Växelriktare Fronius

SM1HOW

Well-Known Member
Hej!
Har fått förslag på en solpanelanläggning med Fronius SYMO 8:2-M, någon som har erfarenheter av den i störnings hänseende ?
 
Det verkar inte vara något som använder sig av optimerare utlokaliserade på taket vid respektive solcell - sådant (=DC/DC-omvandlare) gör man nog bäst i att undvika som radioamatör. Dock innehåller i stort sett alla växelriktare optimerarfunktion ("MPPT") men det behöver inte vara ett problem om det finns tillräcklig filtrering på DC-sidan. Och vad är då "tillräcklig filtrering" för en radioamatör... Tja, det är en sån där bra fråga. Det
kanske går att få tag i en referensanläggning som kan besökas med radiogrejer.

Ett tips är att kolla upp tillverkarens dokumentation och se vilken emissionsstandard för EMC som uppfylls. Det bör absolut vara emission för bostads/kommersiell/lätt industri ("Klass B") och inte för industrimiljö ("Klass A"). Det är i alla fall vanligt för lite större modeller att man kan råka på
någon säljare som inte vet vad man säljer och offererar industrigrejer till bostadsmiljö. Bostadsnivån är 10 dB hårdare och det är ju en viss skillnad.

De främsta problemen är att en del tillverkare har valt EMC-standarder som inte tar hänsyn till det uppenbara faktum att DC-kablarna här är långa och därmed blir utmärkta sändarantenner, och det även under 30 MHz. Normalt kollar man bara ledningsbunden emission för längre kablar och för "vanliga" grejer innebär det vanligtvis bara nätsladden. En "tämligen välkänd" tillverkare gjorde så här och ansåg nog att inga uttalade krav i den standard de använde = finns inga krav att begränsa emission och konstruerade efter det. Det är dock helt felaktigt, det som är det egentliga kravet är inte att uppfylla en standard utan att uppfylla EMC-direktivets väsentliga krav. Finns, för vissa tillverkare otrevlig, finstilt text i EMC-direktivet som säger att man som tillverkare ska göra en analys för att reda ut om man verkligen uppfyller direktivets krav.

En väldigt grundläggande sak för EMC är att ha stenkoll på vad som kommer ut på ledningarna från en produkt. En väldigt bra grej för att kolla sådant är en strömprobe som kan anslutas till en spektrumanalysator eller varför inte en vanlig radio (t ex SDR). Även ganska små common-mode-strömmar blir något som strålar ut från långa oskärmade enkelledare. Ska man ha grejer nära inpå egna antenner så måste man ställa hårda EMC-krav för att slippa störningar och för det mesta är kraven i vanliga EMC-standarder för CE-märkning inte tillräckliga. Men det finns en hel del exempel på radioamatörer som har satt upp solcellsanläggningar hemma utan att få problem så det kan fungera.
 
Min anläggnings växelriktare är en Huawei Fusion Solar SUN2000-10KTL-M1 (10kW). Den innehåller två inbyggda "MPPT/optimerare" bakom var sitt RFI-filter (enligt blockschemat i manualen). Huset har två slingor ca 900V vardera. Just den modellen hittar jag ingen FCC-information om, men den tidigare -M0 anges vara av klass FCC "B". Det visar inte att -M1 är vare sig bättre eller sämre men i mitt fall har jag inte noterat några störningar från anläggningen vare sig på HF- eller VHF-banden. Yagin för 144MHz är < 3 meter från närmsta panel när masten är nervevad. SK6VHF hörs utmärkt på en backlob. Jag körde DL på JT idag i dagsljus, JO78 med antennen i markposition. Då var antennen dessutom riktad med huvudloben över grannens anläggning med avstörda(?) optimerare från SE.

Man kunde tycka att någon borde samla ihop och lista erfarenheter från olika produkter men jag insåg i samma ögonblick att då produktutvecklingen är som den är och med bönräknare för olika marknader kan varianter för olika länder ha väsensskilda RFI-prestanda. Fördelen om man avstår från panelmonterade optimerare är att kableringen blir enklare att störa av på marknivå i närheten av invertern om det visar sig att det fabrikat man köpt inte är så bra ur RFI-synpunkt.
 
Jag har en SYMO 8:2-M & en SYMO 3.0-3-M sen två år tillbaka och har inte märkt det minsta till störningar på HF/VHF/UHF.

Antennerna sitter några meter från närmaste panel och man märker inga störningar alls.

Grannarna har också en anläggning och den stör lätt ibland, därför var jag noga att välja växelriktare när jag själv började titta på möjligheten till solel och fick då tipset av SM0MMO som rekommenderade Fronius.

Viktigt är också att förlägga kablaget rätt, DVS, hålla ihop + & - så gått det går hela vägen genom panelerna. det minskar risk för störningar.
 
Uppenbarligen har situationen förbättrats jämfört med hur det var för några år sedan.
De sämsta produkterna verkar ha försvunnit, antingen via "naturligt urval" eller via försäljningsförbuden. Återstår att också göra de inblandade parterna till "medvetna konsumenter", så att man utformar anläggningarna på ett bra sätt ur EMC-perspektiv.
Att stora aktörer inom radioområdet och även myndigheter har börjat uppmärksamma problemen gör att trycket på leverantörerna ökat.

Har i ganska "modern tid" fått anledning att titta på storskaliga anläggningar för yrkesmässigt bruk med integrerade "optimerare" i växelriktarna, och deras emissioner i flyg-VHF området har varit så låga att de varit svåra att mäta utslagsgivande.
 
NSBVZY skrev om förläggningen av kablarna.
Det slarvas mycket med detta, kabeln är dyr, ja förutsatt att man väljer ätt kabelsort. Det skall ju var en kabel som är specad att tåla mer än 1 kV , samt tåla solstrålningen under tiotals år, UV säker. Kabeln ser ut som en tändkabel, dvs med två olika typer av isolation, och en ledare av flertådig typ med förtennade trådar. Trots att kabeln skall tåla väder och vind förläggs den under solcellerna av seriösa montörer, dvs i skugga. Och som nämnts läggs de i par, den skall vara väl förankrad för att inte skadas och flyttas av snö och is, eller ligga och vibrera i vinden och till slut skavas hål på när det blåser.
Man kan se på en anläggning dels om rätt kabelkvalitet valts, dels om man har sparat på ledningarna genom att gena och dra rakt över utan att para ledningarna.
Skillander kan avgöra om det blir störningar, och anläggningens livstid.

Då uppstår frågan om vad som gjorde att man förr skulle dra vissa ledninangar i elektronikbyggen med tvinnade trådar? Jag tänker på glödströmmen i rörapparater.
Hur mycket gör parledningar och, eller tvinnade parledningar för att dämpa störningar?
Kanske mest för att det skulle bli snyggt???

SM4FPD
 
Denna kabel användes i undertecknads installation:


Testspänningen är 11kV och max differentiell spänning tvinnat är 1800V.

Jag nöp några rinkor överbliven kabel. Bra att ha vid rör-PA byggen!

Tvinnat kablage minimerar H-fältet som är den största kopplingsfaktorn vid höga strömmar
mot annan utrustning. Det minimerar också känsligheten för pålagd yttre störning.
I exvis kablage för SRS i bilar är kablaget mellan sensorer och tändare alltid antingen
skärmat eller partvinnat.

Gör följande experiment: Häng upp en labbsladd i ett långt utdraget "U"
med ett avstånd mellan ledarna på några cm. Kör sedan en konstantström på några ampere
genom uppkopplingen. Notera hur kablarna attraherar varandra...
 
När man drar ledningarna parallellt eller tvinnar dem så kommer fälten som genereras att ta ut varandra och därmed minimeras kopplingen till omgivningen.

Man kan likna ledningar som går till eller från en strömkälla/förbrukare som en loopantenn
om de går på stora avstånd från varandra.

1677492553843.png
 
Ja där har vi specen på kabeln för ändamålet, som GXV länkade till, vi ser oxo att den uppfyller en UV norm.
Det förekommer ju att billigast möjliga installation använder vanlig RK eller FK, 6 mm2. Billigt med kort livslängd..

Har för mig att i en del bilar med batteriet bak, fick man modifiera med ett tvinnat par, dels för att minska chassiströmmen, dels för att minska fält som ansågs vara skadliga för passagerare. Inte så lätt att tvinna 100 m2 sladd....

Jag har sett hur U-hängande kablar beter sig vid höga strömmar. Vid ljusbågsugnar som smälter järn, 80 ton. Tre hängande sladdar, överför vardera 200 kA. Hängsladdarna bestod av ett knippe, kanske 8 - 12 st 60 mm grova kopparlinor, per fas. Separerade med trärundlar. Kanske ett till två ton koppar per sladd (per fas).... Vid smältning av skrot uppstod en del strömvariationer, vilket fick dessa sladdar att kastas omkring som vantar i vinden.
Ja lite mer ström än till våra HF PA kanske, men samma sak.. nästan...... Stålhättan i skorna blev magnetisk och fötterna blev tunga mot golvet.... Verktyg i fickorna levde rullan.
Lite utanför tråden kanske, men samma ide vid förläggning av kablage.

Strömmen i solcellsanläggningen är bara c:a omkring 3 A men ändå 1 kV, 1250 V lär det bli i framtiden.

Det verkar i alla fall visa sig att seriösa solcellsanläggningar inte stör i radio.

När jag skaffade värmepump (bergvärmepump) bad jag säljaren att få se på en färdig anläggning, och ta med en mottagare för att höra om den avgav störningar.
Så blev det och jag fick komma hem till en anläggning, det var inga störningar och jag beställde en egen anläggning.
Som än i dag ger mig en störningsfri radiomottagning.

SM4FPD
 
Uppståndelsen runt den "farliga strålningen" från batterikablar är en av de märkligaste
effekterna av "strålningsrädsla" som jag bevittnat. Alla med den minsta hum om elektromagnetism vet att statiska fält endast lagrar energi, och inte kan transportera den.

Men sådant går inte att överbevisa oroliga personer om.
För snart 10 år sedan fick jag anledning att studera frågan, när ÅF anlitades för att
göra en utvärdering av arbetsmiljön i nyanskaffade eldrivna bussar.

Det hade hävdats att "hälsofarlig strålning" kunde förekomma från batterianläggning och drivmotorer. Jag fick hyra ett dyrt mätinstrument som kunde mäta båda statiska och lågfrekventa magnetfält, och detta riggades upp både vid förarplatsen och i passagerarutrymmet.

Även vid "start i backe" så visade det sig då att fältstyrkorna understeg c:a 1/50-del av gränsvärdet.

Man möter en hel del sådant, och att vi har ett ganska starkt jordmagnetiskt fält som vi hela tiden lever i, kommer som en fullständig överraskning för somliga. Har fått intrycket att allmänbildningen i fysik chanserat betänkligt.
 
Jag jobbade med "Volvos magnetfält" tidigt 2000-tal.

Bilar med Volvos tidigare P2-plattform (Utvecklad innan Ford köpte Volvo PV) hade batteriet placerat underst i bagageutrymmet med återledaren (-) i chassiet. Detta tills det blev ett h-ans liv om magnetfält i bilar. Även andra bilar som exvis Mercedes hade batteriet antingen
under passagerarsätet bak eller som Volvo i bagageutrymmet. Mercedes hade dock en en "Mercedeskondensator" fram i motorutrymmet mellan (+) och chassiet vilket reducerade rippelströmmarna. För att få slut på oron och klagomålen beslutade sig Volvo för att lyfta (-) från chassiet bak och dra en kabel parallelt med (+) som anslöts till chassiet i motorrummet.

Den som har en Volvo "P2" kan själv kolla om den är producerad före eller efter magnetfältsdebatten.

När den av Ford anammade Y28-plattformen resulterade i Exvis S80/V70 som lanserades 2005 var batteriet placerat i motorrummet.
 
Ja trots allt är det inte br likström i bilarnas kablar, vid större strömuttag kommer ju generatorn att driva på rippel...
Jag spekulerar dock om att metoden att använda chassit som återledare är det största problemet, och korrosion, bilarna har idag ett chassi som till stor del är limmat, dvs chassit är inge bra ledare för flera hundra, startström. Dvs man vr rädd för skador och gick därför på frligheten och modifirade ideen med plåtskrället som återledare.
Men det är min tanke, och erfarenhet från rostskador i gamla bilar,
På båtar är det ju förbjudet att ha skrovet som återledare.

Minns en kompis som blev tillfrågad om varför den nya stereoanläggningen i bilen lät så dåligt.
Kompisen som vet vad han gör, tog fram två startkablar och kopplade batteriminus till bagaeluckan där steoslutstegen satt och anlöt direkt till minus. Då blev det ljud. Så chassit dög inte ens till återledare för ett stereosteg på några hundra Watt.
Sen har vi grannen som kom med bilen, radion var död. Jag mätte lite, och gick sen ut och tog ett kraftigt tag om antennfoten.
Vips började radion spela.
Dvs rost vid antennfoten, och radions minus gick via antennkabelns skärm till antennfoten och chassit , som givetvis då hade rostat kraftigt.

Jag brukar säga : ström, vatten, chassi = rost.

SM4FPD
 
"Håll alltid jordförbindningarna rena, annars kan de mest sanslösa fel uppstå som trotsar allt förnuft"

Ja trots allt är det inte br likström i bilarnas kablar, vid större strömuttag kommer ju generatorn att driva på rippel...
Jag spekulerar dock om att metoden att använda chassit som återledare är det största problemet, och korrosion, bilarna har idag ett chassi som till stor del är limmat, dvs chassit är inge bra ledare för flera hundra, startström. Dvs man vr rädd för skador och gick därför på frligheten och modifirade ideen med plåtskrället som återledare.
Men det är min tanke, och erfarenhet från rostskador i gamla bilar,
På båtar är det ju förbjudet att ha skrovet som återledare.

Minns en kompis som blev tillfrågad om varför den nya stereoanläggningen i bilen lät så dåligt.
Kompisen som vet vad han gör, tog fram två startkablar och kopplade batteriminus till bagaeluckan där steoslutstegen satt och anlöt direkt till minus. Då blev det ljud. Så chassit dög inte ens till återledare för ett stereosteg på några hundra Watt.
Sen har vi grannen som kom med bilen, radion var död. Jag mätte lite, och gick sen ut och tog ett kraftigt tag om antennfoten.
Vips började radion spela.
Dvs rost vid antennfoten, och radions minus gick via antennkabelns skärm till antennfoten och chassit , som givetvis då hade rostat kraftigt.

Jag brukar säga : ström, vatten, chassi = rost.

SM4FPD
 
Jag har en SYMO 8:2-M & en SYMO 3.0-3-M sen två år tillbaka och har inte märkt det minsta till störningar på HF/VHF/UHF.

Antennerna sitter några meter från närmaste panel och man märker inga störningar alls.

Grannarna har också en anläggning och den stör lätt ibland, därför var jag noga att välja växelriktare när jag själv började titta på möjligheten till solel och fick då tipset av SM0MMO som rekommenderade Fronius.

Viktigt är också att förlägga kablaget rätt, DVS, hålla ihop + & - så gått det går hela vägen genom panelerna. det minskar risk för störningar.
Tack ! Då vet jag att det förhoppningsvis inte blir några problem. Möjligen kan man kanske sätta på ferriter nära växelriktaren på panelsidan för säkerhets skull.
 
Det är rent allmänt klokt att lämna plats i kopplingsboxarna för att kunna montera
avstörningsferriter även när man har valt "bra" komponenter.

Den anläggning som SA0ARJ och hans granne byggde för snart 3 år sedan som jag skrev
EMC-specen för använder skärmade kablar mellan elservis och växelriktare (SMA) samt tvinnade kablar till solpanelerna.

Även plats i kopplingsboxarna för ferriter var förberett, men behövde inte utnyttjas. Inga störningar har kunnat detekteras på amatörbanden, och avsikten är att mäta upp den med riktig EMC-mätutrustning för att få en uppfattning om vilka emissioner som den ger i hela HF- och VHF-området.
 
En fördel med att undvika optimerare är att man enkelt kan hantera ett störningsproblem genom att stänga av växelriktaren, i alla fall om det är ens egna grejer som stör. Man bör tänka på att optimerarna vid solcellerna inte stängs av när växelriktaren stängs av. Det känns också väldigt tveksamt att ha en massa elektronik uppe på taket med tanke på driftsäkerhet (fukt, temperaturvariationer osv) men det är en annan fråga. Över lag känns det som det finns anledning att fråga sig hur en solcellsanläggning kommer att klara tidens tand. Jag tycker ofta man hör att det är tvivelaktiga installationer och väldigt mycket slarv vid montage. Kanske är det många lycksökare igång nu när det är så högt tryck.
 
Och hur länge håller solcellspaneler? Och om det blir med problem med taket under? En granne lade solceller på ett 55-år gammalt betongtegeltak, utan att byta taket. Känns inte så klokt.
 
"Lycksökaraspekten" är något som vi konsumenter behöver beakta på allvar.

Eftersom de extremt höga energipriserna är här för att stanna kommer många att behöva
sprida sina risker när det gäller energiförsörjningen, och då tar oseriösa aktörer alla chanser att skörta upp intet ont anande konsumenter.

Det är inte bara när det gäller EMC som man behöver vara observant, utan också
när det gäller kvaliteten både när det gäller komponenter och montage. Redan nu kan man se att standarden på installatörer är - varierande.
 
Jag jobbade med "Volvos magnetfält" tidigt 2000-tal.

Bilar med Volvos tidigare P2-plattform (Utvecklad innan Ford köpte Volvo PV) hade batteriet placerat underst i bagageutrymmet med återledaren (-) i chassiet. Detta tills det blev ett h-ans liv om magnetfält i bilar. Även andra bilar som exvis Mercedes hade batteriet antingen
under passagerarsätet bak eller som Volvo i bagageutrymmet. Mercedes hade dock en en "Mercedeskondensator" fram i motorutrymmet mellan (+) och chassiet vilket reducerade rippelströmmarna. För att få slut på oron och klagomålen beslutade sig Volvo för att lyfta (-) från chassiet bak och dra en kabel parallelt med (+) som anslöts till chassiet i motorrummet.

Den som har en Volvo "P2" kan själv kolla om den är producerad före eller efter magnetfältsdebatten.

När den av Ford anammade Y28-plattformen resulterade i Exvis S80/V70 som lanserades 2005 var batteriet placerat i motorrummet.
Ja den debatten kommer jag väl ihåg eftersom en kollega var spekulant på en S80. Men när strålningsdebatten blossade upp i riksmedia köpte han en Opel istället. Så jag förstår att Volvo adderade en minuskabel oavsett om det behövdes eller inte. Oroliga konsumenter ivrigt påhejade av okunniga journalister leker man inte med. Jag åkte förövrigt själv i en P2 i elva år och 32k mil. En utmärkt bil som ersattes av en nyare modell med VEA-motor som inte alls var färdigutvecklad. Men det är en annan historia.
 
Och hur länge håller solcellspaneler? Och om det blir med problem med taket under? En granne lade solceller på ett 55-år gammalt betongtegeltak, utan att byta taket. Känns inte så klokt.
I mitt fall blir det markstativ pga att det brutna taket gör att ytan blir för liten, men det är klokt att fixa taket först om man skall ha det på tak (det är ju takläggning med inbyggda paneler på gång)
Garanti finns det på panelerna ,12 års produktgaranti 25 års effektgaranti vad det då i praktiken innebär. 7 år på växelriktaren (som enligt firman går att reparera/dyta delar i)
 
Back
Top