Tillverkningen av MFJ, Ameritron, Hygain, Cushcraft, Mirage och Vectronics upphör

Det var ju verkligen överraskande.
Toppen med MFJ produkter nåddes nog under sent 90 talet och en bit in på 2000 talet.
Han skriver att pandemin tog slutligen livet av verksamheten. Lite svårt att förstå att pandemin var så förödande i USA.
Ett väldigt stort urval av produkter, genom tiderna, minns när alla elbuggar kom, och minnesbuggar etc. Det var ofta behäftade med dåliga lödningar, dåligt fluss som var förödande på funktionen, många exemplar fick man sprittvätta sen gick dom.
Mätinstrument, blev populära en tid, men dessvärre många garantireturer, ofta med uppbrända ingångssteg, dvs man hade sänt effekt in i instrumenten.
Någon skriver om grejen man fasar ut störningar med och hur han inte skulle klara sig utan den. vi sålde en del såna i SM, men många kom i retur, dels uppbrända dels menade man att de inte funkade. Ofta beroende på att man inte riktigt klarade av att ställa in dem.
Antennavstämmare var en stor sak, men som någon skrev, man bör börja med att skruva upp den nya apparaten och besikta lödningarna.
Säkert åtskilliga sådana avstämmare i drift idag sen många år där ute hos radioamatörer.
Många är de dioder i SWR bryggan som gått hädan dock..... Men det har vi talat om i andra trådar.

Vad händer nu då?

Någon som tar över och tillverkar amatörradioprodukter?
Kanske dör även det ut liksom hobbyn i övrigt?

SM4FPD med minnen från SRS tiden
 
MFJ dras med kvalitetsproblem som verkar ha försämrats.
Hade lite kontakt med deras division för slutsteg, Ameritron, på
90-talet och fick ett mycket dåligt intryck av dem.

Slarvigt gjorda konstruktioner som dessutom var dåligt hopsatta.
När AL-1500 användes med kontinuerlig uteffekt överstigande 700-800 W så smälte
lödningarna i bandomkopplarna...

När man producerar elektronik med användning av de billigaste komponenterna
sammansatt av personal som har minimilön med stor personalomsättning
kanske resultatet blir därefter.
 
Last edited:
"Mighty Fine Junk"

Har / hade några av deras qrp singelbandare, skulle kunna tänka mig att det är samtidens motsvarighet till Geloso VFO ..
De drev! 20metersriggen var i praktiken oanvändbar utomhus, vilket är opraktiskt för en portabelrigg ..

Portabeltunern MFJ971 är däremot helt ok :)
 
"Most Fucking Junk" Ska det väl ändå vara?

Ligger här och slöar i soffan när jag läste tråden, och i hyllan bredvid står faktiskt en MFJ antennatuner som jag fått av en kompis vid tillfälle, dessvärre trasig. Visar konstigheter på mätaren har jag för mig. Jag har inte haft någon användning av den, så den har fortsatt vara trasig.

Till vänster står min första "riktiga" 11Meter station som hade SSB, fungerar troligen fortfarande lika bra som den är tråkig. Lafayette HB870.. ovanpå den en kraco 2500.. även den en gåva, aldrig testad.

Screenshot_20240426_165657_Gallery.jpg
 
Last edited:
Haha, tack, det får bli kvällens projekt då :)

Som sagt, har inte haft någon användning av den på 10år så, men visst, kan ju laga den och ställa tillbaka den, så vet man att den är hel de kommande 10åren ;)
 
Last edited:
Vilken misär, ser ut som ett gammalt risigt garage x20 Helt otroligt att de överlevt som tillverkare under så lång tid.
 
MFJ:s produktion görs i ett "tredje världen-land", alltså Mississippi...
 
Last edited:
Jag har och har haft flera MFJ-tuners och som flera skriver är det inte någon hög kvalité på dem.
De har fungerat men ingen av dem har jag kört med den angivna maxeffekten och inget har brunnit men den mekaniska konstruktionen har haft mer att önska som AOM är inne på.
Kanske börja med att lyfta på locket och kolla att allt är riktigt åtskruvat och en titt på lödingarna.
För tillfället kör jag med en autotuner från LDG och det ser bättre ut och den är maxad för 1kW vilket jag sällan men ibland sänder med och inga problem så långt.
 
MFJ - watt brukar jag kalla det. Drar man av hälften så kommer man nog rätt nära ...

Jämför man tex Bird och MFJ konstlaster så märker man ju, MFJs för 300 w är god för 300 w i 30 sekunder, och 25 w kontinuerligt ( om jag läser rätt )
Bird: 300 w kontinuerligt med tydligt angivna begränsningar ..

Nåväl, det här är lite att sparka på någon som redan ligger, hade de haft vettig kvalitetskontroll mm hade de vart ett bra alternativ ..

Undrar om man ser på deras qrpriggar på samma sätt som HW8 eller 509 om 30 år?
 
Det var många av MFJ antennavstämmare som brändes upp.
En del kan man skylla på dåliga komponenter exvis omkoppplaren till spolen 12 lägen, vissa modeller av omkpppplare var dåliga.
Annat kan man skylla på att omkopplaren manövrerades med full effekt. Inte alla inser att man inte får vrida på en sådan omkopplare med effekt på.
Ett annat skäl är att effekten angavs i Pep, vilket, förr åtminstone, betydde sändarens inmatade effekt mätt i Pep.
Dvs en "300 W sändare" skulle då kunna ge max 100 W CW (bärvåg), vilken är den effekt som normalt tunern tål.
Så MFJ-Watt var nog något som gällde för det mesta inom amatörradio förr.

Till och med den stora luftlindade spolen kunde brännas upp.... hur man bar sig åt är en bra fråga.

Dåliga lödningar, ja, och de går lätt att åtgärda efter lite okularbesiktning.

Med tanke på väldigt stor del "garantifall" som i 90% av fallen var kundens fel så var inte MFJ någon särskilt bra ide i kassan.

Men rätt använda är avstämmarna nog de som såldes mest och har gett flest radiokontakter och hjälpt de som inte har möjlighet att bygga själv ändå.

En tid sålde MFJ komponenter, exvis lösa vridkondingar, spolar, omkopplare, baluner, kontakter etc.

Alla användarhandböcker har funnits att ladda hem, och sådana är ju bland det första som försvinner hemma hos användare.
Blir intressant om även den tjänsten försvinner. Så passa på att ta hem de böcker du behöver.


SM4FPD
 
Man får kanske hoppas att någon kliver in och tar över i alla fall CDE-rotorerna och dess reservdelar. Har hittills fungerat fint att få tag i behövliga delar. Måste finnas en oändligt mängd av deras rotorer runt om på klotet.
 
Med tanke på väldigt stor del "garantifall" som i 90% av fallen var kundens fel..
Att sälja proffsprylar till proffskunder är oändligt mycket enklare än att sälja till radioamatörer. Jag talar av egen erfarenhet.

Roy, att du bara stod ut under alla dessa år...:eek:
 
Jomenvisst har även jag blivit besviken några gånger över MFJ-prylar som krävt kompletterande lödning, åtdragning av skruvar, sprittvättning m m, men som till sist ändå fungerat OK.

I sammanhanget vill jag särskilt framhålla, att vi som läst hela manualen till en MFJ-1026 Deluxe Noise Canceling Signal Enhancer och fått den att fungera magiskt väl, alltid varit tacksamma över dem som inte förstått denna fantastiska apparat och sedan sålt den till förmånligt rea-pris i vredesmod.

Just den har för mig många gånger varit skillnaden mellan att kunna köra radio helt OK - eller inte alls. Bl a i Hanoi och Tyresö.

73,
Rolf
SM5MX, ex XV7SW m m
 
SM3BDZ (tyvärr SK) berättade om vedermödorna att sälja datorer till radioamatörer. Hans företag var inriktat mot proffskunder men det blev en del datorer som företagen rensade ut och som de återtog. Tanken var att det kunde man sälja billigt till amatörer. Den affärsidén upphörde tydligen ganska kvickt och förmodligen hamnade datorerna i elektronikåtervinningen istället.

Tydligen var det många amatörkunder som förväntade sig support på dygnets alla (nästan) tider. Sådant hade proffskunderna avtal (och betalade för det) medan amatörkunderna förväntade sig att det skulle vara gratis och kunna åberopas när som helst.

Lite samma sak var det när jag och en annan amatör hade hand om packetnätet (minns ni...). Det var i synnerhet en äldre filur som kunde ringa tidigt söndag FM (på den tiden hände det att man kunde vara lite bakis då) och kräva att DX-clustret omedelbart skulle fixas. Nätet bestod till största delen av gammalt skrot med en minimal driftsbudget. Han ansåg på fullt allvar "att jag betalar medlemsavgift i klubben och då ska det här fungera".
 
Dags för en liten ros till MFJ!---Är väldigt nöjd med antenntunern MFJ-989C som varit i användning mest varje dag i över 20 år och avstämt diverse trådar på alla band. Aldrig minsta problem eller strul.
 
Trots allt var ju ändå MFJ en serie lågprisprodukter.
Nog var de värda sitt pris även om de kändes billiga och kunde kräva lite handpåläggning. Och förkastade av "experter" med tanke på att de inte var milspecade eller hade tiondels dB.
Många köpeprylar genom tiderna för amatörradio får ändå ses som en form av komponentsats för vidare bygge, utveckling och modifiering.
Jag tänker på 60 - 70 talets rörriggar, de första riskokarna, som lika lätt kunde brännas upp genom okunskap.
Jag tänker även på de otaliga transverters som kom och som förstördes och krävde oändliga timmar av support.

I sammanhanget vill jag särskilt framhålla, att vi som läst hela manualen till en MFJ-1026 Deluxe Noise Canceling Signal Enhancer och fått den att fungera magiskt väl, alltid varit tacksamma över dem som inte förstått denna fantastiska apparat och sedan sålt den till förmånligt rea-pris i vredesmod.

Just den har för mig många gånger varit skillnaden mellan att kunna köra radio helt OK - eller inte alls. Bl a i Hanoi och Tyresö.
Intressant att höra din story om noise cancellatorn.
Kul att de kom till nytta i alla fall.
Jag minns när jag testade de här pryttlarna och blev enormt överraskad över att de gav så stor verkan. tänkte att det borde finnas enorm potential för en sådan produkt. Pris vägt mot möjligheten att kunna fortsätta sin hobby hade en god kvot ändå. Men tydligen var det ändå många som tyckte att det var för dyrt att bli av med störningar.... och skippade hobbyn.
Visst fanns det byggbeskrivningar gjorda av kunniga ingenjörer, i olika tidningar, men jag har aldrig hört talas om någon som bygt en.
men det finns många radioamatörer "där ute" som bygger konstruerar och får igång saker men som jobbar lite i det tysta.


Att någon skulle bry sig om reservdelar till CDE och investera i detta tror jag knappast kommer att hända.
Ett bra sätt att skaffa sig två tomma händer från en rejäl hacka i madrassen.
Lite som att tro att det finns reservdelar till en tjock-TV.

SM4FPD
 
Back
Top