Titelbortläggning...

Den som vill ta illa upp kommer att göra det, oavsett hur den som använder ett visst ord tänker när han/hon säger det.
För snart 15 år sedan skrevs boken

"Ingen tar skit i de lättkränktas land"

som tar upp saken om hur lättkränkta svenskarna blivit.

Sedan Piratens tid har det blivit fler än enögda som tar illa upp när
t.ex. stoppnålar refereras till. Har alltmer fått intrycket att många helt enkelt letar efter orsaker att ta illa upp, det räcker här att ta det närliggande exemplet med "riktiga radioamatörer"...
 
Angående de amerikanska ingenjörstitlarna så innebär ingen nivå, i min erfarenhet(17år, 5 olika* bolag), något personalansvar, utan då är titlarna manager, senior manager, director och senior director.

* Jag har inte bytt jobb mer än en gång men bolagen har köpts upp och sålts av mm.
 
Man kan fråga sig lite var gränsen mellan "arbetsledning" och "personalansvar" går. I Europa verkar den vara lite flytande.

Själv har jag "arbetslett" men varit förskonad från personalansvar.
 
Angående de amerikanska ingenjörstitlarna så innebär ingen nivå, i min erfarenhet(17år, 5 olika* bolag), något personalansvar, utan då är titlarna manager, senior manager, director och senior director.

* Jag har inte bytt jobb mer än en gång men bolagen har köpts upp och sålts av mm.
På företaget jag jobbar på finns det en massa "Managers" som inte har personalansvar.
Dom kan vara "Delivery Manager", "Operation Manager", "Asset Manager" och ansvarar för någon tjänst eller funktion.
 
Min erfarenhet av amerikanska bolag är att alla är manager i någon form....

När jag höll på med ISO9001 för en evighet sedan så
föreslog jag titeln "Kvalitetschef eget arbete".
En del tyckte det var ganska roligt, andra tog illa upp...
 
På företaget jag jobbar på finns det en massa "Managers" som inte har personalansvar.
Dom kan vara "Delivery Manager", "Operation Manager", "Asset Manager" och ansvarar för någon tjänst eller funktion.
Men ni har väl ändå en "Manager Manager"?
 
Från diskussion på Televerkat Västra radioområdet
någon gång på 70-talet:

"Sch - Glimmer kommer".
"Vem är det?"
"Chefen."
"Varför kallar Ni honom för Glimmer?"
"Han är genomskinlig och en dålig ledare."
 
Klugschießer aller Länder, vereinigt Euch!

Ûber Klugschießer wird im anderen Forum gesagt:

"Klugscheißer ist kein objektiver Maßstab. Der Begriff wird subjektiv verwendet. Daher kann es sein, daß ein als Klugscheißer bezeichneter mit seinem Wissen oder Halbwissen protzt. Es kann ebensogut sein, dass er einfach intelligenter ist, als der jeweilige Betrachter"

 
Last edited:
Back
Top