Tips på felsökningsmetodik - LeCroy power-supply

sa0aba

Active Member
Hej,

Nätdelen i mitt oscilloskop LeCroy 9314 har packat ihop.
Tacksam för tips om hur man felsöker.
Gissar utav schemat att det går i Fly-back mode och att det är Q3 som gör huvudjobbet.
Har lött loss Q3 och mätt transistordioderna och att det finns isolation mellan kollektor och emitter i båda riktningarna.
Q3 verkar hel.
Vad gör Q1 och Q2 i kretsen?
Det finns ingen switchfrekvens på huvudtransformatorn.
Därför kan heller inte överströmsövervakningen blockera.
Gissar att det är något på primärsidan.
Tacksam för tips om hur man går vidare och felsöker systematiskt.

Dessutom önskar jag alla en god fortsättning på julen och ett gott nytt år !!!

SA0ABA

/Jonas

Schema (två sidor):
https://www.dropbox.com/s/906wj7fzi264qe1/LeCroy_PS.pdf?dl=0

https://www.dropbox.com/s/2troftud35a53rs/LeCroy_PS_2.pdf?dl=0
 
Q1 och Q2 agerar aktiv snubber, en viktig funktion i en fly-back omvandlare.
Utan denna snubber så bryter Q3 ihop pga överspänning.
Du borde hitta signal över T2 pin 4 och 3.
Har du spänning efter likriktaren?

/Micke
 
Jag har inte kikat på scheman... men en sak man kan testa är att med ett switchat nätagg ej anslutet till
elnätet mata in DC-spänning bakvägen och med ett oscilloskop kolla om återkopplingen funkar. Det brukar
ske med en optokopplare och där ska i så fall finnas en PWM-signal som varierar beroende på spänningen.

Men jag skulle nog börja all felsökning i switchade nätaggregat med att kolla skicket på elektrolyter. LeCroy borde ha använt kvalitetskomponenter men man ska aldrig underskatta vad ekonomer kan ställa till med. Jag upptäckte att en ESR-mätare är idealisk i sådana här fall och byggde en efter ritning på nätet - en sådan avslöjar dåliga elektrolyter snabbt och enkelt. Switchade nätagg är ett område jag skulle vilja lära mig mer om.
 
Kontrollera så att Q1 verkligen har rätt drivspänning. Många av de här reglerkretsarna har en undre spänningsgräns och kan inte starta alls om den ligger under gränsvärdet. Absolut nada. Jag tror på felaktiga elyter. Har du ren DC ut efter Greatz-bryggan?
 
Ja, det finns spänning på elektrolyterna på primärsidan. Skall mäta rippel nu. Kan mycket väl vara elektrolyterna som degraderat och att någon spänningsavkänning stänger av.
 
Googla upp styrkretsen på nätet och läs vad lägsta drivspänning får vara. Kan inte se tydligt på schemat men är det inte pinne 18? Högst upp på gaveln. Mät där. A1 och inte Q1 som jag skrev tidigare. Beteckningen 100004 är jag inte klar över. Hittar ingenting på det här. Har du komponentförteckning?
 
Hittar man inte den "riktiga" beteckningen på styrkretsen så är risken att det blir svårt. Jag har några gånger lyckats identifiera sådana kretsar genom att jämföra pinning, men det var på den tiden det inte fanns så mycket att välja på. En klar felkälla är lytar och komponenter i återkopplinsslingan. Har man lyckats identifiera switchkretsen är mitt råd att beställa hem allt som finns och byta rubbet. Det är inte ovanligt att halvledare går "halv-sönder" och extrakostnaden är klart acceptablare än att hålla på att snål-leta även om förståelsen blir större. Dessutom befinner man sig i 230V-domänen där det gör ont om man sitter och mäter och råkar komma åt något oavsiktligt...
 
Ställer du frågan vänligt här: Svenska ElektronikForumet
så finns det goda utsikter att ro saken i land, jag dristar mig till att anta att det finns fler SMPS-makare där än här ;)

Håller med GXV, ibland är det bara enklare att byta de halvledare man misstänker och kan identifiera, likaså med lytar.
 
Back
Top