Vertikala frågor

SM0RVV

Well-Known Member
Hej,

Jag är intresserad av data för antennen på bilden. Den ser ju ut att vara en helixlindad vertikal, men har även en horisontell del.

De två spolarna på den horisontella delen, vad gör de?

Jag har själv räknat ut att modulationsvätska behövs för denna konstruktion. Frågan är om antennvax även behövs?

Man vill ju undvika att göra (små) grodor som kan verka pinsamma. Men det kanske finns någon bussig svärmor eller liknande här som kan hjälpa mig.

3598244517_7d59d0acf2.jpg


Trevlig midsommar till er alla!
 
Last edited:
RVV, jag gissar på att det är två mossiga old timers som fastnat i helixantennen i en nattträvjakt. När krafterna att lirka sig ur eländet tog slut ramlade de ner och kvar hänger de båda pejlramarna som en symbol för det förgångna. En teori så god som någon - kanske stången var väl insmord med antennvax.

Trevlig midsommar tillönskas alla debattglada forumamatörer - och läsarskaran också för den delen...

/Bengt
 
Instämmer i kören om en Glad Midsommar!

Angående antennen på RVVs bild:
Kan de horisontala spolarnas funktion vara att undertrycka närfältet för att minska TVI?
 
Jag tror att det är en EH-antenn för 137kHz.

Eventuella modulationsvätskor kommer bara att åstadkomma QSB i talet och i vissa fall också kraftfull övermodulation.

En glad midsommar!

Kai
 
Lustigt nog har den vertikala strålaren en sådan inverkan på befolkningen att de polarisationsvänder och förblir horisontella hela den efterföljande dagen,
allt för att sedan med individuell hastighet återgå till det vertikala läget de därpå kommande dagarna.

Mönstret återupprepas varje år och kan även studeras i anslutning till jul- och nyårsafton.
 
Back
Top