Vad har ni för portabelutrustning? QRP, SMFF mm.

Hur kopplar du tråden till måttbandet Stig? Jag tänker på god elektrisk kontakt.

Jag har 8 stycken måttabandsradialer a' 5 meter till min 20m portabelvertikal, på änden smärglade jag bort lacken,
klämde bandet mellan två träbitar i skruvstycket och borrade två 3mm hål, två lödöron popnitades fast med taggbricka (2,8mm popnit)
Det håller ganska bra, ett av förbandet har dock börjat glappa lite :)

Billiga måttband hittar man på bl.a. Jula.
 
Jag kopplar tråden på axlen ,den är ledande Bjarne.

körde massvis i dag 3watt,att det bara går,blir förvånad varje gång,det är riktig QRP ,allt under 5watt.

Stig SM7DYZ
 
Jag har 8 stycken måttabandsradialer a' 5 meter till min 20m portabelvertikal, på änden smärglade jag bort lacken,
klämde bandet mellan två träbitar i skruvstycket och borrade två 3mm hål, två lödöron popnitades fast med taggbricka (2,8mm popnit)
Det håller ganska bra, ett av förbandet har dock börjat glappa lite :)

Billiga måttband hittar man på bl.a. Jula.

Låter lite överarbetat med 8 måttband som radialer för en enkel fieldday, men det fungerar säkert bra. Jag föredrar simpel antenn för mer än ett band.
 
Jag har provat med tråd i spöet men det går bättre med ett brätt måttband ,fråga mig inte varför,både sändning och mottagning är betydligt
bättre.


Stig SM7DYZ
 
Hej Stig, för några år sedan labbade jag mycket med en portabel vertikal för främst 80 mb. Jag testade massor med olika arrangemang av jordplan och i mitt fall var det 0.75 mm2 kopplingstråd som användes. Det blev en tydlig effekt när antalet linor ökades uppemot 30 st och över 50 st jordlinor blev det riktigt bra (tror jag var uppe i 100 linor som prov). Så 8 måttband blir säkert bra på 20 mb. Fördelen av att köra på endast 2 motvikter var att genom att justera vinkeln går det att "nolla" ut ev störande signaler, ofta riktigt effektivt sätt att skapa riktverkan.

Jag har några 10 m måttband liggande och skall genast fixa en anslutning och testa på 40 mb...
 
Jag kör en Wireless SET No 19 MkIII av engelskt ursprung från bakre regionen av min 2CV. Som antenn har jag en 7 meter vertikal och själva bilen får oftast fungera som motvikt. Inget optimalt precis men jag kör vad jag hör på 40 meter. Den roterande spänningsomvandlaren har ersatts av ett mera strömsnålt transistoriserat aggregat som levererar 550v till sändarens slutrör och 275 v till mottagaren. Uteffekten är runt 10 watt. En RA200 avstämmare ser till att sändaren och antennen kommer överens.

Någon mer som är mobil med sin Golden WS-19?

Göran
dlk set19.jpg
 
Hej!

Kombinationen 2CV och Set No 19... WoW!

Själv är jag sällan portabel, det händer att min UK/RT-320 (PRC-320) följer med, men det utgör en viss börda. (14-15 kg?)
Med marschantenn (2½ m) och några 4 st 9 m jordplan så har jag kört några Nordamerikaner på 10 och 17 m.
Annars har diverse trådar utgjort antenn. Stationen lämnar 3 eller 30 Watt.

Vid något tillfälla har jag provat "bilportabel" med en Skanti TRP8250 station, komplett med ATU, uteffekt 250 W.
Det var ett visst bök med att lasta in bröten i bilen.
 
Jag kör en Wireless SET No 19 MkIII av engelskt ursprung från bakre regionen av min 2CV.

Inte ens försäkringsagenten, tillika radioamatören, Serafim Svensson i Tintin hade kunnat göra det i bättre stil :)

lampion5.jpg

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jag undrar om inte Hergé hade lyssnat på 40 m någon söndagsförmiddag innan serien tecknades... :)

73/
Karl-Arne
SM0AOM

PS

Har nyss glatt mig åt att läsa Tintin-serien "Kung Ottokars spira" i originalutgåva från 1938 på:
http://www.bellier.org/sceptre 1938-39/vue1.htm

- Kul! Då kan du mer franska än de fragment jag och kanske andra snappat upp.
Översätt gärna texten i den glada serierutan, så begriper vi bättre.

Jag var en glad läsare av Hergé. När mina föräldrar gick på jakt i hyllorna på Sundbybergs bibliotek, parkerade de mig med bl a Jean och Laurent de Brunhoff (Babar) och Hergé. I dag har jag glädjen att gå från Babar till Tintin med mina barnbarn.
 
Last edited:
Fri översättning:

"Det här är Seraphin Lampion,
från Mondass försäkringar.
Det var som tusan!
Att träffa på er igen,
håller ni också på med amatörradio?
Ha! Ha! Ha! (eller "eitch-aye" som en del uttrycker sig på telefoni)
Detta tar priset, som min onkel Antoine skulle ha
sagt"

Av tidigare serierutor framgår det att Seraphin Lampions anropssignal är SB31 vilket måste vara någon form
av "fåfängesignal"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
- Jag försöker svara trådskaparen, men får inte till det, så som ett vanligt svar. Hoppas detta går bra.
Roligt -XUN att du tar upp denna tråd om portabelutrustning. Har en Icom 706.

Jag är ibland ute med min öppna båt (styrpulpet) i vattnen i Roslagen.
Jag har i fören en fot till ett trädgårdsparasoll som bas till ett 9 m metspö som bär upp en enkel tråd. Testar spole i roten.

Har prövat med jord i metallföremål nedsänkta i vattnet, olika placeringar och höjdnivåer, men konstigt nog utan gott resultat. Bästa jord är i utombordarens rigg!

Jag har numera en automatavstämmare, men hade tidigare en spole och kondensator enligt bra artikel i tidig QTC av -FBJ.

- Med matsäck och bekväm stol, är jag ute i farleden mot Åland/Finland och kör.
På 20 går det jättebra, särskilt på cw.
Kommentarer emotses!

Krångligt att skriva. Hoppas det blev rätt!
 
Hej..
När jag är på segelbåten och ute i naturen kör jag med en ändmatad halv vågs vertikal tråd upphissad i masten.. har 2 st olika för både 20 och 15 mtr. Har även provat med en UNUN 1:9 som oxo fungerar hyfsat på alla band utom 160m.

Sen har jag en MFJ teleskopantenn som är 5.2 mtr och en spole till den, den har jag monterad på ett målarskaft och en eleverad radial på rulle som jag rullar ut ca en kvartsvåg av... Stämmer av spolen genom att lyssna efter Max brus på 80-30m...
Med lite finlir får jag ned SWR under 1.5:1... Men ATUn i kx3 fixar annars det mesta.

Teleskopet är ca 70cm ihopskjutet och spolen är stor som en vinpava.
Bifogar lite bilder.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Attachments

  • ImageUploadedByTapatalk HD1374827648.145665.jpg
    ImageUploadedByTapatalk HD1374827648.145665.jpg
    71 KB · Views: 95
  • ImageUploadedByTapatalk HD1374827667.292458.jpg
    ImageUploadedByTapatalk HD1374827667.292458.jpg
    32,8 KB · Views: 90
  • ImageUploadedByTapatalk HD1374827686.478416.jpg
    ImageUploadedByTapatalk HD1374827686.478416.jpg
    35,2 KB · Views: 107
Jag kör inte i skogen än men hoppas kunna ta med min QROlle ut i det gröna. Eftersom den har 80/20 meter har jag gjort lite jämförande simuleringar av olika alternativ för 20m. Min tanke är att antennen skall kunna monteras med endast ett metspö om 10 meter. "A" är en doublet på 2x22 fot, monterad på 10 meter. Den behöver två fästpunkter och är endast med som referens.

Min slutsats är att inverterat V är det bästa alternativet om man orkar ta med stege och tuner. På andra plats kommer slopern om man vill blanda lokalt och "dx". Prioriterar man "dx" så är "half diamond" bäst, och vill man ha det så enkelt som möjligt gäller vertikalen. På de ändmatade antennerna har jag testat med fler motvikter men det gjorde ingen skillnad vid simulering.

Nästa steg blir att ta reda på vilket kaffe som ger bästa naturupplevelsen brygg- eller kokmalet. Där simulerar jag naturreservatet genom att sitta i bersån och sippa :)

Strålningsdiagram.png
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inverterat V.png
Inverterat V 45gr (90gr totalt) 2x22 fot. Höjd 10m.
+ Ger "staglinor" automatiskt
+ Lokal och "dx"
+ Vettiga strålningsdiagram och impedans även på 30-10 meter
- Stege behövs
- Kräver +/-10 meter fritt utrymme för montering av stag
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Half square.png
"Half diamond" Höjd 8,2 meter
Iden kommer ifrån ON4UN "Low band DX-ing"
+ Ger staglinor automatiskt
+ Några dB bätter än vertikal för "dx"
- Endast "dx"
- Fungerar dåligt på andra band än 20m
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.png
Vertikal 1/2-våg. Höjd 10.5 meter.
Ändmatad halvvåg.
+ Simplaste antennen
- Sämst prestanda
- Endast "dx"
- Fungerar mindre bra på andra band
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sloper.png
Sloper 22gr. Höjd 9,2 meter
Ändmatad halvvågs-sloper.
+ Nästan lika enkel som vertikal
+ Lokal och "dx"
- Fungerar mycket dåligt på andra band
- En riktning sämre (kan vara plus oxå)
 
Last edited:
Nästa steg blir att ta reda på vilket kaffe som ger bästa naturupplevelsen brygg- eller kokmalet. Där simulerar jag naturreservatet genom att sitta i bersån och sippa :)

Det behövs inte simuleras, klart att kokmalet blir bäst och blir bara bättre för var gång man värmer upp det igen.
 
Så här såg det ut då jag körde min sista Portabeltest hösten 2006. Alla hopfällbara bord var redan magasinerade innan min flytt till Ryssland, så XYL kom med den geniala iden att använda strykbordet som upplagsplats för Ten-Tec Argonaut 509. Antenner var som vanligt två inverterade V:n högt uppe i en ståtlig tall på ett kalhygge öster om Alingsås. Fiskespö med blylod är min variant för att kasta över tallen och därefter dra upp en talja högt upp strax under kronan.

73 de SJ6R/P (SM6LRR, RM2D), Mats
 

Attachments

  • SJ6R  Portabeltest Höst 2006 007.jpg
    SJ6R Portabeltest Höst 2006 007.jpg
    102,4 KB · Views: 205
Jag tycker mig se en Bencher manupulator....jag hade själv en Argonaut 509 en gång, en härlig radio fast jag saknade CW filter i den. Har du en separat elbugg/elektronik som inte syns på bilden till din Bencher?

Ser annars väldigt fältmässigt ut! :)
 
Back
Top