Teracom vill riva Sölvesborg MV!

Går det att verkligen att köpa en bil utan bilradio?
Då har du verkligen försäkrat dig om att missa alla
trafikvarningar via RDS-TMC.
 
Fredrik skrev; "Men kommer DRM någonsin att slå igenom och vem skulle vilja sända ett radioprogram till lyssnare i ett så stort område? DRM är nog en förutsättning för att mellanvågen ska leva vidare, tror väldigt få människor idag vill lyssna på diskantlös AM."
-----

Jag har följt utvecklingen då det gäller den framtida användningen av kortvåg (många paralleller med mellanvåg) sedan HFCC bildades.

HFCC - International Broadcasting Delivery

I högermenyn finns länkar till ett stort antal dokument från de möten som avhållits. Medlemmarna består av en blandning från rundradiobranchen och telemyndigheter från stora delar av världen. Det framgår tydligt att hela branchen är i kris och att man nu febrilt försöker finna nya lösningar och nya applikationer där kortvågen kan spela en roll.

Den som läser alla dokument får nog en god inblick i hur komplicerat detta är och hur många olika synsätt som existerar. Nu sätter man sitt hopp till superbilliga DRM-mottagare som kan massproduceras så att man den vägen kan skapa en tillräckligt stor lyssnarbas. Tillverkarna av DRM-mottagare är så klart försiktiga eftersom det i dagsläget inte finns någon större marknad. Moment 22 eller hönan och ägget alltså - vem skall börja.

/Bengt
 
Last edited:
Som arrangör av de nordiska HF-konferenserna på Fårö har jag fått ganska bra inblick i hur DRM utvecklats genom tiderna. För ett drygt 10-tal år sedan var DRM i ropet. Alla rundradiobolag och universitet med självaktning satsade massor av pengar för att ta fram protokoll och signalbehandling för DRM.
Detta återspeglade sig i antalet bidrag till konferenserna.

Sedan kom man till realiseringen. Då började problemen.

Inträdesbiljetten för "kislet" i en massproducerad DRM-mottagare för konsumentmarknaden är sådan att man måste sälja 100000-tals eller miljoner apparater för att få tillbaka investeringen och då är entusiasmen inte lika stor.

Dessutom sammanfaller detta i tiden med kortvågsrundradions ekonomiska kris. Framtiden för DRM har blivit ganska osäker av dessa anledningar.
DRM ser jag numera som en i raden av "solutions looking for a problem".

Bidragen till HF-konferenserna om DRM har i princip upphört, vilket signalerar forskningens och industrins nutida svala intresse för saken.

De mycket bra FM-näten i tättbefolkade länder och Internetradio i mer glesbefolkade har slagit undan potentialen för sådana lösningar. Möjligen kan prissättningen av mobildata p.g.a. kostnaderna för näten medföra att DRM åter kan bli ett alternativ för Internetradio, men då måste det ske snart...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Skulle man få för sig att spränga masterna i Sölvesborg, vilket kräver lite mer än en vanlig högmast, så inbillar jag mig att det är rätt snabbt och lätt gjort att med enkla medel göra en T-antenn tills det är åtgärdat. En högmast blir farligt instabil om två staglinor i samma riktning kapas. Risken är överhängande att det blir x antal ton stålskrot. Se hur det gick för masterna vid Sundsvall MV. Några kg dynamit på understa stagen fick tyngden ovanför att knäcka dem och falla ned till skrot.

Jag har MV/LV i min bil från 2000. MV är ganska stort i Tyskland, Nederländerna och Storbritannien. DRM är som sagt ett moment 22. Det finns inga billiga mottagare att få tag i. Svensson vet inte vad DRM är. Webbradion funkar ju överallt, tror Svensson. Finns det inga mottagare, är det ingen som vågar sig på mer reguljära sändningar. Försök att baka ihop RX med AM/FM/DAB/DRM så har man garderat sig för framtiden. DAB ger jag dock tummen ned åt. MV har fått stryka på foten men långvågen lever än. Inte ens Norkring vågar släcka ned Ingøy på 153KHz. Vigra är borta, snart försvinner Røst på 630KHz. DR väckte liv i Kalundborg igen sedan turkarna försvunnit från frekvensen.

Östersund och Nacka MV låg insprängda under berget. Förmodligen står de kvar där nere än. Antennerna rök först efter nedläggningarna.
 
??? har inte haft en bilradio med AM på säkert 20 år, går sådana ens att köpa?

JA! Köpte för några år sedan och valde en med med FM/MV/LV hellre än en med enbart FM... (Gammal DX-are)

Vänd blicken söderut mot övriga Europa, där finns länder med många AM-sändare i drft så det finns en marknad för detta ännu.

Många nätter har tillbringats i bilen på jobbresor och jag har haft glädje av att lyssna på mellanvågen än usel reklamradio på FM.
 
Last edited:
VPU skrev; "Försök att baka ihop RX med AM/FM/DAB/DRM så har man garderat sig för framtiden. DAB ger jag dock tummen ned åt."
----

Norge skall väl släcka ner det analoga FM-nätet om några år och övergå till DAB och kanske Sverige följer efter liksom andra länder?

Om teknikbytet skulle ske över en natt så torde man förlora de flesta lyssnarna på ett bräde då det nog inte är många som skulle skaffa ny utrustning enbart för att höra på radio - även om programutbudet kanske blir mer attraktivt i DAB-systemet?. Det krävs nog en mycket lång övergångsperiod med parallella sändarsystem FM/DAB så att införandet kan ske i takt med att folk skaffar nya bilar med integrerad radio och ny musikutrustning i hemmen. Upp till tio år känns realistiskt. Men inte under fem år.

Helst skulle alla länder samordna övergången men det lär inte ske. Det betyder att de gamla apparaterna inte kan användas i vissa länder liksom de nya troligen förses med DAB men som aldrig kommer till användning i vissa länder. Alternativt landspecifika mottagare, multistandardmottagare eller lösa DAB-boxar att koppla in till befintlig utrustning ungefär som TV2-konvertern och digitalboxarna vi haft till TV under många år.

Ser man på hela radio- och underhållningspaketet lite från ovan så lär det bli oerhört invecklat i framtiden och jag undrar var smärtgränsen går då vanliga svenssons tröttnar på att ständigt uppgradera och köpa ny utrustning, mobiltelefoner, datorer, TV, radio och annat. Till detta kommer mjukvaruuppdateringar. Nästan alla har vi ju hela världens musik och radiokanaler i vår "mobiltelefon" idag. Även TV. Så man kan undra hur stort behovet egentligen är när den äldre generationen som är uppfödd med en vanlig radio på köksbordet faller ifrån.

/Bengt
 
... Nästan alla har vi ju hela världens musik och radiokanaler i vår "mobiltelefon" idag. Även TV. Så man kan undra hur stort behovet egentligen är när den äldre generationen som är uppfödd med en vanlig radio på köksbordet faller ifrån.

/Bengt

Tror att jag skall räknas till den äldre generationen :) men använder så mycket jag kan den nya generationens teknik. Datorer, iPhone, kopplat TV till datorn, etc. Tror dock inte att jag är så ovanlig, trots min ålder, vad gäller teknikanvändandet.

För att svara på Bengts fråga "undrar var smärtgränsen går", så går den för mig just vid avvecklande av FM radion. Aldrig i livet att jag kommer att köpa en DAB radio.

Musiken i mitt hem idag kommer från nätet, olika radiokanaler från när o fjärran, speciella musikapplikationer, ett hyfsat stort musikbibliotek, mm. Även TV går numera för det mesta via datorn. Varför passa tider när man kan titta när det passar; "on demand".

Visst, om det skulle uppstå en krigssituation någon gång i framtiden, Gud förbjude, tror jag nog lede fi kan slå ut både gammal analog teknik såväl som modern digital teknik utan större prut. Därav faller behovet av att ha en massa radiostationer i beredskap etc.

Det är väl dessutom här vi radioamatörer kommer in i bilden? Skulle något sådant hända, är det ju vi som med våra apparater kan upprätta någon form av kriskommunikation. Om nu lede fi inte, för att spar tid, redan har har bombat tillbaks oss till stenåldern.

Alltså för att återknyta till ursprungstråden, visst är det synd att alla gamla radiostationer försvinner. Skulle gärna se att man bevarade Sölvesborgssändaren, men då tycker jag man skall vara realist och se det för vad det är.

Bevara stationen som museum, vilket borde vara nog så viktigt. För att den "där nya" generationen skall kunna få se hur det var innan musiken och nyheterna kom genom Internet.

/Johan
 
När börjar masterna för FM-sändarna rivas till förmån från streamad radio via mobilen?
Framtidens "radiomaster" hittar vi i mobiltelefonins master. Ett nätverk som är svårare att slå ut än enskilda radiostationer typ Sölvesborg.
 
Bevara stationen som museum, vilket borde vara nog så viktigt. För att den "där nya" generationen skall kunna få se hur det var innan musiken och nyheterna kom genom Internet.

/Johan

Jag håller med, men är det verkligen den åldern på grejorna att man kan motivera det.som ett museum?

Vi har ju redan Grimeton bevarat, det kanske finns något rum över där som kan husera radioutrustningen även från den här stationen så man kan se både gammalt och nytt.
 
När börjar masterna för FM-sändarna rivas till förmån från streamad radio via mobilen?
Framtidens "radiomaster" hittar vi i mobiltelefonins master. Ett nätverk som är svårare att slå ut än enskilda radiostationer typ Sölvesborg.

Det är väl sannolikt framtidens radio, dvs Internet. Våra bilar ska väl ha uppkoppling för navigering/varningar, larm m.m. så varför inte låta radion komma den vägen också (eller så fixar ens mobiltelefon detta). Mobilnäten används idag flitigt till internettrafik och det kommer säkert öka, så se till att dessa fungerar 'optimalt' och skippa investeringar i t.ex. DAB. Men 'problemet' är väl att staten tappar kontrollen...

Eric
 
Teracom har centralt sagt nej till att göra Sölvesborg till ett museum. De vill ha bort den helt enkelt för den passar inte in i deras affärsidé.

Föresten är nu Kalundborg MV en oansenlig skrothög :-(

Gisseløre-mast væltede uden problemer - www.nordvestnyt.dk - Lokalområder - Kalundborg

Det är väl inte bara att låta grejorna stå kvar heller utan det krävs ju ett visst mått av underhåll också kan man tänka sig, det är nog en kostnad dom helst vill slippa.

Jag växte upp på ett ställe där dom skulle bevara ett gammalt sågverk, det stod där i alla år tills en tonåring trampade igenom en rutten planka och föll ner från övervåningen och bröt ryggen, då kom ansvarsfrågan upp, då var det inte så kul att bevara skiten längre, först blev det staket runt, men jag tror faktiskt att dom rev den sen. (jag flyttade i samma veva)

Jag är ändå för att bevara så mycket teknikhistoria som möjligt, det läggs ju enorma pengar på andra saker som för mig är betydligt mindre önskvärda, men det är ju inte jag som bestämmer.

Det kommer nog tyvärr bli så att stiftelser och intresseföreningar kommer att få stå för bevarandet av sina intressen och samla in pengarna själva i allt större utsträckning.

Det ploppar ju upp föreningar för att bevara ånglok, spårvagnar, flygplan och torpedbåtar och dom gör ofta ett ett bättre jobb än att bara palla upp grejorna på ett museum.
 
Last edited:
Det är väl sannolikt framtidens radio, dvs Internet. Våra bilar ska väl ha uppkoppling för navigering/varningar, larm m.m. så varför inte låta radion komma den vägen också (eller så fixar ens mobiltelefon detta). Mobilnäten används idag flitigt till internettrafik och det kommer säkert öka, så se till att dessa fungerar 'optimalt' och skippa investeringar i t.ex. DAB. Men 'problemet' är väl att staten tappar kontrollen...

Eric

IP lämpar sig inte för broadcast , möjligen kan man köra multicast men det kräver ändå en hel del bandbredd och diverse kontrolltrafik.
För trådlöst så är det ganska ogörligt.
 
BYC skrev; "Musiken i mitt hem idag kommer från nätet, olika radiokanaler från när o fjärran, speciella musikapplikationer, ett hyfsat stort musikbibliotek, mm. Även TV går numera för det mesta via datorn. Varför passa tider när man kan titta när det passar; "on demand"."
-----

Samma här och när analog FM försvinner så let it be.

Jag utnyttjar Spotify som mitt musikarkiv där ett antal mycket långa spellistor lagts upp. Bra bakgrundsmusik men utan skitsnack mellan låtarna. Programmaterialet modulerar en lokal mellanvågssändare på Malmös gamla frekvens och på så sätt finns det alltid en bra station att lyssna på i de olika mottagarna som står i mitt museum. Nu under sommaren har jag använt en HP 8640 B som FM-sändare och kunnat avnjuta musiken i trädgårdssoffan i en gammal hederlig transistormottagare. Den yngre generationen har allt detta och mycket mer direkt i sin iPhone där de går och står med sina proppar i öronen. Det är nog bara att inse att det gamla är passé?

/Bengt
 
EQL skrev: Den yngre generationen har allt detta och mycket mer direkt i sin iPhone där de går och står med sina proppar i öronen.
----------------
Men så blir de inte så gamla heller. De går där med proppar i öronen helt döva och blinda för omgivningen och blir påkörda av tåg och bilar mm.

Igår eller förgår så blev en ung propplyssnare tillknuffad av en spårvagn men hon kom undan med lättare skador som tur var.

Då är det säkrare att avlyssna transistorradion i trädgården :)

//Kjell
 
Jag har författat ett brev till RAA och jag önskar få underskrifter. Länsstyrelsen i Blekinge Län sa nej till byggnadsminnesförklaring.

Nu är RAA sista instans. Så här ser brevet ut. Om ni vill skriva under, skicka PM till mig.
 

Attachments

  • svg raa v2a.doc
    31 KB · Views: 84
.......
Varför skulle det krävas att nå hela landet i framtiden?
.........

Jo lite ironisk kanske jag ändå var....

de
Roy
SM4FPD
Jag erinrar mig en söndag någon gång på 1980-talet, när makthavarna fick skrämselhicka, därför att Sveriges Radio inte kunde höras norr om kaknästornet. Det är därför jag måste stå ut med att Melodikrysset avbryts av bondläppsnytt mitt i programmet.
 
??? har inte haft en bilradio med AM på säkert 20 år, går sådana ens att köpa?

Gissar att enda inköps stället för sådana bilradioapparater är Tradera och lokala loppisen :)

/J
Jag har en bil sedan 2000 med en från leveransen inbyggd modern radio. Den har MV, eller "AM". Men man ser inte vare sig "MV" eller "AM" på panelen.
Är Du säker på att din bilradio inte har AM? År 2003 när vi i Delsbo Radioklubb sände Radio Dellen på 1602 kHz, dök det upp en gammal medlem och ställde samma fråga.
Han trodde inte att hans bilradio kunde ta in AM, men det visade vi för honom, att det gjorde den visst.
 
När börjar masterna för FM-sändarna rivas till förmån från streamad radio via mobilen?
Framtidens "radiomaster" hittar vi i mobiltelefonins master. Ett nätverk som är svårare att slå ut än enskilda radiostationer typ Sölvesborg.
Streamad radio via mobilen? Vill Du betala för det?
 
Back
Top