Swan Cygnet 260

När man jobbar med dessa gamla apparater inser man att stabiliserade nätdelar hade varit fantastiskt bra men åtminstone alla spänningar som ska trimmas borde vara stabiliserade typ slutrör bias och blandar-balansering. Dessutom märker man att det läcker signal runt kritiska kopplingar som kunde ha åtgärdats med riktiga skärmväggar. Helt otroligt att dom fick allt att fungera med alla kablar och komponenter dragna kors och tvärs.

Man var inte så kräsen förr...
 
I min jakt efter "ren utsignal" har jag observerat att jag på 7MHz även har rester av VFO frekvensen.
I min Swan 260 ligger vfo:n på ca 6,3MHz som dubblas till 12,6MHz och därefter blandas med den modulerade signalen på 5,5MHz för att erhålla en utsignal på 40m bandet.
VFO frekvensen dubblas i en pentod som ger en utsignal dels på 6,3MHz och den dubbla 12,6MHz.
Skillnaden i amplitud mellan dessa frekvenser är bara 14dB dvs att 6,3MHz är ca 14dB svagare än 12,6MHz.
Är detta en rimlig siffra för ett dubblarsteg?
Jag försöker lista ut var vfo-frekvensen tar sig igenom för att slutligen nå antennen.
 
Det är ungefär vad man kan räkna med.

Anodkretsen i den 12BA6 som dubblar VFO-frekvensen innehåller en resonanskrets med mycket
lågt Q, så både grundtonen och dubbla frekvensen kommer igenom utan någon större diskriminering.

Eftersom blandaren med 12BE6 är obalanserad så undertrycks inga komponenter av VFO-injektionsfrekvensen i
blandaren, utan VFO:n är ungefär lika stark som de önskade blandningsprodukterna i anodkretsen.

Om dessa sedan kommer ut ur sändaren beror sedan på vilken överföringsfunktion som resonanskretsarna efter blandaren har. Man kan betrakta drivsteg+slutsteg som ett 2-poligt bandpassfilter med belastat Q på i bästa fall 50.
PA-stegets anodkretsselektivitet kan man bortse från i detta sammanhang.

Nu vänder vi oss till "Taschenbuch der Hochfrequenztechnik", och letar fram uttrycket för |H(s)| med s=jω för en resonanskrets:

1714839419553.png


Plottar vi funktionen i en decibelgraderad skala blir detta resultatet:

1714839527067.png

Om vi antar ett Q av 50 för varje krets, och en frekvens för VFO:n av 6,3 MHz, så blir undertryckningen för en krets ungefär 18 dB, och för två 36 dB. Tar vi dessutom med att man bör ha en VFO-signal som är 15-20 dB högre än SSB-signalen för linjäritetens skull, så kommer 6,3 MHz komponenten att vara 40-45 dB undertryckt jämfört med nyttosignalens toppnivå i antennkontakten.

Detta är i minsta laget.
 
å kommer 6,3 MHz komponenten att vara 40-45 dB undertryckt jämfört med nyttosignalens toppnivå i antennkontakten.
Du har räknat rätt kan man lugnt säga. Helt enligt mina mätningar.
Det finns en vridomkopplare med en ledig sektion.
Där kan man lätt koppla in en notch för 6MHz. Detta endast när man väljer 40m bandet förståss.
Hur reagerar röret på en notch placerad på anoden?
 
Ligger den tillräckligt långt från 7 MHz blir det ingen skillnad för röret.
Man får dock se upp med att man bör ha DC-kontinuitet genom notch-kretsen om
det ska fungera. Ett uppslag är att parallellkoppla L202 med en serieresonanskrets för 6,3 MHz
som kortsluter VFO-frekvenskomponenten i anodkretsen.

L/C-förhållandet bör nog vara stort om kretsen inte ska påverka 7 MHz avstämningen för mycket.
 
Ett uppslag är att parallellkoppla L202 med en serieresonanskrets för 6,3 MHz
som kortsluter VFO-frekvenskomponenten i anodkretsen.

L/C-förhållandet bör nog vara stort om kretsen inte ska påverka 7 MHz avstämningen för mycket.
Jag hade tänkt "suga" redan vid L103, anodkretsen på dubblaren.
Varför behövs DC-kontinuitet? en serieresonanskrets har ju ingen DC-kontinuitet.

OK för L/C förhållandet. Mycket L och lite C.
 
Tanken med DC-kontinuitet var om man gör den som en spärrkrets istället för ens
sugkrets. Man får nog prova sig fram var den har bäst verkan. Inget hindrar att man sätter dit
två sugkretsar, en i dubblaren och en i blandaren,

Jag misstänker att de som konstruerade Swan 260 hade tänkt att den primärt skulle användas tillsammans med
elektriskt små och därmed smalbandiga antenner som t.ex. "mobilvippor". Då får man minst 20 dB extra undertryckning.
 
Back
Top