TubeLine R1A - T1A

Apropå flatstiftskontakterna (4 vert. + 4 hor.) så skulle jag behöva några stycken om du eller någon annan har att avvara. Det är till min FS-VFO som jag nu har vanliga flatstift och inga kontakter, som vore ett önskemål...

/Lasse

Lasse, har du inte ramen som hör till FS/VFO:n? (uppenbarligen inte, annars hade du nog inte frågat efter kontakterna...). En luring med den ramen är att det kan lätt hända saker om man skjuter in FS/VFOn med nätspänning ansluten. Det har förekommit att en viss person har lyckats kortsluta och lösa ut både säkring i lgh och huvudsäkring nere i källaren på icke-ordinarie arbetstid=strömlöst ett tag. Fråga inte vem som lyckades med det. :)

Kanske dags att släpa fram min så vi kan ha ett kippande A1-QSO på 80 m.
 
Delmål 1 klart

Så här ser schemat ut för sändare T1A som den är kopplad just nu. Tonen blev stabil, nycklingen låter utmärkt med 5 ms stig- och falltid. Uteffekt lite drygt 5 Watt.

13 QSO på 80 m morsetelegrafi har avverkats där bästa "DX" blev Giulio IK2DED i Brescia. Giulio berättade att han körde med en SDR Flex1500 och även om hans station nog får anses tillhöra de mera moderna så är min avsändningsapparatur ännu modernare eftersom den ju konstruerats och byggts i veckan som gått. Visserligen efter 100 år gamla principer men med samma grundkrav som gäller än idag - stabil frekvens, bra ton och tillräckligt hög uteffekt för att få ett meningsfullt utbyte av mixtrandet.

attachment.php


Nästa delmål i TubeLine-projektet blir att dra upp riktlinjerna för en passande mottagare. Chassiets storlek 25 x 100 x 150 mm är det enda som är givet i detta läget. Ett (1) stackars rör på ett så stort chassie torde te sig öde och frågan är om det inte vore en god idé att knö in så många rör som möjligt istället. Förr i tiden när inte så många hunnit falla offer för plastradioapparaterna så var det vanligt att de hembyggda mottagarna beskrevs som "RX HR 37 tubes". Ju fler rör ju högre status så klart. Nåja, 37 rör blir kanske lite overkill men 4-5 stycken plus ett knippe skärmburkar för filter m m får nog plats.

/Bengt


.
 

Attachments

  • 15.jpg
    15.jpg
    50,5 KB · Views: 545
Jag undrar om inte en 4-rörs mottagare skulle kunna fylla upp utrymmet på ett sådant chassie på ett utmärkt sätt.

Ett HF-steg, en kristallstyrd självsvängande blandare (6BE6), regenerativ MF/detektor på förslagsvis 455 eller 500 kHz samt ett LF-steg.

Samtliga med 7-poliga miniatyrrör (6AK5, 6AU6 etc.) utom LF-steget där ett 9-poligt ECL82 skulle passa.

Är man lite full i f-n så kan man "fixa" mottagaravstämningen genom att göra MF-en variabel +/- 10 - 20 kHz från mittfrekvensen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Mottagare R1A är igång

Häromdagen byggde jag ihop mottagare R1A till min nya TubeLine. Det blev en direktblandad historia med fem stycken 7-poliga rör typ Miniwatt - tillverkade från 1950-talet och framåt.

attachment.php


Chassiet har samma mått som de tidigare enheterna, 25 x 100 x 150 mm. Som HF-steg används en EC92 i gallerjordad koppling. Ingångsspolen med skärmburken avtagen syns på bilderna. En lämplig anslutningspunkt för katoden skall provas ut liksom antal varv i antennlinken. Blandare är en 1/2 6J6 med LO-ingång på katoden. Andra halvan går som första LF-steg.

attachment.php


VFO:n med spolen till höger om ratten är uppbyggd kring ett 1/2 6J6 men som skall bytas till ett EC90/92. Tanken var från början att använda den andra halvan som buffert eller förstärkare men det visade sig inte behövas. LO-injektionen är riklig och blandaren ger max förstärkning vid 1 Vrms LO. Kopplingen är en vanlig High C Colpitts oscillator som blev fantastiskt frekvensstabil med tanke på alla värmande radiorör i närheten.

attachment.php


LF-delen består av ett EC90/92 som förförstärkare och ett 6AQ5 som slutsteg. Volympotentiometern sitter f n på en provisorisk plåtvinkel på chassiet men skall så klart flyttas fram till fronten senare när jag bestämt mig för om fler rattar behövs. Platsen som är kvar på chassiet kommer ev att användas för att hysa några stabilisatorrör och ett magiskt öga eller ett s.k. Signal-öga (S-öga).

Utgångstransformatorn innehåller en extra lindning som kan komma till nytta för motkoppling. Om en sådan implementeras och drives hårt så fås ju en form av automatisk volymkontroll (AVK) och det är bra med tanke på att det blev ordentlig fart i mottagaren. Känsligheten är utmärkt och ljudstyrkan högre än vad som behövs.

Nu tar finliret vid. Jag har en hel del olika kretslösningar jag vill prova och jämföra med varandra innan komponenterna fixeras på sina lödstöd och ett schema kan ritas över apparaten. Dessutom behövs det kluras lite på hur R1A och T1A skall kopplas ihop så att sändarens VXO kan styra mottagaren och mottagarens VFO kan styra sändaren. RIT-skall in liksom någon typ av medhörning.

-Vad håller vi på med?

Tänk så enkelt det varit att ringa till SRS och beställa en plastradio som alla normala radioamatörer gör. :rolleyes:

/Bengt
 

Attachments

  • 16.jpg
    16.jpg
    78,5 KB · Views: 395
  • 17.jpg
    17.jpg
    73,7 KB · Views: 422
  • 18.jpg
    18.jpg
    77,2 KB · Views: 438
Även om jag inte kan något om rörbyggen är det spännande att följa tråden och se bilderna. Har du jobbat med plåtslageri? Din basplåt är riktgit fin, ja det andra för den delen också =)
 
Sildrossel, behövs det?

Jag tittade ett tag på inlägg #10 av Bengt EQL:
"Kikar man i de gamla böckerna från förr så innehöll i princip alla nätdelar väldimensionerade sil- och svängdrosslar och i några fall filter med avstämd drossel innan glättningskondensatorn."

Orsaken var nog att stora glättningskondensatorer var dyra, det satt några få µF efter drosseln.

Med 220 µF och 100 mA blir rippel i värsta fall 4,5 V t-t (100 mA x 10 ms / 220 µF), troligen lägre eftersom det är en del förlustresistanser före kondensatorn. Med drossel blir brummet lägre, men oftast duger 2% rippel.

Utimpedansen mellan 10 och 100 mA är en aning lägre med drossel, men det är enprocentigt bättre. Normerar jag utspänningen vid 100 mA till 1 så är utspänningen vid 10 mA 1,39 med avstämd drossel och 1,44 utan drossel.

En anledning att ha drossel är om man vill minimera energin i glättningskondensatorn, t ex i ett PA. Får man överslag i röret töms glättningskondensatorn och ju mindre kondensator man har desto större chans att röret klarar sig. I ett PA har man ju tomgångsströmmen i röret som kan agera tomgångsström även för drosseln, så man kommer ner på flacka delen av U / I - kurvan, bara säkerhetsbleeder behövs.

Bengt, vad händer med en- eller låg tvåsiffrig µF på glättningskondensatorn tillsammans med drossel, och ripplet?

/Jan
 
HFI DE EQL

Jag har faktiskt inte mätt upp rippel och har inte haft några direkta problem med brum orsakad av dålig filtrering. Vet inte heller hur aggregatet skulle bete sig med låg kapacitans och avstämd drossel. 220 uF är förhållandevis mycket kapacitans jämfört med gamla tiders filter. Mer normalt var t ex 16 + 16 uF /32 + 32 och ibland 50 + 50 för de stora apparaterna.

I mitt fall medförde lösningen med den avstämda drosseln att transformatorn som fanns i junkboxen kunde användas. DC-utspänningen hamnade i precis rätt härad både för mottagning och sändning. Detta med bara 7-8 mA bleederström som då inte lastar ner aggregatet i onödan. Trafon är egentligen i klenaste laget för ändamålet. Hade en kraftigare trafo med lägre lindningsresistans använts så hade så klart spänningsvariationen blivit betydligt mindre vid full last.

Nästa gång jag bygger en nätdel så skall jag ta och kika lite närmare på rippel med och utan drossel.

/Bengt
 
OK Bengt!
Med den konding du har OCH drossel ska det inte vara några problem alls med brum! Däremot har jag lite för klena kunskaper eller intresse för att göra ens en grov uppskattning av rippel på nätfilter med drosselingång, det är enklare att bygga o mäta...

Min senaste erfarenhet av nätfilterdrossel är från ett gammalt MTD-PA (mobiltelefonbas före NMT!) med tetroden 8072 som vi kör på 432 på klubben. Där ökade jag enkelt uteffekten från runt 80 W till 125 W genom att, förutom bygla om anodtrafon till max, kortsluta drosseln och motståndet till första glättningskondensatorn. Anodspänningen ökade och blev mindre lastberoende. PA är ju designat för kontinuerlig full last i form av FM, så drosseln är för liten vid tomgångsström i röret. Så det blev både stabilare arbetspunkt och mer uteffekt av den operationen! Värde på drosseln är okänt, kondensatorerna har jag för mig är på 4 µF vardera. Schema är på klubben, jag är hemma...

Det är nog förresten Graetz-brygga för anodspänningen, G2 kommer från mittuttaget på anodtrafon. Så ritningen är fel...

/Jan
 

Attachments

  • mtd.jpg
    mtd.jpg
    4,6 KB · Views: 150
Last edited:
Hur bygger man radio på rätt sätt? Frågan är klurig och har förmodligen många svar.

Ett sätt är så klart att börja i "rätt ände" med att först upprätta en funktionell beskrivning som berättar vad som skall byggas, varför och vilket syfte det som skall byggas skall tjäna. När detta är klarlagt kan man gå vidare och skriva en detaljerad kravspecifikation över mätbara parametrar så man vet vad som skall uppfyllas. Ur dessa fakta kan mekaniska ritningar och elektronikkonstruktionen tas fram - precis som vi som jobbar med elektronikutveckling gör till vardags. En designer kan kopplas in som kan komma med knasiga ideér där hänsyn till elektroniken inte tas.

Kanske bör man kika lite på konkurrenternas produkter och lära sig av deras misstag. Reverse engineering...

Nej, ett sådant strukturerat arbetssätt duger inte när det gäller att bygga onödiga apparater som ju inte alls byggs för att de behövs eller för att det finns en gemensam marknad att mätta. Ej heller finns det några ekonomiska ramar eller mål att ta hänsyn till. Ingen krävande uppdragsgivare eller ens en gnällig chef att bråka med.

Det ena får ge det andra principen - har fått råda i min radioverkstad en längre tid. Experimentverksamheten å Gamlemark Radio är nu så ostrukturerad att enbart de mest erkända konstnärerna är mer oberäkneliga. När jag går till sängs den ena kvällen så har jag inte en susning om hur projekten kommer att utveckla sig dagen efter. Nästan lite flummigt nu när jag tänker efter, men förbannat inspirerande och befriande att inte behöva låsa upp sig. Inga självpåtagna måsten som hänger på axlarna som fem ton sten. Frihetsgraderna är stora och det är bra.

attachment.php


I går förmiddags klippte jag till en plåtbit och försåg denna med två rörhållare, några keramiska kopplingsstöd och fyra BNC-kontakter. En fullständigt ogenomtänkt konstruktion konstruerad on the fly med vinkelhake och ritsmått.

attachment.php


Tanken med det här experimentchassiet är att det skall bilda en stabil plattform för utprovning av först en konverter för 14 m bandet, men senare provbyggen och mätningar på en handfull olika blandare för mottagare R1A. Men hux flux kanske det blir en sändare eller något annat som dyker upp i tankarna. Vem vet?

attachment.php


Eftermiddagen igår ägnades åt att koppla upp en till hälften egenkonstruerad (handritat schema) två-rörs konverter för 14 mb. En dryg halvtimma tog lödjobbet. Ytterligare en kvart åtgick för att linda tre spolar och kontrollera dessa i Boonton Q-metern, som är ett fantastiskt tidsbesparande instrument. Snabbjobbat dessutom. Alla borde ha en.

attachment.php


Ja, faktum är att ett sådant här spontant framtaget experimentchassie är tidsbesparande. Genom att montera rören upp-och-ner så blir kopplingsarbetet verkligen lätt. Skulle fler hål behövas så går det att borra sådana. Här behöver man inte vara rädd för att borra fel. Det handlar ju bara om att koppla upp olika kretslösningar för att kunna mäta och optimera kopplingarna på ett så bekvämt sätt som möjligt.

attachment.php


Konvertern som knåpades ihop fungerade utmärkt på första försöket. Ingångs- och utgångslinkarna justerades därefter liksom oscillatorinjektionssignalens nivå. MF valdes till 3,5 MHz och 17,5 MHz kristallen som AOM hade vänligheten att skicka hit fungerar toppenfint i ena halvan av en 6J6.

Konvertern är bestyckad med 6AK5 i HF-steget, 1/2 6J6 i oscillatorn samt 1/2 6J6 som blandare med anodkretsen avstämd till 3,5 MHz. Känsligheten tillsammans med mottagare R1A är fullt i klass med Collins 51S-1 som jag har som jämförelsemottagare. Igår kväll lyssnade jag en god stund på 14 mb som var öppet mot Afrika och Sydamerika med höga signalstyrkor från Argentina. De svagaste stationerna som Collins tar in hörs minsann i min R1A med konverter. Storsignalegenskaperna är dock sämre liksom selektiviteten så klart.

Mycket mer komplicerad behöver konvertern nog inte vara. Jag skall laborera vidare med kopplingen att tag till. En idé som slog mig häromdagen var att bygga in en konverter i mottagare R1A som har en helt fri yta av 32 x 58 mm på chassiet. Nog skulle väl två 7-poliga rör få plats där med lite kreativt våld. Utrymmet på undersidan är något större och det är ju bra med tanke på att det även behövs plats för motstånd och kondensatorer samt tre trimbara keramiska spolstommar.

Jag har sedan sist lagt till några nya kontroller på mottagarens front, nämligen volym, ställbar RX muting, filteromkopplare (skall monteras i hålet i fronten) samt en bandomkopplare av modell kraftig vippströmställare.

Lyckas detta så blir R1A en äkta tvåbandsmottagare för 84 mb resp 14 mb. Perfekt för lokala trivsel-QSO på 84 mb och riktiga 599 DX på 14 mb.

Mottagare R1A modell 8414...

/Bengt



.
 

Attachments

  • 29.jpg
    29.jpg
    84,5 KB · Views: 179
  • 28.jpg
    28.jpg
    78,5 KB · Views: 188
  • 27.jpg
    27.jpg
    74,4 KB · Views: 194
  • 26.jpg
    26.jpg
    73,6 KB · Views: 197
  • 30.jpg
    30.jpg
    76,2 KB · Views: 186
Jag kommer ihåg när jag pillade ihop min första LF-förstärkare med fyra ECC83 och två PL-nånting i PuchPull. Ett pillgöra men ack så glad man var när det strömmade ut ljud ur högtalarna. En massa ljud som fick morsan att gå i taket men älska Apache på elgitarr.
Gissa om jag saknar den tidens ljud och att man fick väga in nålens vikt mot skivan.
Nu är det annorlunda men jag njuter fortfarande av the Spotnicks Out in Space.
 
Back
Top