Tomgångsström

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Har precis mätt upp en okänd trafo på det klassiska sättet med en glödlampa i serie på primären för att kolla upp sekundärspänningarna.

Vid 230VAC in på primären som har ett mittuttag så var tomgångsströmmen i häraden 30-40mA. Är det normalt?

Någon kanske känner igen typen av trafo och kan säga med en gång var den kan ha suttit en gång i tiden? Jag trodde att utgångarna skulle vara av typ 200VAC och 6,3VAC, men de är på 150 resp 15 VAC.

Trafon kanske inte alls är för 230VAC på "primären" i och med att den har ett mittuttag? Någon mer kunnig i området som har bättre på fötterna än jag?

Liktrömsresistansen på primären är omkring 200 Ohm på de yttre ändarna, och 100 Ohm från ändarna till mittuttaget. 150VAC utgången har 100 Ohm och 15VAC 7 Ohm.

73 de Bjarne
 

Attachments

  • trafo.jpg
    trafo.jpg
    25,3 KB · Views: 99
Vid 230VAC in på primären som har ett mittuttag så var tomgångsströmmen i häraden 30-40mA. Är det normalt?

Hej Bjarne!
Antalet varv plus trådtjockleken avgör hur mycket ström lindningen drar.
Eftersom det är mittuttag misstänker jag att de högohmiga är sekundärlindningar och de lågohmiga är primärlindningar. Vad tror du om det? Primärlindningarna brukar ligga innerst i kärnan om jag inte har fel för mig. Men de är kanske inte synliga.
Då kan trafon ju ha varit till någon form av spänningsomvandlare.

/Ingvar
 
Jag har följt "manualen" i ARRL´s handbok Ingvar. Det står där att primärens resistans är mindre än högspänningens utgång och högre än glödens utgång.

Det enda jag undrar är om 30-40mA i tomgångsström är o k.

/Bjarne
 
Hade det varit resistiv belastning vore det 7W. Nu är det väl en massa fasvridning så kanske det blir 3-4W. Trafon ser skapligt stor ut så det är väl inte helt orimligt. Låt den stå på någon timme och känn om den blir varm. Varm = fel, liten temperaturstegring = OK.

Edit:
Jag läste dåligt. Såg nu att du hade 200 ohm mellan ändarna. Det skulle ju bli orimliga förluster om det var en lindning för 230V 50 Hz om du skulle försöka ta ut någon effekt genom den.
 
Last edited:
Låt oss studera en transformator med endast två lindningar - en primär och en sekundär med primärlindningen innerst - och bortse från eventuellt mittuttag.
Vid spänningsomsättningen 1:1 och lika trådarea är lindningsresistansen på sekundären ett antal % högre än på primären pga att det av rent naturliga skäl går åt något mer tråd till den lindning som ligger ytterst.

En högspänningstransformator för t ex 2 400 V har 10 ggr fler varv på sekundärsidan. Denna lindas med tunnare tråd eftersom strömmen endast är en tiondel av den på primärsidan. Arean dimensioneras grovt sett så att sekundärlindningen bidrar med samma resistiva förluster som primären. Sekundären får alltså i runda tal 100 ggr högre resistans än primären.

När transformatorn skall arbeta mot en likriktarbrygga med stora kondensatorer blir lindningsberäkningarna kanske inte lika elementära (inte med avseende på omsättningen men på trådarean).

Den transformator du mätt på är ingen högspänningstransformator. Den har har lägre sekundärspänning än nätspänningen och följaktligen lägre resistans på sekundärsidan än på primärsidan.

Du nämnde inte transformatorns storlek, men för en en storlek på 100 - 200 W tycker åtminstone jag att 30 - 40 mA låter rimligt.

Var försiktig och lycka till!

/ Göstha
 
Last edited:
Ingen fara Ingvar....jag har tänkt det samma.....det är inte alls säkert att det är en trafo för 230VAC på någon av lindningarna...

Har tänkt att göra som du beskriver Roland...

Absolut Göstha!

:)

Bjarne
 
Apropå frågan om den är avsedd för 230 V, så tror jag att den är det. Anledningen är tomgångsströmmen, hur märkligt det än kan låta.

Kopplar du en 110 V-trafo till 230 V utsätts du för ett rökmoln med omisskännlig lukt, om nätsäkringen håller! :cool:

Dessutom anslöt man åtminstone förr alltid primär- och sekundärsidan till var sin plint på motstående sidor av trafon!

/ Göstha
 
Last edited:
Dessutom anslöt man åtminstone förr alltid primär- och sekundärsidan till var sin plint på motstående sidor av trafon!

/ Göstha

Exakt!......Precis så har jag tänkt här. Jag har precis iordningsställt en spole med kamrar som ska ingå i en rörmottgare som ska matcha min rörsändare.....så jag behöver egentligen inte trafon till mottagaren.

Jag har ju ett supply till sändaren vilket passar till mottagaren också, men denna trafo har gäckat mig i över 30 år ........:cool:

Får bli lite plåtarbete så att jag kan börja montera ihop min mottgare. Har ju precis haft et trevligt QSO med Charlie W2EZB på 20m med endast 5W från denna lilla retro-sändare med 2 rör.

/Bjarne
 
Att du inte får 200 Volt och 6,3 Volt beror säkert på att den inte är avsedd som trafo till något hemeleketronik, därtill är den alltför påkostad. Med porlsinsplintar och märkskylt på sidan.

Förlsutefekten verkar normal för storleken tycker jag, den bör bli ljummen i tomgång.

Du kan säkert belasta den sekundärt med en effekt som verkar rimlig, den ser ut att vara i storleksordningen 100 watt.

Men vad mittuttaget är till är en bra fråga. I visst industriillämninagr kan en jordad mittnolla vara aktuell.
Vore det en 110 Volts anslutning borde första delen av primären ha grövre tråd, eller så brukar man ha två separata lindingar, som då serie respektive parallellkopplas.

Kan du se om mittuttaget har två lacktrådar? I så fall är den bifilärlindad med avsikt att få en symmetriks nolla.

Kanske den duger som batteriladdare till bilen i vinter.

de
roy
 
Jag har själv klistrat en liten etikett på sidan av den för att komma ihåg vad jag fick det till. När jag körde 230VAC på den ena sekundärlidningen (den som jag fick ut 150VAC på) så lyser lampan (strömbegränsare) starkt.

Tack för tankarna ändå Roy, den kanske duger till något i framtiden.

/Bjarne
 
Back
Top