VLF-lyssning

Per/SM7YES

Well-Known Member
Hej!

Hittar ingen tråd om VLF så startar en.

Med en SDR får man en trevligare överblick och har nu tittat lite på VLF med en Beverage-antenn som hängts upp på nyplanterade granar på lagom höjd för frigång för dovhjortarna.

Jag har gjort åtgärder för att hålla common mode-signaler till ett minimum med stora ferriter med många varv koax och antenntransformatorn (1:10) är fulltrafo så galvaniskt isolerat mellan in och utgång. Antennen har jordpunkten på antennsidan av unun-tranformatorn så är inte gemensam med "husets".

Mottagaren är en Winradio DDC med 16 bitars upplösning och 100 MHz samplingsfrekvens, och total innivå ligger på några procent av max tillåtet sving så överstyrning föreligger ej. Ingen preamp.

Ser (och hör) många FSK-signaler under 100 kHz. Kanske är ubåtstrafik, eller trafik över elnäten?

Lägsta FSK-signal jag kan se är på 3,6 kHz exakt. Den är lite för brusig för att avkoda men har utseendet och ljudet av en FSK signal med ca 250 Hz bandbredd.

Någon som vet vad denna 3,6 kHz kan vara? Är det kanske bara en spurios? Eller en verklig signal?

Det finns även gott om signaler från ca 16 kHz och uppåt och jag ska mäta upp och lista exakta frekvenser på dessa senare men se bifogad bild på signalerna så länge. Framförallt är det 3,6 kHz signalen som är intressant.
Zooma in bilden (0-100kHz.png) till 100% för att se bättre och panorera.
0-100kHz.png

Ser du några kända signaler så kommentera gärna. Jag har ingen aning vad vi ser förutom DCF77. Bilden är tagen vid kl 22 på kvällen.

Hälsningar
Per YES
 

Attachments

  • 0-80kHz.gif
    0-80kHz.gif
    48,4 KB · Views: 119
Last edited:
Du har inte funderat på att prova en vertikalpolariserad antenn, typ PA0RDT mini whip?

/Christer
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Vlf
Listar en del frekvenser, jag har nog inte hittat något under 10 kHz själv men det skulle inte förvåna mig att det finns saker både där och längre ner då både USA och Ryssland testar ELF för ubåtarna.

Sent from my C6903 using Tapatalk
 
SA0BUX: Ok! Intressant att lyssna med ljudkortet direkt som man skriver om på Wiki-artikeln
SM6PXJ: Jag har en DX-one Professional uppsatt i trädgården men med kabeln i gräsmattan har det hänt något, så den ska jag byta nu kommande helg så får vi se. Ser den är specad ner till de frekvenserna så ska bli intressant. Ska lägga in en strömdrossel i Henry-klassen gjord med 1mm tunn koax så man får många många varv i ferriten…

Kollade nu på morgonen och hittade några signaler till. Det verkar vara stark riktverkan på Beverage antennerna på dessa frekvenser och dök upp ett par nya signaler med den nordostliga bävern. Bävrarna jag kör med är 300-400 meter långa så kan vara att dessa har fördel mot den aktiva, men man vet inte på dessa frekvenser så vi ska testa.


Så här ser min lista ut nu. En signal är på ELF :)
(W resp NE är bävrarnas riktning)

kHz
2,25 FSK 20/5 07.08 NE
3,6 FSK 19/5 22.00 W
5,4 FSK 20/5 07.00 W
6,3 FSK 20/5 07.05 NE
16,4 Glideskål (Norway) W
18,3 Le Blanc (France) W
19,57 Anthorn (Britain) W
20,27 Travolara (Italia) W
21,75 Rosnay (France) W
22,1 Skelton (Britain) W
23,4 Rhauderfehn (Germany) W
24,0 Cutler, Maine (USA) W
26,7 FSK 20/5 06.45 W

Kanske det kan vara lönt detektera FSK? Men antagligen är det krypterat. Får kanske göra en test med det också.

Fler som håller på med detta och kan dela med sig av erfarenheter/information?

Mvh
Per YES
 
Jag behöver bygga mig en converter för VLF.
Är det något speciellt man bör tänka på med en sådan konstruktion.

Det jag ser med min SDR är att man måste filtrera bort så mycket som möjligt av BC-banden för att slippa IM.
Gäller detta också för VLF-konvertering?


.......tips?

/Micke
 
Tjena Micke.

Jo alla starka signaler som riskerar överstyra AD-omvandlaren måste dämpas. Dock är det nog enklare om man kör ett ljudkort direkt från antennen med något lämpligt SDR-program. Ljudkortet har antivikningsfilter så allt över halva samplingsfrekvensen är rejält dämpat. Med 48 kHz sampling klarar man upp till runt 20 kHz med ett ganska så standard ljudkort men finns kort upp till 192 kHz. Man kanske kan lägga till något enklare lågpassfilter men det märks nog om det behövs. Enklaste formen av en RC-länk kan räcka.

Men för att experimentera kan man ju börja med ett billigt USB-kort och detta bör hamna runt 100 dB i dynamik och utklassar många SDR-mottagare som oftast bara kör 8-bitarsomvandlare. Då kan man börja med att kolla VLF-stationerna under 20 kHz i alla fall.

Jag kan tänka mig att man kan få lägga till en eller ett par högpasslänkar på någon kiloHertz för att minska nätbrum som kan komma in. 50Hz får ju inte överstyra omvandlaren i alla fall.

Lite kul att stoppa antennen i ljudkortet… :)

Vilka SDR-program rekommenderas till detta? Någon som kan tipsa?

Mvh
Per YES
 
Rakt in på det "dyra" ljudkortet känns svårt :)

Har dock börjat på ett litet filter för dessa ändamål.

tinadiag.jpg

Hittade ett gäng 60mH drosslar som jag tänker använda.

17KHZ_SAQ_FILTER.JPG

/Micke
 
Ja det var ju ett seriöst filter. Men det kanske är nödvändigt med ett så bra filter för att ljudkortet inte skall få "för mycket". Jag hade nog börjat med något enklare men du kan ha rätt i att detta stora filter behövs. Allt beroende på hur ljudkortet uppför sig. Man bör nog filtrera bort från mellanvåg och uppåt i alla fall, men kanske inte ens det behövs?

Jag gillar göra det enkelt så för att snabbt komma igång kan man ju chansa och ta ett litet USB-ljudkort för några tior och se vad som händer. På ingången sitter där säkert skyddsdioder (ESD-dioder integrerade i ljud-chippet) så om man sätter motstånd 1 kOhm i serie med ingången kommer man få ett hyffsat skydd mot överspännings-peakar på ingången, dock inte mot inducerad överspänning av åska.. Men vad f-n gör det om man blir av med några tior i ett första experiment? :)

50 Ohm kan man sätta parallellt mot antennen så man får match, och på dessa frekvenser är känsligheten inget problem ändå så man kan kosta på sig att matcha resistivt på detta sätt. -Om man tycker det behövs!

Ska man köra med ett dyrare kort hade jag lagt in ett kraftigare ESD-skydd och det finns ju olika varianter för det med kopplingar av dioder, motstånd och glimlampor förstås.

Det måste finnas fler som gjort detta förstås men alltid kul experimentera, bara det inte kostar för mycket när det brinner :)

Jag ska se om jag kan testa. Jag har några USB-ljudkort liggandes. Vore kul se vad som händer jämfört med den dyrare SDR-mottagaren på just dessa VLF-signaler med samma antenn och blir det resultat så kan jag visa jämförande spektrumbilder.

Jag återkommer om detta. Blir dock lite paus i morgon då jag ska in på operation av mina problematiska stämband som en del nog känner till. Förhoppningsvis är jag tillbaks på banden snart igen.

Mvh
Per YES
 
Micke, såg du inte min konverter som jag lyssnade med på juldagen senast?

Jovisst! den är ju superenkel.

Jag har själv byggt en med NE612, den funkar också.

........men.....

Om man nu ska bygga en riktigt påkostad konverter, hur ska den se ut och vilka krav ska man ställa?

/Micke
 
Ja det var ju ett seriöst filter. Men det kanske är nödvändigt med ett så bra filter för att ljudkortet inte skall få "för mycket". Jag hade nog börjat med något enklare men du kan ha rätt i att detta stora filter behövs. Allt beroende på hur ljudkortet uppför sig. Man bör nog filtrera bort från mellanvåg och uppåt i alla fall, men kanske inte ens det behövs?

Jo det filtret är nog lite "överkurs" men som sagt, jag hittade ett gäng 60mH drosslar och vad gör man? :)

Det blir intressant att höra hur det går med ett billigt USB-ljudkort.


/Micke
 
Hej Jan. Men den convertern är för 100-455kHz, men säkert kul bygge för de som vill lyssna på långvåg. Men den kanske går att modifiera? Eller den kanske funkar hyfsat ner till 10 kHz ändå?

Hälsningar
Per SM7YES
 
Last edited:
Den jag har går ner till 10 Khz och jag tar emot signalerna på 10 Mhz och uppåt.

Clifton Laboratories hade en rewiev på den konvertern eller en variant av den, kan inte hitta den nu men sparade sidan och där står det 10kHz-300kHz. Troligtvis endast beroende av ingångsfilteret.

SM6LKM har en beskrivning på VLF-konverter Simple HCMOS LF upconverter

DL4YHF beskriver VLF-mottagning med hjälp av ljudkortet PC with soundcard used as VLF receiver

/Micke
 
Hej!
Kunde inte låta bli så kopplade in ljudkortet utan något alls direkt till antennen och det fungerade utmärkt. Kör rakt in från en 400 meter Beveragetråd, men unun-trafon limiterar neråt i frekvens så lågfrekvent nätbrum kortslutes och det räddar nog situationen. Intressant att de starka LV och MV-signalerna och även KV inte verkar intermodulera på detta ljudkort.

Tog 2 spektrumbilder direkt efter varandra med Winradion och ljudkortet och bägge med 24 kHz bandbredd. Till ljudkortet körs SDR-programvaran "HDSDR".

Jag fick begränsa fönsterstorlekarna och bara ta med det nödvändigaste för man envisas fortfarande, i dessa TerraByte-tider, att man bara får lägga upp bildstorlekar på 100 kByte här på Ham.se (hint hint! ;) )


Mvh
Per YES
 

Attachments

  • ljudkort1.png
    ljudkort1.png
    36,8 KB · Views: 67
  • winradio1.png
    winradio1.png
    60 KB · Views: 54
Last edited:
Hej jag skulle också vilja bygga mig en vlf mottagare såsmåningom gärna en heltäckande som man kan
ändra i frekvens och som inte enbart är kristallstyrd.

mvh Lasse sm0ydo
 
Kör med ett gammalt Presonus Firebox som jag ändå inte använder, Micke. Det är iofs inte det billigaste ljudkortet. Kör på mikrofoningång och då kan man ställa gain med en ratt så man får upp QRN lite lagom över kvantiseringsbruset, så därför fastnade jag för att testa med det kortet direkt. Datorn, en Macbook med Bootcamp Win7, har FW-kontakt så blev inte så mycket man behövde trixa med. Denna burk ligger i nätverket tillgänglig via RDP vilket gör det hela lite flexiblare med vart man befinner sig, men det är en annan historia. :)

Mvh
Per
 
Last edited:
Back
Top