Tänder

Tandinfo

New Member
Vi är en grupp som vill sprida mer kunskap om tänder och tandvård. Därför skapade vi hemsidan tandinfo
Denna hemsida är 100 % informativ och här hittar man information om bla, tandlagning, karies, tandväxling, rotfyllning, röntgen, tandutdragning, kronor, broar, blekning osv.
Gå gärna in och läs för bättre förståelse för vad du genomgår för behandlingar.

Vi hoppas verkligen att ni får användning för sidan.
 
Radio Amatör ämnen

Hej,

Med all respekt, (tandhälsa är viktigt även för radioamatörer). Men vad har ett inlägg som detta att göra på ett forum för amatörradio?

73 de SA0BLI
 
Last edited:
Jo då det finns folk som påstår att de får hör P3 i sina tänder eller så hör de CW.
Det går inte att förklara att det inte är något fel med deras tänker eller med P3.
Så vist finns det kopplingar.
hihi
LRU/Kenta
 
Jo då det finns folk som påstår att de får hör P3 i sina tänder ...
Ytterst tveksamt, försåvitt inte P3 börjat sändas med AM på mellanvågsbandet. FM borde vara svårdetekterat med en bredbandig kvicksilverkristallmottagare... ;)

/ Göstha
 
Fast SR sänder ännu på AM tills i höst. Antar att tandtrollet försvinner då. ;-)
SM0LRU/Kenta
 
Ytterst tveksamt, försåvitt inte P3 börjat sändas med AM på mellanvågsbandet. FM borde vara svårdetekterat med en bredbandig kvicksilverkristallmottagare... ;)
/ Göstha

Det finns kanske någon tandläkare som kan installera bryggor med inbyggd FM-diskriminator...:D

/ Ingvar
 
Avsluta tråden

Föreslår att tråden avslutas och att forum moderator/admin gör en bedömning av om forumet ska vara tillgängligt på detta sätt för engånginhoppare som önskar göra reklam för andra forum.
För mig är tråden avslutad.

73 de SA0BLI / Fredrik
 
Föreslår att tråden avslutas och att forum moderator/admin gör en bedömning av om forumet ska vara tillgängligt på detta sätt för engånginhoppare som önskar göra reklam för andra forum.
För mig är tråden avslutad.

73 de SA0BLI / Fredrik

Hej Fredrik och alla andra.

I vanliga fall tillåter vi inte att företag annonserar här i kommersiellt syfte. Men just denna tråd tyckte jag verkade lite kul. Jag såg ingen direkt reklam på tandinfosidan heller, så jag lät tråden vara kvar ett tag för att se hur humoristerna här på HAM.SE skulle reagera. Och precis som jag misstänkte så blev det rätt kul kommentarer.

Vi får se vad som händer :)
 
Jo, det är ju alltid trevligt med annorlunda inlägg så att debatten TÄNDER till (Sri. Den var dålig, men jag kunde inte låta bli).
 
Skulle det gå att driva en sändare med oral galvanism och kanske ha en tandställning som antenn som man stämmer av genom att gapa olika mycket.
 
Och skillnaden mellan att gapa eller inte kan bli till en melodiös CW (om man har sångröst vill säga).
 
Oral galvanism tillsammans med anal magnetism kan ge lite spänning.

Spar era gamla tappade amalganfyllningar, de kan funegra som halvledare, och vem vill inte bygga sin egen diod.

de
Roy
 
... Spar era gamla tappade amalganfyllningar, de kan fungera som halvledare, och vem vill inte bygga sin egen diod...
Kvicksilver är ett allvarligt miljögift - överallt utom i tandfyllningar, märkligt nog :mad:, - och alltså inte att leka med! Läs rekommendationerna från Kemikalieinspektionen i dagens artikel i idg.se.

Fast idén som sådan är rätt kul. Det gäller bara att kontinuerligt tillföra färsk saliv som aktivator, gärna spetsad med nytuggad fruktsaft ...

/ Göstha
 
Jo Amalgam är en legering av kvicksilver och nåt annat.
Vanligen får legeingen en helt ny egenskap.
HJmf lödtenn, den gaml soreten, bly och tenn legeras och får en smälttemperatur som är lägre än de båda ingående metallernas.
Eller ny blyfria alternativ, med lite koppar som har ännu högre smält punkt får vi något som går att smälta med en lödkolv.
Det är såeldes inte självklart att amalgam är att jämföra med rent kvicksilver.
Men en otäck gegga är det dock.
Miljö och tungmetaller gäller dock bara vissa brancher.
Lödningar får inte innehålla några mg bly, men man får salta hela naturen med blyhagel, kiovis under en skjutövning.
Men det är ju alla de där radioamatörena som länge en massa gamla radioapprater i naturen som sipprar ut allt bly.
Här är mer fakta om amalgam: Amalgam - Wikipedia Tydligen en del oklarheter där.

Hemma hänger en kvicksilverbarometer, den innehåller en massa kvicksilver, som jag nog borde lämna bort på rätt sätt. Bara tanken att den skulle ramla ner och Hg kommer ut på golvet är inte så kul.
de
SM4FPD
 
... Hemma hänger en kvicksilverbarometer, den innehåller en massa kvicksilver, som jag nog borde lämna bort på rätt sätt. Bara tanken att den skulle ramla ner och Hg kommer ut på golvet är inte så kul.
Nej, sannerligen inte! I synnerhet inte om golvet är av väl uttorkat och nött spontat trä med flera mm breda dammfyllda springor mellan plankorna. Det var många kvicksilvertermometrar som slutade sina dagar mot sådana golvtiljor, säkert fler än en i många hem.

Nu har den här tråden fjärmat sig väldigt långt från ursprunget men inte från rubriken. Glöm inte tandtråden i kväll Roy! ;)

/ Göstha
 
Back
Top