Val av kärna för Balun

sm0cuh

Well-Known Member
Har funderingar på val av kärna när jag lindar en 1:9 unun balun.
Kravet är som vanligt låg swr, samt 1.8 - 30 MHz.
FT240-61 med 3x10 varv bifilärt ger hyfsat låg swr över hela kortvågen.
Ännu bättre blir det med FT240-43 med 3x5 varv. Swr är nära 1 men entusiasmen lägger sig efter ett litet test.
Om jag kopplar nämnda trafos "rygg mot rygg" så får jag 50 ohm in och ut. Från min Tx sänder jag en bärvåg om 50w genom båda trafona till en konstlast under 15 minuter.
FT240-43 blir 5 grader varmare, medan FT240-61 stannar vid rumstemperatur.

På bifogad site finns en beskrivning med en L15 (?) Ferritkärna. Hittar ingen ekvivalent men jag får exakt samma resultat med FT240-43 så jag misstänker att det är samma material.
http://vk6ysf.com/unun_9-1_v2.htm

Har läst ngn stans att material 43 egentligen är avsett för "chokes" och har "inbyggda" förluster. Kanske klarar den 100w men förluster vill man ju undvika.
Kommentarer?
/OLa
 
Jag byggde nyligen en efter beskrivningen här med FT140-43-kärnor.

Bygge i Biltemas lilla kopplingsdosa IP67:
1_9_build_inside_done_small.JPG
Resultat i return loss och SWR beroende på hur man är lagd:
1_9_S11.png
1_9_swr.png
 
Mätte du hur mycket effekt det blev till konstlasten? Intressant att veta hur mycket de båda sakerna dämpar. Likaledes intressant är hur frekvensberoende dämpningen var.


Den är rätt kul. obalanserad-till-obalanserad balanserad-till-obalanserad uj uj!

73

Föll i den klassiska fällan. Balun eller inte hmmm. Jag konstaterade bara att 43 án blev en aning varm ca 5 grader medan 61 án höll rumstemperatur. Konstlasten klarar bara 50w men bröt efter 15 min och då var den rejält het. Bifogar jämförelser med last 450 ohm. /OLa
FT240-43 3x5 turns 1mm Cu.jpg FT240-61 3x10varv 1mm Cu.jpg
 
En baluns primära uppgift är inte att ge lågt stående-vågförhållande, material 61 är optimalt för kortvågsbruk. Du menar inte balun när du skriver un-un, men detsamma gäller för bredbandig impedanstransformering.
Läs Transmission Line Transformers Handbook som finns här: http://www.introni.it/manuali_elettronica e radiotecnica.html

Lennart
Tack för länken, en guldgruva. Enda problemet är att hitta lämplig ekvivalent kärna, men material 61 har jag använt tidigare med gott resultat.
Jag brukar justera varvtalet tills swr är jämnt samt lågt på 1.8 och 30MHz samtidigt.
Eller har du andra förslag?
/OLa
 
En utförligare bok finner du här: https://archive.org/details/fe_Transmission_Line_Transformers
Välj pdf bland Options. Lindningens impedans måste vara korrekt för största bredbandighet, något som betonas i boken, men man kan använda en liten kompenseringskapacitans om SVF-kurvan drar iväg bortåt 30 MHz. Material 4C65 passar också bra.

Lennart
Tack! Såvitt jag förstår av kap 11 så rekommenderas inte material med hög permeabilitet. T.ex. 43. Jag tror det svarar på min ursprungliga fråga och förklarar varför kärnan blev varm. Men det står även att kärnan kan tillåtas att bli "hot to the touch" utan att brytas ner. Detta med toroider synes vara komplext.
/OLa
 
Back
Top