Störningar DC-10 MHz

Om man skall jaga störningar med en Ratgb så behövs det lite radioutrustning...

Det är förstås så att det går att jaga DX också... kanske vi syns på GRK-fieldday?
 
Om man skall jaga störningar med en Ratgb så behövs det lite radioutrustning...

Det är förstås så att det går att jaga DX också... kanske vi syns på GRK-fieldday?

Vi hade loopen och en HF-rigg... Men först måste man få ordning på oljeläckaget. Det är oljekylaren som har spruckit i lödningen så blir ingen QRM-jakt med RATGB på ett tag. Däremot skulle man kunna göra som SM3KYH föreslog, ta en promenad längs kraftledningen men en bärbar RX... Men först måste jag fixa "gröna kartan" så att jag vet var alla ledningar går. Jakten fortsätter!

PS : Jo, vi syns nog en stund på lördan... Kommer dock inte med terrängbilen :-(

/Harri
 
OK, jag fixade "gröna kartan" men på den syns bara högspänningsledningen väster om byn. Det är fullt med kraftledningar kors och tvärs i byn men dom syns inte på kartan.

Hablingbokarta.jpg


Kröken vid gravfältet (vänstra övre hörnet) ligger faktiskt precis i den riktningen vi har pejlat störningen till, avstånd 3,25 km. Får väl ta en promenad vid högspänningsledningen vid lämpligt tillfälle, just nu har jag inte tid... Jakten går vidare...

73 de Harri/SM1OII
 
Last edited:
GEAB (det lokala nätbolaget) har utfört ledningsinspektion och nu har störnivån hemma på 160m sjunkit till S9, på 80m ligger den nu på S7 och på 40m på S6. Det verkar som att S9+20dB störningen nu är borta och att det är en annan svagare störning som tagit över :confused:

Trots att den starkaste störningen är borta idag har jag kollat högspänningsledningen i skogen. För att slippa släpa på antenn, RX, batterier och kablar köpte jag en "världsmottagare" på Clas Ohlson för 99 kr, art.nr. 38-3731. Mottagaren har mellanvåg med inbyggd ferritantenn vilket var det viktigaste (dessutom har den 7 kortvågsband mellan 5,7-18,2 MHz).

38-3731_2010-07-12_090500_830.jpg


Jag tog en lång promenad längs högspänningsledningen (det inringade) utan att hitta så mycket som ett sprak eller en knäppning. Hos min amatörradiogranne Stefan/SM1DVV som bor ca 2 km från mig hördes inga störningar varken innan eller nu.

Kraftledning.jpg


Jag misstänker att bruset som jag har kvar kommer från ADSL. Jakten fortsätter...

/Harri
 
Last edited:
Lyssnar man på MW så brusar det till rejält just när man åker under kraftledningen som passerar vägen vid Burge gård. Andra likadana ledningar brukar inte låta lika mycket. Du har inte provat att gå längs det stråket?

Fö vore det intressant om du kunde få reda på vad GEAB har fixat i området.
/TDX
 
Jag får väl ta en koll vid Burge, riktningen stämmer ju väldigt bra med vad jag och Fantomen pejlade fram med Berts loop.

Pejlkarta-2.jpg


Tack för tipset!

/Harri
 
Kim, du har rätt, det brusar och brummar som f-n vid Burges! Och vår pejlning med Berts loop i toppen av masten var rakt på! Stolpen står drygt en km från mitt QTH.

Burges.jpg


QRM-1.jpg


QRM-2.jpg


QRM-3.jpg


I stolpen finns en NetMan-G med frånskiljare monterad.

Netman-G-1.jpg


Jag gjorde några usla inspelningar med mobilen på hur det låter när man närmar sig stolpen.

Mellanvåg ca 1,6 MHz.
Kortvåg ca 6,8 MHz.

Nu blir det till att ta kontakt med GEAB (nätägaren) och hoppas på att dom gör nånting åt störningen, men först ska jag åka bort ett par veckor...

/Harri
 
Last edited:
den där har väl fjärrstyrning via antennerrna på stolpen, dvs.UHF?
så det som stör är väl inte PLT kommunikation
 
Last edited:
Usch. Den stolpen har allt som kan gå snett. Dom borde bli glada på GEAB för att få reda på att allt inte står rätt till med grejerna.
 
Last edited:
Precis! Om GEAB inte rycker ut rätt snart, lär dom tvingas till det i vinter när det är "bästa" antennväder, dvs. storm och drivis!

/ Göstha
 
Om man kör de där filerna som finns i tråden inledande inlägg i ett ljudprogram/FFT/spektra/vattenfall så saknas vad jag kan se övertoner till 50Hz. Det förefaller inte vara ett överslag. Ljudkaraktären på den störning vi har på SK3BG är betydligt "råare" och har ett kraftigt sprakande inslag som saknas i de här filerna. ( i AM-läge)

Men de sista filerna från "stolpen", det låter som överslag. Håller med.
 
Last edited:
Om man kör de där filerna som finns i tråden inledande inlägg i ett ljudprogram/FFT/spektra/vattenfall så saknas vad jag kan se övertoner till 50Hz. Det förefaller inte vara ett överslag.

Kan det vara 100 Hz grundfrekvens (både positiva och negativa halvperioderna). Tycker det liknar "min" stolpe. Det var inte en "ren" ton utan det var en hel del halvperioder med missade överslag. Fler missar ju ogynsammare (för överslag) vädret blev. På kvällen, när luftfuktigheten ökade, kunde man höra hur karaktären ändrades ända tills det blev enstaka knaster tills det till slut tystnade.
 
Olika störningar?

Filerna jag refererade till i min jämförelse ovan var dels den senaste KV.mp3 i inlägg #27 samt den fil som refereras till i inlägg #3 som heter QRM-2.mp3. Den senare (QRM-2) har inte alls samma ljudkaraktäristik som KV.mp3 vilken definitivt låter som ett överslag.
Lyssna på dom så hör ni skillnaden.

Jämför filen QRM-2.mp3 i tidsplanet (birdie nam-nam). Den har ingen (synlig) 100Hz-komponent alls. Kan inte heller se någon i frekvensplanet som jag skrev tidigare. Bara brus som Harri beskrev den förut.
Jfr man bilden med de för filerna KV.mp3 resp QRM.mp3 från inlägg #1 som definitivt är överslag med hörbar och väl synlig 10ms->100Hz frekvenskomponent så förefaller det därför som om det kan vara fråga om 2 olika störningar som finns (funnits?) hos dig Harri.

Det var det som SM7CZR indikerade i inlägg #3. Nu är då frågan vilken av störningarna som dominerar just nu i mottagaren?

HF-styrkan från isolatoröverslag brukar variera med luftfuktigheten men i inlägg #1 sägs att den har samma styrka H24/365?:confused:

Är det kanske så att kraftlednings/överslags-störningarna bara ibland överröstar den störning som återges i QRM-2.mp3 från den tidigare tråden?

Alltså Harri - har du en eller två olika typer av störningar ?
 

Attachments

  • QRM-2.JPG
    QRM-2.JPG
    85,4 KB · Views: 203
  • KV.JPG
    KV.JPG
    72,2 KB · Views: 207
  • QRM.JPG
    QRM.JPG
    78,8 KB · Views: 199
Alltså Harri - har du en eller två olika typer av störningar ?

Jag har nog MINST 3 olika störningar - grannens plasma-TV, ADSL och kraftledningsQRM. Förut låg "bruset" på S9+20dB, nu ligger det på S7 så det är en klar förbättring. Vad som stör värst just nu vet jag inte. Jag har fått namn och tfn-nr till 2 personer på GEAB som jag ska kontakta när jag kommer hem om 2 veckor...

/Harri
 
Väl hemkommen hittade jag 2 brev från GEAB ang "elavbrott för ledningsarbete", dom har alltså varit här i byn vid 2 tillfällen och gjort nåt. Hemma märktes ingen skillnad på S-metern så jag tog radioterrängbilen och åkte bort till stolpen.

PA040002.jpg

PA040007.jpg


Nu var störningen vid stolpen borta! Jag ringde till en kille på GEAB som jag fått nr till och han berättade att dom hade varit där direkt efter att dom fått mitt mail. Han visste inte exakt vad dom hade gjort men han verkade trevlig och kunnig på området. Jag berättade att jag fortfarande har kvar störningar och han sa att jag var välkommen att återkomma om jag hittade nåt mer...

SÅ, problemet kvarstår :( Idag står S-metern på S9 på 160 meter...
Störningen låter så här : 1835 kHz AM 1835 kHz CW

Jag åkte runt med bilen på byn (avstört tändsystem så inga QRM från bilen) men det enda jag hörde var elstängsel. Fler tips emottages tacksamt!!

/Harri
 
Last edited:
OK, nytt år, nya tag! Brummande elstolpen och grannens plasma-TV har jag redan hittat, återstår det mycket starka vita bruset... Jag jämförde störningen mellan dipolen (som hänger i masttoppen 32 meter upp) och min LW (som sluttar från ca 13m till 3 meter).

Dipolen :
Dipol-spec.gif

Dipol-pers.gif


LW :
LW-spec.gif

LW-pers.gif


Den färggranna bilden är s.k. "Percistence mode" som visar flera insamplingar samtidigt. Percistence mode visar att det är högre spänning (kraftigare signal) från LW än från dipolen, alltså bör LW ligga närmare störningen.

Efter att ha gått runt med en bärbar kortvågsmottagare och en liten loop-antenn för 160 meter kunde jag konstatera att det brusade från både elstolpen och telestolpen jag har på tomten.

Jag kopplade mätinstrumentet mellan nollan och min antennjord och fick följande resultat :
eln%C3%A4tet-spec.gif

eln%C3%A4tet-osc.gif


Jag misstänker att nån apparat ansluten till elnätet sprider vitt brus över både el och telenätet. Störningen är omöjlig att pejla för den finns överallt där det finns el och tele. Finns det nåt mer man kan göra för att hitta källan eller är det bara att byta hobby eller flytta?

Jag glömde säga att jag har bara ojordade uttag i huset. Skulle det hjälpa att koppla ihop nollan med min antennjord?

/Harri
 
Last edited:
Hej Harri,
På den sista bilden ser signalen ut att bestå mest av 50Hz.
Jag tror inte att en sammankoppling av nollan och antennjord påverkar ditt "vita brus"

På näst sista bilden finns flera mistänkta "pucklar" som ser ut att bestå av bredbandiga signaler, t.ex vid 600KHz och 1,3MHz.
Även vid 2,1 och 4,3MHz ser det ut som starkt brus.

Har du lyssnat hur det låter på dessa frekvenser?

/Micke
 
Jodå, jag har lyssnat och snart kan jag lyssna ännu bättre. Har beställt en WinRadio Excalibur så snart kommer det fina bredbandsregistreringar :)

/Harri
 
Liknande brus har jag också. När jag åker längs teleledningen är det jättestarkt på ett ställe men följer ledningen i minst 1 km. Hade detta innan man började med ADSL här i området. Tror nog man i första hand skall leta på telesidan för att hitta orsaken.
 
Back
Top