Tankar om baluner mm

Det här ämnet verkar lite besläktat med HiFi-världens diskussioner om kablar, eller elektronrör vs trissor - ibland superintressant, men med svåra tassemarker att komma igenom. Jag är troligen delvis ute på cykeltur, eftersom jag inte är helt hemma på terminologin, eller har en gammal ordbok eller nåt.
Ja kanske är du ute och cyklar.....
Försök specificera mer i detalj vilka frågor du vill ha svar på.
Baluner kan utformas och tillverkas på många sätt.
Impedanstransformatorer kan också konstrueras på olika sätt.
I bland har dessa båda funktioner sammanflätats i samma konstruktion.

Kanske blir det lite förvirrande men som alltid är detta med antenner och baluner en kompromiss.
 
Ja kanske är du ute och cyklar.....
Försök specificera mer i detalj vilka frågor du vill ha svar på.
Baluner kan utformas och tillverkas på många sätt.
Impedanstransformatorer kan också konstrueras på olika sätt.
I bland har dessa båda funktioner sammanflätats i samma konstruktion.

Kanske blir det lite förvirrande men som alltid är detta med antenner och baluner en kompromiss.
Visst är det som du skriver GLD, baluner, och framförallt antenner är kompromisser. I antennfallet är det en ständig balans mellan effektivitet, bandbredd och strålningsdiagram. Man får helt enkelt välja vad som skall komma i första rummet beroende på tillämpning.
För QRP är ju effektiviteten synnerligen viktig med hänsyn de få Wattar man har att tillgå.
Rör det en antenn på en bärbar militär HF-radio så kommer jämndålig VSWR högt upp på agendan, effektivitet hamnar längre ned tillsammans med strålningsdiagrammet.
I fallet basstation för mobiltelefoni eller satellitlänk är strålningsdiagrammet av yttersta vikt men pga de små marginalerna är effektiviteten av största vikt även den.
 
Ja... I princip är jag ute efter ett par saker som måhända är dåligt beskrivna av mig, men de kommentarer som inkommit, inklusive diverse länkar, har givit en hel del intressanta saker att fundera över/testa.

En av de större frågetecknen för mig, är om impedanstransformering. I ett slutsteg tycks det vara en rimlig lösning att bygga en form av utgångstrafo (tankkrets), som kan göras avstämd. Där kan man överföra energi från slutsteget till antennuttaget, inklusive impedansanpassning, genom en transformator. I antennuttaget sitter inte helt sällan en transmissionslina (som väl lär ha en impedans som passar uttaget...), som i sin tur går till en antenn (lasten). Om lasten inte har samma impedans som transmissionslinan, måste en anpassning ske vid anslutningspunkten till lasten. Det jag undrat länge över är orsaken till att man oftast jobbar med lösningar som har med transmissionskabeln att göra, snarare än att introducera en sorts "klassisk" transformator (som en "omvänd tankkrets") mellan transmissionslina och last. Jag *misstänker* att det har med bandbredd och förluster att göra, men det brukar inte sägas rakt ut. Troligen får man gå lite på egna tester och läsa det som finns för att komma nånvart, och det är ju inte helt fel iofs.
 
Back
Top