T-47/ART-13

SM6OID

Well-Known Member
Hej!

Jag håller på att iordningställa en T-47/ART-13, nu är jag i slutskedet och (förhoppningsvis) borde kunna göra ett röktest inom några dagar. MEN, idag upptäckte jag att ett av modulatorrören är "luftigt".
Jag visste i och för sig att anodkontakten var lös, men har pysslat med andra delar, idag var det dags att kika på modulatordepartementet, varvid jag upptäckte att i vart fall ett rör är skrot.

Nåväl, modulatorrören är två stycken 811 (inte A).
Frågan är, kan jag använda 811A utan vidare, jag tror att det är OK, men vet inte och därför fragar jag.

Om det är någon som har två stycken modulatorrör i bra kondition till övers, så vet jag två rörsocklar som är tomma...
 
Skillnaden man först noterar är att 811A klarar 45W anodförlust gentemot föregångaren 811's 40W
(ribbad plate ger mer yta, kanske är den också något längre?)

En skillnad som kan ha större betydelse beroende på just din applikation är att 811A är redesignad även på glöden för 6,3V medans 811 gjordes för 6V då det begav sig,
nu klarar glöden på en DHT som 811/811A en viss variation på 5% utan större problem men ligger du redan på lågas siden för 6V matning blir det ännu sämre för ett 6,3V rör, att mata rör på svältglöd är inte bra då rören kan bli kortlivade.
 
Hej!

Här kommer en bild, fler, mer tekniskt intressant får jag väl ordna med senare.
Glödspänningen går att trixa med om det behövs.

ART-13.jpg
 
Fick gå ner i källaren och titta i min ART-13. Där satt 811A med datumkoder från sent 50-tal.
Även databladet för 811 från 1939 konsulterades och där angavs glödspänningen till 6,3 V och glödströmmen till 4 A.

Det är egentligen glödströmmen som är mest intressant, eftersom 2 seriekopplade 811 sitter i serie med glöden till 813, som drar 5 A.
Ett motstånd på 12,6 ohm sitter parallellt med glödarna och ett motstånd på 0,8 ohm i serie.

Detta passar bra när batterispänningen varierar vilt i ett bombflygplan från 40-talet, eftersom glöden i alla seriekopplade rör kommer att vilja verka som en strömregulator. Glödströmmen kommer att vara ganska konstant även när matningsspänningen varierar mellan 26 och 30 V.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej!

Här kommer en bild, fler, mer tekniskt intressant får jag väl ordna med senare.
Glödspänningen går att trixa med om det behövs.

View attachment 3144

Snygg bild med ART-13 tillsammans med SP-600-JX.
De är apparater som passar bra ihop.

Min ART-13 är dock tänkt att få sitta tillsammans med en raritet, en BC-348-R
som har dynamotorn intakt. Har dock ingen dynamotor till ART-13 så det blir ett kraftaggregat i 50-kg klassen
vilket får driva både sändare, mottagare samt frekvensmetern TS-164/U som är BC-221 i flygutförande.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Även databladet för 811 från 1939 konsulterades och där angavs glödspänningen till 6,3 V och glödströmmen till 4 A.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Det låter ju onekligen som A-versionen om det står 6,3V,
de data jag har gällande 811 och de alternativa beteckningarna CV628 och VT-217 anger 6V jämnt, toleransen brukar anges till häradet 300mV upp eller ner.
 
Det låter ju onekligen som A-versionen om det står 6,3V,
de data jag har gällande 811 och de alternativa beteckningarna CV628 och VT-217 anger 6V jämnt, toleransen brukar anges till häradet 300mV upp eller ner.

Några 811A fanns inte 1939, och jag tror nog att RCA som utvecklade 811 även visste vilken glödspänning som man gav röret.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
jag tror nog att RCA som utvecklade 811 även visste vilken glödspänning som man gav röret.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Tänk, det tror jag också.

Jag ser i min bok att även 802 och 807 är försedda med 6V glöd, det skall vara 6,3V även där så jag får nog plocka fram pennan och lägga till de 300mV som saknas.
 
Hej!

Uppdatering...
Har spänningssatt (+28 V) sändaren och vet numera att vissa vitala reläer funkar och inte minst att mekanismen till autotune funkar.
Skall ta isär och smörja ytterligare en gång, hopp finns!
 
Hej!

Messen is Wissen, följdaktligen har rören kontrollerats.

Original modulatorrör, ett har luft och det andra glödtrådsbrott, i matkällaren hittades två 811A, ett nytt och ett som ser bra ut, förutom spår på anoden att nå't har varit galet. Det röret har kortis i glödtråden. Så, showstopper!
Av övriga rör befanns ett 6V6 vara lite svagt, så ett nytt rör sitter på plats.
Röret 837 verkar dött, glöder men ingen anodström, åtgärd krävs.

AVO.jpg
 
Back
Top