet och det finns bara en sak att göra. Invänta att förändringarnas vindar en vacker dag lyckas skaka om det gistna boet...

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
Trolljakt som alternativ till rävjakt kan vara nåt! - Fritt fram att axla rollen som troll. Trevligt inslag i naturen, på fieldday, om inte annat.

/ Sven.
 
Detta tjafs började långt innan samverkansgruppens intermezzo. ESR har hela tiden jobbat parallellt med SSA utan att ens försöka samarbeta. Ledande figurer på ESR hyser stort agg till ledare inom SSA. Det vet nog de flesta.

Lilla ESR försöker helt enkelt vara en konkurrerande församling till det mycket större SSA, och tycker sig skaffat mandat för amatörradio-Sverige med hyfsat antal medlemmar som man fått genom sin teknikattraktion och låga medlemsavgift. Dessa medlemmar borde ta sig en funderare på vad man gått med i för förening.

ESR är ju trots allt en pytteliten förening men som gör stort väsen av sig i frågor som inte borde vara deras.

ESR som egentligen skulle varit en teknikfrämjande förening. Politik hör inte hemma i en sådan förening. Det har gått överstyr. Detta ställer jag mig inte bakom och tror jag slutar vara medlem i ESR helt enkelt.

73 de SM7YES
 
Är det då bättre att vara en tyst JA-sägare, YES ?

Olika syn på saker, och rätten att framföra detta, skall väl inte regleras av storleken ?
Vilka frågor anser då du att SSA skall ha ensamrätt på att få handhava och besvara ?
Skall SSA med automatik även få ge röst åt de övriga dryga 50% av sveriges amatörer
som väljer att INTE vara med i vare sig SSA, ESR eller någon annan rikstäckande förening ?
ESR, som liten förening, skall inte ägna sig åt politik enligt dig. Gäller det även FRO, och
i så fall, grundar du det även där på antalet medlemmar ?

Om PTS (en myndighet) själva väljer att inleda ett samarbete med fler parter än den
till numerären största sammanslutningen (som ändå företräder mindre än hälften av
landets amatörer), anser du att PTS gör fel då ?
 
Last edited:
YES skrev; "ESR som egentligen skulle varit en teknikfrämjande förening. Politik hör inte hemma i en sådan förening."

ESR har drivit samma linje och "politik" när det gäller att stärka amatörradion som en teknisk hobby för radioteknikintresserade allt sedan föreningen bildades och vi har inte gjort någon hemlighet av det. Mer detaljer finns i policydokumentet där ståndpunkterna framgår.

De som delar föreningens mål och visioner och anser att deras intressen tas tillvara av ESR har möjlighet att bli medlem. Anser man att SSA gör ett bättre jobb så går man naturligtvis med i SSA i stället. Det är ju så det fungerar. Vi väljer att gå med i de föreningar som bäst motsvarar våra intressen eller som erbjuder olika typer av medlemsservice etc.

Jag tycker personligen att vi lyckats väl och det arbete som PTS nu genomför ligger helt i linje med vad ESR anser vara en av förutsättningarna för att trygga existensen på lång sikt. Som du kanske läste i genmälet på SA0AND:s upprop i QTC 4/2014 så har ESR valt en av två möjliga vägar. Om SSA vill välja den andra så är det upp till SSA och det är upp till var och en att välja den förening som man har mest förtroende för och som man känner tar ens intressen tillvara. Fritt val Per, även för dig.
 
SM7YES:
ESR är ju trots allt en pytteliten förening men som gör stort väsen av sig i frågor som inte borde vara deras.

Jasså, vilka frågor tänker du på och vem äger dem?

Vet du, jag gick med i ESR för ett antal år sedan. SSA gick jag med i direkt när jag fick min signal. Jag påstår att jag har lagt ner rätt mycket energi på ideellt arbete inom SSA. Det var också tacksamt med gubbar som XW och CTQ i styrelsen. Jag personligen valde inte konfrontation med SSA, det var senare styrelser som valt konfrontation med mig. Jag är oerhört lätt att trigga när man ljuger för mig, när man mörkar fakta osv. Och jag blir oerhört sur då man drar ner byxorna på de som far med osanning och vederbörande reagerar med att försöka blanda bort korten genom att utpeka de som avslöjat dem som de egentliga skurkarna.

Man blir rätt frustrerad när den förening där man varit medlem i åratal och jobbat för plötsligt vägrar se en som SSA-medlem utan som ESR-gubbe då man ifrågasätter. ESR har jag visserligen varit medlem i också men aldrig jobbat för och lagt energi på som SSA. De skulle lika gärna kunna kalla mig för Konsum-gubbe för där är jag också medlem och det har lika lite relevans i diskussion om sakfrågor. Först sedan jag lämnade SSA, som helt klart inte ville veta av mig, har jag gjort något lite för ESR.

Nu är det så Per att jag önskar att det skulle finnas en möjlighet till samexistens och även samarbete i frågor som gynnar oss alla i amatörradiokollektivet mellan olika organisationer som sysslar med amatörradio, men det fungerar inte när någon av parterna tror sig ha nån slags vetorätt.

Du påstår att några ledande ESR-personer vägrar samarbeta med SSA och som hyser agg mot dess ledare. Här är du helt ute och cyklar. SSA:s ordförande höjde vederbörande till skyarna och ansåg dem vara en resurs för SSA ända till vederbörande hade en avvikande uppfattning i vissa sakfrågor än dem SSA:s ordförande hade. En del av det här kan man läsa sig till om man är medlem i SSA och har tillgång till dess medlemsforum. Man måste förstås också orka läsa en hel del av vad som skrivits under några år för att få bilden klar för sig.

Det är inte ens fel om två trätar, säger ordspråket. Ja kanske. Men ofta är det ens fel att det inte går att bli sams igen.
 
Back
Top