Trygghetsvakten

SA5A

Well-Known Member
Överväger att som säkerhetsåtgärd mot fukt i krypgrunden skaffa "Trygghetsvakten". Det verkar vara en värmeslinga man placerar under golvet i villans krypgrund. Det finns inte så mycket info på företagets webbsida, men de skriver om någon form av elektroniskt styrsystem. Finns det någon som vet mer om "Trygghetsvakten" och riskerna för störningar på kortvåg? Kanske någon har praktiska erfarenheter av ett sådant system?
Sture
 
Vad säger leverantören som svar på en sådan fråga???
Eller har du inte ens brytt dig att fråga dem, i tron att de inte kan svara.
Vilket de förmodligen inte kan, men man borde ändå kunna ställa vissa krav om man köper något.
de
FPD
 
Om det finns ett elektroniskt styrsystem ska detta vara CE-märkt ihop med resten av materielen.

Ett villkor för CE-märkning är att en "Technical File" har lämnats in till CE-märkningsorganet i tillverkningslandet. Begär dokumentet och läs dess EMC-del. Där framgår vilka egenskaper anordningen har både när det gäller emissioner och immunitet.

Att börja med att studera "Technical File" är numera praxis när jag själv gör elmiljöstudier på jobbet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej
Jag har för mig att technical file kan arkiveras på företaget men ej skickas in eftersom det mesta kan egencertifieras enligt EU-direktiven. Kanske fel?
73 de sm4anq
 
Jo, jag skickade en fråga till leverantören och hoppas givetvis att de har bra svar. Samtidigt skulle det vara guld värt att höra om någon radioamatör har denna typ av avfuktningssystem i sin krypgrund och erfarenheterna av detta. Om man drar ut långa ledningar under golvet så finns det givetvis risk för att de fungerar som antenner för diverse störningar från styrelektroniken.
 
Tack för info, AOM och ANQ! Jag drar slutsatsen att det är "ff. Lindenstone Innovation AB" som står bakom konstruktionen. Den rekommenderas t.ex. av Villaägarna. Om den fungerar som störsändare vore det givetvis bra att få koll på det. Ju förr desto bättre.
Sture
 
Överväger att som säkerhetsåtgärd mot fukt i krypgrunden skaffa "Trygghetsvakten". Det verkar vara en värmeslinga man placerar under golvet i villans krypgrund. Det finns inte så mycket info på företagets webbsida, men de skriver om någon form av elektroniskt styrsystem. Finns det någon som vet mer om "Trygghetsvakten" och riskerna för störningar på kortvåg? Kanske någon har praktiska erfarenheter av ett sådant system?
Sture

http://www.trygghetsvakten.se/wp-co...2011/10/installation-krypgrund-v5.4-11-10.pdf

Där står iaf att den uppfyller olika EC direktiv...

//TSC
 
Tack för info!

Dessutom svarade Rikard Bergsten på Trygghetsvakten enligt följande (som också tyckte det var ok att jag kopierade in hans svar här);
"Hej,
radiofrekventa störningar finns ju alltid men de är under gränsvärdena. Vi har aldrig upplevt problem tidigare. Trygghetsvakten Krypgrunds kabel består av en ut- och en återledare i samma kabel så det finns inte utrymme för något större magnetfält. (lika mycket ström går ut som in, så de balanserar varandra).
Jag kan inte hitta våra mätresultat just nu (länge sedan någon frågade…) men det var under 0,01 mikrotesla på 1 meter om jag minns rätt, dvs ca 30 ggr mindre än t ex en mikrovågsugn.
mvh
Rikard Bergsten
Energisnål och miljövänlig avfuktning
Trygghetsvakten Sverige AB"

Efter det svaret kände jag mig manad att ringa och fråga lite mer. Den enklare variant av "Trygghetsvakten", som jag ev tänkte köpa, slog av och på nätspänningen ut i kabeln mha av reläer. Max var tionde minut. Givetvis bara under de perioder av året då det behövs. Den lilla burken med processorn var enligt Rikard helt tyst och störningsfri.

De mer avancerade varianterna hade tyristorstyrning, enligt Rikard.

Jag fick på köpet en del andra tips om fukt i krypgrunder! Bra serviceinställning på den mannen!

/Sture
 
Det som företaget har svarat på är frågan om det finns kraftfrekventa magnetfält runt värmekabeln.
Intressant för "strålningsrädda" men knappast för andra.

Be den serviceinriktade representanten att leta fram "Technical File" där uppmätta EMC-emissionsdata finns.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Du är säkert intresserad av störningar under 30 MHz.
Där kan det trots CE-märkning uppstå överraskningar.
Att anlägget har störningar under "gränsnivåer" är väl bra om man har sin radiostation 100 meter bort.
det bästa är att försöka förstå vilken typ av eleketronik som ingår.
Thyristorreglering?
Kanske bara en termostat?
Eller en hel dator som mäter, styr och fattar beslut, då finns större risker.

När jag köpte värmepump, bergvärmepump, för snart 7 år sedan fick jag tillfälle att besöka några anläggningar.
Med en IC-R20 lyssnade jag för bredbandiga brus och toner på banden.
Jag blev nöjd och hemma är det tyst som otroligt. S-meten står för det mesta på noll på HF-banden.
På 145,6000 finns dock en bärbölge.
Att fråga om man får se och lyssna på en befintlig anläggning var för mig då guld värt, och jag kunde fortsätta med min hobby när oljepannan var utslängd och utbytt.

Den här krypgrundsanläggningen , kanske man kan stänga av den när det skall lyssnas på HF? en lösning.


De
SM4FPD
 
Jag har nu efterfrågat Technical file med EMC-mätdata.

Javisst, kan man slå av när man ska lyssna på HF. Men helst vill man ju slippa hålla på så. ;-)

Sture
 
och fick detta svar! :)

"Hej,

det finns ingenting som kan generera radiofrekventa störningar med en effekt ens kommer i närheten av t ex en dator, mobiltelefon, eller dylikt. Den enda (relativt) starka ström som går är 50 Hz direkt från nätet (och det är rätt lite övertoner och om de finns så finns de också i resten av huset).

Det finns ingen extern klocksignal och därmed ingen fyrkantsvåg med brett register - jag bedömer det som helt riskfritt att det skulle uppstå radiofrekventa störningar, det finns helt enkelt ingen källa på kortet, men för att du skall känna dig säker så lovar jag att köpa tillbaka enheten till 100% av ditt inköpsris hos oss om du märker några problem (inklusive frakt!).



mvh


Rikard Bergsten

Energisnål och miljövänlig avfuktning

Trygghetsvakten Sverige AB"
 
Det var ju en trevlig och bra garanti, men om det finns en demoanläggning någonstans så åk dit med en batteridriven radio och en liten antenn och lyssna själv.

Det vore ju dumt att lägga installationsarbetet + nedmontering om det inte funkar.
 
Någon "Technical file" finns alltså inte?

Tänkte väl det.....

Trots att tillverkaren påstår sig uppfylla EMC-direktivets krav och dessutom har CE-märkt pprodukten...
Produktbladet said:
Produktnormer: uppfyller krav ställda i den harmoniserade standarden för produkter inom den Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet; särskilt Maskindirektivet (98/37/EG och 2006/42/EG), direktivet för elektromagnetisk kompabilitet (2004/108/EC), lågspänningsdirektivet (2006/95/EG) och WEEE-direktivet (2002/96/EG) RoHS-direktivet (2002/95/EG).
 
Last edited:
Någon "Technical file" finns alltså inte?

Tänkte väl det.....

Förmodligen är det så med det mesta som säljs, man skippar den detaljen (som är skitdyr för en liten tillverkare) tills någon frågar efter en eller så tar man bort produkten ur sortimentet när någon efterfrågar den.

Det är säkert en chansning som går hem i 99.8% av fallen, utom när man säljer till radioamatörer.
 
Back
Top