Tankar om mastjordning inför åsksäsongen

SM4SCN

Well-Known Member
Hej!

En liten sammanfattning av åskjordning som jag lärt mig, är att blixtströmmen fördelas mellan antalet vägar till jord.

Först träffar blixten masttoppen i toppröret, vidare genom eventuell rotor. Där gäller det att komma ihåg att skydda rotorns lager, med en shunt av några varv 25 kvadrats mångtrådig ledare fäst med slangklämma på toppröret och lindad i spiral nedåt förbi rotorn. Andra ändan till nedre fästet för rotorn i masten.

Sedan har vi full ström genom masten ner till första staglinevarvet. Där delas strömmen upp på de ofta tre staglinorna och genom masten till jorden för denna. Staglinorna skall i sin tur ha anslutna kopparlinor nergrävda i linans förlängningsriktning (kanske 20 m). Vi är då uppe i fyra vägar.

Sedan anses knippet av koaxial och eventuella styrkablar utgöra ytterligare en väg, så kanske fem vägar som strömmen fördelas mellan.
Principen för åskskador är ju överslag från överspänningar. Därför gäller det att binda ihop allt i huset så mycket som möjligt för att hålla ner spänningsskillnader så långt möjligt.

Därför är det bra att förbinda mastfotens jordningslina via jordlina till elmätarskåpets inkommande jord (ingen förbindning med armering i fundamentet). (I mitt område hade elverket inget emot detta, utan tyckte snarare att det var en hjälp till deras jord med mina kopparlinor i älven utanför huset. Bäst kolla med ert lokala elbolag).

Vidare inledningsskydd i mätarskåpet som håller ihop faserna mot jord (ventilavledare modell kraftig, inga små varistorer). Monteras av behörig elektriker.

Sedan kommer det ständiga diskussionsämnet, jordplinten i radioshacket. Jag anammar principen åskskydd i första hand, och då blir det en 25 kvadrats isolerad mångtrådig ledare från mätarskåpets inkommande jordplint så kort som möjligt till jordplinten i shacket.

Detta är en av de åsikter som man kan ha på upplägg och som kan tjäna som tankeväckare hur du vill utforma ditt egna system.

Slutligen en historia om ett system gjort precis som ovan som jag var med och skissade upp åt en amatörkompis i början av 90-talet.
Efter några års drift kom en direktträff i masttoppen, som grannen råkade sitta vid köksfönstret och beskåda. Med andan i halsen rusade han in till amatörens familj och utbrast ”lever ni?”, varpå amatören sa att det är inget fel på oss.

När uppståndelsen lagt sig kunde konstateras att det var heller inget fel på någon utrustning i huset. Detta tror jag berodde på att när allt i huset var förbundet, så gjorde allt sällskapsresa upp till alla de kilovoltar som smällen gav. Det blev tydligen inga potentialskillnader som skadade nåt.

Bifogar bilder på Civilförsvarsstyrelsens anvisning för åskjordning mastersom kan vara bra att ha i minnet.
73 de Åke
 

Attachments

  • Civilförsvarsstyrelsen_Åskjordning_del2_130519.jpg
    Civilförsvarsstyrelsen_Åskjordning_del2_130519.jpg
    81,4 KB · Views: 121
  • Civilförsvarsstyrelsen_Åskjordning_del1_130519.jpg
    Civilförsvarsstyrelsen_Åskjordning_del1_130519.jpg
    89,2 KB · Views: 122
Intressant läsning.
Min mast står som tillika mitt hus på ett berg vilket gör att det inte är helt lätt att följa de där instruktionerna.
Till exempel finns det inte mycket till jord där stagen sitter nersprängda i berget....

Även fundamentet står på berg - så kopparjordningar löper ner i den jord som finns runtom masten och binds ihop ungefär så som bilden visar. Någon ihoppkoppling med elmätarskåpets jord har jag inte gjort - är mycket tveksam på att min elleverantör skulle gilla det.

Kanske inte helt optimalt jordat om jag förstår saken rätt.så kan vara ide för mig att hitta sätt att förbättra den på men som sagt inte helt lätt eftersom allt står på berg med mycket tunn jord runtomkring.

Om någon har några tips så välkommna ! :)

73's de Tore
 
Suck, vi söker höga punkter för våra QTHn och får detta eviga jordproblem ;(

Åskforskarna i Uppsala rekommenderar att du ansluter extra ledare på runt
10 - 30m som går vinkelrätt ut, helst till någon mark med bättre konduktivitet
där du kan driva ned ett jordspett. En vinst är att du får en bra RF jord på
köpet.

Har man grus/sandmark har jag sett att bentonitlera kan läggas runt ledaren
då leran drar åt sig fukt.

Ett radband är kanske den sista utvägen :)
 
Back
Top