Varmt nätaggregat

SA6TUT

Well-Known Member
Hej där! Har köpt en begagnad PS1330 för att driva min FTDX10.

Jag har precis fått upp min antenn och testat, det verkar fungera fint! Har kört lite FT8 för att se att nätaggregatet orkar med och det verkar den göra men den blir väldigt varm tycker jag. Inte bara kylflänsen utan även om jag lägger handen på chassit så är det såpass varmt att det inte går att hålla kvar mer än 5 sekunder (om det säger något).

För nätaggregatet gäller max belastning 30 A kontinuerligt, 32 A intermittent så det borde ju räcka till.

Vad tycker ni, verkar detta normalt för en PS1330?Screenshot 2023-10-29 184240.png
 
Det förefaller vara ett linjärt aggregat... (har det kylfläkt?)

För att få regleringen att funka behöver det iallafall ha någon eller ett par volt i headroom, och då blir såklart förlusteffekterna därefter. Ska det tas ut 30A ur ett sånt här så borde förlusterna hamna i storleksordningen minst 50W, kanske närmare 100W, och det är inte "lite" värme att göra av med. En kylfläns utan fläkt behöver vara rätt så rejäl för att inte upplevas som väldigt varm, i detta driftfall.

Generellt har aggregat liknande detta ganska överdrivna prestanda, vid kontinuerlig drift är nog kanske halva den påstådda märkströmmen ett bättre riktvärde.
 
Du ska nog ta och läsa punkt 3 Varningar i manualen för ditt aggregat

Manualen är ganska motsägelsefull och visar att det inte tål så mycket belastning under vare sig längre tider eller kortare tider
Några av punkterna i fri översättning

Låt aggregatet kylas av i 10 minuter för varje halvtimmes användning med full belastning
Max last: 32A i en minut sedan ska aggregatet kylas av i 15 minuter, 24A i två timmar sedan ska aggregatet kylas av i 15 minuter, 12A kontinuerligt.

Texten som helhet är svårtolkad men en tolkning kan vara att aggregatet tål att belastas med 12A i 20 minuter och ska sedan aggregatet svalna i 10 minuter. förutsatt att inget aggregatets närhet hindrat kylningen ?:(

De flesta begagnade aggregat jag sett av den typen brukar vara missfärgade på grund av att de gått varma.
 
Termisk design av linjära kraftaggregat är fyllda av "motstridiga krav".

I detta aggregat så delas utströmmen mellan 6 passtransistorer,
så vid 32 A flyter 5,5 A per transistor.

Sedan vill man gärna ha minst 6 V över transistorn för att inte få rippelgenomslag,
och då blir effektförlusten runt 30-35 W per transistor.

Termiska resistansen inuti transistorn är c:a 1,6 K/W, så det blir en temperaturhöjning i stationärtillståndet
av ungefär 50 grader mellan transistorns inre och kapseln.

En inre temperatur av 150 C anses acceptabel för 2N3055 av kvalitetsfabrikat, så för "no-name" kanske 120 C är mer rimligt.
Drar vi bort 50 C från 120 blir en tillåten kylflänstemperatur 70 C, och där är tillåten effektutveckling 80 W per
transistor. Det finns alltså en säkerhetsfaktor av c:a 2 vid 32 A last.

Dock är 70 C ganska obehagligt varmt, och kommer att accelerera åldringen av alla ingående
komponenter när man inte har ordning på luftväxlingen. Så här mycket förlusteffekt i en liten låda utan fläkt är inte "good engineering practice".
 
Kylflänsen på detta nätaggregat är avsedd för naturlig konvektion och ganska svår att fästa en fläkt på.
För att råda bot på detta skulle jag lägga en tangentialfläkt undertill som blåser uppåt genom flänsarna.
För att styra luftströmmen skulle jag lägga en plåt över fänsarna som hindrar att luften "läcker" ut i omgivningen.
Två vanliga datorfläktar kan eventuellt användas men då behöver man bocka lite plåt för att styra luftströmmen på ett lämpligt sätt.

Väldigt lite luftflöde gör ofta väldigt stor nytta.
 
Jag vill minnas att halva kylflänsen sitter innanför höljet, så redan där har man ett problem, värmen tar sig inte vidare bort från flänsen utan hamnar i lådan.
Att flänsarna har olika förutsättning att få kylning av cirkulerande luft påverkar säkert temperaturen på transistorerna en del, nu vet jag inte hur kinkigt det är, men det kanske finns en risk att förstärkningen ändras och de blir snedbelastade om någon är mycket varmare än de andra.

Screenshot_20231027_201509_Gallery.jpg
 
Last edited:
Vilken tillgång ni är alla som svarat här. Jag är otroligt tacksam! Ni är fantastiska!

Att placera kylflänsen till hälften inuti lådan känns ju "sådär". Imorgon ska jag titta om jag har någon 12V fläkt jag kan använda för att kyla inne i lådan i första hand. Det kan ju få förödande konsekvenser för min rig om nätaggregatet havererar. Det får inte hända.

Då blir det 30A "kontinuerligt i 10 minuter". Jag hade en annan föreställning om vad kontinuerligt innebär. :cool: Med en sådan "engineering practice" så är det något inom mig som säger att efter att jag fixat det akuta kylproblemet så bör jag nog se mig om efter något mer tillförlitligt.

Jag får göra min hemläxa och läsa på lite och jag har för mig att jag sett någon tråd här på forumet som ger tips på nätaggregat som kan rekommenderas. Ska genast söka! Tack alla som svarat!
 
Här är en bild på ett som är original. Det på bilden i mitt förra inlägg har jag "petat" lite i

Detta är alltså orört.

Imorgon kan jag ordna en "Belastningstest" med uppmätning av temperatur med värmekamera.
20231029_210805.jpg

Lödningarna är inte så snygga, dessutom med en del kardeler utanför.. Får anses som äkta Cinesium !

20231029_210911.jpg


Screenshot_20231029_212109_Gallery.jpg
 
Last edited:
Det blir riktigt dyrt när man vill ha linjära kraftaggregat som har låg temperaturhöjning.
Kylflänsar och transformatorer med stora dimensioner är inte direkt billiga.

Det avbildade kraftaggregatet är klassat efter europeiska säkerhetsnormer, isolationsklass B eller 80 C temperaturhöjning,
och det finns en termosäkring som löser vid en lindningstemperatur av 130 C.

Detta innebär att transformatorkärnan kan vara uppemot 100 C innan den löser ut,
och då har det blivit riktigt varmt i lådan. Skulle dock tro att något annat går sönder
innan man kommer dit.

Minns från en föreläsning i Elektromaskinlära att
man ansåg att en temperaturhöjning av 50-60 grader vara helt
acceptabel i roterande maskiner vilka är gjorda med moderna material.
"Fräser det när man spottar på motorn går den för varm" sade
univ. lektor Hallénius (SM6MHX, SK)

Nää, 15W räcker för FT8
"Quality Replaces Power" :)
 
Har ett likadant aggregat på SK5AA, men grejen är att jag aldrig någonsin kör en transceiver (IC-7300) på full effekt, behövs inte. Om man skall pumpa på med full effekt då vill man hellre ha ett matningsdon som kan leverera lite mer ström kontinuerligt. Av det skälet kör jag max 70-75W, ca 16A i ström på CW och RTTY och och den blir inte varmare än att man kan hålla handen kvar.

En lien 220 V bordsfläkt står bakom aggregatet och slås på då och då och kyler ned den. Inga problem att hålla riggen i gång flera timmar i sträck. Någon gång skall jag mäta upp temperaturen med och utan fläkt men glömmer alltid ta med mig IR-termometern vid varje besök i klubblokalen.

Intressant att se insidan.
 
Har tagit upp det förr om dessa PS, det är ju ren lögn och skriva 30 A kontinuerligt och sedan när man väl letar fram lite bättre info så är det långt ifrån kontinuerligt... Vissa hävdar att man som radioamatör inte sänder kontinuerligt, å visst är det så. Men om man t.ex. köper PSen för att driva en 12 volts belysning som ska lysa hela vintern och som behöver 20-25 A så låter ju 30 A kontinuerligt som rätt val, men icke... :( Men, sett till dom faktiska prestandauppgifterna så är det ett helt ok PS.
 
Vissa rörhandböcker anger ju maxvärden för slutrör med ICAS (intermittent commercial or amateur service) eller CCS (continuous commercial service) och där finns stora skillnader. Samma för nätaggregat tydligen... fast utan förtydligandet.

Jag har ett litet nätagg med angivet 10 A (50% duty cycle) som blev väldigt varmt om kylflänsen (även inom lastgränsen). En liten processorfläkt för 12 V, som fästes med smala buntband i 3 mm hål i ett par av kylflänsens "ribbor" gjorde enorm skillnad. Drivs direkt på utgången. Hörs knappt heller...
 
Om man ska skriva något bra om dem så är det ju att de garanterat inte ger några HF störningar :)

Tyckte det blev väldigt varmt med bara nån A i belastning. Så därför vart de ställda i högen med "bra att ha" > "Framtida projekt"

Tanken var att återanvända transformatorn och regleringen från de två jag har står och bygga in dem i en mera lämplig låda så man får plats med ordentliga kylflänsar och kondensatorer.

Jag är för att återanvända saker, så därför vart de inte körda till tippen.
 
Last edited:
Bilderna visar väldigt fula lödningar.
Vid höga strömman blir även de varma, tennet förstörs och det blir okontakt.
Så löd om och löd rätt

På SRS tiden brukade vi testa nätaggregat, det såldes rätt många och alla ville att de skulle vara billigare.
Jag minns ett fabrikat, det var CE-märkt, men hade en väldigt vass kylare som stack ut bakpå, under kylaren kom nätsladden ut, den var märkt 60 grader eller i det häradet. Sladden kom i kläm under kylaren av aggets egen vikt.
Efter en stunds belastning blev kylaren lätt långt över i temperatur vad nätsladden tålde, den riskerade att smälta...
Bara att vänta på att sekundärspänningen blev nätspänningsförande då, eller om man till äventyrs hade ett jordat vägguttag kunde då säkringen gå. (den i elcentralen)
Detta agg blev ingen produkt hos oss på SRS, men rätt snart annonserades agget av andra företag.....

ICOM:s agg PS-20 PS-15 vara linjära men höll väldigt bra, förutom i en del där likriktarbryggan gick sönder, ofta felr ggr, tills bryggorna blev bättre.

Nättrafon blir även den väldigt varm i många agg av den här typen.
Således menar jag att en liten fläkt som blåser genom hela höljet och slutligen lite över kylflänsen gör mest nytta.

I vissa fall kan man faktikst linda av några varv från sekundärlindningen på trafon, för att på så vis få lite lägre värmeutveckling.
Jag har gjort det, men men får se till att ha tillräcklig DC före stabben. Det ä förstås inte alltid möjligt att linda av tråd .

Frånvaron av störningar talar ändå för linjära agg.


Sen uppstår förstås den vanliga frågan om sekundärspänningens minuspol skall vara jordad i höljet som i sin tur är anslutet till gulgrön.
Jag brukar se till att så inte är fallet i mina grejer.

Minns många radioamatörer som hade dålig anslutning av minus till riggen, varpå gulgrön fick utgöra minusåterledare, via koaxen till masten och jordsystemet som i sin tur var kopplad till gulgrön i elc.
Man klagade på dålig uteffekt....... och skickade in riggen för garantireparation med förmodat trasiga sluttransistorer.....
Med minus skild från gulgrön uppmärksammas man på att riggen inte är ansluten till DC.....


SM4FPD
 
En amatörkollega lämnade ett PS1330 till mig för att undersöka varför det blev så hett. Han hade monterat en liten datorfläkt på framsidan som blåste in luft i den täta lådan. Jag fann att transformatorn lämnar för hög spänning, om jag minns rätt låg det 7 V över reglertransistorerna under last och det finns ingen möjlighet att linda av sekundärvarv. Jag rekommenderade att vända fläkten så att den suger ut värmen och att borra en rad 8 mm hål i bottenplåten under de inre kylflänsarna. Efter detta har han inte hört av sig.

Lennart
 
En metod att anpassa spänningen om man har ett 220 V aggregat som blir "onödigt varmt" och inte har anpassningstappar på nättrafons primär, är att använda en liten lågvoltstrafo i serie med primären. Jag tror det ibland kallas "buck-boost" -koppling. Om man har en 230/12 V trafo och sätter aggregatets primär i serie med 12 V lindningen så kan man få endera överskott eller underskott på 12 V beroende på hur man vänder 12 V lindningen. Det kan vara en rätt liten trafo, eftersom primärströmmen ju inte är så himla stor.
 
En metod att anpassa spänningen om man har ett 220 V aggregat som blir "onödigt varmt" och inte har anpassningstappar på nättrafons primär, är att använda en liten lågvoltstrafo i serie med primären. Jag tror det ibland kallas "buck-boost" -koppling. Om man har en 230/12 V trafo och sätter aggregatets primär i serie med 12 V lindningen så kan man få endera överskott eller underskott på 12 V beroende på hur man vänder 12 V lindningen. Det kan vara en rätt liten trafo, eftersom primärströmmen ju inte är så himla stor.
Nej det beskrivna sättet är inte att rekommendera!
Faktum är att det bästa är att fullständigt glömma bort att man läst texten och överhuvud taget inte fundera på att prova kopplingen.
 
Back
Top