trimma in Yaesu FT-450

zorro

Member
nu blir jag väl ihjälslagen, styckad, bortforslad och bannad härifrån men jag måste fråga:

är det möjligt att trimma in min Yaesu FT-450AT på 27mhz?

den har markant sämre mottagning (åtminstonde på 27mhz) än mina övriga burkar och jag misstänker att det är pga den inte är tänkt att lyssna där?

Edit: Köpte på mig denna för att lyssna runt lite på amatörbanden nu när jag blev sugen på att plugga till certet men blev lite besviken på den faktiskt då svaga signaler som är väl läsbara på andra mer eller mindre sönderskruvade apparater inte ens är hörbara på Yaesun.
 
Last edited:
Tjena! sliten i stycken ännu? verkar som du klarat dig så här långt .. lol .. lol

Har kopplat upp min Magnum så jag kan jmf mot FT-450. La en kort kommentar till dig på andra forumet :) (nu blir jag sliten i bitar, äten av vargar, när man förstår att jag också har en sådan burk o inte bara amatörapparater ... )

/Johan
 
trevligt, du är här också.
jo jag flikar väl in här också att jag nu jämfört Yaesun på 10m bandet och det är samma där, skillnaden är som dag och natt mot dom andra 10-12m apparaterna på dom här svaga signalerna som inte rubbar s-metern.
 
Jag har faktiskt ingen större erfarenhet av FT-450. Själv har jag en gammal IC-751 och den har väldigt bra mottagning hela vägen upp till 30 MHz, alltså även på 27 MHz där den gjorde tjänst innan jag tog certet. :p

Men en polare hade en FT-757 GX på den tiden och även den gjorde bra ifrån sig på 27.

Rent principiellt avråder jag dig att skruva i radion om den fungerar som den ska på amatörbanden. Bättre att du säljer den och skaffar något annat som uppfyller dina önskemål. Eller ännu bättre, sätt fart och plugga till certet och kom in i vår härliga gemenskap i hobbyn amatörradio!

Ps: Bannad från HAM.SE blir bara de som inte kan uppföra sig i forumet.
 
tänkte uppdatera tråden..
Införskaffade mig en Icom 751A och jösses vilken skillnad. signaler som inte är läsbara med yaesun kommer nu in med S 2-3, vilket iofs inte säger så mkt men så pass starka att squelchen öppnar vilket borde säga desto mer..

nånting knasigt är det med yaesun...
 
Din FT-450 mår inte bra ...
Enligt specen skall den ha samma känslighet.
Se test http://www.fantino.it/FT-450 review.pdf där man mätt upp den.
Ett vanligt fel som inträffar i många moderna transcievrar och mottagare är att de utsätts för statisk elektricitet från antennen.
Det är vanligt att en del komponenter i ingångsfilter i mottagaren pajar då, vanligen dioder som väljer olika filter, och kondensatorer. Mottagaren fungerar fortfarande, men känsligheten är nedsatt. Vanligt är också att man får en massa falska frekvenser, härrörande från de trasiga komponenterna.
Det är vanligt att man kan höra MV-rundradiostationer i området runt 2-4 MHz.
 
Ett vanligt fel är oxå, att slå på annan sändare bredvid mottagaren. En handapparat på några watt kan bränna mottagarens skyddsdioder.
 
Ett vanligt fel är oxå, att slå på annan sändare bredvid mottagaren. En handapparat på några watt kan bränna mottagarens skyddsdioder.

Vilket omedelbart triggade min nyfikenhet, stämmer verkligen det?

Har min TR4CW stående på andra sidan bordet från min FT-450, antennkablage går bredvid vartannat och switchar för antenner resp. rig-val sitter också bredvid varandra. Vad jag sett av andra amatörers stationer är inte det något speciellt ovanligt upplägg.

Har bara kort testat Draken och inte märkt något speciellt på min FT-450 efter det.

Skall jag tänka om, hur i hela fridens nu det skall gå till, eller vad säger ni andra?

/Johan
 
Att ha sändare och mottagare samtidigt inkopplade är en vanlig orsak till brända skyddsdioder, dålig mottagning eller problem med filterswitchning.
Ännu har mycket få amatörer medgett att de råkat koppla fel, de har minsann haft flera meters separation mellan antennerna och dessutom ett antal smarta koaxialomkopplare som omöjligen kan leda fel genom koaxhärvan under bordet. OM man nu råkat sända fel var det oerhört kortvarigt och bara en gång.
Nej, det måste ha varit åska eller fabrikationsfel... :rolleyes:

Jodå, jag har bränt skyddsdioder i en gammal scanner en gång :eek: Om det var HF i kabelhärvan eller hög koppling mellan antenner är inte lätt att veta. En skjuten diod skvallrar inte. :cool:
 
Last edited:
Vilket omedelbart triggade min nyfikenhet, stämmer verkligen det?

Har min TR4CW stående på andra sidan bordet från min FT-450, antennkablage går bredvid vartannat och switchar för antenner resp. rig-val sitter också bredvid varandra. Vad jag sett av andra amatörers stationer är inte det något speciellt ovanligt upplägg.

Har bara kort testat Draken och inte märkt något speciellt på min FT-450 efter det.

Skall jag tänka om, hur i hela fridens nu det skall gå till, eller vad säger ni andra?

/Johan

Jag ´syftar till en situation då bada apparater har resonansantenner och ligger nära på samma frekvens. En radio utan antenn ska inte gå sönder även om man ligger på samma frekvens som en sändare bredvid.
Om jag skulle köra 2R på samma antenn så skulle jag skaffa en radioomkopplare som jordar antenningången på den som inte används.
Det finns ju mycket smala bandfiltrar för att kunna köra både CW och SSB samtidigt på samma band om man nu har ens några hundra meter mellan stationerna. Kontestexperter vet mer om dessa.
 
Om jag skulle köra 2R på samma antenn så skulle jag skaffa en radioomkopplare som jordar antenningången på den som inte används.

Jo då är jag med dig, en sådan omkoppling har jag, allt som inte kopplas jordas. Oavsett om det är antenner eller den oanvända radion.

Fast jag skall kanske tänka till en gång extra på min 3'e mottagare. Har en Drake R4C som jag tänkte skulle få lyssna på ett par bävrar, eller kanske man skall kalla det longwires eftersom dom bara blir ca 150m långa. Den lever sitt eget liv, kanske skall jag låta den mutas av dom andra 2 TX'arna.

Tack för ditt förtydligande!

/J
 
Back
Top