Telegrafnyckel

Sm5ock

Active Member
Någon som vet vad detta kan vara för telegrafnyckel?
Man kan ställa om den för Nedre morse, Övre morse och Fast signallampor.
Kan det vara till en båt?

73 de Håkan SM5OCK
 

Attachments

  • 20240423_180834.jpg
    20240423_180834.jpg
    1,7 MB · Views: 28
  • 20240423_181108.jpg
    20240423_181108.jpg
    2 MB · Views: 28
  • 20240423_181131.jpg
    20240423_181131.jpg
    2,5 MB · Views: 29
  • 20240423_180922.jpg
    20240423_180922.jpg
    1,3 MB · Views: 29
  • 20240423_181057.jpg
    20240423_181057.jpg
    2,3 MB · Views: 29
Detta är den telegrafnyckel för optisk Morsesignalering som satt
vid pilotens högra sida i cockpit hos tidiga modeller av Supermarine Spitfire.
 
Verkar komma från ett svenskt flpl.... "Övre" & "Undre"... Muttrarna är låsta med saxsprintar, typiskt flyg..
 
F 11 i Nyköping hade S 31 Spitfire. Om jag minns rätt så skrotades samtliga, så den som står på Flygvapenmuseum i Malmslätt kommer någon annanstans ifrån.
 
"Nyckeln" förekom även på några andra brittisktillverkade flygplan.
Den kunde finnas på några modeller av Mosquito, och även Hurricane,
Lancaster och Bristol Blenheim. De senare förekom dock inte i Sverige,
och den avbildade enheten verkar "försvenskad".
 
"Nyckeln" förekom även på några andra brittisktillverkade flygplan.
Den kunde finnas på några modeller av Mosquito, och även Hurricane,
Lancaster och Bristol Blenheim. De senare förekom dock inte i Sverige,
och den avbildade enheten verkar "försvenskad".
Som jag i sällsynta fall skriver på kvitter: "This is the content I'm here for."
Jag är *så* tacksam för dessa radiohistoriska ögonblick. En svunnen tid, men ack så omdanande.
 
Jag skulle gärna vilja veta vad man använde ljustelegrafi uppåt respektive nedåt till på en Spitfire respektive Mosqiito. Någon som vet?
 
Kan tänka mig två alternativ. Reserv när radion havererat eller taktiskt för att undvika att bli avlyssnad.
 
Back
Top