Väderstation som tål radion??

Bonazera

Well-Known Member
Vad har ni för väderstation? Jag har en La Crosse WS2300/WS2305 med tillhörande program Heavy Weather i datorn.
Tror att den räknas till kvalitetsmärkena. TVnisse.se - -

Den går att köra trådlös men då är den väldigt känslig när man kör radio och lägger av att sända info till huvudenheten.
Kopplade in medsänd kabel för att eliminera detta men det händer ändå på vissa frekvenser.
Kan få igång den igen om man gör den strömlös ett tag i både utedelen och inne.
Har tröttnat på den nu och undrar om ni har nån station som tål radion?
 
Låter som HF i usb-kabeln, prova ferritkärna i båda ändarna/kortare kabel/annan placering. Eller lägger den av även när den inte är kopplad till datorn? Kanske har du en antenn som ger hf i schack/koax och behöver förbättras?
 
Last edited:
Jag har sedan 10 år tillbaka en kabelbunden och en trådlös väderstation av fabrikat Davis. Hade ett tag störningar i den kabelbundna men de försvann med ferriter. Där den kabelbundna sitter nu behövs inga ferriter trots att kabeln sitter några meter från en långwire. Den trådlösa går som en klocka och utnyttjar "frequency hopping spread spectrum".

Wireless & Cabled Professional & Home Weather Stations by Davis
 
SM1TDX:
Ja, den lägger av utan att vara ansluten till PCn.
Jag har en dipol som är i närheten av vind och regnenheten.
Innedelen står nära radion med kabeln i närhet av antennkoaxer.

SM0DRV:
Menar du ferriter på kabeln från utegivaren till inne-displayen?
Tack för tipset men det var dyra rackare!
Min sänder på 433 MHz men 70cm har jag ingen antenn.

Kan det hjälpa att jorda radion, ex vis till vattenburet element?
 
Vad har ni för väderstation? Jag har en La Crosse WS2300/WS2305 med tillhörande program Heavy Weather i datorn.
Tror att den räknas till kvalitetsmärkena. TVnisse.se - -

Den går att köra trådlös men då är den väldigt känslig när man kör radio och lägger av att sända info till huvudenheten.
Kopplade in medsänd kabel för att eliminera detta men det händer ändå på vissa frekvenser.
Kan få igång den igen om man gör den strömlös ett tag i både utedelen och inne.
Har tröttnat på den nu och undrar om ni har nån station som tål radion?

Min tål HF. (vet ej om VHF-UHF). Utomhusgivarna sitter ca 6 m från ena benet av min Inv V. Kör 100 W på alla band.
Fabrikat Groove, modell WP1400.
Säljs idag för 599,-på Clas art nr 36-3242. (Jag betalade 1200,- för 5 år sen på Media Markt).
Se upp med vilken frekvens den sänder på. Finns för 433, 860, 915 MHz.
Min sänder på 860 MHz. (433 är väl inte så bra om du kör 70 cm).

Aldrig haft några problem beträffande fnk. Funkat oklanderligt 5 år.
Bara googlade som hastigast, för jmf. Den här sidan kan du få lite data från:
Komplett.se - Digital väderstation WP1400
Ingen reklam alltså, bara ýtterligare ett tips på prisskillnad !

Sparky
 
Ok, har nu läst manualen till din WS. Jag tror dina problem beror mer på HF och montering än fabrikat.
Utedel med ca40cm sladd mellan regn- och vindmätare. Går alltså att köra trådlöst eller med telefonsladd, sedan seriekabel till datorn och eventuellt även sladd till nätdel.
Alla kablar suger upp HF och kör du en dipol på flera olika band utan åtgärder för att leda HF rätta vägar blir det såna här problem.
Så några råd: Håll wx stationen och dess kablar långt från antenn och koax. Ferriter på alla signalkablar. Koaxspole under dipolens matningspunkt. Gemensam jordpunkt till grejerna i schacket (radio,dator,avstämmare osv)
I elementet hittar du ingen bra jord.
 
Jag har två, båda går på 433 MHz.
Den ena äter batterier och fungerar aldrig varken om jag sänder HF eller ej.
Den andra går i flera år och påverkas inte av min amatörradiostation.

Båda är CE märkta, dvs prövade för immunitet.

Vad säger leverantören? Varför inte lämna tillbaka grejer du inte är nöjd med.

de
FPD
 
Sparky:
Tack för den!

SM1TDX:
Jo, det är ju en del kablar, kabel går nu från regn o vindsensor till utetempgivaren som sen sänder trådlöst alt. på tråd ner till innedelen.
Ska kolla om jag kan ändra på nåt.
Elementjord inte bra hmm!
Elementetsystemet är ju i kontakt med vår egen vattenbrunn via rörsystemet
Är ett jordspett eller nergrävd kopparplåt bättre?
Eller ska man slänga ner en koppartråd i vattenbrunnen strax bredvid huset?

SM4FPD:
Har du nåt namn på den som inte äter batterier?
Lämna tillbaka skulle man nog gjort,men lite sent nu, köpt -05 från Norge!
Den har funkat innan jag började med radio -09.

Göran S
 
... Den har funkat innan jag började med radio -09.
En klassisk kommentar från grannar med risig TV eller stereoanläggning när en sändaramatör flyttat in i närheten, alldeles oavsett om han eller hon börjat sända eller inte - "Det funkade ju innan du kom, så det måste vara ditt fel!"

Den funkar alltså om du inte sänder. Återstår bara att rekommendera samma "medicin" som grannarna brukade göra... ;)

/ Göstha
 
En klassisk kommentar från grannar med risig TV eller stereoanläggning när en sändaramatör flyttat in i närheten, alldeles oavsett om han eller hon börjat sända eller inte - "Det funkade ju innan du kom, så det måste vara ditt fel!"

Den funkar alltså om du inte sänder. Återstår bara att rekommendera samma "medicin" som grannarna brukade göra... ;)

/ Göstha

Har läst men ej förstått!
 
Väderstation

Ref mitt tidigare inlägg.
Rättelse: fabrikat: PROOVE (inte Groove).
Hemsida: Proove.se
Kolla under "webshop" och sök på "Väderstation"

Sparky
 
Nu vet jag inte hur väl just din jordning fungerar, men det har skrivits mycket på detta forum om problemen med jordning i element. Många verkar vara övertygade om att närmaste element är både HF och apparatjord med rent magiska egenskaper att neutralisera oönskad HF och potentialproblem :rolleyes:
Ledningsförmågan i 50åriga stålrör med linskarvar torde vara måttlig, även om det kan vara en effektiv antenn för sprida störningar från hemelektronik runt i hela huset. Ut till brunn eller vattenledningsnät brukar PVC-rör användas.
 
Ja det är lustigt att vattenledningsrören både anses kunna användas som universaljord och som "motvikt" d.v.s. andra halvan av antennen valfritt.
 
Men vatten är väl ledande!
Vattnet kommer från jorden 80 m djupt.
Är det en bra jord eller inte?
Hur gör jag en bättre jordning av mina apparater?
I alla bruksanvisningar och radiolitteratur talar man om hur viktigt det är att jorda samtliga komponenter, frågan är bara var man hittar bästa anslutningen till jord i en villa!

Kan ni ge mig ett förslag i stället för att tala om hur jag inte ska göra?
Hur har ni gjort själva?

Sparky:
Har nu inhandlat 1 st Proove WP1400 på Clas för 599:-.
Nu återstår radiotestning.

Mvh.
 
Som RNA antyder är detta med jordning ett stort och svårt kapitel.

Jordning i sig verkar vara ett självändamål.
Och få vet varför man jordar eller varför man "skall" jorda? Vad det kan ha för effekt och resultat. Kanske för att det finns en jordskruv bakpå radion.....

Jordning med gulgörn ledare är ett sätt att skapa elsäkerhet, där gulgrön leder om höljet på en apparat blir spänningsförande. Nätsäkringen smälter av, detta funkar bra och räddar säkert liv, men har inget med HF och avstörning att göra.
Att ersätta gulgrön med vattenledning är farligt, då knappast rörmokaren var eleketriker. dvs det är inte säkert att vttenrören leder tillräckligt, detta är ej tillåtet heller.

Jordning av antenn som ger HF i chassit, gör att jord eller delar av jord blir en del av antennen. Då ju jord oavsett jordmån, vatten etc INTE är ett svart hål som förmår allt man inte vill ha att bara försvinna.

Man får intrycket att många menar att jord får det man för tillfället inte vill ha att försvinna. Som att slänga sopsäcken i sjön, skiten blir kvar på något vis ändå.

Vi har de senate 15 åren fått regler om EMC, de innebär att en eleketrisk apparat skall fungera tillsammans med andra apparater.
I inget eller väldigt få fall används jord som soptunna.
Däremot försöker man se till så att apparatens eget hölje, kretskort etc inte leder i sig utan blir en så nära nog möjlig kall och stendöd nollpunkt för DC till GHz.

Ser vi på våra radiostationer så kan en äldre sak från 70 talet spela utmärkt om man ansluter antennen till höljet. Idag hör vi inte ett ljud även om vi gör så eller försöker lyssna utan antenn, stendött, tätt och med helt död och kall jord, som hölje.

Ja vad du skall göra Bonanzera är en bra fråga........
Men att försöka jorda din väderstation är som att sätta en långvajer på den.
Jordlednigar kan vara utmärkta kortvågsantenner.
Prova att sätta jordledningen i antennjacken på HF-mottagaren skall ni se.

Det är inte för inte att de seriösa tillverkarna har kostat på sig ett mycket stort utvecklingslabb för att klara EMC krav. Och att detta står på prislappen.
Samtidigt som det fuskas med just EMC, det är lönsamt, och även det står på prislappen, ofta som ett lägre pris och lägsta pris är ju bästa affär sägs det..... Även om man måste köpa nya vart tredje år.
Folk klagar ju inte, eller ens returnerar dåliga grejer.


Hur är det om du sänder med en mobiltelefon, låter sig din väderstation påverkas av det?

de
FPD
 
Hej FPD och tack för saklig info!
Jag hade nog inga tankar på att jorda väderstationen om jag nu fick det att verka så,
däremot har jag kopplat íhop mina apparater på härför avsedd jordskruv i höljena och anslutit till mitt vattenelement. Bra eller dåligt, men jag vill i alla fall testa.

Radioapparaterna är ju i sig inte elektriskt jordade (gul/grön) även om nätaggregatet är det.
Hur ställer det sig om man drar en jordtråd mellan radiochassit till nätaggschassi??

Har nu fått igång väderstationen med trådlös förbindelse, hur länge det går får jag se.
Kabeln som förbinder ute o innedelen går in i huset i samma hål som koaxerna!
Verkar vara klart att någon/några av mina antenner inte är rätt anpassade så HF slår ut väderstationen, ska testa och försöka se var/när/hur den slås ut.

Det lilla jag använder mobilen hemma har inte påverkat.

Mvh SA4BJK/Göran S.
 
Jag tror fortfarande att orsaken till dina problem är pga en missanpassad antenn som ger HF på utsidan av koaxen (hela koaxen fungerar som sändarantenn)
Att då ha kabeln till väderstationen alldeles brevid koaxen gör att HF slår ut denna.
Vad har du för antenn (dipol, längd)? Balun? HF-choke (en upplindad slinga koax uppe vid antennen) kan minska dina prolem. Vilken typ av antenntuner? Har du mätt SWR olika band/frekvenser, så du vet vad ATU försöker stämma av? Har du jordat uttag i radiorummet?
Många frågor :)
Vatten i ledningen ner till brunnen har i stort sett ingen ledningsförmåga alls och att jorda i elementet är det just ingen nytta med.
Isåfall är det bättre att dra ut en separat koppartråd ner till marken för att få en sorts motvikt/balans till antennsystemet så ATU har nåt att jobba mot.
 
Misstänker att det är min 80m dipol (swr 1,6) som har matningen med koaxchoke på samma rör på husgaveln som vind och regngivarna sitter.
Dipolen skulle ändå ha flyttats före vintern men nu blir det vid ett bättre tillfälle.

Allt som har jordade stickproppar är anslutna till jordade uttag.
Tråkigt med vattnets dåliga ledningsförmåga men jag tror dig i detta fall!
Om det kan hjälpa lite för att slippa få HF tillbaka på dåligt anpassade antenner så blir det till att gräva ner lite koppar till våren.
 
Lite off topic, men ändå...

I mycket unga år "lekte" jag med nättransformatorer från skrotade radioapparater.
Jag gjorde ett experiment med en vattenfylld skål, stoppade ner två trådar med växelspänning från trafon (c:a 200-250V) för att se vad som hände.
Ganska omgående börjar vattnet småbubbla runt de två trådarna. När jag tyckte att det bubblat tillräckligt länge bröt jag spänningen och stack ner fingrarna i vattnet. Det hade blivit varmt.
Så säg inte att vatten inte leder elektricitet!

Bonazera, när du sedan någon gång gräver ner din plåt i jorden, se till så att den inte är för torr...:D

Konduktivitet - elektrisk ledningsförmåga - SLU - Sveriges lantbruksuniversitet

EDIT:
För en stund sedan mätte jag resistansen i ett glas med vatten och kom fram till ~ 12kohm
så jag inser nu att dricksvatten är en dålig ledare.:(
 
Last edited:
Back
Top