Tillverka antenn till 155MHz jaktradio

micke-71

Active Member
Går i tankar om att tillverka en antenn till jaktradion som ska ge bättre prestanda än den lilla 15cm gummiantennen.

Eller rättare sagt 2 antenner.

Den första tänkte jag helt enkelt på ett 1/4 vågsspröt.

Den andra en 1/4vågs GP eller en J-Pole.

Jag är tyvärr inte så där erfaren av detta och saknar SWR instrument för att kolla resultatet.

Det första 1/4 vågssprötet hade jag i tanke att ta en TNC kontakt som passar direkt på radion och dra ut en kabel som jag får till 46cm längd om jag räknat rätt. Denna ska gå inne i en smal gummislang tillsammans med en tunn strimma glasfiber som ger lagom styvhet.

Jag hade då räknat med (300*0.95/155)/4 där 0.95 står för velocity factor

1/4 vågs GP har jag sett en del ritningar på online och där räknar man som jag gjort här men man använder sig av något kortare jordplansspröt. Har fått för mig att längden på jordplanspröten är lite beroende på vilken vinkel de spretar i.

J-pole finns det massor med ritningar på men de skiljer sig lite grann.

I fråga om det enkla 1/4vågs sprötet. Är jag helt ute o cyklar där? Eller det kanske är helt rätt räknat?

Mikael
 
Om man använder en 1/4-vågs radiator utan jordplan direkt i radions antennkontakt så kommer den resonanta längden att påverkas starkt av hur man håller apparaten. Det går därför inte att räkna ut någon längd som är "rätt". Den längd som du beräknat är dock bra som utgångspunkt.

Med ett jordplan så kommer apparatens inflytande på resonansfrekvensen att minska, men fortfarande så blir resonansfrekvensen beroende av hur man håller den.
Det enda sättet att undvika detta är att ha en kabel mellan radio och antenn som är lång nog att göra att operatör+apparat kommer minst någon våglängd bort från antennen.

Även när omgivningen påverkar antennen är förbättringen gentemot en "gummipinne" så stor att längden på en 1/4-vågsantenn fortfarande blir rätt okritisk.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är som KA säger inte det bästa att ha en kvartvågspinne på en handapparat, rent praktiskt finns sådana att köpa och sklillanden mot en gummipinne är "märkbar", (obs märkbar, bara)
Mitt förslag är att göra en koaxialdipol, eller som den ibland kallas, en kastantenn.
Ta en bit RG-58, exvis 3 - 5 meter, längre och den kan hissas upp högre i ett träd, men med ökad längd över 5 meter får vi mer förlsuter.
Skala den en kvarts våg, dvs 46 cm. Så att bara innerledaren är framme, skär igenom det svarta och skärmen vid den punkten.
Vid en punkt 46 cm ner på koaxen lindar du en strömbalun, på ett 16 - 20 mm plastör lindar du 5 varv av koaxen, tejpar fast detta. Nu har du en ändmatad dipol. Spolen, eller den sk strömbalunen gör att vi skiljer på matarlednig och den kvartsvåg av skärmen som är aktiv ner till spolen. Vid punkten där du öppnar koaxen, dvs dipolens matningspunkt tejpar du, eller helts krympslang. I toppen dvs övre andan av mittledaren klämmer man en kabelsko och knyter ett snöre för att hissa upp antennen.
En sådan här på 145 eller 155 MHz gör en "rejält mycket väl hörbar skillnad"! (ja bygger man den på 145 MHz skall den vara lite längre, 50 cm). Vill man att antennen skall "stå" själv, lägger man in den i ett VP rör, eller tejpar den på en ribba eller en pinne.
Finessen är att den går att tulla ihop och stoppa ner i ryggsäcken, och ändå funkar bra nästa gång.
Antennen är så billig att man kan bygga flera och låta dem sitta kvar ute i passen.

Passa bara så att inte Hälge tar dem, han är hård på antenner, dvs den måste sitta över hornhöjd.
 
Jag har en Algon kastantenn för 155 liggandes. Men jag har inte testat den än. Sitter en PL kontakt i änden så jag måste byta till en TNC. Men butiken hade inga hemma och jag vill inte beställa på postorder för en enstaka kontakt.

Ibland så går man ju i rörelse och då är det så j-a svårt att släpa med sig ett träd. :D Nä, ibland så finns det inte ett träd på rätt ställe eller så passar det sig inte att man blir fastbunden med en kabel. Har en tanke på att kanske ha en GP där man sätter radion stationerad och har den där nya blåtands headsetet.

En 1/4 vågs GP. Kan den stå med jordplanspröten på marken utan att ändra egenskaperna för mycket?

Det är en god idé med att låta antennerna sitta kvar på passen. Det finns dock ett litet problem. Vi har en bit över 100 pass. :)

Den här kastantennen lät ju intressant. Strömbalunen. Den ska lindas utan den oskalade koaxen, dvs 46cm fri olindad, oskärmad tråd?

Mikael
 
Den här kastantennen lät ju intressant. Strömbalunen. Den ska lindas utan den oskalade koaxen, dvs 46cm fri olindad, oskärmad tråd?
Mikael

46 cm från det stället där innerledaren är friställd börjar du att linda en spole på 5 varv utav koaxkabeln (nerledaren). ;)
Nu har du en ändmatad dipol!
/Ingvar
 
Jag har kört en del med en vanlig tråddipol på 144 MHz, upphängd lite var stans. Under en fjälltur hade jag den fastsatt på metspöt bakpå ryggsäcken, och det gick mycket bättre än gummipinnen. Dipolen i transportläge http://www.sk4ao.net/old/bilder/dipol.JPG
Dipolen på en skogspinne horisontellt i en kvartalstest för några år sen http://www.sk4ao.net/old/bilder/2m_dip.JPG

Jag har gjort nåt liknande åt en jagande granne för 31 MHz. Han fick problem med att han hörde för många jaktlag, och fick agera relästation inom egna laget.

Elementet har jag gjort av kopplingstråd eller RK 0,75 kvadratmillimeter. I mitten fastnajat med ett buntband runt koaxen, har tyvärr ingen bra bild på det. Coax på 2m har varit RG174, på 31 MHz RG58.

Hela längden på antennen är 143/MHz meter. Formeln stod i bruksanvisningen till Trio 9R59, och stämmer bra med halvvåg, ljushastighet och förkortningsfaktor mm som man ju inte behöver veta egentligen. Jag behövde inte justera jaktantennen åt grannen när jag mätte på den provhängd i typiskt jaktträd.

/Jan
 
Last edited:
Det kan förbättras ytterligare om man gör strömbaluen oxo på en dipol. Linda de c:a 5 varven på ett 16 - 20 mm plast rör precis där koaxen börjar i dipolens mitt. Eller trä ett par ferriter på koaxen nära dipolen.
Med RG-174, (1/8 tums koax, dvs 3,175 mm) på 145 - 155 MHz, och max 2 - 3 meter lång koax blir koaxialdipolen ännu smidigare. Dock är det pilligt att sätta på BNC kontakter på den kabeln, de är svåra att få tag på oxo. den kna gå sönde rom man trampar på den etc. Att sätta ett spröt på ryggan som SM4HFI skriver är ett bra sätt att göra en gångmobil bättre antenn.
Som radioamatör kan man göra en sådan här koaxialdipol på andra frekvenser, exvis på 3750 KHz och får då en 40 meter lång antenn som matas i änden, och ändå är en dipol. Strömbalunen måste givetvis ha fler varv. ex 20 varv på diamtern 10 cm.

Det var en konstig formel för våglängd du har hittat Jan....
Men det blir ju en halvvåg ggr våghastigheten.
Ibland ser man denna beräökning som skall ge våglängd i fot och tum....
Men Trio 9R59 är ju Japansk och de är ett SI land, så det bör vara i meter.
Det är bara med undantag för foto och TV som de återgått till Tum
 
Nu så har jag fått tag på kontakter o lite kabel. Men är förundrad. Hur kan det vara så att ex Kjell & Co har TNC för crimp på hyllan i varenda butik men inte för lödning? Crimptänger för koax är väl inte var mans egendom?

Gjorde en sådan där ändmatad koaxialdipol som jag fattade att den skulle se ut. Men jag tog inte innerledaren till radiator eftersom de naturligtvis hade RGG58 med entrådig innerledare. Lödde på en smidigare tråd. Det vita är snöret.....


antenn.jpg


Nu har jag även bytt kontakt på Allgons kastantenn.

Men nu händer det vid jakt att man får omgruppera och man har inte tid att kasta upp antenner, bär inte ryggsäck. Det fungerar inte så bra då att se ut som en rysk trålare från mitten på 80 -talet. :D Så jag vill ha en antenn bättre än gummipinnen, max 50cm lång, helst sittande i radions uttag.

En gång i tiden för länge sedan, typ 20år sen så hade jag en Handic 924 PR radio på 27MHz. Kommer ihåg en diskusion jag hade med min bror om förlängningspolar. Han påstod att en toppspole var bättre än en o botten på antennen och att en förlängingsspole alltid var sämre än ett spröt i rätt längd.

Hur som helst så har jag funderat som hastigast på en hemmagjord gummipinne på kanske 30cm, toppspole och anpassad till 155MHz. Eftersom de flesta 155orna egentligen är VHF'er på 136-174MHz så antar jag att medföljande 15cm gummipinnen också är en kompromiss som ska passa hela området.

Ena hundföraren som har ett 45-50cm spröt på sin radio har avsevärt mycket bättre räckvidd på sin apparat. Grannlaget har haft synpunkter på det vid något tillfälle.

Några idéer? Ser det rätt ut med koaxialdipolen? Många frågor blir det men jag är ju grön på det här med antenner. Har tidigare jobbet med elektronik montering o felsökning, är utb telereparatör men aldrig satt mig in i det här.
 
Trodde först att du missförstått, men du använder tydligen den tunna koaxen som dipol. Försökte göra en "bild" men det blev inte riktigt som jag tänkt.
/Ingvar

/////===============----------------------------
 
Last edited:
Förlängningsspolar

Om man förkortar en 1/4-vågsantenn "mycket" (mer än c:a 50%) med en förlängningsspole så kommer antennens verkningsgrad (=kvoten mellan utstrålad och inmatad effekt) att bli starkt försämrad. Detta kan man observera på bl.a. 27 MHz handapparater.

Dessutom beror försämringen på var utefter antennsprötet spolen sitter. En spole som sitter vid antennens bas medför den största försämringen, medan en som sitter c:a 2/3 upp ger den minsta.

En "gummipinne" har ganska stor bandbredd, vilket dels beror på att den egentligen är en
"upprullad" antenn av full storlek. Det finns en ganska lång och tunn tråd i den vilket ger förluster vilka ökar bandbredden, och dels på att operatören helt finns inom antennens "närfält" där förlusterna även ger ökad bandbredd.

Du har ställts inför ett ganska svårt problem inom antenntekniken; att med små dimensioner skapa en antenn med hög verkningsgrad som dessutom är oberoende av omgivningen. Alla tre är motstridiga krav.

Det finns en del kommersiella antenner som försöker sig på detta, erinrar mig att den tyska antenntillverkaren Kathrein gör en antenn avsedd att ersätta "gummipinnar" i 160 MHz-området när man behöver bättre prestanda. Denna består av en lätt förkortad koaxialdipol som är c:a 80 cm lång, och då kommer strålningsmaximum att flyttas bort från operatören, och dessutom minskar förlusterna rejält jämfört med "gummipinnen".

Utan att veta dimensionerna på Allgons kastantenn (antar att det är denna som är avbildad) så ser den ut som en ändmatad 1/4-vågsradiator, där man valt att hindra strömmar att flyta på matarkabelns utsida genom "drosseln". Detta ger något försämrade strålningsegenskaper, men skillnaden gentemot en "gummipinne" blir ändå påtaglig.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Fråga till micke-71:
Varför bytte du kabel? RG58 är väl stabil och fin om du vill ha tråden in-stucken i elektrikerrör och dessutom så slipper du alla skarvar?

PS. Din bror hade rätt beträffande förlängningsspolar. Mindre förluster då den sitter närmare toppen.
Detta är dock ingen förlängningsspole utan en drossel för att "avsluta" den ena änden på dipolen.
/Ingvar
 
Trodde först att du missförstått, men du använder tydligen den tunna koaxen som dipol. Försökte göra en "bild" men det blev inte riktigt som jag tänkt.
/Ingvar

/////===============----------------------------

Tunna koaxen? Näääe det är en tunn 0.5mm2 flertrådig enkelledare.

Fråga till micke-71:
Varför bytte du kabel? RG58 är väl stabil och fin om du vill ha tråden in-stucken i elektrikerrör och dessutom så slipper du alla skarvar?

PS. Din bror hade rätt beträffande förlängningsspolar. Mindre förluster då den sitter närmare toppen.
Detta är dock ingen förlängningsspole utan en drossel för att "avsluta" den ena änden på dipolen.
/Ingvar


Jo, eftersom jag har för avsikt att kunna rulla upp den till ett ganska behändigt paket så tyckte jag att ett "elektrikerrör" (VP-rör) blir lite svårrullat.... :rolleyes: Att rulla ihop o isär en entrådig mittledare är som gjort för att den ska gå av.

Efter helgens övningar kan jag lugnt konstatera följande. Vare sig Allgons eller den hemgjorda antennen gav bättre mottagning i någon större omfattning. Sändning blev det inte läge att prova. RG58'an blev för stel vid -6 grader för att det skulle vara praktiskt möjligt att sitta fast i änden på den en längre stund. Att nyttja den till att sända när man måste ha samband är väl okej.

Det är ganska små såter som är 2-3km rakt över fast kuperad terräng. Det innebär att man jagar av dom snabbt och det blir lite action med kort varsel. Eller som i lördags, mycket action.... Jag har då suttit/stått på 6 olika pass under lörd-sönd och bara ett har erbjudit ett träd, det var en tall som hade 15m till nedersta grenarna. Noterade att jag fick mycket bättre mottagning om jag tog radion ur fickan och längre ifrån kroppen när den hade gummipinnen på. Kastantennen gav bättre mottagning när jag drog ut se i 30 graders vinkel. Kanske stammen var för nära?

Vi hade 4st som har "skogsantenn" på sin radio och de når minst 50% längre än de med gummipinne. Men längden på deras antenner låg runt 46cm och längre ska det inte vara. De är ivägen i bilen till o från de olika såterna. Blir klämda i dörren osv.

Jag tror att en "radiomonterad" antenn som inte får vara längre än 45-46cm vore det mest användbara för min del.
 
Nya investeringar och nya resultat. Lyckades komma över en så kallad skogsantenn till 70% rabatt. 46cm långt spröt. Det är väl en avstämd 1/4våg för 155MHz. Stämmer med längden i alla fall. Eftersom gummitjosan är en antenn för hela registret 136-174 så är den väl knappast avstämd.

Fullständigt oduglig var den i alla fall. Fick in grannlaget o frågade jaktledaren mellan såterna om de var nere i område xxxxx o jagade. "Nää, det där är gänget i xxxx. " Nää det är inte möjligt, det är ju för fan 5-6km till deras södra gräns och jag fick emot varenda jäkel, borde ju ha varit riktigt långt till de längst bort. Brukar ju inte ta emot mer än 2km i den här terrängen.

Hela jäkla dagen hörde jag snatter ifrån dom och mina egna gubbar när de tjattrade i mun på varandra utan att ha en aning om att de ockuperade radion samtidigt. Det kvittade att jag satt längst bort ifrån dom alla. Fick agera relästation också. Trots att jag satt längst ner i ena hörnet.

Den funkade bättre än förväntat men oduglig, det tjattrade ju oavbrutet. Kan ju omöjligt höra någon älg då. :D

Eftersom gubbsen och tekniken inte är 100% kompatibla så har samtliga jaktlag som jag varit med kört jaktkanal 1. Allt annat blir för avancerat. Det finns ju 2 kanaler om man bortser ifrån att man får nyttja L1 och L2 (fritidsbåt) idag. De finns ju inte i alla apparater Om jag nu kunde övertala dom att köra kanal 2 istället så var allt frid o fröjd.
 
En skogsantenn (1/4 vågs spröt) brukar ge märkbart bättre kommunikation.

Ytterligare ett sätt att öka räckvidden är att skapa en avstämd motpol till antennen på radion. Anslut en mjuk kabel till chassiet (jord) på radion och låt den hänga rakt ner. Kabeln bör vara ¼ våglängd, ca 46 cm för 155 MHz. Detta ger en förbättring på 2 – 5 S enheter när jag använder den vanliga antennen.

Jag använder en Yaesu VX-170 som jaktradio och det fungerar alldeles utmärkt. Det finns ett skruvhål för fäste av bälteshållare, där har jag skruvat fast kabeln. Jag tycker det är smidigare med en kort antenn och ”motpolskabeln” som hänger, än med den långa antennen som fastnar överallt.

Subtoner (CTCSS) kan användas för att minska störningarna från grannlagen.

Från den 1 oktober finns det 6 jaktfrekvenser som får användas: 155,400 155,425 155,450 155,475 155,500(L1) och 155,525(L2).
Jag är glad att jag inte köpte en vanlig jaktradio, då hade jag behövt lämna in den för omprogrammering för att kunna använda de nya kanalerna. Nu kan jag enkelt göra det själv.


/ Per
 
Last edited:
Jag försöker igen, då...

Jag förstod senare att jag trots allt hade blivit missförstådd med min "antennritning".
Jag som trodde att jag lyckats förklara hur antennen såg ut. :( Eftersom det inte går att markera de olika delarna här, så skriver jag dem i tur och ordning i stället:

Koaxkabel / 5 varv-spole av koaxen / 46 cm koax / 46 cm innerledare

=========/////===============----------------------------

Nu går det väl inte att missuppfatta?
Antennen är en ändmatad dipol som naturligtvis också kan placeras vertikalt!.
/Ingvar
 
Last edited:
Nya investeringar och nya resultat. Lyckades komma över en så kallad skogsantenn till 70% rabatt. 46cm långt spröt.
Fullständigt oduglig var den i alla fall. Fick in grannlaget o frågade jaktledaren mellan såterna om de var nere i område xxxxx o jagade. "Nää, det där är gänget i xxxx. " Nää det är inte möjligt, det är ju för fan 5-6km till deras södra gräns och jag fick emot varenda jäkel, borde ju ha varit riktigt långt till de längst bort. Brukar ju inte ta emot mer än 2km i den här terrängen.

Då var den alltså för bra! :D
 
Förstår dig inte Micke-71, antennen var fullständigt oduglig???
Blev det för bra räckvidd är det problemet du beskriver?
Vi radioaamtöer kan aldrig bli nöjda, och en bra antenn ger bättre räckvidd och större signalstyrkor, det är ju själva drivkraften, och målet med livet.
Som någon nämnde med CTCSS slipper man höra de andra.
Skälet att det finns jaktradio är att de är typgodkända för just ändamålet.
En amatörradiostation må vara praktisk men är bara typad att få sända inom amatörbandet. Gör man så bör man ändå hålla det hemligt. den björn som sover etc...
Men regler, CE märkning, R&TTE typgodkänande, EU krav, PTS notifiering och bestämmelser är ju till för att brytas kanske.
 
Jo det var en viss ironi i uttrycket "oduglig" :D

Den var bra, bättre än jag hade hoppats på. Såpass mycket bättre att det förde med sig en del negativa bieffekter. :rolleyes:

Jag har hitills aldrig varit med om i något jaktlag att man kört på subtonerna. Dels för att det bara är 50% av apparaterna som har det och bara 10% av gubbarna som förstår sig på det. :rolleyes: För att det skall vara möjligt så måste det vara 100% , 100%

6 kanaler inklusive L1 och L2, WTF?? Då måste jag låna hem utrustningen o progga om min radio igen. Bara vetskapen att det finns 2 nya kanaler som jag inte har lagt in retar gallfeber på mig. Men det är ju en Zodiac PA5099 (Cybercom H112) så jag måste låna boxen, då det måste vara marknadens tjurigaste jäkel att programmera utan fabriksutrustningen.

Från det ena till det andra. Köpte en begagnad Motorola GP300 vhf idag. Lite bättre grejor har jag förstått. Den är proggad på jaktkanalerna idag, men jag tänkte lägga till samtliga tillåtna jaktkanaler o kanske lyssning på hundpejlarna. Har sett en del RSS mjukvara och olika ritningar på interface till PC'n. Någon som har några erfarenheter av den?
 
Jag förstod senare att jag trots allt hade blivit missförstådd med min "antennritning".
Jag som trodde att jag lyckats förklara hur antennen såg ut. :( Eftersom det inte går att markera de olika delarna här, så skriver jag dem i tur och ordning i stället:

Koaxkabel / 5 varv-spole av koaxen / 46 cm koax / 46 cm innerledare

=========/////===============----------------------------

Nu går det väl inte att missuppfatta?
Antennen är en ändmatad dipol som naturligtvis också kan placeras vertikalt!.
/Ingvar

Okej det ser ju lite annorlunda ut.... Tänk vad fel det kan bli när man inte har kunskapen själv.... :D Bara att lossa på tejpen och dra ut 46cm koax då....
 
Nu är inte jag någon jägare, så jag vet inte hur stora områden ett jaktlag har.

En lösning skulle kunna vara är att berörda jaktlag provar med att sänka uteffekten på sina stationer, om det går, och gör förbindelseprov. Alla stationer kanske inte behöver köra med full effekt hela tiden, det kan gå bra med lägre effekt och ändå nå andra i jaktlaget och samtidigt inte höras och störas hos andra jaktlag.

Men sen tillkommer ju faktorer som kuperad terräng och annat som ändå innebär att någon kan behöva högre effekt eller en annan placering av antenn.
 
Back
Top