TinySA Ultra vs USB RF power meter V5

SA0BUX

Old Member
Har införskaffat några "mätinstrument" från Aliexpress och jämförde uteffekten från en av mina mobilstationer på 434 MHz.
I båda fallen dämpades signalen 70 dB med effektdämpare + stegdämpare från JFW.

Tiny SA Ultra = +43,1 dBm
USB RF power meter V5 = +43,2 dBm

Så båda mätarna visar lika (fel) på denna frekvens iaf.

TinySA Ultra

USB RF power meter V5
https://www.aliexpress.com/i/1005003169331494.html

Ett problem med den sistnämnda är att man använder en STM serieportsdriver som inte supportas efter Windows 8 samt att dom
enda program jag hittat är instabila kinesiska hack.
Skall testa om linux hittar serieporten , om man är programmeringskunnig är det nog enkelt att ordna något eget program som pratar
med den.
Exempelvis så skickar man "S-A0434+70.0" för att ställa kompensering för 434 MHz och en extern dämpning på 70 dB.
Ser ut som man skickar dBm värden periodiskt tillbaka, vore dock skoj att få tag i någon beskrivning över API't.
 
Har själv börjat snegla lite på liknande RF power meter och dom verkar prisvärda men precis som du beskriver känns mjukvaran svajig men jag misstänker att det hade varit möjligt att skapa en avsevärt bättre om man har goda programmeringskunskaper
 
Försökte mig på att jämföra mätarna 1,9 - 432 MHz med signal från min FT-817ND , det är lite svajigare på kortvåg och jag ser på
USB RF mätaren att signalen har ett litet ripple på sig där.
Får undersöka det närmare någon gång, får se om min Marconi 2022 fortarande fungerar.

1694426287097.png
 
Man ska ha klart för sig att TinySA och USB-effektmetern mäter effekt på fundamentalt olika sätt.
En spektrumanalysator blandar först ner RF-signalen till en mellanfrekvens eller ett basband, och där mäts amplituden på varje signalkomponent sedan upp genom någon form av digital signalbehandling. På detta sätt uppnår man stor dynamik men förlorar i något absolutnoggrannhet.

USB-effektmetern mäter direkt på ingångssignalen efter att ha först behandlat den i någon form av logaritmisk förstärkare och sedan likriktat den. Det är mycket svårt att få till både logaritmiska förstärkare och detektorer med stor dynamik i stora frekvensområden, och därför behöver man vanligen begränsa sig i både frekvensområde och dynamik för att få bäst noggrannhet.

Den mest noggranna formen av HF-effektmätning omvandlar effekten till värme och sedan mäts temperaturändringen upp. Ett sådant instrument kan göras extremt bredbandigt och även noggrant, runt +/- 0,1 dB eller +/- 2% exkluderat temperaturdrift och nollpunktsdrift går att åstadkomma, men kostar därefter.
 
Har införskaffat några "mätinstrument" från Aliexpress och jämförde uteffekten från en av mina mobilstationer på 434 MHz.
I båda fallen dämpades signalen 70 dB med effektdämpare + stegdämpare från JFW.

Tiny SA Ultra = +43,1 dBm
USB RF power meter V5 = +43,2 dBm

Så båda mätarna visar lika (fel) på denna frekvens iaf.

TinySA Ultra

USB RF power meter V5
https://www.aliexpress.com/i/1005003169331494.html

Ett problem med den sistnämnda är att man använder en STM serieportsdriver som inte supportas efter Windows 8 samt att dom
enda program jag hittat är instabila kinesiska hack.
Skall testa om linux hittar serieporten , om man är programmeringskunnig är det nog enkelt att ordna något eget program som pratar
med den.
Exempelvis så skickar man "S-A0434+70.0" för att ställa kompensering för 434 MHz och en extern dämpning på 70 dB.
Ser ut som man skickar dBm värden periodiskt tillbaka, vore dock skoj att få tag i någon beskrivning över API't.
Jag tyckte det kändes bättre att köpa original Tiny. Bra pris och då köper man i EU
 
Back
Top