Vintage-radio nät?

Dåliga konds, även mellaneuroper var ovanligt svaga. SM5DFF var stark hos mig så jag borde hört fler. Hoppas på bättre lycka nästa gång!
/Lars
 
Jag anmälde min närvaro på 7158 fem minuter efter utsatt tid
Jag lyssnade på frekvensen i 20 min men hörde inget.

Brusnivån på 40m ligger på S3 vilket är mycket ovanligt.
Ska kolla lite senare om bandet vaknar.

Skulle gjort som -FKI, åkt på MC-träff:)
 
Jag tror det var rätt trötta conds så vi får ta nya tag i september.
MC-träffen var inte helt olik en amatörradioträff. Diskussioner om metoder för neutralisering av rörsteg var ersatta av betraktelser över olika brittiska gängstandarder, och allra viktigast, har pinnen gängor så är det en SKRUV!

Det är alltid skönt att få träffa likasinnade. :cool:
 
Hej!
Hörde Lennart DFF, men det var nog ungefär allt.
Var beredd med Collins HF-80, visserligen bara ett rör (4CX1500B), fick annat att göra så vart tvungen att stänga ned.

Senare på dagen hade jag en upplevelse där BSF-gängor var inblandade, skruvar inte bultar...
 
Tommy SA2CLC har ju flera godbitar på sin YT-kanal. Tillfredsställer ju den mest inbitne bakåtsträvaren som t.ex. undertecknad! Parasetradion t.ex. lämnar ingen oberörd.

-EQL ladda med pizza och kall pilsner, du har garanterat en helkväll...
 
Tyvärr måste jag lämna walk-over även för septemberringen den 2/9, då jag är på resa i SM1.
Det känns lite trist, men tanken på att ta med mig en hel Drake-Line med matchbox, antenn och SB200 till stugan är inte så lockande.

Micke -GLD, kan du vara deputy även den här gången???
 
Är ni på gång?

Endast två aktiva stationer denna gång.
SM5DFF, 5-7.
SM3EAP, 5-8.
Båda dessa körde rörlöst ;)
 
Last edited:
Hmm, vi får inte låta RörRingen degraderas.
Idén är bra men det krävs lite mer marknadsföring. Jag får ta hand om det när jag kommer hem.... :cool:
 
Rörlöst, javisst. Jag hade för avsikt att lufta min nyss modifierade DX-40 på AM men renoveringen av Geloso VFO hann inte bli klar. Det jag önskar är ett samtalsforum för dem som gillar att rota med gamla grejer och kanske vill ha hjälp med renoveringstips eller att hitta komponenter. Om kravet är att man använder rörbestyckad sändare varje gång för att vara välkommen hoppar jag av.

Lennart
 
Nu på lördag är det dags för oktoberupplagan av Rör-Ringen. Det har ju varit lite tunt under sommaren men nu får vi ta nya tag. Frågan är om det är 80m eller 40m som gäller. Om SA2CLC lovar att var med så kan vi ta 40m för att få njuta ev lite fasad-SSB. Annars är ju condsen lite bättre på nu på 80m så vad säger ni??? Det skall bli kul att värma på Draken igen efter sommarstilleståndet :)
 
Hej igen, ja hörde dig -CLC på 80 precis innan jag kom igång kl 10.
Ny i ringen var SA5NIK Niklas med en imponerande Heathkit Line: SB301 + SB401 + SB200!!
Fattas bara det polerade mörka skrivbordet, en blank mikrofon och en jordglob så har vi den klassiska Heathkit uppställningen från tidigt -70 tal. Det gick ju bättre när vi QSY:ade till 40m, kanske det som gäller i framtiden...

En given plats för ev. kommande Field Day borde vara:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Röringen

Tack för idag

/ Uffe -FKI
 
Hej! Ja det var trevligt. Som sagt rätt brusigt här på 80 meter på dagarna och en del som sades försvann. Hade tyvärr inte tid att följa med till 40 m men jag lyssnade någon minut på er innan jag behövde springa vidare och det var helt klart bättre signaler där.

Bifogar en bild på linen. Tyvärr inget skrivbord i mörkt trä i radio-/pannrummet men vem vet...någon gång i framtiden kanske. Just nu är det mest rörigt. Håller i alla fall med om att de gör sig bra i en lite elegantare miljö än den jag erbjuder för tillfället ;)

PXL_20231001_185418224~3 - kopia.jpg
Från vänster: SB-600, SB-610, SB-220, SB-401, SB-301, SB-500, SB620
 
Back
Top