Amitron AL811 811 rör bra eller dåliga?

SM6PAP

Well-Known Member
Har köpt Amitron AL811 steg någon som har erfarenhet av dessa steg?

Hur tåliga är 811 rören jämfört med andra slutför.?

Vad fått till mig utan gräva ner mig i manual så är slutrören tre stycken 811 vertikalt monterade. Är 811 mer känsliga för horisontal montering?.
 
Hej Gert!

Om det är 811 och inte 811A, så är en påtaglig skillnad att maximalt tillåten anodförlust är lägre för 811.
Om 811/811A monteras horisontellt så gäller det att de monteras med pinne 1 och 4 i vertikalplanet för att minska risken att glödtråden kommer mot styrgallret. Notera att det finns 811 tillverkade i Kina, där de INTE monterar socklarna så att regeln ovan stämmer!
Det finns rör märkta 811A som är 811 egentligen.
811/811A är att betrakta som "känsliga" jämfört med arbetshästar som 813.
811/811A har tunn anodplåt och små marginaler.

I övrigt är väl fabrikatet mycket avgörande för hur bra allt blir och hur länge...
Har ingen erfarenhet av Ryska eller kinatillverkade 811.
Men, det verkar som de ryska är bättre än de nytillverkade från Kina.
 
Hej Gert!

Om det är 811 och inte 811A, så är en påtaglig skillnad att maximalt tillåten anodförlust är lägre för 811.
Om 811/811A monteras horisontellt så gäller det att de monteras med pinne 1 och 4 i vertikalplanet för att minska risken att glödtråden kommer mot styrgallret. Notera att det finns 811 tillverkade i Kina, där de INTE monterar socklarna så att regeln ovan stämmer!
Det finns rör märkta 811A som är 811 egentligen.
811/811A är att betrakta som "känsliga" jämfört med arbetshästar som 813.
811/811A har tunn anodplåt och små marginaler.

I övrigt är väl fabrikatet mycket avgörande för hur bra allt blir och hur länge...
Har ingen erfarenhet av Ryska eller kinatillverkade 811.
Men, det verkar som de ryska är bättre än de nytillverkade från Kina.
Tack för info.

Finns det något bra gränsvärde för Max anodström för ett 811 rör?
 
Det ursprungliga 811 som kom före kriget, har ungefär 20% lägre tillåten
anodström och anodförlust jämfört med efterkrigs-811A.

Som tumregel begränsas anodströmmen av emissionen, och den tar slut runt 800 mA toppvärde för 811A, så om man delar med pi blir ett tillåtet värde för avläst likström
högst 250 mA per rör. Dock blir linjäriteten dålig om man drar så mycket anodström på taltopparna. 811, om de fortfarande tillverkas, ska nog inte drivas hårdare än 150-200 mA per rör.

Rent allmänt är 811-familjen en ganska ömtålig konstruktion och man ska stämma av försiktigt. 813 är mycket tåligare och klarar mycket misshandel.
 
Det ursprungliga 811 som kom före kriget, har ungefär 20% lägre tillåten
anodström och anodförlust jämfört med efterkrigs-811A.

Som tumregel begränsas anodströmmen av emissionen, och den tar slut runt 800 mA toppvärde för 811A, så om man delar med pi blir ett tillåtet värde för avläst likström
högst 250 mA per rör. Dock blir linjäriteten dålig om man drar så mycket anodström på taltopparna. 811, om de fortfarande tillverkas, ska nog inte drivas hårdare än 150-200 mA per rör.

Rent allmänt är 811-familjen en ganska ömtålig konstruktion och man ska stämma av försiktigt. 813 är mycket tåligare och klarar mycket misshandel.
Tack för info.

Steget skall enligt uppgift lämna 500-600W ut. Med 3 st 811 behöver man köra de tre 811 rören hårt för att få ut 500W?

Jag har förstått att AL811 steget finnes i olika varianter även med olika uteffekt samt slutför.

Några säger att man kan byta ut 811 mot 572 istället.

Samt att det även finnes mod kits till steget. Som sagt jag är inte bekant med Ameritrons steg.

Väntar på steget så får man kolla status etc.

Har något någon bra tips på test av 811 samt att kunna mjukstarta rören. Jeg vet inte hur länge steget stått.
 
.Så det var du som köpte det på Tradera.s
Har du listat ut varför det ger så låg uteffekt?
Nej, vet ej orsak till låg uteffekt om nu så är fallet, får felsöka/kontrollera steget finnes på arbetsbänken för hoppnings vis inom någon dagar.
 
Hej!

Jag saknar erfarenhet av Ameritron AL811, så ha det i minnet...

572B är en inte ovanlig "modifikation", notera att glöden är 6,3 V / 4 A för både 811 och 572B.
Anoden däremot är rejälare och det torde vara en eftersökt fördel.
Kruxet är nog att få tag i bra rör.

Om du står kvar med 811, så tror jag att G-811 från Ryazan är alternativet. (Sovjetiska grejer)
En snabb sökning ger vid handen att priset gått upp inte minst på grund av den ofördelaktiga växlingskursen.
 
Det är inte så många komponenter som kan gå sönder i ett sådant PA.
Skulle börja med att kontrollera rören ett i taget, okulärbesiktiga
alla anslutningar och lödningar samt omkopplardäcken.

Allmänt sett är Ameritron-produkter ganska "smäckiga" och alltför ofta dåligt hopsatta.
Man behöver vara försiktig vid avstämning så att inte det blir överslag eller något smälter.

Effektangivelserna är "toppeffekt" eller PEP och det är inte tillrådligt att försöka få ut
mer än högst hälften som kontinuerlig uteffekt i mer än någon minut.
572 är betydligt robustare än 811A, men det hjälper inte resten av kopplingen.

En tidigare arbetsgivare använde ett stort antal Ameritron AL-1500 för radiotelex-sändare
och fann att bandomkopplarna smälte när man försökte ta ut 1500 W uteffekt i en kvart
eller så. Hade kontakt med dem på 90-talet i ärendet och bestämde mig
för att inte handla något mer där.

"Den som köper billigt köper dyrt"
 
Det är inte så många komponenter som kan gå sönder i ett sådant PA.
Skulle börja med att kontrollera rören ett i taget, okulärbesiktiga
alla anslutningar och lödningar samt omkopplardäcken.

Allmänt sett är Ameritron-produkter ganska "smäckiga" och alltför ofta dåligt hopsatta.
Man behöver vara försiktig vid avstämning så att inte det blir överslag eller något smälter.

Effektangivelserna är "toppeffekt" eller PEP och det är inte tillrådligt att försöka få ut
mer än högst hälften som kontinuerlig uteffekt i mer än någon minut.
572 är betydligt robustare än 811A, men det hjälper inte resten av kopplingen.

En tidigare arbetsgivare använde ett stort antal Ameritron AL-1500 för radiotelex-sändare
och fann att bandomkopplarna smälte när man försökte ta ut 1500 W uteffekt i en kvart
eller så. Hade kontakt med dem på 90-talet i ärendet och bestämde mig
för att inte handla något mer där.

"Den som köper billigt köper dyrt"
Tack för varningarna, Som sagt jag har inte läst på om steget ännu, oavsett så är det att gå igenom det vanliga som du beskriver tre slutrör innebär 3 gånger så stor risk för problems och är 811 så känsliga så får man se upp.

Körde man Maritex (radiotelex ARQ) så blir det ofta nästan full duty cycle.
Jag har bytt många Skanti 8000 och 7000 antennatuners samt reparerat många 600 & 1200W Sailor 2000 som har gått för för hårt mot fel belastning.

Japanska Furuno antenntuners lade av i parti och minut efter några minuter med ARQ mot SAG.
Då rörde det sig om 150 eller 250W till tunern.
Varför det brann upp kretskort med svarta kolränder på PCB som oftast gjorde saken ännu värre. Tillverkaren Furuno hade nyttjat reläer för omkoppling att kapacitans / induktans i tunern men vid dålig "last" så blev det höga fältspänningar inne i tunern som gjorde att grann reläers "spole" blev aktiverad och då drogs fel reläer och olyckan var ett faktum. Att vinkla reläer samt använda "reed reläer" så slapp man problemet med de japanska maskinerna, när detta var funnet så lade man ner Maritex systemet.. .... ....


En fråga till, fanns det någon svensk firma som krängde Ameritron stegen?
 
Vad jag vet hade Ameritron inte någon svensk generalagent.
MFJ och Ameritron är "samma firma", men tror att SRS bara hade MFJ i sortimentet,
AFR Electronics i Sundsvall hade dock Ameritron i sina annonser, men vet inte om de var representanter.
 
Stegen ser ju ut och va wide spread i USA. Många kontakter i Nordamerika kör med dessa steg eller samma fabrikat.

Kollade just på Youtube på ett al 811 uppbyggnaden ser väldigt oproffsigt ut lite grann hemmabygge.
Men som sagt dumt att döma något på förhand.

Bättre att prova eventuellt reparera och använda gillar man steget så kan man hålla på med det. I slutändan blir ju alltid smaksak.
 
Stegen ser ju ut och va wide spread i USA. Många kontakter i Nordamerika kör med dessa steg eller samma fabrikat.

Kollade just på Youtube på ett al 811 uppbyggnaden ser väldigt oproffsigt ut lite grann hemmabygge.
Men som sagt dumt att döma något på förhand.

Bättre att prova eventuellt reparera och använda gillar man steget så kan man hålla på med det. I slutändan blir ju alltid smaksak.
Kan ju tillägga att det blir lite kul utmaning att få igång steget fullt ut även om det inte kommer användas mycket
 
Kollat lite på amerikanska trådar om Ameritron slutsteget AL-811 och någon påstod att man kan byta ut 3st 811 mot 572 rakt av i AL811 steget utan några som helst moddar eller justeringar
Detta kännes väldigt skeptiskt, det framkom dock inte om skribenten ansåg att det räckte att stoppa in 2st 872 istället.

Som sagt inget jag tänker pröva och chansa. Jag har inte kollat upp 811 technical data.

Med någon av er som har "bytt" mellan 811 och 572 eller har spontana åsikter om detta påstående?

Mvh

Gert
 
Det gör väldigt lite skilnad mellan 2 och 3 572B istället för 811A.
572B är dock mycket tåligare än 811A genom sin grafitanod, ungefär samma som 813.

Ett Ameritron 811 PA blir kraftaggregatsbegränsat när det gäller kontinuerlig uteffekt,
och bandomkopplaren kommer troligen att bli överhettad om man kör mer än 400-500 W bärvåg
under långa stunder, även om rör och nättransformator skulle klara av det.
 
Hej!

Som jag ser det är 572B egentligen 811 fast med bättre anod.
Jag har flera gånger haft QSO från både USA o andra ställen där de haft ett "tre-flaskors" Ameritron där originalrören är ersatta med 572B.
Detta PLUS vissa andra modifikationer som bör göras även om man kör med original rörtyp.
Men, jag har ingen direkt egen erfarenhet!

Har bara sett dessa PA på bild, man förstår att de är konstruerade med focus på kostnad.
Vilket på sätt o vis är rätt, alla kan/vill inte ha produkter i "proffsprisklass".


Nu skall jag strax trycka på en knapp så att 2 stycken 4CX1500B får 2.5 kV på anoderna.
Drivna av 2 x 8122 i klass A.

Gert, May the Power be with you!
 
May the neighbors be with you SM6OID! Har byggt pa:n med en himla massa olika rör - både kv och vhf - förutom just 811or, men har trots det fyra stycken nya sådana på ett ställe jag i skrivande stund inte kan komma på.

Tror inte att vi ska överdriva det negativa med 811orna jämfört med dem som är av lite stabilare typ för de kommer, så som mycket annat vi bygger, ge både funktion och glädje så länge de inte går upp i rök.
 
PA-steg kan vara byggda med olika ambitionsnivåer.
Ameritron kan väl inte beskyllas för att ha en så hög ambitionsnivå när det gäller kvalitet,
men eftersom radioamatörer inte är så kvalitetsmedvetna går det bra ändå.

Parametrar som MTBF och tillgänglighet kommer rätt långt ner på prioriteringslistan.

Harris RF-130 diskuterades kortvarigt när det skulle generationsskiftas i Televerkets MF/HF-system,
Man kunde få sådana relativt billligt i Kanada men när jag fick höra vad 4CX1500B kostade och hur ofta man behövde byta drivrören var det
inte lika roligt längre. Sedan kom RF-1130 på tapeten, men var dyra som surplus och min kanadensiska leverantör var osäker på
hur reservdelshållning och support skulle kunna ordna i längre perspektiv. När jag besökte Harris 1993 med Europa-försäljaren Stephen Elvy som värd så diskuterades både RF-1130 och den nyutvecklade 5 kW halvledarbestyckade sändaren. Tyvärr så var den ruskigt dyr och utvecklingen hade dragit ut på tiden.

Sedan kom FMV som en räddning, jag lyckades byta till mig tre Collins HF-80 1 kW system som funnits i ett utvärderingssystem
för HF-modem, och sedan fick jag tag på två till i Kanada. Vi slet på dessa i nära 20 år av kontinuerlig drift. Några Standard Radio SSA400 och
SSA1000 kom från ett konkursbo samt från UD radio.

Det går inte riktigt att jämföra grejor med "proffskvalitet" med amatörprylar.
En av de bättre kompromisserna var Icoms IC-2KL som är mycket effektsteg för pengarna om man hittar ett.
 
PA-steg kan vara byggda med olika ambitionsnivåer.
Ameritron kan väl inte beskyllas för att ha en så hög ambitionsnivå när det gäller kvalitet,
men eftersom radioamatörer inte är så kvalitetsmedvetna går det bra ändå.

Parametrar som MTBF och tillgänglighet kommer rätt långt ner på prioriteringslistan.

Harris RF-130 diskuterades kortvarigt när det skulle generationsskiftas i Televerkets MF/HF-system,
Man kunde få sådana relativt billligt i Kanada men när jag fick höra vad 4CX1500B kostade och hur ofta man behövde byta drivrören var det
inte lika roligt längre. Sedan kom RF-1130 på tapeten, men var dyra som surplus och min kanadensiska leverantör var osäker på
hur reservdelshållning och support skulle kunna ordna i längre perspektiv. När jag besökte Harris 1993 med Europa-försäljaren Stephen Elvy som värd så diskuterades både RF-1130 och den nyutvecklade 5 kW halvledarbestyckade sändaren. Tyvärr så var den ruskigt dyr och utvecklingen hade dragit ut på tiden.

Sedan kom FMV som en räddning, jag lyckades byta till mig tre Collins HF-80 1 kW system som funnits i ett utvärderingssystem
för HF-modem, och sedan fick jag tag på två till i Kanada. Vi slet på dessa i nära 20 år av kontinuerlig drift. Några Standard Radio SSA400 och
SSA1000 kom från ett konkursbo samt från UD radio.

Det går inte riktigt att jämföra grejor med "proffskvalitet" med amatörprylar.
En av de bättre kompromisserna var Icoms IC-2KL som är mycket effektsteg för pengarna om man hittar ett.
Ameritron Al811 ser onekligen mycket hemmabygge på de foton jag har sett och filmer. Jämfört med gamla hederliga SB200 ser al 811 hur mycket homemade.

Detta behöver för sig inte betyda att steget är dåligt och kanske passar vissa människors behov.

Ibland måste man pröva för att se om man gillar eller inte.

Fördelen med a AL811 att det ser ut att vara mycket reservdelar att få tag i och modifikationssats. Så finns det ju al 811h ETC med fyra slutrör så det ser ut som tillverkaren har expanderat effektuttaget med samma grund burk

Men Det blir spännande att se steget i verkligheten.

Det är ju faktiskt felsökningen som är en spännande sak och kanske inte steget i sig.
 
En tanke som dykt upp är värmer 572 mer än 811?
har ett SB200 med 2st 572 och det är värmepump så att säga.

Eftersom Ameritron steget AL811 nyttjar 3 811 rör blir min spontana tanke är det värme skillnad eller är det pris skillnad i inköp som gjort att Ameritron valt att stoppa in 3st 811 istället för 3st 572?

Ameritron tycks vilja hålla en human prisbild.

jag har inte tänkt att byta till 572 som många rekommenderar...
 
Back
Top