Vilka band

SM7OQD

New Member
Var aktiv på 80-talet på 2 meter SSB. Aktiviteten utanför öppningar och tester var ganska låg.
Funderar på att ta upp amatörradion igen - men hur ser det ut med aktiviteten på olika band ?
 
Då det begav sig på 70- och 80-talet fanns inte "tjänster" som DX-Maps, PSK-Reporter, ON4KST (chatt), AirPlane scatterkartor eller andra internetbaserade möjligheter att hålla koll på konditionerna. Störmiljön var också betydligt lägre. Betydligt.

Nu är arbetsmarknaden och det sociala trycket hårdare. Familjen och yrkeslivet kräver mer. Amatörradion har blivit en "planerad" aktivitet. Det är EME-helger, Meteorskatterperioder, Aktivitetstester, osv. förutom då det råder högtryckskonditioner då det verkligen kan koka på banden. Helt kort tider då aktiviteten finns. Däremellan är det ganska dött. Den som sätter upp en station och ropar "CQ" en vardagskväll utan någon av förutsättningarna ovan kommer garanterat att bli besviken.

Skall man få ut något av amatörradio gäller att man dels skall ha möjligheter att sätta upp en antenn och ha förmånen att bo i ett område utan alltför hög störmiljö. Dagens alla switchade nätagg oavsett om de kommer från solceller, LED-belysningar eller batteriladdare är dessutom något som starkt begränsar nöjet.
 
Jämfört med 80-talet är 2 m tämligen dött nuförtiden. Jag var först aktiv en tioårsperiod från slutet av 60-talet med 10-50 W NBFM, CW och SSB till en 10-ele Yagi på villataket i Lund samt från vår klubb SK7CE. En vardagskväll under normala konditioner kunde man logga 10-20 stationer inom en radie av 10-20 mil. Några lite mer långväga stationer som SK6AB gick alltid att köra när någon var där liksom enstaka uppemot Motala.

Sedan några år tillbaka är jag åter igång på 2 m nu med 1 kW ut till en 14 ele Yagi på 24 m höjd med helt fri horisont 360 grader och relativt låga lokala störningar. Räckviddsmässigt med CW/SSB når jag alltid, oberoende konditioner, till södra Tyskland, PA0, ON, södra Polen, SM0, SM4, LA, OH0 och Estland Lettland osv. Dock är aktiviteten en vanlig kväll nära nog noll. Det finns ett litet gäng SM6-or som brukar höras vid 19-tiden med S7-S9 styrka. Ställer man antennen söderut så hörs en och annan från Tyskland ibland.

Blir det stark Tropo som varar några timmar så kan ganska många stationer komma igång efter ett tag men aktiviteten kan ändå inte jämföras med hur det var förr. Jag får en känsla av att de äldre amatörerna med lite mer effekt och större antenner men som redan kört tillräckligt mycket de senare 50 åren mest kör några sporadiska kontakter och inte hetsar upp sig. Antalet nya amatörer som tillkommit de senare säg 20-30 åren och som satsat på CW/SSB på 2 m är väldigt få och inte många har tillräckligt bra möjligheter för att få upp antenner i en störningsfri miljö. Det är lätt att tröttna så inte många orkar hålla ut när ingen svarar på de ändlösa allmänna anropen eller CQ på telegrafi.

Som GXV skriver så förlitar de flesta sig numera på DX-maps och andra internetbaserade tjänster som gör att aktiviteten blivit helt händelsestyrd och beroende på vad dessa tjänster ev rapporterar. Många fina kortvariga tropo, sporadiska E och Aurora-öppningar rapporteras inte alls utan upptäcks enbart av det lilla fåtal som ständigt lyssnar så som man gjorde förr i tiden. Själv passar jag t ex SK4MPI med brusspärren försiktigt åtdragen och upptäcker på så sätt minsta lilla Aurora och tropo åt det hållet. Ibland passar jag någon annan fyr i andra riktningar. Märker jag att konditionerna är bättre än normalt så använder kag spektrumdisplayen i en SDR-radio för att visuellt spana över bandet i olika antennriktningar. På det sättet kan man fånga in sådant som annars inte skulle upptäckas. Ungefär så upplever jag 2 m för tillfället...
 
Jämfört med 80-talet är 2 m tämligen dött nuförtiden. Jag var först aktiv en tioårsperiod från slutet av 60-talet med 10-50 W NBFM, CW och SSB till en 10-ele Yagi på villataket i Lund samt från vår klubb SK7CE. En vardagskväll under normala konditioner kunde man logga 10-20 stationer inom en radie av 10-20 mil. Några lite mer långväga stationer som SK6AB gick alltid att köra när någon var där liksom enstaka uppemot Motala.
Det går inte att jämföra dagens aktivitet, eller brist på aktivitet, med hur det var under "storhetstiden".
Även jämfört med 80-talet, när aktiviteten började minska, är dagens situation "stendöd".
Undantagen är "testkvällar".

"Vardags-QSO", vilka var grundbulten i aktiviteten, började flytta över till repeatrarna redan under andra halvan
av 70-talet, och detta kulminerade sedan under 80-talet. Sedan kom mobiltelefonerna och Internet.

Just nu råder den lätt paradoxala situationen att det aldrig någonsin funnits så många amatörer och så många repeatrar, men aldrig så få aktiva och så lite aktivitet. Sedd som "kanalbeläggning" är aktiviteten nere på eller under 1950-talets nivåer.

När PTS mätte kanalbeläggningen på 2 m och 70 cm i Stockholm för några år sedan var den i princip obefintlig med undantag för en (1) repeaterkanal.

Företeelser som FT8 har accelererat utvecklingen.
 
Just nu råder den lätt paradoxala situationen att det aldrig någonsin funnits så många amatörer och så många repeatrar, men aldrig så få aktiva och så lite aktivitet. Sedd som "kanalbeläggning" är aktiviteten nere på eller under 1950-talets nivåer.

Jag har genomlevt fyra tydliga utvecklingsfaser när det gäller 2 m trafiken.

Fas 1 var de sista åren av storhetstiden under 50-60 talen då huvuddelen av utrustningen var egenbyggd och trafiken nästan uteslutande var NBFM med ett inslag av AM samt telegrafi. Denna era varade fram till några år in på 70-talet då SSB blev allt mer dominerande och då de fabriksbyggda transceivrarna ersatte de gamla hembyggena.

Fas 2 har att göra med att FM kanaltrafiken snabbt ökade. Först i form av simplextrafik med ombyggda "Taxi-radio" som SRA och AGA. I mitten av 70-talet tillkom allt fler repeatrar som medförde att de flesta som tidigare varit aktiva med VFO på den seriösa delen av bandet flyttade över till renodlad kanaltrafik. Man kan nog säga att fas 2 varade fram till slutet av 1990-talet. Därefter tycks datorer och mobiltelefoner ha tagit över det lokala kommunikationsbehovet. Enklare att ringa etc.

Fas 3 kan ses som tiden då återstoden av 2 m kanaltrafiken ebbade ut och de sista entusiasterna flyttade över till 69 MHz bandet. Jag lyssnade en hel del där alldeles i början och aktiviteten var verkligen hög. Fas 3 tycks nu vara över.

Slutligen fas 4 som bara har några år på nacken men redan hunnit dränera såväl 2 m som mycket av trafiken på KV till förmån för FT8 och andra digitala moder.

Olika personer kan ha lite olika uppfattningar om detta och de exakta tidsperioderna kan skilja lite men sett ur ett helikopterperspektiv tror jag att detta är en ganska ärlig beskrivning av hur amatörradion utvecklats.

Det känns ju inte upplyftande.
Hur är det på HF ?

Aktiviteten på KV är mycket låg jämfört med förr, utom när det än tester. Många av de äldre som varit aktiva under en livstid och "kört allt - gjort allt" har flyttat över till FT8 och en del andra digitala moder. Det faktum att det blivit svårare att få lov att sätta upp antenner och den försämrade störningsmiljön har haft en hämmande effekt på aktiviteten. För många har FT8 blivit räddningen att kunna nå ut med enkla antenner och låg effekt. Nyare amatörer tycks fastna direkt på de digitala moderna och det är bara ett fåtal av de nya som märks på banden.

Jag roar mig ofta med att kolla biografin på QRZ.COM för de amatörer jag själv kör eller bara hör på KV. Den stora majoriteten är pensionärer som jag själv, eller på god väg dit. När det gäller telegrafikontakter så är andelen gamla pensionärer större och väldigt många skriver i sin biografi att de liksom jag börjat med utrangerad WWII surplus och enkla hembyggda kristallstyrda rörsändare. De yngre berättar kort att de har en ICOM-xxx osv.

Man kan undra vad som blir kvar av amatörradion när det gamla gardet ställt tofflorna och trillat av pinnen. Man får väl försöka göra det bästa av saken ty att ändra utvecklingstrenderna går nog inte...
 
Det känns ju inte upplyftande.
Hur är det på HF ?

Det är ungefär lika illa.

Svårigheterna med störningar och med att få sätta upp antenner har
gjort att aktiviteten minskat där också.
Åldersprofilen gör också sitt till.

De "fyra faserna" är nog en mycket trogen beskrivning av utvecklingen.
144 MHz var länge ett "tekniskt pionjärområde", med spännande former av både teknik, trafik och vågutbredning.
Detta var faktorerna som fick mig att bli VHF-intresserad i slutet av 1960-talet.
Förbättrad materiel och SSB gjorde att både prestanda och trafikvolym toppade under mitten/slutet av
70-talet på "seriösa delen" Nästa fas såg jag mer som åskådare, men noterade inslaget av privatradio bland utövarna.
Detta gjorde att allt flera seriöst VHF-intresserade tog sin tillflykt till telegrafidelarna.

"Fas 3" var nog en reaktion på att "kallpratet" både på 27 MHz och 144 MHz-repeatrarna, och då var det klientel
som älskar att höra sina egna röster tvungna att hitta en annan utväg.
Hur stor aktiviteten är på 69 MHz är svårt att bedöma, men en inte helt orimlig uppskattning är att den
är ungefär lika stor som aktiviteten på amatörbanden.

"Fas 4" slutligen har blivit en konsekvens av anpassningen av amatörradion till en allt mer avpersonaliserad och alienerad kår av utövare, vilka är vana att "kommunicera" via SMS och liknande. FT8 vilket helt saknar personlig interaktion passar sådana "som hand i handske". Dessutom är tröskeln att åstadkomma någon form av resultat mycket lägre.

Den tidigare diskuterade "Pareto-distributionen" eller "80/20-regeln" syns väldigt tydligt idag.
Förr så var minst hälften, kanske 2/3, någorlunda aktiva medan idag är bara en liten fraktion, högst 10%, engagerade.

Vad detta beror på är omstritt, min egen uppfattning är att det är en kombination av att det blivit för lätt att
få ett certifikat så att många av rännilen nya ger upp vid minsta motstånd, rent allmänt sjunkande kompetens både tekniskt, operativt samt socialt, svårigheter med antenner och störningar samt att andra aktiviteter attraherar mer än amatörradio.

Vi är sannolikt de sista.
 
Vad detta beror på är omstritt, min egen uppfattning är att det är en kombination av att det blivit för lätt att
få ett certifikat så att många av rännilen nya ger upp vid minsta motstånd, rent allmänt sjunkande kompetens både tekniskt, operativt samt socialt, svårigheter med antenner och störningar samt att andra aktiviteter attraherar mer än amatörradio.

Det totala utbudet av fritidsaktiviteter och möjligheter har ständigt ökat samtidigt som amatörradio definierad som en unik teknisk hobby för den tekniskt intresserade av radiokommunikation har minskat. Vi gamla hade ganska få alternativ och samhället var mer långsamt och statiskt än det är idag. Så de av oss som fastande för en hobby på den tiden höll fast vid den på ett annat sätt än idag där det mesta är mer fragmenterat och ytligt och kunskapen samlad i små öar utan någon kontakt med fastlandet.
 
Vi är sannolikt de sista.

Njaeä.... Men man kan väl tänka sig att hobbyn kommer att förändras i takt med att nya generationers intressen driver iväg och inte blir de samma som vad de ursprungliga definitionerna av amatörradio beskriver. Vi som varit med länge sitter förmodligen fast i det gamla tänket och har svårt att se vad framtidens amatörradio skulle kunna erbjuda. Det vore därför kul om någon med mer moderna ögon kunde putsa upp sin kristallkula och sia lite om hur aktiviteten på 2 m och KV kan komma att förändras de närmaste säg 10-30 åren - som är en greppbar period.

IARU startade ett projekt "Shaping the future of Amateur Radio" 2021 där SSA medverkade i arbetsgrupp SO4, en av åtta grupper inom olika områden där SO står för Strategic Objectives. Senaste uppdateringen på IARU webbplats är daterad 6 januari 2023 och om man läser igenom texten så tycks projektet ha nått fram till en punkt där man tvingats att göra en omdisponering av vad de olika arbetsgrupperna skulle göra för att inte klampa in på varandras områden för mycket.

Fas 2 i projektet ser ut att ha resulterat i några rubriker med innebörden "Vad skall göras och av vem" samt en indikering om att nästa steg skall vara att arbeta fram planer.


Kollade även på SSA webbplats men hittade bara en artikel där från 2021.

Kanske har hänt mer i verkligheten än vad som kan läsas ut där.
 
En stor förändring till det bättre på kortvågsbanden de senaste decennierna är att nästan alla fasta stationer som låg på snart sagt varje kHz på 80 i stort sett är borta. Radio Tirana är borta från 40 tillsammans med alla hemska störsändare. Så när man idag lyssnar över de lägre banden hörs bara trevligt rymdbrus och tropiska åskväder på kvällar och nätter, om man inte har för mycket lokala störningar.
 
Ja du OQD, det där låter ju inte så bra, med de tongångarna är väl risken att både nya och återfallsamatörer inte aktiverar banden.
Snacka om flera kontraproduktiva svar och jag undrar hur många QSO som loggas varje vecka hos en del av oss här för att förbättra den upplevda situationen.
Hur som helst finns det mycket att köra, med lite olika antenner och trafiksätt skulle du kunna köra amatörradio 24/7.
Att det blivit sämre stämmer och att 2m är i det närmaste död stämmer också, åtminstone här omkring.
Det finns ändå mycket att köra på banden och många Svenska och Norska ringar på förmiddagarna på 80m och i viss mån på 40m också om du vill köra "lokala" QSO på kortvåg istället för 2m.
Varför inte lyssna på en Web-SDR så får du en ofärgad uppfattning om vad som finns på banden.

 
Så här skriver IARU om "Shaping the Future":

"The most difficult part of making nice plans come true is to find the right motivated persons needed to join the work. We see that both IARU and our member societies are struggling to find persons for all internal positions, so we know this is difficult."

Man kan säga utan att överdriva att detta sammanfattar situationen.
Ska man kunna uträtta något, utöver att formulera mångordiga uttalanden som "låter bra" men
är till intet förpliktigande, krävs det tillgång till personella resurser vilka är både kompetenta, självgående
och engagerade.

Sådana växer inte på träd, och jag har uppsnappat från brittiska nätforum
att en av orsakerna till att "arbetet gått istå" är att medelåldern i arbetsgrupperna är hög, och
alltför få orkar med att engagera sig i den omfattning som skulle behövas.

Dessutom saknas idag den "unique selling point", som amatörradio hade för en eller ett par generationer sedan.
Detta är även ett problem som delas med andra tekniska sysselsättningar, och saken diskuterades ganska ingående på SNRV och NRS höstmöten för någon månad sedan. Frågan har blivit hur man ska lyckas "föryngra" radiotekniskt orienterade verksamheter rent allmänt.


En stor förändring till det bättre på kortvågsbanden de senaste decennierna är att nästan alla fasta stationer som låg på snart sagt varje kHz på 80 i stort sett är borta. Radio Tirana är borta från 40 tillsammans med alla hemska störsändare.

Att beläggningen från fast trafik och rundradio på HF sjunkit till en liten bråkdel av den som rådde när det var som värst har många orsaker. En konsekvens är att man numera klarar sig med ganska beskedliga mottagarprestanda så länge som man inte har grannar som använder kortvågssändare. Den radiomiljö som "skilde agnarna från vetet" både när det gällde operatörer och materiel på i synnerhet 40 m är numera historia.
 
Snacka om flera kontraproduktiva svar och jag undrar hur många QSO som loggas varje vecka hos en del av oss här för att förbättra den upplevda situationen.

Jo vi skulle ju kunna "ljuga som borstbindare" och påstå att aktiviten på 2 m är ganska hög och på så sätt locka en och annan lättlurad att skaffa sig en 2 m transceiver för si så där 10 tkr och mixtra en stund med antenner. Men förr eller senare kommer sanningen fram och när förväntningarna inte infrias och ingen svarar på de oändliga allmänna anropen så känner man sig kanske lite blåst på konfekten. Jag vill inte så medvetet lura folk för min del.

De senaste två månaderna har jag loggat knappt 200 telegrafiförbindelser på 2 m och de flesta via Aurora utbredning. Några få med lokala stationer i SM6 och SM7 på SSB. Har inte deltagit i NAC-aktivitetstesterna på ett bra tag men en sådan test skulle kunna ge i storleksordningen 75 förbindelser blandat CW/SSB upp till kanske runt 100 om konditionerna bara är något över de normala. Så ser det ut här ifrån "denna kanten"
 
Det vore därför kul om någon med mer moderna ögon kunde putsa upp sin kristallkula och sia lite om hur aktiviteten på 2 m och KV kan komma att förändras de närmaste säg 10-30 åren - som är en greppbar period.

Var aktiv på 80-talet på 2 meter SSB. Aktiviteten utanför öppningar och tester var ganska låg.
Funderar på att ta upp amatörradion igen - men hur ser det ut med aktiviteten på olika band ?
Blev det inte lite OT nu.....?
 
Blev det inte lite OT nu.....?

Nej det tycker jag verkligen inte. Topic framgår av rubriken "Vilka band" och det vi diskuterar handlar om aktiviteten på 2 m och kortvåg där TS fick några ganska utförliga svar från oss aktiva om hur det ser ut idag och hur aktiviteten minskat jämfört med tidigare. Det ges några förklaringar till varför och att fundera på hur aktiviteten kan komma att förändras framöver kan väl vara intressant det också. Möjligen skulle svaren begränsas till intetsägande "one liners" för att tillfredsställa alla.
 
Att titta lite framåt kan ha en viss relevans.

TS verkar vara en radioamatör i sina bästa år och åtskilligt
yngre än medelåldern.

Det kan därmed antas att han har ett par decennier
kvar "innan tofflorna ställs undan", vilket gör "framtidsfrågor" mer
intressanta än vad de kan vara för oss vilka redan har framtiden bakom sig.
 
Last edited:
Intressanta tankar och spådomar. Försöker dock fortfarande efter 65 år dra mitt lilla strå till aktivitetsstacken med mina 3-4 QSO per dag. Svar till dig -6POP så blir det nog ca 25 CW-QSO/vecka i min logg. Dock lite tråkigt att det hörs så få SM stationer . Det är skönt att minnet av den gamla bandaktiviteten ännu finns i behåll :)
 
Alltid intressant att se hur man upplever saker ifrån olika erfarenheter.

Jag själv är mitt i peaken i arbetslivet och ligger och snittar runt 150%. Barnen utflugna och självgående samt sambo inom hårt ansatta vården nattetid, med allt vad det innebär. Jag har nu varit aktiv varje dag i 25 år och det blir alltid dagligt mobil QSO samt något kvällstid (eventuellt natt), samt givetvis helger.

Jag upplever att det alltid är aktivitet på varje satellitpassage samt aktivitet över månen på 144 MHz så fort Månen är över horisonten. På dom högre banden verkar det mer vara aktivitetshelger som samlar ihop användarna. Man hör lite trafik varje kväll på 144.300 men ingen hög aktivitet utom vid speciella konditioner. 50 MHz upplever jag har blivit så gott som uteslutande digitalt men hörs lite CW/SSB vid ES och AU. 28-29 MHz är riktigt bra nu med öppningar åt många olika håll. Jag bruka även ibland roa mig med att (om ingen annan är hemma och sover) gå ner och slå på riggen mitt i natten på något av dom lägre kortvågsbanden och det är nästan alltid något intressant på gång vid udda EU tider.

Just nu bygger jag hårt på min station för att när det lugnar ned sig med jobblivet ha en kompetent station som hanterar allt mellan 160M till 10GHz snöscatter. Mitt intryck är att det finns väldigt mycket att köra om man har förutsättningar med en tyst miljö och en förstående omgivning. Hoppas på att få vara med på banden 25 år till och sätta SM7 på kartan. (kanske blir ett rart DX..)

Tycker det ser rätt spännande ut för oss som fortfarande bygger upp våra stationer.

mvh Håkan SM7WSJ
 
Dock lite tråkigt att det hörs så få SM stationer . Det är skönt att minnet av den gamla bandaktiviteten ännu finns i behåll :)

Egentligen finns det fortfarande många SM igång. Merparten är aktiva på morgonen/förmiddagen i SSB-ringarna på 80 m samt under senare delen av eftermiddagen till viss del. Den stora skillnaden mot förr är nog snarare att ingen längre ropar allmänt anrop på en udda frekvens troligen beroende på det faktum att få lyssnar över bandet fram och tillbaka i timmatal så som vi gjorde förr i tiden och därför blir det svårt att få spontana kontakter med "främmande". Aktiviteten från SM på telegrafidelen är snarlik. De flesta, samma stationer samlas på samma frekvenser och samma tider varje dag. Men visst går det att få kontakt på udda frekvenser om man ropar CQ länge eller lyssnar en stund. Som BRF nämnde så är de forna fasta stationerna, rundradio- och störsändarna borta och numera låter KV-banden nästan som 2 m, dvs bara atmosfäriskt brus och ytterst lite störningar. Det har gett bättre möjligheter för de med låg effekt att bli hörda särskilt på telegrafi.
 
Jo vi skulle ju kunna "ljuga som borstbindare" och påstå att aktiviten på 2 m är ganska hög och på så sätt locka en och annan lättlurad att skaffa sig en 2 m transceiver för si så där 10 tkr och mixtra en stund med antenner. Men förr eller senare kommer sanningen fram och när förväntningarna inte infrias och ingen svarar på de oändliga allmänna anropen så känner man sig kanske lite blåst på konfekten. Jag vill inte så medvetet lura folk för min del.

De senaste två månaderna har jag loggat knappt 200 telegrafiförbindelser på 2 m och de flesta via Aurora utbredning. Några få med lokala stationer i SM6 och SM7 på SSB. Har inte deltagit i NAC-aktivitetstesterna på ett bra tag men en sådan test skulle kunna ge i storleksordningen 75 förbindelser blandat CW/SSB upp till kanske runt 100 om konditionerna bara är något över de normala. Så ser det ut här ifrån "denna kanten"
Jag håller med när det gäller 2m och det var inte dåligt med 200 QSO:n på 2m ändå, här är det som jag skrev stendött men en 15 element x-yagi ligger här på backen så får vi se om det bli bättre när det kommer upp annars kanske min VHF-utrustning hamnar på DX-radio.
Det var ju vilka band som är aktuella och på kortvågen finns ändå mycket att köra även om det mycket riktigt är sämre än tidigare.
Som jag tidigare skrev menar jag ändå att man kan köra radio 24/7 om man vill/kan köra olika moder och har prylar att köra flera band.
Det jag tycker är lite trist är att det ofta när det kommer nya och nygammla amatörer hit på forumet blir en diskussion om vad dåligt det är på banden och hur bra det var förr, inget som lockar de nya att fortsätta.
Vi kanske skall inrikta oss på att berätta om det som ändå fungerar och finns kvar så vi kan inspirera dem att komma igång eller fortsätta.
Ofta får jag svar på min kritik från några få men det är inga specifika signaler jag nämner här så det är upp till var och en att ransaka sig själv och även jag kanske skall ransaka mig och vara mer aktiv på banden.
Med en snabb titt i loggen så kör jag 10-15st QSO i veckan så inte så mycket "men alltid något sa f-n när han fick se Åmål":)
 
Back
Top