Switchbox sb15-20

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har budat in ett Powerbox nätaggregat på Tradera som är trasigt som jag skulle behöva ett schema till om nån nu har ett sådant så jag kan få igång aggregatet mvh sm0ydo
 

Attachments

  • 535528598_49ca7131-4003-4945-9d2c-43bca8bf9bcc.jpg
    535528598_49ca7131-4003-4945-9d2c-43bca8bf9bcc.jpg
    648,8 KB · Views: 20
Min ringa erfarenhet av trasiga linjära nätaggregat är följande:
1. Kolla om likriktaren är hel. Trasiga likriktare är det vanligaste problemet. Inte sällan sitter det något som liknar den här.
2. Om det finns en "723:a" som sköter regleringen, byt den. De går ofta sönder.

73,
SM5OCI Per
 
Erfarenhetsmässigt är primärswitchade kraftaggregat mycket svåra att felsöka, eftersom
hela funktionen beror på att en reglerslinga som går över hela kraftaggregatet, och som innehåller
flera delar som alla måste fungera korrekt, är sluten.

Är den inte det, så hamnar slingan i ett ändläge, som vanligen är = ingen utspänning.

Problemet är då att hitta vilket delsegment i slingan som upphört att fungera. Till skillnad mot
linjära aggregat där man kan felsöka varje del för sig blir detta mycket svårare i ett switchat.

Man får börja med att undersöka om alla matningsspänningar finns, och om elektrolyter mm är intakta.
Om switchtransistorerna kan undersöka separat kan detta vara nästa steg.

Detta är absolut inget för "nybörjaren" därför att man använder likriktad nätspänning i flera steg, som dessutom
är galvaniskt förbunden med nätet. Utan en isolationstransformator och ett dubbelisolerat oscilloskop är det upplagt för obehagliga
överraskningar.
 
Får börja med att leta efter en ersättare till den trasiga nätströmbrytaren som sitter till vänster på fronten till att börja med mvh sm0ydo
 
Har varit till Biblioteket idag i Falun och skrivit ut manualen till switchboxen och väljer man rätt skrivare så skriver den ut dubbelsidigt och dom 20 första papperen är gratis sen så kostar det 2 kr per ark
 
Back
Top