Störningar på tv vid sändning

boko57

Member
Jag har upptäckt ett stort problem. När jag sänder på min multibandsvertikal så skapas någon typ av störningar som är så kraftig att min platttv slås på och det brummar i högtalarna.

Kan någon hjälpa mig med hur jag skall avstöra detta. I övrigt verkar vertikalantennen fungera bra med låg swr och det är bara denna hf störning som verkar fortplanta sig via koaxen. Jag har min radioutrustning endast några meter från tv men å andra sidan när jag kör på min dipol så finns inte tillstymmelse till störning.

Vad skall jag göra för att lösa problemet?
 
Förmodligen ingår radions hölje i vertikalantennen, som jag tror är en GP antenn.
Dvs du sänder med anläggingens chassi och elnät.
Koaxen, radion, nätagget och elnätet är delar av din GP:s jordplan.

Ett prov är att köra radion på ett bilbatteri utan några som helst tillbehör anslutna, då blir ju i alla fall inte elnätet ledningsbundet till antennens jordplan.
Dessutom är ju TV:en ledningsbunden till elnätet liksom dina grannars utrustningar.

Annars är det som vanligt RF chokar på koaxen som gäller, förutom fler jordplan om detta är möjligt.
Förmodligen är ditt problem värst på någon frekvens? QRP är kanske en lösning. men först borde nog antennen fungera som den är tänkt.

de
Roy
SM4FPD
 
Eftersom jag inte vet hur installationen ser ut går det bara att uttala sig i allmänhet.

Tyvärr är det så att allting som på något sätt kopplas till en vertikalantenn också blir en del av antennen.

Problemet förvärras av att det finns ett strömmaximum i antennens matningspunkt, så
alla ledningar som passerar i närheten av riskerar att få starka inducerade strömmar.

Det man kan göra är dels att separera alla ledningar som har med antenn och transceiver att göra
så mycket som möjligt från andra ledningar, och dels att montera ferriter på de ledningar som går till TV-apparaten, och även på antennens matarledning för att hindra HF att flyta på utsidan.

SWR har väldigt lite med detta att göra, utan det är induktiv (primärt) koppling mellan antennens delar
och ledningar som går till TV-apparaten som är huvudproblemet.

Ifall det går att flytta antennen till något ställe som ligger så långt som möjligt från TV-apparaten och elledningar så kan det också hjälpa.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för råden!

Vertikalen som jag har är en 8,8m vertikalantenn med balunmatning. Min utrustning är inkopplad med en isolationstransformator med nätspänningsstabilisering och därmed galvaniskt skild från elnätet fast det är kanske av mindre betydelse. Just nu kör jag på en ojordad kontakt då jag måste får till ett jordat uttag där all radioutrustning finns. Det är ju tyvärr så det kan se ut i en gammal villa där kravet på jordade kontakter inte fanns förr.

Koaxen är ganska nära parabolen och dess ledningar på taket så det är kanske där jag skall se över att öka avståndet mellan dessa?
 
Berätta mer om antennen, och vilka frekvenser du har problem på.
Är det en mittmatad vertikal dipol med balun.
Eller sitter det en balun vid foten av en GP?
Finns det jordplan?

trannsformatorn bryr sig nog inte om din högfrekvensignal om utan hoppar igenom lätt, det är ju ganska stor kapacitans mellan lindningarna.
Gul grön skyddsjord är en utmärkt ledare för HF mellan radion och TV:en. den funkar lika bra som fas eller nolla.
Gul grön skyddsledare kan vara en utmörkt antenn. Både fas och nolla är lika bra antenner. Om än oönskad sådan
Där har inte din utsända HF att göra.
de
SM4FPD
 
Vertikalen har inga jordplan och motsvarar en Comet CHA-250B som säljs bla av SRS med en balun (UNUN 9:1) som den matas genom vid foten.

/Bosse
 
Glömde att säga att jag endast har testat på 80m och blev då lite förfärad över resultatet då 100W i sändareffekt medförde att jag slog på plattTV utan fjärrkontroll.
 
Var sitter vertikalantennen?
På taket?
Tycker att du skall prova med några jordplan först o främst!

Om vertikalen absolut måste sitta där den sitter, så kan du prova med att linda TV:ns nätkabel på en ferritstav, ända intill TV:n.
Jag avstörde en gammal elorgel på det sättet en gång i tiden. :rolleyes:
Prova med att sära TV:ns antennkabel från vertikalens koax så långt det är möjligt.

/ Ingvar
 
Vertikalen sitter med skorstensfäste precis som parabolen och tyvärr väldigt nära varandra. Jag får väl klättra upp på taket och se hur nära koaxerna ligger. Risken finns att de passerar varandra väldigt nära men jag borde kunna sära på dem en bit om det nu hjälper.
 
Min vertikalantenn för 160 m står alldeles invid ena husknuten. Inuti huset, bara några meter från antennens rot, alltså nära strålningsmaximum, står vår digitalbox, fabrikat Sagem, för marksänd TV.

När jag sände CW med 100 w på Top Band, blev digitalboxen helt vansinnig. Jag provade att linda upp elsladdarna på ferritstänger och även ett högpassfilter, men detta verkade inte hjälpa ö h t.

I brevlådan kom en dag ett annonsblad från Kjell & Co med bl a en annons för ett mantelströmsfilter att sättas in i TV:ns antennledning. Ett sådant filter löste vårt problem helt! I den senaste katalogen ser jag att de nu har lite olika modeller.

73,
Rolf
SM5MX
 
Ingvar,

Just precis den modellen är det. T o m sifforna på prylen stämmer.

Den löste alltså vårt problem till 100 % - men jag kan naturligtvis inte garantera att det är exakt där skon klämmer hos alla!

73 & GL,
Rolf
SM5MX
 
Det verkar vara värt att pröva till en ganska låg kostnad.

Frågan är dock om jag även stör mina grannar i nästa hus 20 - 25m bort eller om problemet är av väldigt lokal karaktär. Det är kanske inte helt lätt att ta reda på antar jag. Man vill ju inte gärna fråga för då har väl alla problem som de förknippa med mina antenner.
 
Bosse,

Ja, själv var jag mycket nöjd med detta smärre "mirakel"! Till saken hörde, att detta mantelströmsfilter just då utannonserades till ett lockpris i bladet i brevlådan.

Jag är rätt övertygad om att detta enbart är lösningen på ett problem i omedelbar närhet av en strålande antenn, jfr Karl-Arnes inlägg om "ledningar som passerar i närheten" vilket nog skall tolkas mycket bokstavligt.

Mitt mycket bestämda råd är också att inte söka upp grannar för att höra om du förorsakar problem. Låt dem själva höra av sig, om de tror sig ha anledning! Och om det handlar om grannar 20-25 meter bort är det högst sannolikt ej heller ett fall för mantelströmsfilter.

Eftersom det råder många missuppfattningar bland allmänheten om radio och strålning, på gränsen till vidskepelse, riskerar du att få skulden för allt möjligt om du aktivt "söker problem". Som kattens håravfall, döda akvariefiskar, vissnande pelargonior, barn som inte kan sova, mjäll o s v, o s v. Jfr mobilmastdebatten.

73 & gl,
Rolf
SM5MX
 
Du har helt rätt i det du säger så jag ligger lågt samt gör ett besök på på Kjell & Co som dessutom har ferritblock för avstämning. Förhoppningsvis är allt löst i helgen efter dessa åtgärder.
 
Jag har nu prövat med mantelströmsfiltret och det fungerade inte alls. Jag fick ingen signal när jag kopplade in det och det slog mig att min satelitboxen matar väl microvågshuvudet med spänning? Detta är väl anledningen till att det inte funkar antar jag så jag är tillbaka till gå så att säga. Skall köpa ferritr att sätta på antennkabeln i hopp att detta skall lösa problemet.
 
Där ser man...det var ju synd!

Har du även provat med filtret mellan boxen och TV:n?

/ Ingvar
 
Problemet är att jag har HDMI anslutning mellan boxen och TVn samt att ljudet går via koax anslutning om jag minns rätt.
 
Lycka till med ferriterna och prova även med några jordplanstrådar på din antenn, som jag nämnde tidigare.

/ Ingvar
 
Last edited:
Back
Top