Startkondensator till rotor?

SM0NOR

Well-Known Member
Halloj!
Sitter och tänkte bygga en extern rotorkontroller till en CDE-rotor. Jag fastnade på det här med startkondensator till motorn. Den är specad 140 mfd till originalkontrollern. Men sådana verkar inte jättelätt att få tag i eftersom den skall vara bipolär. Jag funderade på om det fungerar att seriekoppla två kondingar med motsällda poler? Detta kan man ju göra i LF-sammanhang. Men funkar det som startkonding?
Eller nån som vet var man kan köpa något?
 
Så här gör man:

1708378009733.png

Tag två polariserade elektrolyter på 150 µF 150 V och sätt dem motriktade
i serie med dioder över. Värden är okritiska.
 
Last edited:
Jag har provat med serie/motvända ellyter till en rotormotor, fast den var på lägre spänning än 230 V, det är nog kanske 20 V i min rotor. Funkar fint, inte så kritiskt med storleken heller. Dock var kondingarnas märkspänning 250 VDC eller nåt.
 
Tack! Det där med dioderna hade jag inte klurat ut. Och greppar inte riktigt vad som händer....
Skall jag tolka det som att ena halvperioden laddar upp c2 som sen laddar ut genom d2 samtidigt som andra halvperioden laddar c1?

Spänningen är 30 volt till en en vanlig CDE ham-rotor.

Och ja, jag menar microfarad :)
 
Jag uttryckte mig slarvigt, men elektrolyter, som det ju lär bli fråga om, vill inte ha "bakspänning/bakström", det förstör dem. Om kondingarna är lite olika varandra, finns risken för att man efterhand får problem. Nu kan jag inte verifiera detta med ett mer stringent resonemang, men erfarenheten talar till mig här. Filterkondingar är ju oftast tänkta att vara rejält förspända i en enda riktning. Med dioderna inkopplade är ju den ena C kortsluten för ena halvperioden medan den andra jobbar i "rätt riktning", och sedan tvärtom.
 
Orsaken till detta är rätt subtil, och har med elektrolytkondensatorers
inre uppbyggnad att göra. "Vanliga" elektrolyter bygger på att alltid
ha en pålagd polariseringsspänning så att oxidskiktet hålls intakt.

Det negativa toppvärdet hos produkten av rippelströmmen och den kapacitiva reaktansen kommer inte att underskrida polariseringsspänningen och därmed får man alltid en "rättvänd" polariseringsspänning.

När man behöver en elektrolytkondensator som tolererar lika stora strömmar i båda riktningarna behöver den göras helt annorlunda "invärtes".
 
Last edited:
Var sitter din motorkondensator?
Jag laddade ner en beskrivning där någon hade handkladdat och ritat in kondingen i motorhuset isf kontrollådan.
 
Den sitter i kontrollboxen som den också är ritad enligt manualen.
Men såvitt jag kan se så ser det elektriskt OK att sätta den vid rotorn också. Förutom att det känns blött och kallt på vintern och blött och varmt på sommaren...
 
Jag har en Cornell-Dubilier rotor. Där sitter kondingen i kontrollboxen, men rent elektriskt kunde den sitta i rotorn också. Troligen är det mest en fråga om fysiskt utrymme. När min rotor byggdes, var sannolikt passande kondingar lite stora att trycka in i själva rotorhuset. Miljön inuti rotorhuset är väl hyfsat skyddad, så får man bara plats med en passande konding då är det väl fritt fram...
 
Manöverkabeln kan ha en ledare mindre om kondingen sitter skyddad bredvid rotorn. Har haft detta i mer än 20 år. (samma konding)
 
Olika kopplingar kanske? Svårt att tänka bort en ledare här.
 

Attachments

  • Rotorkpl.jpg
    Rotorkpl.jpg
    39,5 KB · Views: 20
Här sitter en sådan "C" i min manöver-del, CDR modell AR-1-220V, och som senast användes februari 1977. Testade den för ett par år sedan men ville inte kicka igång. Var hittar jag en sådan start-up eller liknande. Ska försöka få igång den innan hösten 2024. I övrigt har jag gjort rengöring och smörjning i det mekaniska.

/Sven.
 

Attachments

  • Rotor_CDR.JPG
    Rotor_CDR.JPG
    3,4 MB · Views: 12
Back
Top