Telia mobilt bredband och publika IP-adresser

SM0GLD

Vänsterhänt
Häromdagen tappade jag kontakten med min router på mitt sommar-qth.
Alla möjligheter till omstart och en del andra funktioner funkar inte längre.
Mitt nätverk är fortfarande igång och jag kan använda min tellstick en kamera och luftvärmepump.
Dom funktionerna körs via sina olika appar.
Jag använder dns tjänst hos No-IP och där kan jag se min ip-adress men den ser skum ut.
Försöker jag använda den för att nå min router så funkar det inte.

Har Telia nyligen dumpat publika IP-adresser?
 
Häromdagen tappade jag kontakten med min router på mitt sommar-qth.
Alla möjligheter till omstart och en del andra funktioner funkar inte längre.
Mitt nätverk är fortfarande igång och jag kan använda min tellstick en kamera och luftvärmepump.
Dom funktionerna körs via sina olika appar.
Jag använder dns tjänst hos No-IP och där kan jag se min ip-adress men den ser skum ut.
Försöker jag använda den för att nå min router så funkar det inte.

Har Telia nyligen dumpat publika IP-adresser?
Är adressen möjligen i 100.64.0.0/10 ( 100.64.0.0 - 100.127.255.255 ) ?
Isåfall är det en CGNAT adress
 
Jag hade liknande fenomen tidigare. Det funkade till och från, när det fanns publik ip tillgänglig så funkade det. I mitt fall löste det sig genom att ringa dem och be om publik ip. Det funkar inte med de olika leverantörernas budget-erbjudande, med ”riktiga” telia ska det nog fortfarande gå.
 
Är adressen möjligen i 100.64.0.0/10
Nej ny IP är 217.213.133.50 och tidigara har det varit 95.xxxxx nånting.
När jag är i stugan kan jag jämföra vad routern anger som IP och vad No-IP anger.
Nu när jag inte kommer åt routern är det väldigt svårt att felsöka.
 
med ”riktiga” telia ska det nog fortfarande gå.
Tyvärr har "riktiga" Telia fulat sig en hel del på sista tiden.
Tidigare hade vi mobilt bredband med pott vilket passade bra i stugan. Mycket sparad surf över vintern.
Telia bara fimpade potten vilket även gällde mitt kontantkort som sitter i larmet.
Larmet blev då verkningslöst och alla pengarna var som bortblåsta.
"Vi gör så här inför 5G utbyggnaden" fick jag till svar och du får 10GB extra surf/mån. Jättesnällt!
Nu höjde dom månadspriset och petade in 10GB extra surf som kompensation.
I denna veva tappade jag kontakten med routern.
 
Nej ny IP är 217.213.133.50 och tidigara har det varit 95.xxxxx nånting.
När jag är i stugan kan jag jämföra vad routern anger som IP och vad No-IP anger.
Nu när jag inte kommer åt routern är det väldigt svårt att felsöka.
O
 
Kollade nyss.
IP har ändrats sen i går.
Detta hände inte tidigare. Då kunde jag ha samma IP under ganska lång tid.
 
Vet inte om det finns ett samband men Telia ändrade min IP-adress när dom uppgradera min fiber från 100 till 250Mbit. Det här var för ett par veckor sedan. Innan dess hade jag haft samma IP under flera år. Uppgraderingen var inget jag hade beställt utan någonting jag fick som plåster på såren när dom höjde priset...
 
Vet inte om det finns ett samband
Jo det känns som om dom gjort någon större förändring alldeles nyligen.
Kollade min IP nu och den har ändrats igen.
Detta är tredje dagen i rad med ny IP-adress.
Alla börjar med 217.213.XXX.XXX dom sista grupperna byter nummer.
 
Jag hade stök med Telia för några år sedan. Plötsligt började de byta IP-adress var 20:e minut. Att komma någonvart med Telias kundtjänst var helt utsiktslöst; de var artiga och trevliga men helt impotenta. Till slut fick jag fatt i någon som kände någon som fanns på insidan av organisationen. Bytandet av adresser lugnade ner sig, dock oklart om det var tack vare min kontakt på insidan, eller om grejorna i nätet till slut brunnit upp och bytts ut.

För något år sedan övervägde jag att teckna ett nytt abonnemang hos Telia. Jag vände mig till kundtjänst och frågade om det skulle vara möjligt att få en publik IP-adress. Till svar fick jag att de var förhindrade av GDPR (!) att lämna sådana upplysningar. Så jag gav upp.

Idag kör jag med Tele2. Jag har en publik IP-adress och det fungerar.

73,
Jonas SM5PHU
 
Har just avsutat ett samtal med Telia support.
de var artiga och trevliga men helt impotenta
Ja så sant!
Dom hade minsann inte ändrat något som påverkar IP-adresser.
Vi hade ett långt samtal som inte ledde någonvart och till slut skyllde dom på min router och bad mig kontakta routerleverantören.
Kan du inte använda din surf frågade dom, jo svarade jag men jag kan inte komma åt min router på distans.
Men om det går att surfa så är det väl allt bra. Dom förstod inte varför jag behövde nå routern.
Helt döfött, SUCK!
 
Kan du "pinga" ip adressen som no ip anger?
Söker man på http://www.whoisip.se/ på adress 217.213.133.50 får man resultatet

Sökresultat efter 217.213.133.50​

RESULTS FOUND: 2

-------------
Lookup results for 217.213.133.50 from whois.lacnic.net server:

inetnum: 217.213.128.0 - 217.213.191.255
netname: SE-TELIAMOBILE
descr: Telia Company AB Mobile Networks

Så Telia mobil tycks det vara!
 
Last edited:
Jovisst med samma resultat som du fick.
Tyvärr fattar jag inte vad jag kan läsa ut av det.
Utan att vara expert så borde väl det innebära att det är en publik adress som går att nå utifrån molnet. Jag har använt Tele2 och No-ip på landet för remote av en ICOM rig och det har fungerat perfekt med portforward i routern.
Om du inte får igång det så kanske du ska testa med några SIM kort från andra operatörer. Lycka till // Bertil
 
Jag tror att Telia tilldelar såväl dedikerade (publika) som delade adresser. En bekant bad nyligen Telia att få byta till en publik adress, och det fungerade åtminstone tillfälligt. Jag vet inte vilka nummerserier som skulle vara dedikerade och vilka som är delade. Jag tror att jag har haft en publik adress i serien 217.213.xxx.xxx.

Att du inte längre kommer åt din router utifrån, trots att du vet adressen, tyder väl på att du kan ha fått en delad adress. Jag känner inte till något annat sätt att kolla, än att göra ett sitebesök och "titta ut från insidan". (Om man inte kan få ett vettigt svar från operatörens support.)

73,
Jonas SM5PHU
 
Kollade på min Telia telefon och där var det en CGNAT IP adress 100.81.206.125 , extern adress 90.235.80.148
host-90-235-80-148.mobileonline.telia.com
Huruvida det är en delad adress eller om man har 1-1 mappning vet jag inte.

Får kolla på mitt mobila bredband från Telia senare eftersom jag inte det med mig på jobbet.
 
Ett tips är att sätta upp en enkel VPN lina mellan stugan och hemmet som backup. Då kan du ha ditt “stugnät” hemma och felsöka mm när Telia eller nån annan krånglar till det. Givet att du har nån form av förbindelse såklart. Ta ett par gamla RPI och softether (som det skrivits tidigare om på forumet). Funkar alldeles utmärkt och klienten i stugan kan alltid koppla upp sig till servern hemmet. Då kan du komma åt routern den vägen istället. Det är ju alltid en viss “risk” att ha inloggningen till routern på ett publikt nät öppen.

 
Back
Top