Switchad nätdel

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Har ett omron S8PS-10024CD tillverkat i Korea. Går att skruva ner till drygt 19 volt DC ut.
Någon här som kan switchade nätdelar och hur/om det går att få ner spänningen till 12 V?

Har ett större men det känns för tungt att ta med på en resa söderut.
 
Om du vill skruva ner ett 24V agg till 12V så kan du inte ta ut full effekt, men det kanske inte är så viktigt.
Den trim-pot som du vrider på går med all säkerhet till en felförstärkare med tillhörande spänningsreferens.
Denna sp-referens är ofta en TL431/LM431, försök hitta den.
Potten är förmodligen seriekopplad med fasta motstånd för att på så sätt begränsa justerområdet, hitta motstånden så kan du ändra på justerområdet.
Varning! försök inte justera upp spänningen då agget har en överspänningsvakt av någon sort, i vissa fall en "crow-bar" som vid inkoppling bränner primärsäkringen.
Man kan anta att potten är ansluten till en TL431 som i sin tur är ansluten till en optokopplare för feed-back.
 
Ett tips är att kolla efter hemsidor som beskriver ombyggnad av gamla PC-nätaggregat. Riktigt gamla alltså, från 286, 386 och liknande. Jag har själv byggt om ett antal. Vill minnas att Seventeam var ett vanligt och lättmodifierat märke när det begav sig. Leta fram datablad på regler-IC:n som styr så får man också tips. För PC-aggregaten var det så att man fick bygga om så att regleringen kände av +12V istället för +5V som det var från början. Som GLD skrev så fanns överspänningsskydd som fimpade aggregatet när +5V drev iväg för mycket, det fick man koppla bort. Detta då +5V blev avsevärt mycket mer, vill minnas runt 7 V, då man reglerade på +12V och sedan ökade till kanske 13,8V. Minns inte vid vilken spänning det trippade på men det var nog inte mycket över 5V. PC-aggregat från den tiden verkade bara ha reglering på +5V, övriga spänningar fick bli lite vad det blev. För en amatörradiolast, dvs intermittent, var det lagom att driva fläkten på den tidigare +5V så gick den lite lagom långsamt och tyst. Sådär 20A (i alla fall kortare stunder) var ingen konst att få ut vid 13,8V. Då var man nog tvungen att byta till kraftigare likriktardioder på 12V-utgången, gick säkert att ta från f.d. +5V. Länge sedan sist så ta det med viss reservation. :)

Minns att jag hittade en mektipssida för switchade nätagg som tipsade om att mata på likspänning "baklänges" (utan ansluten nätspänning!) för att på så vis väcka upp sekundärsidan för att felsöka och kolla hur det fungerar. Man ser exempelvis hur driv-IC:n styr ut optokopplaren som driver switchtransistorn olika när spänningen varieras.

Jag byggde nyligen om ett noname laptoppaggregat som hittats bland skrot på jobbet. Det hade en omkopplare för att välja olika utspänningar. Lätt att lokalisera motstånden som satte spänningen och labba fram ett som gav 13,8V ut. Stör friskt på kortvåg så det kan kräva viss handpåläggning innan det går att använda till något radiorelaterat. Tanken var att ha det till min K2 där det ger lagom kräm ut med god marginal.

Kunskaper om switchade nätagg är bra att ha. I synnerhet när många amatörer av någon anledning inte gillar dessa. Redan nu är väl klassiska "trafoaggregat" på utdöende.
 
Jag tackar herrarna. Ber att få återkomma, testar just nu ATU:n.......den har en LED-visande SWR. Tänkte slippa det vanliga SWR-instrumentet pga vikten....får se hur det går.
 
Hittade en väldigt litet smidigt och mycket lätt switchat aggregat för montering på DIN-skena. Då kan SWR-instrumentet få följa med då det är mer rättvisande än LED-modellen. Ska väga ihop allt och se hur mycket vikt det blir.
 
Hittade en väldigt litet smidigt och mycket lätt switchat aggregat för montering på DIN-skena. Då kan SWR-instrumentet få följa med då det är mer rättvisande än LED-modellen. Ska väga ihop allt och se hur mycket vikt det blir.
Nyfiken. Vad är det för agg? Jag letar själv efter något för resväskan.

/Roland
 
Elfa har utförsäljning på ett 15V 120W, 69-062-56.
endast 189:- + moms
Låter billigt o bra. Försöker hitta ett litet tyst 20A+ till QRO-riggen.
Har ett litet till min FT-817. Det var störningsfritt tills jag provade med "ändmatad tråd med motvikt". Det var tyst med 5 meter koax med torroiddrossel och 5 meter tråd längs fiskespö till innerledaren och 5 meter tråd som motvikt plus anslutning till odefinierat balkongräcke. Gick bra med ATUn på 30 - 15 meter.

/Roland
 
Mina samlade erfarenheter och slutsatser.

Störningsfria switchade nätdelar är ytterst ovanliga. Finns det sådana? Jag har provat en hel del nätdelar med varierande resultat. I de flesta fall kan störningarna minimeras till acceptabla nivåer om man använder strömdrosslar på matarledningen och har relativt lång kabel till antennen, så som Roland skriver. Ibland i kombination med ferriter på 230VAC-sidan. Jag har provat att bygga in en bättre switchad nätdel i en helskärmad låda och försett in- och utgångar med effektiva filter. Resultatet har blivit lysande när det gäller avstörningen men vikten och volymen har ökat så att aggregatet blivit otympligt att ta med på resan.

Särskilt svårt att hålla störnivåerna låga är det om antennen befinner sig i radions/nätdelens omedelbara närhet som den kan göra på en hotellbalkong. På många platser är dock den omgivande störnivån från annan elektrisk utrustning väldigt hög och då maskeras ju ev störningar från den egna nätdelen. Men hur kul är det med en S-meter som visar S1-S3 på de högre banden när vi vet att många av motstationerna ligger under den nivån. Helt värdelöst eller hur?

Efter att ha använt min 10 W CW portabelstation med inbyggda LiFePO4-batterier vid tre expeditioner (VP5, J6 och SV5) har jag mycket svårt att tänka mig en återgång till körning med switchad nätdel. Närmast uteslutet så som jag känner nu. Enda ev nackdelen är den extra vikten då batterierna tillsammans väger 1100 gram. Men de har en kapacitet på 8 timmars intensiv pile up körning i högt tempo utan pauser så kanske ändå acceptabelt. Kör man i något lugnare tempo och lyssnar mer så kan man räkna med över 10-20 timmars drifttid. Körs bara några strö- eller trivsel QSO då och då så räcker en laddning upp till en vecka.

Den stora vinsten i en batteridriven utrustning förutom störningsproblematiken är att man inte är avhängig 230 VAC uttag, hänvisad till en trång balkong med eller utan störningar utan kan upprätta stationen på betydligt bättre platser rent radiomässigt. I parker, på kullar och berg i naturen eller vid standen.

Allt detta är relevant när det gäller morsetelegrafi. Vill man köra SSB så faller ovanstående koncept tyvärr platt till marken då 10 W är alldeles för lite effekt för att få rimligt utbyte av nedlagd tid. Det går naturligtvis att köra om konditionerna är bra men det kan vara ytterst kämpigt ändå. En effekt om 100 W på SSB får nog sägas vara absolut minimum här och då blir det helt orealistiskt med batteridrift om man nu inte är beredd att byta batterier ofta och ständigt ladda.
 
Switchade nätagg av industrityp kan vara "open frame" eller kapslade för inbyggnad.
Det är mycket sällan dessa är tillräckligt avstörda, dom ska ju bara precis klara EN55022.
Görs dom för bra blir dom för dyra.
Som EQL skriver så går det att fixa och med skärmad inbyggnad fungerar det bra.

Billigast blir det att bygga om ett PC-agg och dom nya tar sin feedback från +12V och behöver inte lastas på +5V för att reglera.
Ska man ändå störa av med extra filter kan man ju lika gärna utgå från ett billigt PSU.

Somliga ham´s kör alltid med bilbatteri som laddas när radion är avstängd, lite opraktiskt tycker jag som inte vill ha ett batteri stående på golvet.
För portabelbruk är batteri en fördel, då slipper man fundera på dom egengenererade störningarna.

I går var det strömavbrott i Bergshamra och jag fick hämta upp 12V batteriet.
Jag satt och lyssnade på stationer som inte gjorde något utslag på s-mätaren, det händer inte i vanliga fall.
Trodde faktiskt att det var värst på de låga banden men nu vet jag bättre, på 20,17,15m var skillnaden ca 5-7 s-enheter.

Ska man störa av ett switchat PSU bör man börja med att mäta upp det, då blir det lättare att sätta in rätt filtertyp.
Tyvärr finns ingen 100%-ig filterlösning utan man måste utgå från egenskaperna på just det tilltänkta switchade aggregatet.
 
Du har säkert rätt Bengt. Men jag vill ändå prova och kommer att återkomma med resultatet hur det gick och med lite bilder. När jag lyssnar på kortvågens 20m hör jag inget speciellt extra men det kanske beror på det bakgrundsbrus jag trots allt har hos mig.
 
>>>Jag satt och lyssnade på stationer som inte gjorde något utslag på s-mätaren, det händer inte i vanliga fall.
Trodde faktiskt att det var värst på de låga banden men nu vet jag bättre, på 20,17,15m var skillnaden ca 5-7 s-enheter.
----

Oj, det var höga störnivåer du har. En sak jag - med höjda ögonbryn och förvåning - noterat efter litet drygt 7000 QSO med 10 W ut från KX3:an på batteridrift och från fullständigt störningsfria platser ute i naturen är att en stor andel av motstationerna är mycket svaga och bara någon enstaka S-enhet man made störningar hade gjort dom helt oläsbara. Om jag kört högre effekt t ex 100 W så hade jag naturligtvis nått längre och rimligen hade då fler stationer som ropat inte hörts alls även vid helt störningsfri mottagning.

Jag får säga att jag blev förvånad när jag först upptäckte denna i mitt tycke oförväntade "obalans" på VP5 där jag noterade att så många av mina motstationer bevisligen hörde mina 10 W när jag knappt kunde läsa dom i bruset. En förklaring kan vara att många radioamatörer kör med små ineffektiva antenner (pga restriktioner att sätta upp stora effektiva) och relativt liten sändareffekt i rädsla av att störa. QRP blir också allt mer populärt. QRP och en mobilpinne på balkongen är ingen hit men det finns många radioamatörer i den klassen och som når förhållandevis fina resultat när banden är öppna. Samma fenomen upprepade sig på J6 och nu senast på SV5 häromveckan. Det är då lätt att få för sig att mottagaren i KX3 är okänslig men det är den inte. Den är riktigt bra.

Så det kan inte nog påpekas att störnivåer på bara någon enstaka S-enhet är helt oacceptabla i praktiken. Därför måste man lägga mycket krut på avstörning av nätdelar m m eller i de fallen man nöjer sig med QRP skippa nätdelarna helt och satsa på ett effektivt batterisystem istället. För mig är detta en relativ ny erfarenhet som jag tidigare inte funderat på så värst mycket.
 
Det går inte av köra med det switchade aggregatet utan att ha filter på både in och utgång. Utan filter blir det en massa oväsen upp till S-7. Med filter så försvann allt. Dock, om man lägger sladden från hörlurarna runt nätdelen så ökar bruset en aning upp till S-2.

Det fick bli ferritstavar.
 

Attachments

  • IMG_2590.JPG
    IMG_2590.JPG
    189,1 KB · Views: 35
Det gick bra med det switchade agget på 15m och 10W. Blev "QSO" med ZP6CW. Antennen var visserligen en skyloop 6m upp och 10W. Det blev dock en kort kontakt med bara RST som info....
 

Attachments

  • k2.jpg
    k2.jpg
    110,1 KB · Views: 16
Har nu fått tillfällig licens med callet 9H3BB att köra med på Malta/bugibba, St Paul's bay mellan 12-20 juni.
 
Back
Top