XYL, YL

SM3IXY

Well-Known Member
Hej på er radioaktive

Tror inte ja er ensam, den andre hälften fatter inte vad ja håller på med.
Så de er ju lite problematiskt att utöve hobbyn när hon er i närheten.
Tur vi er särbo för tillfället men på sikt kanske vi slår påserne ihop.

Hur löser man dette

/SM0IXY Stefan
 
Här i Skåne har vi ett mycket vanligt uttryck - Toffelhjälte.

Toffelhjälte - Wikipedia

Det är väl solklart att båda parter måste ge varandra en viss frihet att syssla med det som är kul och intressant. Annars kommer det ju aldrig att fungera i långa loppet... :confused:

/Bengt
 
Min XYL är egentligen inte särskilt intresserad av amatörradio, men omkring 1973 fick jag min första amatörradiostation, en Trio TS-510D, som present av henne!

Våren 1976 intervjuade hon per radio Gunnar Forsberg i Quito, Equador, som en del av sitt examensarbete på förskoleseminariet i Västerås. Då satt hon vid vår gode vän SM5IBs radiostation som second operator. För snart 2 år sedan fick jag överta SM5IBs radioutrustning, bl a en Yaesu FT-847 som därmed blev min andra amatörradiostation. Cirkeln är på något sätt sluten.

Sätt radion i andra eller tredje hand, så ska du få se att XYL har överseende med din hobby. Inte för att jag alltid har lyckats med det, men trots allt håller XYL och jag fortfarande ihop efter drygt 40 år. Att vi har känt varandra i över 60 år är liksom en annan historia.

73 / Göstha
 
Min XYL blev intresserad och gick kurs vilket resulterade i egen signal så när jag nu lägger pengar på utrustning säger hon "Va kul!". Vi gjorde en gemensam resa till SI9AM och det gav mersmak, så mitt tips är att antingen bjuda med henne på något kul som är radiorelaterat (kul för en novis alltså, kanske något där upplevelsen i sig är tydligare än det rara dxet man ville åt) eller att helt enkelt låta henne ha distans till din hobby.
 
Min fru är måttligt intresserad av amatörradio, men vi har andra gemensamma intressen så det löper ganska friktionsfritt. När barnen var små gjorde vi några campingturer till amatörradioläger på Jylland som vi alla har positiva minnen av idag. Bl.a. var båtresan en upplevelse och likaså när vår gamla bil gick sönder på en utav resorna.
Min fru har aldrig sagt ett ont ord om denna hobbyn och jag irriterar mej heller inte på om hon vill väva eller sticka. :)
 
Min XYL är säger rakt ut att hon inte är så insatt i vad jag håller på med men att hon tycker det är jättekul att jag håller på med något. Även vad gäller antenner har jag fått tillstånd att sätta upp det som behövs inom rimliga gränser.

Jag sitter inte jätteofta med radion men håller ändå med Bengt/EQL om att man måste ge varandra lite frihet. Ett mått eget och ett par mått gemensamt så funkar det. Annars utvecklas man inte tillsammans om det bara ska jämkas till den minsta gemensamma nämnaren.
 
Be din YL berätta om sina hobbies om hon har. Visa lite intresse och engagemang för hennes intressen och hon vill nog säkerligen veta mer om din hobby. Det borde hjälpa.
 
Min XYL fick acceptera min hobby från början och nu har jag support hemma med min hobby istället. Jag tror det viktigaste är att man faktiskt talar om vad man gör på en gång.
 
Jag vet inte om Stefan tillhör den yngre generationen men jag har en känsla av att lite yngre kvinnor oftast har den inställningen att man skall göra allt tillsammans.
För min del så har min XYL accepterat min hobby och hon har sina egna. När jag sitter i källarn och håller på med radio så har hon sina blommor och växter i trädgården att pyssla med. Naturligtvis får man ställa upp och gräva eller annat liknande ibland men hon får också hålla i linor vid antennuppsättningar. Det hon inte gillar är när jag är uppe på taket eller i träd och håller på med antenner. Därför har jag alltid fallskyddssele vid sådana jobb som gör att det lugnar ner sig.
Hon har också lärt sig några amatörförkortningar och att man inte alltid pratar om andra personer med namn utan signaler.
För att det skall fungera måste man nog ha respekt för varandras intressen och hobbies.
 
Tack för ere synpunkter, de löser sig nog eftersom YL-n tillhör den flexibla skaran, hon kan rote i rabatter mm medan jag syssler me annet.

73 de SM0IXY, Stefan
 
Tack för ere synpunkter, de löser sig nog eftersom YL-n tillhör den flexibla skaran, hon kan rote i rabatter mm medan jag syssler me annet.
Gå med henne ut till rabatterna, gräv och plantera. Du kan ju börja dela ett av hennes intressen utan att släppa ditt. Lycka till!

/ Göstha
 
Back
Top