Svenska optiska telegrafin var världsbäst

SM4FPD

Well-Known Member
Kolla på Ny teknik https://www.nyteknik.se/premium/den-svenska-optiska-telegrafen-var-bast-i-varlden-6925596
Lite intressant läsning och se planschen.
Observera att det inte handlar om CW, ( i bemärkelsen Morse) utan optisk telegrafi.
Ostörbart, främmande makt förmår heller inte "så split" i kommunikationen och störa landets infrastruktur och politiska val.
12 tecken per minut, nå, med ett telegram, väl optimerat på själva innehållet så kunde viktiga saker överföras.I brist på annat må det har varit revolutionerande.

Tänk att sitta och hålla passning och läsa av de här plattorna. Kikare kanske fanns..... QRN gällde väl om det översätts med atmosfärisk störningar i Tropon, dvs skärmande moln rök etc.



Visst finns det radioamatörer som labbar med optisk överföring, allt från synligt ljus till infrarött lyse.
Men de verkar få.

Själva gjorde vi et försök från två berg mellan Hagfors och Exhärad en gång i tiden, genom att klättra upp på bergen och installera sig i brantornen, med bilfjärrljus och batteri.
Inga kunskaper om Morse utan det gällde mest att kolla om de gick.
Gick gjorde det. På vägen ner mötte vi Polisen som hade fått anmälningar om blinkade ljus på berget....
Efter förklaringar var det grönt att fortsätta ner.

Nån som gör optiska experiment?? IR???
Har för mig det skeva om saken i QTC för en miljon år sen.

SM4FPD
 
Jag blev efterlyst av underrättelsetjänsten efter att ha kryssat mellan laxfällor för att nå en vik vid militärområdet Åstön norr om Sundsvall, där jag ankrade för natten. Använde en taksökare. Samtidigt, obekant för mig, hade någon rapporterat att en ubåt varit synlig varvid kustbevakningen och marinen ryckte ut. När jag vaknade på morgonen var viken bevakad av ett marinfartyg och det kryllade av soldater i land. Gick upp långsides och frågade om det var något problem, men nej.

Senare i veckan fick jag veta att man ville ha in information från allmänheten då man observerat mystiska morsesignaler från sjön vid tidpunkten. Hmmmm... det var ju då jag letade väg mellan laxfällorna... Lokaltidningen spekulerade i speznas-dykare och redogjorde för dessa och vilka aktiviteter de kunde förväntas göra. I detta fallet var de ute på något uppdrag och signalerade med ljussignaler till ubåten. Jaja....

Ringde polisen som ville ha information och berättade om min ankomst i kolmörkret medelst sökarlykta vid tidpunkten. Blev raskt kopplad till SÄPO som hummade och sa ja.. jo... vi hör av oss. Det gjorde de inte men däremot ringde den militära underrättelsetjänsten och ställde frågor. Därmed var hela saken klar. Någon ubåt blev aldrig bekräftad och speznasdykarna fick sin förklaring.
 
Nån som gör optiska experiment?? IR???

I mitten av 30-talet konstruerade tyskarna en s.k. Lichtsprechgerät (ljustalutrustning) med talöverföring (foni). Räckvidden var en handfull kilometer, vilket inte är illa med den tidens teknik. LA6NCA har en hemsida om apparaten. Kul läsning inklusive kopplingsschema. Det finns också en video på Youtube där några norska hams kör QSO med Li Spr.
 
I försvaret användes signallampa länge, lampan hade sikte och pistolgrepp med en avtryckare som öppnade och stängde en persienn. Det gav inte lika höga hastigheter som telegrafin men hade andra fördelar, mindre risk för att röja sin egen position och mindre risk för avlyssning. För att få upp hastigheten skickades meddelanden med kortare text med hjälp av olika tabeller, ungefär som q-koderna.

aas.jpg
 
IR är kul att experimentera med, NEC protokollet skickar tex ett meddellande på 32bitar och det tar 67ms, det blir runt 63 bytes/s. Med den hastigheten skulle man kunna skicka över bibeln på runt 17h. Det är intressant om man jämför det med telegrafi som i 25-takt borde kunna skicka runt 2,5bytes/s, PSK31 som är typ det dubbla eller JT65 som är runt 0.15bytes/s beroende på hur man räknar.

39038167_686055318426331_3493064272970252288_n.jpg
 
Back
Top