Vätska i antennomkopplaren och jordpanel inne i shacket

Nu är helgen räddad, mitt paket kom i kväll och nu ligger ny fin RG-213 nere på hyvelbänken:)

Hur ska jag täta kontakten? :confused:
 
Gör så här:
1) skaffa en krympslang som är lite större än "halsen" på kontakten och se till att den innehåller smältlim !
2) använd en N-kontakt som har en gummitätning runt stiftringen !
3)trä krympslangen på kabeln och montera kabeln RÄTT !
4) dra fram krympslangen så att den går över "halsen" på kontakten och värm den så att den krymper och smältlimmet smälter.
5) dra fast kabeln på din hona med lagom kraft, så att den tätar mot gummitätningen.
6) har du inte en N-hona så byt till det, den passar i samma hål som PL-kontakten.

Den andra ändan får du se till att du skyddar mot inträngande vatten genom att montera den 'upp-och-ner' och montera gärna krympslang där också men inte 'gastätt'.
 
Okej ska inhandla krympslang och prova med det. Problemet är att mon Imax 2000 som jag använder på 10, 15 och 15m är so 239 kontaken ingjuten i aluminiumet i basen och jag tror inte det går att ta isär utan att fördärva antennen men jag ska se om man inte kan använda adapter kanske som man vulkar över helt.
 
.......jag hade nog vulkat inte bara kontakten utan hela antennen.....
Även jag skulle göra detta.
Åtminstone från längst ned på fästet (över kabelskarven eftersom du har PL) och upp förbi andra "element-skarven" på vertikalen.
Efter att ha studerat bilderna (på nedanstående länkar) av antennens mekaniska konstruktion anser jag risken är stor för att du KOMMER att få vatten i din koax om det finns minsta möjlighet för vattnet att ta sig in upptill. Som Bengt FUD skriver "Vatten är ONT".
Citat från den första länken "The base and middle sections of the antenna are hollow and the 14 gauge wire is loose inside the sections while in the top section the wire has fiberglass snugly molded around it entirely. "

Se på bilderna på
The Imax 2000 EXPOSED!
CBRadioMagazine.com - Solarcon Imax 2000 Antenna Review
IMAX 2000, Antenna Comparision

Mitt råd är att inte offra din nya RG213 till denna vatten-tratt. Du kommer sannolikt att få vatten i koaxen igen. Gör dig ny vattentät en egen vertikal av FK1,5.
Lite hembygge är aldrig fel.
 
Den antennen verkar ju inte vara någon smart konstruktion med tanke på fukt.
Jag skulle absolut inte försöka täta någonting. Antagligen är kontakten inte tät, så att vattnet leds rakt in i koaxen. Går det inte att komma åt att fylla nederdelen på antennen med silicon eller liknande så är nog bästa lösningen att ordna någon dränering.
Kanske en liten metallbox med två kontakter i sidan eller i överkant. En trådbygel mellan kontakterna och sedan ett dräneringshål i botten.
En liten koaxstump mellan antennen och boxen leder vattnet ner till boxen (Man får väl byta stumpen när den börjar bli ärjad), och så har man skyddat koaxen.
 
Täta eller ventilera ett inneslutet utrymme

Hej,
Har man ett som man tror "tätt utrymme" så är det sällan tätt. Utrymmet har ofta någon kanal som för fukt och kappilärkraft gör att kondens sitter där som en plugg. Regelbunda temperaturväxlinger ger alltid en ytterligare insugning av fuktig luft som kondenserar och förhindrar ventilering av det. Volymerna av kondens kan växa kraftigt och korrosionsförutsättningar är goda.
Ett instängt utrymme är enklare att ventilera än att täta för att få det fuktfritt. Hål 5 till 7 mm skall man inte vara rädd för. Hålen skall naturligtvis vara dräneringshål och riktade neråt Nackdeln kan ju vara att man får besök av insekter.
Lycka till!
73 de
sm4anq/Ulf
 
Nja att täta mer vet jag inte rikigt om jag ska våga ge mig på. Svarvarna är redan tejpade i antennens sektioner ca 5-10cm över glasfiberröeren på båda sidor skarvarna med eltape som jag satte dit i Juni eller Juli.
När det blir väder för det ska antenenn tas ner och jag ska titta över den, Det kan vara coaxen under antenenn som fåglarna har pickat ett hål, de har gjort så tidigare på en billig skitcoax till en tillfällig antenn för 20m,
Ska kolla om det är ett däneringshål i botten på antennen, annars får jag borra upp ett. Synd bara att det regnar för plåttaket blir jättehalt när det är blött.
En mellanbox som TJC nämnde är ett alternativ som man fixar lätt med en skärmad låda, kanske tom med ett finmaskigt nät i botten så det kan torka ut ordenligt. Anslutningen till coaxen skulle man kunna ha innuti lådan:)
 
Hålen skall naturligtvis vara dräneringshål och riktade neråt Nackdeln kan ju vara att man får besök av insekter.

Och insektsproblemet löser man enkelt med en kabelförskruvning som man fyller med lite stålull eller ännu hellre mässingsull om man nu hittar det någonstans.
 
Okej ska inhandla krympslang och prova med det. Problemet är att mon Imax 2000 som jag använder på 10, 15 och 15m är so 239 kontaken ingjuten i aluminiumet i basen och jag tror inte det går att ta isär utan att fördärva antennen men jag ska se om man inte kan använda adapter kanske som man vulkar över helt.

Det är bara inomhus du skall få kabeln/kontakten "gastät" !

Vid anslutningen till antennen kan du anv. en pl-kontakt eller en direktanslutning men se till att det inte kan regna in i den !

Den yttre utomhus anslutningen skall var så otät att fukten/vattenångan kan dra sig ut men det får inte komma flytande vatten in i den !

Utomhusluften är vintertid torrare än inomhusluften och då drar sig vattenångan ut !
 
Ventilation APQ och XUN

Stålull inte så bra som det låter. Även detta kan hålla vatten kapilärt och problemt är det samma. Stort hål skall det vara.
Insekter är oftast inte så farliga, de dör och torkar.
73 de
SM4ANQ/Ulf
 
Undra om det skulle funka med parmatare i stället för koax? Tätnings- och fuktproblemem bör man åtminstone slippa!
Tore SM7CBS
 
Jag satte precic upp en inv-vee för 40m och passade då på att ruska på maströret till Antennen, Det kom lokala regnskurar ner på taket från Imaxen, till helgen får jag ta ner och underöska det, troligen är antenn sprucken så det regnar ner i den:mad:
Borrlusten börja sakta komma.....
 
Last edited:
Vätska i antennen?

Det är inte radiovågor då?

På bilen behöver jag byta blinkersvätskan då den har blivit grumlig.
 
Om Du använder en stegmatare så klarar Du dig med en antenn för båda banden och slipper alla vatten(koax)problem!

Tore SM7CBS
 
Det visade sig att bottensektionen i antennen hade en 1m lång spricka längs bottensektionen, den började vid skarven och gick ca till mitten på bottensektonen.

Nu till själva reparationen jag utförde i natt :)

Envis som jag är gjorde jag ett försök att reparera det, jag började med att slå av den gängade skarvesktionen och sedan lödde på en ny koppartråd i den för att kunna ansluta den till radiatorn som ligger innuti glasfiberrören. Lödningen utförde jag med en gasbrännare för att kunna värma hela klumpen, tog säkert 10 min innan den var så sval så tennet "stannade".

Jag råkade ha polyester och glasfiberväs sedan ett båtbygge jag hade förra vintern. Jah slipade med sandpapper över hela sprickans längd och sedan satte jag ett varv med glasfiberväv med 20 cm mellarum som jag kletade med polyester och jag kletade givetvis på en sträng över sprickan ohså för att få den tät.
Igår började jobba på antenen vid 17 tiden och var klar med lagningen av rören efter några timmar.
I morse så forsatte jag och gjorde då så att jag förstärke bottensektionen med dubbla lager eltape över hela bottensektionen och sedan ett lager på övriga sektioner för att förstärka dessa, drog dock dubbla varv tape länst ut på alla glasfiberrör för att stärka ändarna efterom sprickan hade uppståt precic vid en ändsektion. Jag kletade även på silicon i övergågngen i bottenfästet där det gamla tätmedlet hade börjat släppa och drog sedan över tape även där, tur man köpte 4 rullar i går :D

Idag så monterade jag ihop alla sektioner och tejpade över skarvarna med flera lager tape där ohså, ja nu kom rullarna fram igen.....
Hursomhelst är SWR i det närmaste oförändrad jämfört med tidigare och jag har provat att vifta med antenenn för att se om lagningen höll och det knakade inte ialafall så att jag tror jag lyckades laga den.

Bifogar lite bilder i inlägget. (ursäkta röran på hyvelbänken) ;) Om man klickar på bilderna blir de större
 

Attachments

  • imax 2000 014.jpg
    imax 2000 014.jpg
    85,9 KB · Views: 90
  • imax 2000 015.jpg
    imax 2000 015.jpg
    77,5 KB · Views: 73
  • imax 2000 019.jpg
    imax 2000 019.jpg
    89,7 KB · Views: 83
Last edited:
Back
Top