Amitron AL811 811 rör bra eller dåliga?

572 och 811A har samma katod så glödeffekten blir ungefär samma.
Det som skiljer rören åt är anodförlusten och emissionen, så man kan köra en betydligt högre ineffekt innan anoderna skadas eller utsignalen går i klippning. Om man använder samma medeleffekt så blir uppvärmningen
från rören grovt räknat samma.

Dock så är PA-steg i denna klass ofta kraftaggregatsbegränsade så det är uppvärmning av transformatorn som sätter gränsen.
Ameritron är "lågpris" i alla avseenden.
 
Eftersom Ameritron steget AL811 nyttjar 3 811 rör blir min spontana tanke är det värme skillnad eller är det pris skillnad i inköp som gjort att Ameritron valt att stoppa in 3st 811 istället för 3st 572?

Ameritron tycks vilja hålla en human prisbild.

jag har inte tänkt att byta till 572 som många rekommenderar...
Hej!

Tidigare i tråden skrev jag att de båda har 6,3 V / 4 A glöd och Karl-Arne har kommenterat förhållandet kring katodsystemet samt värmeutvecklingen från rören. Finns inget att tillägga?

Varför Ameritron valde 3x 811(ej A) istället för 3x 572B kan knappast ha en annan anledning än att hålla kostnaderna så låga som möjligt.

Att byta från 3x 811 till 3x 572B, tja det är väl en fråga som kan utvärderas på olika sätt.
En är att undersöka kostnad och förväntat (realistisk) livslängd för de olika rörtyperna.
Vad blir mest ekonomiskt sett över tid?
Eller så värderar man den minskade risken för haveri genom att välja ett rör med högre tillåten anodförlust.

Valet ligger hos den som håller i plånboken, eller kanske rättare har PayPalkontot...?

Känner du för det, så får du gärna utveckla tankarna kring varför du är emot att byta till 572B.
 
Uppdate testade steget i kväll. Gav knappa 160w ut med 80 w in. Men efter lite felsökning så fpe man ut näva 400w i konstlasten. Efter lite felsökning. Problem ligger i ALC kretsen som Stryper ner steget. Med lite test och felsökning så hittades glapp i ALC kretsen. Så det var inga problem att få upp steget till max 600 w några snabba sekunder.. Drivning ca 76 watt in från en ic 735. Grid å plate i hyffsad nivå om man jämför med manualen. Tycks däremot vara svårt att få en tydlig dip på Ip. Så inga 811 som är dåliga så det är bra. Som sagt det är nog slarvig produktion sm ligger bakom ALC problemet i steget. Sp nu blir det mer follow up för att se vad glappet är i ALC kretsen....
IMG_20231019_224940.jpgIMG_20231019_225113.jpg
 
Hej!

Gott att det inte var något fel på ditt PA, den där rackarns ALC historian kan väl knappast räknas som ett fel, innehåller väl bara några få komponenter...
 
Tycker att det är ganska mycket gallerström och lite
anodström med så mycket drivning.

Enligt tillverkardata så ska 3 st 811A med 75W drivning tillsammans dra uppemot 600 mA anodström vid 1700 V, och runt 100 mA gallerström.
 
Tycker att det är ganska mycket gallerström och lite
anodström med så mycket drivning.

Enligt tillverkardata så ska 3 st 811A med 75W drivning tillsammans dra uppemot 600 mA anodström vid 1700 V, och runt 100 mA gallerström.
Jag gjorde samma reflektioner. ALC kretsarna som inte är bra. Jag har inte djupt dykt med vidare felsökning.
Men troligtvis något mekaniskt fel dålig lödning för ALC. Kan också vara läge att nämna att det finns en potentiometer på baksidan det alc:n kanske justeras. Knackar man där så börjar galleströmmen minska och öka och uteffekten lika så.

Men enligt manualen så var gallerströmmen inte för hög det som förvånar mig att man valt en konstruktion med såg hög gallerström. Det får utrönas efter man har åtgärdat själva grundfelet.
Dumt och slakta tre stycken 811 genom att experimentera för mycket innan ALC funktionen är säkerställt
 
Hej!

Gott att det inte var något fel på ditt PA, den där rackarns ALC historian kan väl knappast räknas som ett fel, innehåller väl bara några få komponenter...
Nej det är skönt att det inte är i högspänningsdelar. Som tycks vara boven i dramat jag reflekterar är att ALC och Relay anslutningarna sitter nära output från steget och den här potentiometern för a l c justering.
Kanske dumt att ha dessa så nära varandra överhörning eller rättare sagt att RF går in på a l c är hög.
 
ALC brukar väl aktiveras när gallerströmmen blir för hög. Jag anser ALC missbrukas, liknande en stötfångare på en bil. Den finns där så inget går sönder om man råkar stöta i nån eller nåt, man behöver ju inte parkera som i Paris för det. Rätt sätt är att begränsa effekten innan sista SSB-filtret. LF-begränsare eller annan form av talprocessning anbefalles!

ALC aktiverar en amplitudmodulator, förstärkningen minskar i ett förstärkarsteg efter SSB-filtret när effekten är som högst. Bandbredden i ALC-slingan bestämmer hur breda sidbanden som ALC alstrar blir, de kallas ofta splatter.
Ökar man belastningen på anodsidan brukar gallerströmmen minska. AOM har ju påpekat att steget är effektbegränsat av nätdelen, kanske därför max effekt hamnar där det inte behövs så mycket drivning?

Hälsningar
/Jan
 
Ett sådant PA blir medeleffektbegränsat av kraftaggregatet och anodförlusten,
medan toppeffekten begränsas av rörens perveans.

Det finns en "tumregel" när det gäller gallerjordade steg vilka använder rör med ett sådant
högt µ att gallerströmmen inte ska överstiga 1/5 av anodströmmen vid full drivning.
Gör den det är belastningslinjen inte rätt.

ALC används till helt fel saker i majoriteten av "amatörriggar", och ger ofta mer grannkanalstörningar än om den inte använts alls. På det sätt som ALC implementerats
i AL-811 så har den ingen kontroll över hela förstärkningen i kedjan eller anpassningen,
eftersom ALC-likriktaren sitter på katodsidan av kopplingen.

En mer korrekt byggd ALC, som i Collins 208U-10, mäter anodspänningssvinget i anodkretsen och jämför med drivningen, och när det avviker från linjärt
så drar man ner systemförstärkningen en eller två dB.

ALC i amatörriggar har vanligen reglerområden på 10-tals dB, vilket ger upphov till "ALC-modulering" som skapar distorsion och "splatter" istället för att förebygga den.
 
Ett sådant PA blir medeleffektbegränsat av kraftaggregatet och anodförlusten,
medan toppeffekten begränsas av rörens perveans.

Det finns en "tumregel" när det gäller gallerjordade steg vilka använder rör med ett sådant
högt µ att gallerströmmen inte ska överstiga 1/5 av anodströmmen vid full drivning.
Gör den det är belastningslinjen inte rätt.

ALC används till helt fel saker i majoriteten av "amatörriggar", och ger ofta mer grannkanalstörningar än om den inte använts alls. På det sätt som ALC implementerats
i AL-811 så har den ingen kontroll över hela förstärkningen i kedjan eller anpassningen,
eftersom ALC-likriktaren sitter på katodsidan av kopplingen.

En mer korrekt byggd ALC, som i Collins 208U-10, mäter anodspänningssvinget i anodkretsen och jämför med drivningen, och när det avviker från linjärt
så drar man ner systemförstärkningen en eller två dB.

ALC i amatörriggar har vanligen reglerområden på 10-tals dB, vilket ger upphov till "ALC-modulering" som skapar distorsion och "splatter" istället för att förebygga den.
synnerligen bra iaktagelser tackar!
 
Som sagt, att det är problem med den enkla ALC kretsarna i det nu felaktiga Ameritron AL-811 steget är ganska tydligt som AOM påpekar är ALC regleringen i AL-811 "enkel" och inte alls så "heltäckande mätningar" som kan önskas. Steget skall enlig manualen köras utan ALC-linan från transceivern (exitern) är inkopplad och tillverkaren anser att extern ALC-anlutning behöves endast om transceivern pumpar ut mer än 70W in till steget. Att en enkel ALC reglering av uteffekten från steget finnes är klarlagt vilket också innebär att steget måste ha ett intakt ALC reglering för att fungera korrekt annars stryper steget ner sig själv efter eget tycke och uteffekten minskas rejält som till knappa 200W vilket var fallet när jag fick steget på bänken och inkopplat vridtrafon och konstlast. Säljaren på Tradera felbeskrivning var helt korrekt att steget inte gav korrekt uttefekt.
Det jag kommit fram till utan att skruva i sär steget är att det föreligger ett glapp i kretsarna för den enkla ALC regleringen med sin potentiometer på ingången. Dock får det enligt min mening och tolkning av schemat att ALC potentiometern endast har en funktion när den externa ALC linan är ansluten från en Transceiver. Med lite knack med mejseln och tryck på baksidan så ger steget korrekt utteffekt upp till 600W (testat några sek endast) med ca 78W in från IC-735 och sedan faller steget tillbaka i sitt strypnings läge till ca 200 W.

Jag gått igenom en rad diskussioner på nätet och det existerar dåliga lödningar på Ameritron stegen generellt troligtvis utifrån en tillverkningspolicy med låg prisbild. Så jag satsar en slant att lödkolven kommer att vara till nytta i mitt AL-811 steg inom några dagar.
Så får ta i sär steget och felsöka i praktiken, men jag vill ju gärna se först innan man tar i sär ett steg att bleeder för anodssänningen fungerar så man inte köpt en elpistol i stället för ett steg... :)

Livet är fyllt av spänning.. ... ..... .... och ampere.... ... ..
 
Om AL-811 är kopplat enligt schemat i manualen så finns det absolut inget sätt för effekten att regleras
ner när ALC-ledningen till excitern inte är inkopplad eller R13 är nedvriden helt.

Alternativet är att det är en glappkontakt någonstans i signalvägen så att drivsignalen inte når fram till rören,
eller någon form av instabilitet. Sådant brukar man kunna se genom att indikerat SWR från excitern blir ostadigt.

Skulle jag ställas inför detta problem, gjorde jag så att effekten från excitern regleras ner till, säg, 35-40 W och sedan
stämma av vid den effekten. Därefter dra på till 70-75 W och se om effekten är stadig även i fortsättningen,

När man sänder ett kort ögonblick med denna driveffekt, utan att ha ALC-ledningen inkopplad så ska
anodströmmen gå upp mot 600 mA och uteffekten tangera 650 W. Blir det inte så finns något fel i signalvägen, alternativt rören.
 
Om AL-811 är kopplat enligt schemat i manualen så finns det absolut inget sätt för effekten att regleras
ner när ALC-ledningen till excitern inte är inkopplad eller R13 är nedvriden helt.

Alternativet är att det är en glappkontakt någonstans i signalvägen så att drivsignalen inte når fram till rören,
eller någon form av instabilitet. Sådant brukar man kunna se genom att indikerat SWR från excitern blir ostadigt.

Skulle jag ställas inför detta problem, gjorde jag så att effekten från excitern regleras ner till, säg, 35-40 W och sedan
stämma av vid den effekten. Därefter dra på till 70-75 W och se om effekten är stadig även i fortsättningen,

När man sänder ett kort ögonblick med denna driveffekt, utan att ha ALC-ledningen inkopplad så ska
anodströmmen gå upp mot 600 mA och uteffekten tangera 650 W. Blir det inte så finns något fel i signalvägen, alternativt rören.
Tack för tipps.. jag startade med 20W och gick sakta med 10W steghöjningar upp till ca 78W. Såg inget SWR problem mellan transceiver och steg,,, som sagt mysteriet tätnar och spänningen är hög.. :)
 
Så var felet hittat. Dålig lödning i ALC delen...

Dock är gallerströmmen för hög ca 190 mA när man nycklar ca 600W i någon sekund. Input 60W från IC735.
Som sagt ingen anledning att plåga 811orna. Ingen extern ALC Lina inkopplad.

Steget ger 500W med 40w in.

Dock kan jag påtala att anodspänningen är 1700V olastat och sjunker till ca 1400V vid nyckling 600W.

Har låg nätspänning och spänningsfall för 230VAC skall kolla vad AL811 trafon byglarna är satta. Enligt manualen kan man välja 220 230 240 VAC supply.

Som sagt steget är nu någorlunda friskförklarad och lite mer felsökning ang den höga gallerströmmen för göras.
Får kolla komponenter i ALC kretsen värden. Men det blir någon annan dags äventyr.
 

Attachments

  • IMG_20231023_213335.jpg
    IMG_20231023_213335.jpg
    2,5 MB · Views: 13
  • IMG_20231023_213423.jpg
    IMG_20231023_213423.jpg
    2,5 MB · Views: 12
Back
Top