Störningar från värmepumpens utomhusdel

SM0CGT

Member
Jag har en IVT värmepump luft/vatten med utomhusdel AirX (installerad 2014) som ger massiva störningar på hela frekvensområdet från 160-10 m med speciellt starka störningar på 40 och 20 m. Det torde vara frekvensstyrningen av kompressormotorn som är boven i dramat. När jag stänger av utomhusdelen blir det nästan helt störningsfritt! Jag har kontaktat IVT men de är massivt ointresserade av att komma med förslag på åtgärder. I första hand kan jag tänka mig att byta ut befintligt kablage för kraftmatning och styrning till skärmade ledningar och att jorda utomhusdelens ytterhölje - inte bara ansluta till 0-an utan jorda på riktigt. Är det någon som har eller har haft liknande problem och som har förslag på ytterligare åtgärder? Var hittar an en kompetent elektriker som förstår vikten av att installationer med skärmade ledningar kräver noggrannhet. Har tyvärr inte installationsbehörighet själv.
 
Till VFD / frekvensstyrningar finns det speciell kabel att tillgå.
Kabeln har förutom sina tre ledare till motorn även givetvis skyddsjord.
Därefter en skärmstrumpa som ska anslutar i båda ändar.
Utanpå detta en hård men böjbar kopparskärm som ansluts i ena änden.
Dessa kablar är givetvis ganska dyra men bara vetskapen om att dessa kablar finns betyder ju att dom faktiskt behövs.

Vid en emc-åtgärd av våran hiss-VFD behövdes det skärmade kablar.
Man ville inte gå hela vägen och byta till sagda kabel men genom att ansluta skärmen i båda ändar blev det hyfsat bra.
Till min svarv använder jag en likadan kabel som jag räddade från skroten på ABB Robotics.
Extra mjuk variant som sitter uppe i armarna på industrirobotarna.
Dessa robotar har jag mätt både ledningsbundet och utstrålat på.

Det enda sättet att klara emc-problematiken med en VFD utan skärmade kablar är att använda en typ av sinus-drive eftersom dom kan man ganska effektivt filtrera på motorsidan.
 
Hur yttrar sig störningen ? Jag har haft kraftiga störningar på kortvågen sen jag kom igång 2017. S7-S9 på 20m som avtar upp till 10m. På lägre frekvenser har jag bara en Beverage och den är förvisso inte fri från störningar men tack vare riktverkan så blir det hyfsat.
 
Hej den skärmade kabeln var det någon typ av tysk Ölflex kabel eller den är ganska mjuk
 
I vissa fall ger det bättre resultat med skärmad kabel utan gulgrön ledare. Skärmen används då som skyddsjord och skärmen ansluts även med en speciell tätning som kopplar skärmen, utan att kapa skärmen, till apparatens metallhölje.
 
Tack för värdefull info om skärmning och kablar! Jag visste inte om att jag hade störningar förrän jag - efter 52 år som inaktiv radioamatör - åter skaffat en rig (ICOM IC-7300) och satte upp en longwire med UNUN och match-box. Ena änden av longwiren hänger ca 7 meter över värmepumpen. Den begränsade tomtstorleken gör att jag har svårt att komma bort med antennen från värmepumpen. Störningarna yttrar sig som ett (vitt?) brus över hela frekvensspektrat med signalstyrka S9+ på 7 och 14 MHz - lite lägre på övriga frekvenser och som sagt - stänger jag av utomhusdelen så blir det nästan brusfritt. Idag har jag ca 1,5 meter elkabel som hänger från en brytare på ytterväggen fram till värmepumpen och dessutom finns en tunnare styrkabel som är lika lång. Misstänker att båda kablarna är oskärmade. Är det någon här på forumet som känner till någon elfirma i stockholmstrakten som behärskar den här typen av frågor och som skulle kunna utföra ett kabelbyte? Av det jag lyckats googla mig fram på nätet om inverterstörningar är att "normalelektrikern" ofta har väldigt begränsad kunskap om störningsproblematiken.
 
Idag har jag ca 1,5 meter elkabel som hänger från en brytare på ytterväggen fram till värmepumpen och dessutom finns en tunnare styrkabel som är lika lång. Misstänker att båda kablarna är oskärmade
Här kan du faktiskt själv prova och linda dessa kablar några varv igenom en "kläm-ferrit"
Kan du detektera någon förändring på något band så har du goda förutsättningar att få till en förbättring.
 
Störningarna yttrar sig som ett (vitt?) brus över hela frekvensspektrat med signalstyrka S9+ på 7 och 14 MHz - lite lägre på övriga frekvenser och som sagt - stänger jag av utomhusdelen så blir det nästan brusfritt.
Finns störningarna där 24/7 ? Om man inte aktivt stänger av det ? Jag har också brus men man hör att det inte är rent vitt brus. Dessutom hoppar min S-meter nån S-enhet eller ett par hela tiden så det verkar AM-modulerat också. Men i mitt fall behöver det ju inte vara nån värmepump...
 
Störningarna finns där 24/7! Det ör ju det som är så "fiffigt" med inverterstyrda kompressorer - de går ständigt men med varierat varvtal allt efter värmebehovet. Någon gång på sommaren när varmvattnet är producerat och inget ytterligare värmebehov finns - då kan den stå stilla en stund men de stunderna är lätt räknade. Ur värmepumpens synpunkt är det naturligtvis idealiskt med kontinuerlig drift - det är ju start och stopp som sliter mest på grejorna - men ur störningssynpunkt är det pest med frekvensomvandlaren som blir en bredbandig radiosändare.
 
Eftersom jag snart troligen måste byta värmepump är ämnet mycket intressant. Idag har jag en ON/OFF-pump utan inverter. Så jag skickade en fråga till IVT om det är ett generellt problem med radiostörningar från deras inverterpumpar eftersom jag hört talas om det. Eller om det beror på undermålig installation. Det kom ett svar:
"Det är inget problem. Utedelen står ju ute".
Vet inte om man ska skratta eller gråta.
 
Vet inte om man ska skratta eller gråta.
Gråta så klart, dom har ingen koll.
När jag hjälpte Otis att fixa våra hissar så sa dom "visste inte att det var så noga" och då var vissa skärmar inte ens anslutna.
 
IVT är genuint ointresserade av allt som har med störningar att göra - den tekniska kompetensen på området verkar vara obefintlig!
 
Finns det dokumentation tillgängligt så man kan studera designen?
Förr följde elschema med vid leverans. Det fanns också "på nätet". Åtminstone för min gamla Nibepump. Det har jag haft stor nytta av ;-).
Nu verkar det vara hemligt, precis som med nyare bilar.
Jag har för mig att det i konsumentköplagen står att man vid köp ska få med dokumentation så man kan åtgärda fel. Det kanske numera betyder telefonnummer till serviceföretag?
 
Installationsanvisning till våra hiss-VFD hittade jag bara på Polska.
Där stod bl.a. att om störningar uppkommer rekommenderade dom att man flyttade mottagaren / antennen.
Vi har tre huskroppar i rad och alla har hiss så det blev svårt att flytta mottagaren.

Alla tre installationerna utgick från likadana drivdon med kablar och likadana hissmotorer.
Trots detta var inkopplingen olika på samtliga.
Slarv och dålig förståelse inför detta med emc resulterade i olika störvägar.
 
Idag har jag gjort två högst ovetenskapliga experiment: Först gjorde jag en störningsdetektor av min gamla batteridrivna Blaupunkt transistorradio med kortvågsband, en klämferrit och ett par meter tvinnad kopplingsledning runt radion och så gick jag på störningsjakt runt värmepumpens utomhusdel. Ingen tvekan varifrån störningarna kommer - matningskabeln, styrsladden och t.o.m. den uthängande värmekabeln som ska förhindra isbildning vid avfrostningsfasen strålade av bara sjutton! Bredbandigt brus med en peak runt 6-8 MHz. Mitt andra experiment bestod i att linda in alla utomhusledningar i aluminiumfolie och jorda med startkablar i båda ändarna av foliepaketet. På 7 MHz sjönk bruset från S9 till S6 men på övriga frekvenser i stort sett oförändrat. Ska kanske fundera på dubbelskärmade ledningar på matning och styrning, skärmad värmekabel och ferriter så nära invertern som möjligt inne i skåpet? Är det någon som vet något om en firma som heter Jolex? De ska vara experter på allt som har med EMC-störningar att göra.
 
Klarar såna här "system" de EMC krav som finns ? Eller är det som vanligt att man testat varje del för sig under optimala förhållanden ? Sen om tillverkaren specar att det skall användas skärmad kabel med speciell jordning och installatören "struntar i det" (billigast/enklast) eller som förmodligen är vanligast inte läser manualen. Vem är då ansvarig ?

Jag har precis själv fått en Panasonic luftvärmepump installerad på ett uterum men den är inte igångkörd än. Installatören satte aggregatet på ett helt annat ställe än som var överenskommet. Så flytta och göra om. Blir det störningar så är det förmodligen lönlöst att klaga utan man får "fixa" det själv.....
 
Back
Top