ssa.se webbredaktörns utbrott

SA7CAR

New Member
SSA Webbred /Erik sm7dzv <ssaweb@dzv.se>
3:35 PM (22 minutes ago)

to styrelsen, Jonas, Eric, Mats, me
Swedish
English Translate message
Turn off for: Swedish
Arne Carlsson

Jag förstår av ditt sätt att uttrycka dej, och av din interpunktion, att du totalt saknar erfarenhet av arbete inom mediebranschen. Korrekturfel rättar man omedelbart, så snart eventuella fel kommer till redaktionens kännedom. Det behövs inte ens några utropstecken.

Vad gäller din fråga om rättstavningsprogram för webben föreslår jag att du ställer den till SSA:s styrelse eller kansli.

Jag förstår att en oförskämdhet kring ett upptäckt korrekturfel utgör den absoluta höjdpunkten för din intellektuella förmåga. Jag känner inte dej men jag tycker ändå väldigt synd om dej.

Du behöver inte försöka svara på det här mejlet. Det här var den sista trycksvärta jag ödslade på dej.

Erik sm7dzv
fortfarande webbredaktör.




SA7CAR 2014-12-07 19:28:


Hej!

Nobelpristagare stavas med ett l!

Har ni ingen stavningskontrollfunktion i ordprocessorn/

MVH

--
SSA Webbredaktion
Erik SM7DZV
Telefon 0705 524 553
 
Är det någon som törs kommentera artikeln om hundpejlar?

För mer om elektromagnetisk konformitet (EMC)
 
Ja, att maila in om stavfel är väl så tramsigt som det kan bli, visst är det bra om det stavas rätt, men att dessutom vara spydig när man mailar in och påpekar det, det är dessutom oförskämt.
 
Nobel är Alfreds efternamn och Nobelpriset är vi svenskar väl ganska stolta över lite till vars, inte sant?
Ett namn ska stafvas korrekt.

Alla kan stava fel. Även en redaktör. Det ska man bli förlåten för och till och med få lov att göra om, men inte samma fel av ett namn för då kan det uppfattas som ett negativ inställning mot den person som i detalj avses. Jag utgår ifrån att det är första gången Nobel felstavas av vår redaktör.
I just det här fallet skulle den framlidne Herr Nobel i egen hög person ha varit den som med brysk stämma rättat upp den felskrivande, men det är ju av praktiska skäl omöjligt.
Andra än han bör nog inte egentligen lägga sig i saken utan låta det passera som en liten tryckfelsnisse.
 
Last edited:
Är "stavningskontrollfunktion" ens ett ord?

Jag försökte hitta det i SAOL, men utan lycka, mitt rättstavningsprogram rödmarkerar det i alla fall.
 
Det var ju ett mycket snorkigt svar på ett lite snorkigt pepåkande.

Men eftersom det var i en privat e-postkommunikation hade det kanske vunnit på att stanna där?
 
Det var ju ett mycket snorkigt svar på ett lite snorkigt pepåkande.

Men eftersom det var i en privat e-postkommunikation hade det kanske vunnit på att stanna där?

Om det hade varit en engångsföreteelse hade det nog varit bättre om dialogen hade förblivit privat, men då detta är ungefär elfte gången som webbredaktören på ett osedvanligt "tyket" sätt avsnoppat medlemmar inom SSA som antingen tipsat honom om små felstavningar, eller som haft andra djupare meningsskiljaktigheter, tycker jag nog att det var befogat att trådskaparen publicerade dialogen. I synnerhet med tanke på att webbredaktören har den fula ovanan att placera alla "bråkiga" skribenter i SPAM-filtret.

Dialogen talar dessutom sitt tydliga språk och vi ser att både frågan och svaret andades ett uns eller två av snorkighet...

Jag hade som redaktör definitivt uppskattat epost med syfte att korrigera mina stav- eller grammatikfel, så jag tror inte som Bengt FUD att man ska låta det kvarstå som ett resultat av "Tryckfelsnisse".

SSA.SE är trots allt föreningsens ansikte utåt och det är inte svårt för en redaktör att åtminstone använda stavningskontroll. Detta ser man själv till som skribent och det finns ingen anledning att hänvisa frågeställaren till styrelsen för att utreda denna elementära sak. Skriv alla inlägg i Word eller annat ordbehandlingsprogram och stavningskontrollen är därmed fixad. Kopiera och klistra in i webbeditorn.

73 de Mats LRR
 
Dialogen talar dessutom sitt tydliga språk och vi ser att både frågan och svaret andades ett uns eller två av snorkighet...

Jag hade som redaktör definitivt uppskattat epost med syfte att korrigera mina stav- eller grammatikfel, så jag tror inte som Bengt FUD att man ska låta det kvarstå som ett resultat av "Tryckfelsnisse"

Som redaktör hade jag absolut uppskattat trevliga mail med rättelse av stavfel, folk som enkom sitter och letar bagateller för att få maila och vara snorkiga skulle nog inte jag heller uppskatta.

I synnerhet inte om samma person mailar varje gång det är ett stavfel och har samma trista attityd.

Men jag hade nog förmodligen låtit bli att svara på såna mail, istället för att sänka mig till samma nivå.

EDIT: Ordprocessor finns inte heller i SAOL, men ordvrängare finns...
 
Last edited:
Håller med VJX.

Vad vi dock inte vet, är om det möjligen finns någon historia sedan tidigare mellan trådskaparen och redaktören... En sådan kan ju möjligen vara grogrund för hur den lilla fingervisningen formulerades.

Man kan ju genom ett positivt budskap i ett klagomål nå ganska långt... typ; "Jätteintressant artikel Herr Webbredaktör. Tror dock att tryckfelsnisse smugit sig in vid stavningen af Alfreds efternamn... " :D

Det hade säkert fått den mest lättirriterade redaktör på gott humör - och felet skulle per automatik vara ett minne blott...

73 de Mats LRR
 
Last edited:
Vad gäller felstavning, felskrivning och meningsbyggnadsfel, så är ju detta forum ett praktexempel på symptomet. Kasta inte sten i glashus! - Akta er för "tyrkfelsnisse"!!

/ Sven.
 
Jag skulle nog vilja försvara Erik, han lägger ner ett stort arbete på SSA.
Erik är noggrann och tålmodig.
Men här har han tydligen blivit förbannad, och med all rätt tycker jag.
Fram för rätten att bli förbannad.
Ingen kan ha oändligt tålamod.

de
SM4FPD
 
Aldrig någonsin haft något med redaktören att göra innan jag hade skrivit något denne uppfattade som kritik på SSA forat. Blev uppringd en lördagseftermiddag av denne för mig personligen helt okända person som råskällde och uppträdde oerhört otrevligt, jag uppfattade hela situationen som nästintill hotfull. Fick ta i minst sagt skarpt och med ett språk som normalt är mig helt främmande för att få stopp på tiraderna.

Hur man kan ringa upp en för sig helt okänd person och vräka ur sig som webbredaktören gjorde är för mig helt ofattbart.

Att tappa fotfästet en gång eller två är kanske inget att bråka om, att en och annan snyting delas ut kan väl inte undvikas, men nu börjar listan bli väl lång tycker jag.

Johan
 
Aldrig någonsin haft något med redaktören att göra innan jag hade skrivit något denne uppfattade som kritik på SSA forat. Blev uppringd en lördagseftermiddag av denne för mig personligen helt okända person som råskällde och uppträdde oerhört otrevligt, jag uppfattade hela situationen som nästintill hotfull. Fick ta i minst sagt skarpt och med ett språk som normalt är mig helt främmande för att få stopp på tiraderna.

Hur man kan ringa upp en för sig helt okänd person och vräka ur sig som webbredaktören gjorde är för mig helt ofattbart.

Att tappa fotfästet en gång eller två är kanske inget att bråka om, att en och annan snyting delas ut kan väl inte undvikas, men nu börjar listan bli väl lång tycker jag.

Johan

Och ändå kände du dig manad att anmärka på ett sketet stavfel, och dessutom på ett sätt som uppfattas som snorkigt?

Ja jösses...
 
Och ändå kände du dig manad att anmärka på ett sketet stavfel, och dessutom på ett sätt som uppfattas som snorkigt?

Ja jösses...
Vad i hela friden menar du???? Jag har aldrig någonsin skrivit något om ett stavfel! aldrig någonsin på något sätt varit snorkig mot redaktören! Det jag skrev i SSA forat hade inget med det här fallet att göra, det var ett tag sedan och avsett att lyfta fram att redaktörens beteende inte är någon engångsföretelse precis.

Vad i hela fridens namn angriper du mig för VJX?! Ditt eget "Ja jösses..." passar bra ...

Johan
 
Last edited:
Vad i hela friden menar du???? Jag har aldrig någonsin skrivit något om ett stavfel! aldrig någonsin på något sätt varit snorkig mot redaktören!

Johan

Sorry, jag uppfattade det som att det var du som hade mailat in angående stavningen på Nobel(l) då är det helt och hållet en missupfattning från min sida.
 
Sorry, jag uppfattade det som att det var du som hade mailat in angående stavningen på Nobel(l) då är det helt och hållet en missupfattning från min sida.
Kanske inte skadar att läsa hela tråden innan man öser på med "Ja jösses" ....? Men låt gå, vi får väl lägga det på historiehyllan nu :D
 
Och det underlättar ju inte framtida relationer när man lägger ut mail som dessa till allmän beskådan.

Jag kan dock inte undgå att fundera på vad det var som SA7CAR själv hade skrivit eftersom det enda han postade var påpekandet om stavfelet från webbredaktören och sedan reaktionen på något som SA7CAR måste ha skrivit.
 
Back
Top