Tradera: CEMEK SIGNAL GENERATOR PX754 AM/FM NR 1

SA0BUX

Old Member
Ser att Tradera har en "CEMEK SIGNAL GENERATOR PX754 AM/FM NR 1" utlagd för 8500 kr.

Har den något samlingsvärde som ger det höga priset? , som signalgenerator i dagens läge har den nog begränsningar då det gäller frekvensnoggranhet, dämpsats osv.


Själv har jag en Marconi 2022D som räcker för mig.
 
Är det nu serienummer 1 så har den ju ett visst historiskt samlarvärde, men 8500kr är tilltaget i alldeles våldsam överkant :oops: det finns nog inte sådär väldigt många Cemek-samlare och ännu färre som torde betala såna summor. Max ett tresiffrigt utropspris är nog vad som skulle behövas för att få några bud överhuvudtaget :cool:
 
En del filurer lägger ut saker på Tradera i tron att fynd från Myrorna eller från dödsbon är "värda sin vikt i guld". En sådan här signalgenerator av sent-50 tals-snitt har rätt mediokra
prestanda, och kan med en viss välvilja jämföras med HP606.

Dock är den sämre skärmad så det blir besvärligt att mäta upp känsligheten hos en bra mottagare.

Troligen kommer denna från Överskottsbolaget där någon förhoppningsfull köpt den
för en hundring eller så i början av 70-talet, och sedan har den stått fram till "döstädningen".
 
Last edited:
Jo, kollade några andra bilder på nätet och det verkar vara serienumret som står där så det nr 1.

Jag sparade ett LME kärnminne på jobbet från AKE13 som hade serienummer 1.
BTW, ABC koden för kärnminnen var "ROM"

Kommer inte ihåg hela produktnummret men det var typ "ROM 101 01"
 
Vi hade en sådan generator på en tidigare radioklubb. "En signalgenerator i mängden" skulle jag anse den som - garanterat inte värd 8500 kr. En förmildrande omständighet är att den inte är så sanslöst stor och tung som vissa samtida kan vara. På samma klubb fanns en ohyggligt stor och tung General Radio i svart krymplackering som visserligen gick betydligt högre upp i frekvens. GR-apparaten lyfte man inte ensam...
Min första egna signalgenerator var en Marconi någonting (ca 10 - 450 MHz) som jag köpte på loppis för 50 kr, säger en del om min betalningsvilja för liknande instrument. För lite över tio år sedan lyckades jag komma över en skaplig HP 8640B och den var avsevärt billigare än 8500 kr (glömt summan, kanske kring 3000 kr) och det är en mycket bättre generator än Cemek.

I en gammal Populär radio (scannad på AEF) såg jag en mottagare från Cemek som såg i stort sett identisk ut med signalgeneratorn. Någon sådan mottagare har jag aldrig sett i verkligheten.

Det finns en person som brukar lägga ut amatörradiogrejer på Tradera till fantasipriser. Denne har flera gånger försökt sälja ett analogt enkanals oscilloskop till ett vanvettigt pris. Dock i nyskick enligt annonsen. :cool: På Electrokit kan man få ett modernt digitalt Siglent med helt överlägsna prestanda mycket billigare.
 
I en gammal Populär radio (scannad på AEF) såg jag en mottagare från Cemek som såg i stort sett identisk ut med signalgeneratorn. Någon sådan mottagare har jag aldrig sett i verkligheten.
Mottagaren som du tänker på är CEA53, som grovt var jämförbar med Eddystone 750 eller Radiovision Commander.

1684867708545.png

1684866975522.png

Någon gång på 90-talet blev jag visad en sådan mottagare hos en SM3-a.
Mer info finns här: http://www.hard-core-dx.com/swb/2004.pdf
 
Last edited:
Det var en tjusig pjäs :cool: inte dåligt av Ingeniörsfirman att få till 12 rörfunktioner med 9 rör, eller att detta faktum i fet stil framfördes som ett försäljningsargument i annonsen :)

Det var bättre förr - ju förr desto bättre! ;)
 
"Kreativ bokföring" med "rörfunktioner" var mycket vanligt i reklamen förr.

En "speceriräkning" visar att det finns 3 enkelrör, 4 dubbelrör samt 1 trippelrör i apparaten.
Dessa kan summeras till 14 rörfunktioner, men då har man räknat in stabilisatorröret
och likriktarröret. Dessa brukade "seriösa" tillverkare dras bort, vilket CEMEK kan vara ett exempel på.
Då blir det 12 kvar.
 
Det var en festlig omskrivning av "dragmagnet".
När man tittar på hela utbudet andas det "vindsröjning",
ibland ser man exempel på sådant i "second-hand butiker" där man av och till
försöker sälja skräp till fantasipriser, och ibland inte förstår alls hur mycket något är värt i verkligheten...
 
Har faktiskt en likadan Cemek men kommer inte ihåg om den fungerar. Tror jag ska sparka igång den och det bara därför att den säkerligen luktar gott när den gossat till sig. Förhoppningsvis har den också en mysig skal- och instrumentbelysning. :p
 
I morse satt jag och googlade på Philips Oscilloskåp eftersom jag fick en minnesflash om mitt första Oscilloskåp som jag fick låna av Holger Paulsson i Härnösand (Stigsjö) på 70-talet.
Hittade inget som påminde om den modell jag hade men det fanns ett annat Philips skåp från 1942 typ som någon hade donerat till ett museum.

Mitt måste ha varit från samma era utifrån hur det såg ut insidan.
En massa uråldriga Philips rör.
Vågade knappt använda det.

Det kanske hade platsat på Oscilloskåp museeet.
Synd att man inte kommer ihåg modell numret.

Det jag hittade var detta men mitt såg annorlunda ut på framsidan med mera rattar och verkar ha varit större, en stor pjäs.

 
Last edited:
Polisen i Täby hade ibland auktioner på "hittegods" och nån gång på 70-talet ropade jag in ett oscilloskop av märket "Cossor" för 100:-. Det var nog antikt redan då, men det var ett dubbelstråleskåp, med två strålar (inte chop/alt). Det hade sina egenheter, men funkade väl nog för en (då) ung experimentatör. Det vägde hur mycket som helst. Sålde det billigt till nån samlare efter nästan 30 år...
 
Hade en Cemek på sena 70-talet som jag använde för att trimma FRO SRA prylar med, både rör och med transistorer.
Den var FRO"s
Dessutom hade jag lånat en NTI signalgenerator och deras rörprovare och multimeter av en medlem som gått deras kurser.
 
Det fanns en Cemek som täckte frekvensområdet upp till c:a 80 MHz
både AM och FM och som hade bandspridning i MF-frekvensområdena.

Var ganska vanlig inom Försvaret, tror de hade anskaffats i samma veva som Ra100
och ungefär samtida apparater. Minns att de hade ganska dålig ton som var FM-brummodulerad. Dessutom en rejäl börda att släpa.

Blir intressant att se ifall denna "lumpbodsinnehavare" får sin generator såld, och i så fall för vilket pris...
 
CEMEK var kanske inte nån masstillverkare? Jag har en modell 0,3-220 MHz, serienummer 6. Den funkar OK, men jag har ingen kännedom om dess verkliga prestanda. Frekvensen som avges stämmer rätt väl med skalan, dock.
 
Vad jag kan påminna mig så byggde Cemek på beställning och levererade "batchar" på något 10-tals instrument när KATF/KMF/KFF gjorde beställningar.

IMG_0024-1500.jpg


Alla Cemek-generatorer hade ungefär samma formfaktorer och använde besläktade kretslösningar. Det finns mycket skrivet om Cemek på aef.se
 
Varför finns det mycket äldre utrustning som kan drivas med upp till 400Hz nätspänning? Det är väl inte standard någonstans?

Det måste ju ha komplicerat utvecklingen markant. Ingen "normal" nättrafo tål väl 400Hz utan att knorra.
 
Back
Top