Tänkvärt om DAB

SR P1 och DR P4 är de enda FM-kanalerna jag lyssnar på. Förmodligen de sista vattenhålen.

Det där med komprimering och påläggning av "störande bakgrundsljud" handlar om psykologi och att höras "starkast på skalan". Det finns mycket att läsa på nätet om detta och om situationen i USA där man jobbar stenhårt med finurlig ljudbehandling för att rösterna skall bli mustiga och de tysta talpauserna minimala.

Danmarks Radio har så länge jag kommer ihåg kört med försiktig kompression och håller jämnare maxnivå än SR och SVT/TV4 m fl. Några av närradiostationerna här nere kör högsta tillåtna deviation (eller mer?) plus hög kompression vilket ger högt ljud i högtalaren jämfört med DR som ligger långt under. Förmodligen är det så som en majoritet av lyssnarna vill ha det för jag tror inte man ställer in reglarna på en höft utan en baktanke?
 
En av orsakerna till att man komprimerar hårt ät bilburna lyssnare. Där vill man ha en lagom volym så att talet hörs bra utan att man behöver höja volymen mellan musiken. Det fungerar även i arbetsmiljö. Man kan ha en lagom volym på musiken och ändå höra pratet. Att musikens dynamik plattas ut i ett fruktansvärt pumpande tycks ingen reagera över...
 
Inläggen har mest lagt tyngdpunkten på programinnehållet.
Jag tänkte mer på hörbarheten.
Ett konkret exempel:

Besökte akuten i Lund för drygt en månad sedan med hög feber och svullen underarm.
Tydligen hadde jag fått slemsäcksinflammation i höger armbåge.
Hur, vet jag inte. Mig veterligen, har jag aldrig haft slemsäcks med någon. :)

Till saken. Blev förpassad till ett undersökningsrum.
Konstaterade att patient-wifi saknade täckning.
Woyne, woyne. Ingen internet till läsplattan.
Kände att slutet närmade sig i rasande fart.
Tills, jag kom på att mobilen har analog FM.
Brusigt, men ändå hörbart.

Detta fick mig att tänka på TV-sändningar förr i tiden.
Det hände sommartid att t.ex. spansk tv dånade in.
Med brus, men ändå sebart.
Idag, i den digitala eran, är det antingen kanonbild eller
frysta legobitar.
Tror inte att det dx-as så mycket på FM- och tvbanden idag.
Tyska radiostationer brukade höras inte allt för sällan förr i tiden.

Poängen, enligt min mening, är att hörbarheten inte ska föringas.
Nu tänkte jag i lägen, där det är viktigt att samhällsinformation
når fram till så många som möjligt. Där hänger ettorna, men framförallt
inte nollorna, med.

73 de SM7HPD Hans
 
Jaha, nu har jag lyssnat på oljudet Ingvar. Helt obegripligt att någon kan komma på en sådan sak. Å andra sidan så vänder sig P3-kanalen primärt till målgruppen unga människor och sådana har ju från födseln fått vänja sig med att ständigt omges av oväsen i sina lurar, hårt komprimerat ljud, toppklippning och annan distortion. Att kompislyssna på musik med ena kanalen i kompisens öra är ju inte heller något hinder vilket vi ser i skolorna där de uppslukade av sin Iphones knappar förtvivlat var och en på sitt håll. Så med dessa moderna referensramar kanske P3-nyheter med medvetet genererade störningar ändå är något som är positivt och verkligen behövs för att ungdomarna inte skall må allt för dåligt av ev tysta passager i nyhetsförmedlingen eller ev tro att sändningarna upphört helt när nyhetsuppläsarna andas, och snabbt byta kanal. Inte vet jag men tempot nu för tiden är ju högre än när vi var unga Ingvar. Nåväl, nu har jag lyssnat EN gång på P3 nyheter och det gör jag nog aldrig om. Dock skall till P3-nyheters försvar sägas att under inslaget om Grekland så fanns inga pålagda störningar utöver folkets tjo och tjim på gatorna. Det hade nog blivit kaka på kaka och kanske för mycket av det goda?

Men man blir ju ändå lite nyfiken på om de pålagda störningarna baseras på vetenskaplig forskning eller om det bara är ett utslag av någon sorts omtänksamhet från kanalansvariga på SR som bara vill väl eller själva tycker det låter häftigt. Någon som vet varför man medvetet lägger på störningar på talat programmaterial?

Tänkvärt är det i alla fall och det kanske blir bättre med DAB.
 
"Så fort det blir tyst, fläska på med musik"

...Skaldade Tage Danielsson när det begav sig...
 
Jag tror faktiskt att du är något på spåret Ulf. De pålagda störningarna bygger på vetenskapliga rön...

"Psykohistoria
Den historiska utveckling som Jarlsbo beskriver är förstås i första hand en följd av en teknisk utveckling som lett till ett allt större mänskligt energiutnyttjande. Ett energiutnyttjande som med nödvändighet får ett spill i form av rörelseenergi av omgivande luft, det vill säga ljud.

Men det kan också, vilket studien i Lund antyder, hänga ihop med en makropsykologisk utveckling. Allt fler människor lider av koncentrationssvårigheter och ”självmedicinerar” genom att, som Tage Danielsson skaldade, så fort det blir tyst fläska på med musik.

Eller också är det ljudnivåerna som bidragit till ökningen av koncentrationssvårigheterna? Hönan eller ägget igen…"

Läs mer här: https://viktualiebrodern.wordpress.com/2012/03/14/ljud-som-storning-terapi-och-diagnos/


Och enligt TV4 så motiverar de störningarna i programmet "Bästa bonde" där någon inte hörde vad som sades...;

"Tanken är att musiken ska höja stämningen och förstärka känslor och intryck i programmet.Vi jobbar kontinuerligt med den här frågan på programavdelningen. Det är numera nästan ofrånkomligt att till exempel spänningsskapande musik ligger i moment för att förstärka känslan och upplevelsen av programmet.

Givetvis finns en ambition att ljuden sedan skall mixas på ett sätt som blir harmoniskt och behagligt för tittarna.

Tack för att du tog dig tid att höra av dig.

Vänligen

_Pg7WaRHqZyb.png

Emelie Kund- och tittarkontakt"


Och här finns SR:s syn på saken för några år sedan men som säkert är gångbar än idag;

https://kundo.se/org/sverigesradio/d/musik-bakom-tal/

Intressant läsning är det.
 
Last edited:
Idag när vi redan är störda av all elektronik i våra bostäder är det onödigt att lägga på störningar
på ett nyhetsprogram. Man kanske kan skriva till Radiotjänst i Kiruna att man slutar betala licensen
om man inte genast slutar med störningar på kanalerna. ;)
 
Eller anmäla störningarna till PTS så får dom ge sig ut och leta efter busarna? ;)

Av SR:s argumentation i länken ovan ser man tydligt att det ligger stor tankemöda bakom besluten att störa sändningarna lite lagom mycket så att de flesta normallyssnarna skall uppleva störningarna positivt, dvs få ett mervärde av sändningarna. Det är nog bara vi gamla onormala lyssnare som inte förstår att uppskatta de pålagda maskeringsmattorna Ingvar.
 
Något som jag noterade för ganska många år sedan över vissa sändare då jag en tid FM-DXade en hel del är att
när det gick samma nyhetssändning på både P3 och P4 samtidigt så var lite mera drag under galoscherna när det gäller
ljudet på vissa P4-sändare.. Sändarna är individer eller godtyckligt inställda?

En förklaring jag fick höra var att under kristid skulle ljudet vara lite kraftigare just över P4..

Så detta med nyhetssändningar och oljud i bakgrunden så visst var det bättre förr när det kom direkt från TT.
 
En annan möjlighet är ju att låta en talsyntes läsa de textade nyheterna som manus. Då kan man själv välja skånska uppläsare så snacket blir begripligt. Har aldrig förstått att infödda skånska radiopratare lägger sig till med stockholmsliknade dialekt när de pratar i lokalradion. Nu nog om detta. Samma sak med artister som tvingar sig sjunga på främmande dialekter. Många konstigheter och tillgjordheter är det i radio. :D
 
Min teori är att P3 förlorar många lyssnare dels för att det pratas i munnen på varandra, ungefär som Debatt i TV,
dels för dynamikfattig modulation. Jag har som sagt redan övergett P3. :cool:
 
Det här är en konsekvens av striden om marknadsandelar eller lyssnar/tittarsiffror mellan den mentala miljöförstöring som utgörs av kommersiella etermedia och de traditionella.

Tyvärr har det gått så långt att även de etermedia som borde utgöra en fristad från de grälla effekterna tar till sig de uttrycksmedel som finns hos "de andra".
P1 har länge varit en sådan fristad, men inflytandet från marknadsandelstänkandet börjar synas även här, på samma sätt som SVT all mer tar efter innehåll och form hos reklam-TV kanalerna.

Vill man ha avskräckande exempel så kan man titta på hur nordamerikanerna blivit efter 3 generationer av exponering för ohämmad kommersialism i etermedia.

För länge sedan skrev "en annan känd närking" kåsören Torsten Ehrenmark att han i stället för skrikig reklamradio önskade sig "en radio, helst gjord av trä, vilken harklar sig avmätt innan den kommer med ett viktigt tillkännagivande..."

Själv saknar jag uppriktigt radio och TV-monopolets tidsålder, där kvalitet före kvantitet var en ledstjärna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
För länge sedan skrev "en annan känd närking" kåsören Torsten Ehrenmark att han i stället för skrikig reklamradio önskade sig "en radio, helst gjord av trä, vilken harklar sig avmätt innan den kommer med ett viktigt tillkännagivande..."

Torsten Ehrenmark, en bortglömd stilistisk idol ! :)
 
Jag har flera bekanta som har blivit så mentalt avtrubbade att de klarar av att se på TV-program med pålagt skratt och som de skrattar synkront med. Förmodligen utan att reflektera över om det de skrattar åt var roligt eller ej. Det är faktiskt helt obegripligt att människor kan tillåta sig att duperas på det sättet. Helt omedvetna om detta förhållande är de också.
 
CZR skrev: "Min teori är att P3 förlorar många lyssnare dels för att det pratas i munnen på varandra, ungefär som Debatt i TV, dels för dynamikfattig modulation. Jag har som sagt redan övergett P3. :cool:"
----

Möjligen förlorar de vissa smala lyssnargrupper som pensionärer med hörselnedsättning (SR nämnde själv just den gruppen i länken ovan) men totalt sett så fungerar nog programformaten som de är idag ganska väl. Det sker ju ständiga mätningar med PPM och resultatet används för finjustering mot vissa bestämda målgrupper.

Allt handlar i grund och botten om tillgång och efterfrågan. Förutom jakten på marknadsandelar förstås. Tillgången på program är väsentligt större än efterfrågan idag om vi räknar in allt utbud som finns fritt tillgängligt på radio och som streamade gratistjänster på Internet. Vi kan välja precis det som passar oss och välja bort det vi inte anser vara lyssnings- eller läsvärt. Sedan finns mycket mer som går att få tillgång till genom att betala för det. När det gäller Spotify så betalar jag månadsavgift för att slippa reklamen vilket nog får anses vara en bra affär med tanke på hur mycket jag faktiskt lyssnar på musik. Att köpa all den musiken på t ex CD eller betala för laglig nedladding skulle inte vara ekonomiskt försvarbart även om kvaliteten nog varit några snäpp bättre.

Jag har således valt bort nästan alla standardiserade radio- och TV-program och tycker att jag klarar mig utmärkt utan dom. Det finns dock ett mindre antal sevärda program på TV och sådana kan det hända att jag ser. Papperstidningen som bars ut på morgonen övergav vi för mer än tio år sedan. Kvällstidningarna möter inte mina krav på sanningshalt så de läses inte heller. Det vi "måste" veta för att av andra anses vara tillräckligt allmänbildade och uppdaterade på världshändelserna finns att ta del av på många andra ställen utan kostnad. BBC har t ex nyhetsrapportering av hög kvalitet och för mer lokala händelser fungerar DR P4 bra. Avståndet till Danmark härifrån Skåne är dessutom betydligt mindre än till Stockholm och SR.

Så vid närmare eftertanke skulle en nedsläckning av det svenska FM-nätet inte påverka mig. Inte många andra heller så länge det finns andra alternativ vilket det alltid kommer att finnas.
 
Själv saknar jag uppriktigt radio och TV-monopolets tidsålder, där kvalitet före kvantitet var en ledstjärna.
Jag föredrar helt klart dagens relativa flerfald framför monopoltidens absoluta enfald. Det var knappast mer kvalitet i monopolen än det är nu; det var bara lättare att hitta i en, två eller tre tablåer.

Idag finns de bästa programmen att lyssna eller titta på via nätet. För egen del är jag mest intresserad av vetenskapsprogram (inte bara naturvetenskap) och det är inte svårare än att motionera sökmotorn en stund så hittar man något kul. Det tar ungefär lika mycket energi som att tjura över hur dåliga program det är idag och att allt minsan var bättre på Hylands tid :D En favorit är TED.com med korta föredrag om det mesta.
 
Back
Top