Vilken kinaradio är "bäst"

SM0KBW

Well-Known Member
Behöver en slit och släng radio och tankarna går till att köpa en av dessa kinaradios
som har diskuterats nyligen men har inte riktigt koll på vad som finns på marknaden.

Är det någon som har pejl på vad som finns och kan rekommendera någon?
 
Ok, hur är ljudet på FM

Radiomottagaren är riktigt bra frånsett att den är lite tunn i basen. Det är väl för mycket begärt att det ska vara kraftig bas från en så liten högtalare. Lyssnar man på radio och det kommer ett anrop så tystnar rundradion under QSO:t och återkommer automatiskt när det är klart.
 
Last edited:
Jag röstar för Woxun KG-UV6 eller KG-UV8, jag har båda dessa och dom känns kvalitetsmässigt bättre än Baofeng UV5 och GT3 som jag också har haft.
(dom fungerar fortfarande utmärkt, jag har gett bort den ena till en nybliven amatör och bytt bort den andra till en vars handapparat hade slutat fungera)

Min Woxung KG-UV8, som är den nyaste har jag lånat ut till en utländsk amatör som studerar här, jag tror dock inte att han använder den så mycket.

KG-UV6 använder jag själv dagligen.

Sen har det ju kommit en Baofeng/Pofung GT3 med "Tri Power" den har förutom lågeffekt 1W och normaleffekt 4W ett högeffektläge på 8W, jag har varit lite sugen på att beställa en sån, men nu verkar kineserna ha stramat åt återförsäljarledet för nu ligger det sällan ute några billiga sådana på ebay, det verkar som att dom går via en Tysk säljare som tar rejält betalt.

(EDIT) Nu verkar det finnas några billiga ute på Ebay, det kan ju förvisso vara bluffsäljare.
 
Last edited:
Jag röstar för Woxun KG-UV6 eller KG-UV8, jag har båda dessa och dom känns kvalitetsmässigt bättre än Baofeng UV5 och GT3 som jag också har haft.

Sen har det ju kommit en Baofeng/Pofung GT3 med "Tri Power" den har förutom lågeffekt 1W och normaleffekt 4W ett högeffektläge på 8W, jag har varit lite sugen på att beställa en sån, men nu verkar kineserna ha stramat åt återförsäljarledet för nu ligger det sällan ute några billiga sådana på ebay, det verkar som att dom går via en Tysk säljare som tar rejält betalt.

(EDIT) Nu verkar det finnas några billiga ute på Ebay, det kan ju förvisso vara bluffsäljare.

Wouxun är ingen lågprisprodukt i Kina direkt, det går faktiskt att köpa Yaesus billigaste handapparat från svenska återförsäljare till ett lägre pris.

När det gäller Baofeng GT3 så finns den i tre varianter. Mellan den ursprungliga GT3 och GT3 Mk2 har det skett en hel del förbättringar. Mellan GT3 Mk2 och GT3TP är den mest uteffekten som skiljer.

Den här kinesiska återförsäljaren som nu erbjuder Baofeng GT3TP har jag handlat från och det har fungerat perfekt.
BAOFENG GT 3TP Markiii 1 4 8W 136 174 4​​00 520Mhz Ham Two Way Radio Transceiver | eBay
 
När jag köpte mina Woxun så var dom avsevärt billigare än Yaesu i alla fall, men dom var avsevärt dyrare än övriga kinapuffar.

När jag hade haft min första Woxun ett tag vågade jag mig på att prova en Baofeng för halva priset, och den funkade ju den med.

Det är väl mest menysystemen och programmering som är sämre än på dyrare märken, men köper man med programmeringskabel så är det busenkelt att programera minnena från datorn.
 
Tack för era förslag/info!

Ska sätta mig och titta igenom vilken som passar mig bäst
 
QUANSHENG TG-UV.

Har kört min sen 2009 i ur och skur, tappat i backen, legat i blött gräs, blivit misshandlad.... etc etc

Är extremt "basic", enklare att programmera för hand än via dator.

Inga flashiga funktioner eller balla designtjafsigheter, den bara funkar, helt enkelt !

Bra ljud UTAN att behöva modda /borra.

Kan även spela rundradio med helt godkänt ljud !

Kan CTCSS, DCS etc etc. Det enda den saknar är DTMF, men det är också allt.

Superlång batteritid !

Bäst av allt, du kan masa dig ner till mig 250m bort och se / testa / känna på.

Hör av dig i förväg så ingår kaffe !
 
Jag köpte nyligen en Wouxun UV899, supernöjd. Den har faktist blivit min daily, trots att jag har ett antal icom och yaesu apparater.
 
Baofeng/Pofung GT3 Mk3 är prisvärd och har högre uteffekt (8W) än dom andra.

Menymässigt är den väldigt lik Baofeng UV-5r och GT3 Mk2. (i princip samma hårdvara/programvara i dom)

Krånglig att programmera manuellt, men busenkel att programmera med dator.

Kvalitetsmässigt tror jag den ligger snäppet högre än tidigare baofeng/pofung, kanske lika bra som Woxung. (jag har bara haft den sen i fredags)
 
Jag kan även rekommendera Anytone 398UVD. Väldigt trevlig apparat. Köpte den som present till mig själv eftersom jag har varit duktig och även fixat svenskt amatörradiocertifikat.

Värt dock att nämna att specifikationera i annonsen på aliexpress är helt åt helvete. De skickar exportmodellen ist för kinamodellen som finns i annonsen. Den saknar även tri power. Det är 5 och 1 watt som gäller. Inte 5/2/0.5 som i annonsen. Jag kan lägga upp en bild på korrekt specs ifann nån är intresserad.
 
@Doc_152 Grattis, vilken signal fick du?

Tackar. Jag bad om att få SA0GCC. Ville ha samma bokstavskombo på båda certen. SSA har dock inte hunnit uppdaterat callboken så det är inte officellt ännu. Sitter och spammar refresh på deras sida haha.
 
Back
Top