Trevlig läsning - Radiotelegrafisten på M/T Sargasso

SA0BLI

Well-Known Member
Vid dagens besök på biblioteket för att lämna tillbaks en bok och ett par talböcker, stannade jag till vid ett bord där biblioteket skänkte bort utrensad litteratur.

Jag fastnade för den oemotståndliga titeln "Radiotelegrafisten på M/T Sargasso" ff Uno Modin (1905-1969).
Boken gavs ut 1965 på Raben & Sjögrens förlag i en ungdomsserie som kallades "Äventyr/Sport/Fakta".

Det blev sträckläsning på stranden. 158 sidor, välskrivet, initierat och spännande. Fina illustrationer av Tord Nygren. En trevlig föregångare i ungdomsromanform till den klassiska faktaboken "Radion och Radiotelegrafisten", ff Birgitta Gustafsson.

Skildringen av huvudpersonen Frank, nyligen påmönstrad som färsk radiotelegrafist från Radioskolan i Stockholm, är levande och berättad med värme.
Telegrafistens arbete, radiopassningen och "gnistens" administrativa rutiner är helt trovärdigt återgivna.
Det som gör boken intressant är att den skildrar en fartygs- och telegrafistmiljö år 1965 som är under förändring. Radiotrafik och passning skedde både på telegrafi och foni, deccanavigering användes flitigt, liksom dubblerad navigationsradar. Båten som skildras är en modern motortanker på 42000 ton.

För oss som vuxit upp med Harry Martinsons sjölivsskildringar "Kap Farväl" och "Resor utan mål" är boken också en trevlig resa in i den "moderna" sjöfarten.

Rekommenderas!!

73 de sa0bli / Fredrik
 
Tack Fredrik. Trodde jag hade läst det mesta - men här finns tydligen lite till.. / Uffe
 
Ja den ja... Den stod i min ungdoms bokhylla och lästes för sisådär 45 år sen... Tack för påminnelsen.
/Jan
 
Tack för tipset Fredrik!
Jag har nu beställt boken på Bokbörsen, 60:- kostade den.

Lite synd att biblioteken gör sig av med en "lite smalare repertoar", men det brukar gå bra att beställa och få en udda bok via annat bibliotek.

- Jag vill passa på att slå ett slag för Frank Bengtssons böcker "Gnistflagor" och "Ankarvakt". De är mycket underhållande.

Även ”Hönsen värper små ägg i år”. Av Berndt Andersson.
I boken berättas bl a hur radioamatören XX värvas och hans egen radioanläggning rekvireras till ett hemligt uppdrag i den värmländska närheten till vårt ockuperade grannland under andra världskriget.
Hans amatörstation monteras i en fd FRA-buss med ett dieselverk som släpvagn.
Tillsammans med kapten/major Barnetoft avvärjer man ett anfall mot Sverige.
Boken handlar inte huvudsakligen om radioamatören, men är intressant ändå.
Dialogrik och spännande!
 
Attans, jag måste försöka hitta mitt lånekort och bege mig till det "nya" biblioteket i stan då. (nytt 2014)

Jag har faktiskt varit dit en gång tidigare, men vände i dörren och gick till bokhandeln och köpte boken istället.

Tyvärr finns inget av bibliotekets lugnande själ kvar i det nya sterila bygget, men jag får bita ihop och låna bra sommarläsning istället.
 
Attans, jag måste försöka hitta mitt lånekort och bege mig till det "nya" biblioteket i stan då. (nytt 2014)

Jag har faktiskt varit dit en gång tidigare, men vände i dörren och gick till bokhandeln och köpte boken istället.

Tyvärr finns inget av bibliotekets lugnande själ kvar i det nya sterila bygget, men jag får bita ihop och låna bra sommarläsning istället.

Det räcker med personnummer och pinkod för att låna nu för tiden. Mycket praktiskt att slippa dra runt på ytterligare ett kort.

Som småbarnsförälder är biblioteket en evig källa till underliga böcker.

/Magnus
 
Back
Top