Kinesiska 572B förstör SB-200 amp.

SM6PAP

Well-Known Member
Köpte en jättefin byggd SD-200 för knappt en månad sedan fick med lite extra rör 572B eftersom rören var trötta.
Orginal Cetron rören var i och 400W gav ut CW/SSB to dummy load körde flera QSO också. funkade jätte fint.
Köpte efter därefter ett par helt nya kinesiska Golden Dragon 572B matchat par enligt säljaren. stoppade i dessa och startade upp steget
SB-200 har alla mod inkl softstart och ny PSU. Plate current visar 800mA utan någon som helst input från transceivern.
Grid visar ca 500 utan drive. Det hela slutar med att 2000V lägger av efter 1 minut innan man hunnit stänga av SB-200.

Jag tog ut Golden Dragon 572B och ohm mätte båda två rören mellan alla "pins" inkl anoden inget kontakt alls förutom glöden.

Efter det kinesiska äventyret matar nätdelen inte 2KV till anoden. Volt är o utan rör. stoppade tillbaka de hederliga cetron 572B igen. ingen 2 KV.

Som sagt Kina äventyret ser ut och ha förstört min fina SB-200.. så nu blir det en sommar utan steg. Efter 40 års väntan på SB-200 steg så gör kina skiten sitt efter några veckor-

Ny nätdel, finnes det i Europa eller måste man ta hem från Staterna?

Vad kan ha hänt överslag i det kina skiten?
 
Det har blivit kortslutning i anodkretsen, antingen i filterkondensatorerna, någon annanstans i kopplingen eller i rören.
Så mycket ström har flutit att sekundärlindningen i anodtransformatorn till sist brunnit av.

Skyddskretsarna i SB-200 är primitiva, det finns inga nätsäkringar utan endast termobrytare som tar lång tid på siglösa, och då är det vanligen för sent. Man har ett par-tre sekunder på sig att bryta om ett sådant fel inträffar.

Sådant här är svårt att felsöka på ett säkert sätt, man kan ohm-mäta lindningarna på nättransformatorn och verifiera ifall både
sekundär och primärlindningarna har llikströmskontinuitet igenom. Lossa då först anslutningarna till likriktaren så att inga andra strömvägar finns.

Skulle det trots allt vara kontakt genom sekundärlindningen så återstår likriktaren.
Det är direkt livsfarligt att försöka mäta i en sådan krets vid full spänning, om man är det minsta ouppmärksam kan det hela
sluta i en "Silent Key"-notis. Normalt använder man därför en vridtransformator för att kunna dra på matningsspänningen från 0,
så att det finns en chans att avbryta i tid.

För att kunna uttala sig om rören behöver man någon form av testrigg, så att går att mäta upp egenskaperna under kontrollerade former.
Att bara ohm-mäta räcker inte.

Transformatorer kan uppbringas, men är dyra. Räkna med 2500-3000 kr för en begagnad.
 
SB-200 steget fungerade fin fit innan nya Kina rören stoppades in och sabbade steget,
Så orsaken till haveriet är lokaliserat.

'Så nu är det felsöka i PSU om alla dubblings dioder hela etc. givitvis spännings löst. bleeder motstånden är hela och laddar ur PSU fint,
samt om sekundärlidningen för 800V AC (anod spänning innan dubbling) är intakt det bör ju vara några ohm i koppar resistans med alla lindningar,

Har nyttjat gammal TV probe HV och rör voltmeter för att kolla spänningen är borta. sedan voltmätt med en Fluke för att allt spänning är borta.
SB200 Visar instrumentet i HV läge så kan man se att ingen spänning är förevarande på kondingarna.
Kinesiska rören kanske kan säljas som bleeder för HV linan.. de funkar ju uppenbart bra... .....

Som sagt skit å elände...
 
Tråkigt att höra att ditt fina slutsteg gått sönder :( men det borde vara fullt möjligt att göra nånting åt det, det är ju en förhållandevis enkel och känd konstruktion.

Som AOM redan är inne på: ta det försiktigt! :oops:

Transformatorn kanske är dyrast/svårast att få tag på, men att avgöra om den är hel eller trasig är inte särskilt komplicerat, det borde det heller inte vara med resten av grejerna, ta en bit i taget och "anta" inget, utan testa bit för bit så hittar du till slut vad det är som gett upp.

Lycka till med felsökningen, och hör gärna av dig med hur det går! :)
 
Var rörsäljaren privat eller ett företag?
Har Golden Dragon skaffat sig ett rykte?

*noterar för framtiden*
 
Jag tror inte man ska dömma ut några rör innan felsökningen är genomförd.
För egen del så använder jag en vridtransformator för en första uppstart bara för att vara säker.
Vridtransformatorn har också en lämplig säkring installerad.

Rör som "legat till sig" en längre tid brukar jag prova i en super-enkel koppling då jag inte äger en riktig rörprovare.

572B.jpg
Bilden tagen från PA0FRI.

I nuvarande situation skulle jag jämföra dom gamla och dom nya rören för att säkerställa att dom drar nominell ström vid samma testspänning.
 
Hej!

Håller med 0GLD, men med det förtydligandet att testuppkopplingen innebär inte att man VET att röret kommer att vara OK när man får på högspänning.
 
Varför konstruerar man utan säkringar? Det händer ju faktiskt att det blir överslag i rören.. även om det kanske inte är jättevanligt.
 
Det som skulle kunna ha hänt, är ju en intern överledning i nåt rör, så att du i princip fått samma koppling som testkopplingen i posten från SM0GLD. Överledning kan ju bero på mycket, men felutlöst getter (metallhinna på isolerande delar) eller nåt annat fabrikationsfel är väl tänkbart. Om du har möjlighet så skulle det vara idé att megga mellan elektroderna, med mätspänning 500 V eller mer. Ingen ledningsförmåga får finnas.
 
SB-200 är konstruerat för amerikansk 110 V, och använder termosäkringar som löser för runt 6 A kontinuerlig last.
När man har det kopplat för 220 V så är dessa grovt räknat dubbelt för stora, och har
knappast någon chans att kunna rädda transformatorn vid en kortslutning.

Det är av den orsaken som man MÅSTE vara uppmärksam när något dras igång och vara
beredd att bryta strömmen ögonblickligen så fort något onormalt skulle inträffa.

När rören är liggande placerade så finns alltid risken för kortslutning mellan glödtråd och
galler, och det finns en anvisning i rördatabladet hur röret ska orienteras för att minimera den risken.

Dock finns det rapporterat att kinesisktillverkade rör är rätt ojämna i sina byggsätt,
och då hjälper det inte även om man orienterar röret rätt.

Det är sällan som en kortslutning mellan galler-glödtråd leder till katastrof-fel, men
det kan ha varit flera fel som samverkat. För att avgöra isolationsfel i ett sändarrör
krävs det en isolationsprovare som ger flera kV för att få utslagsgivande resultat.
 
Det som skulle kunna ha hänt, är ju en intern överledning i nåt rör, så att du i princip fått samma koppling som testkopplingen i posten från SM0GLD. Överledning kan ju bero på mycket, men felutlöst getter (metallhinna på isolerande delar) eller nåt annat fabrikationsfel är väl tänkbart. Om du har möjlighet så skulle det vara idé att megga mellan elektroderna, med mätspänning 500 V eller mer. Ingen ledningsförmåga får finnas.
Nu är det lite försent för att kolla de nya röret eftersom de skadat Slutsteget.

Dessa rör kommer aldrig stoppas in i ett slutsteg mer. Värt att notera SB-200 steget gick ypperligt innan rör byte.
Så felorsaken är helt klar.

Vad det är för fel på Kina rören saknar betydelse eftersom de skulle vara helt nya när jag köpte dessa.

Nu är fokus när humor återvänder att få ordning på steget och stoppa in Cetronrören igen som banne mig fungerar och alltid har bra omdöme bland hams.
 
Mycket talar för självsvängning med de nya rören. SB-200 använder inte neutralisering av kapacitansen mellan anod och katod såsom exempelvis Yaesu FL-2100Z gör. Både inre kapacitanser och förstärkningsfaktor µ kan mycket väl skilja mellan de kinesiska och amerikanska rören. Ett sätt att neutralisera är att återföra lite av anodväxelspänningen till en tredje lindning på glödströmsdrosseln.

Lennart
 
Måhända.

Utan att veta mer om hela systemet, alltså drivsändare och hur den är inkopplad, är
det svårt att säga något.

I viloläget är rören strypta genom en stor negativ gallerförspänning, så om det blev strömrusning
utan att drivsändaren nycklats, är det osannolikt att orsaken var självsvängning.

Däremot, om strömrusningen kom när det började flyta viloström, är det mer sannolikt med en
självsvängning. Normalt är GG-steg så pass mycket internt motkopplade att sådant sällan händer,
men det kan inte uteslutas.
 
Det var jag som sålde rören till SM6PAP, ett par oanvända matchade Golden Dragon 572B som aldrig packats upp ur originalboxen. Jag köpte dem själv av en återförsäljare för GD, en välkänd brittisk radioamatör med gott anseende som sålde rör och annat radiomaterial.

Golden Dragons rör är välkända för god funktion och kvalitétskontroll till skillnad från en del andra kinesiska tillverkare. Fabriken legotillverkade tidigare rör för välkända märken (bl.a. Taylor tror jag).

Naturligtvis kan varken jag, SM6PAP eller någon annan garantera funktionen hos rör, även om de är nya. Men att stoppa in nya rör i ett slutsteg med hälsoproblem, dra på fullt, få ett haveri och sen tvärsäkert skylla på rören, det köper jag inte. Påminner om vad du själv skrev när du efterlyste rör:

Har precis köpt ett gammalt SB-200 i fint skick men båda slutrören 572B är mycket trötta. får ut knappa 200w.
Är det någon som har några 572B bra beg eller nya att sälja så slipper jag köpa över nätet/ebay. Har någon 6 st Högspännings elyt kondingar
till Högspänningen till SB-200 liggandes vore detta också av stort intresse.
 
SB-200 och dess "släktingar" är kända för att inte vara ovillkorligt stabila på frekvenser runt 100 MHz.
Utan parasitdrosslar kan man vara ganska säker på att det vill självsvänga i synnerhet med nya rör.

Om det drog 500 mA gallerström och 800 mA anodström så fort steget aktiverades så tyder det mesta
på en våldsam parasitsvängning. Dock ska man kunna hinna bryta huvudkraften innan varken rör eller något annat går sönder.

Något man också bör kolla upp är ifall drivsändaren fortfarande "lever".
En transistoriserad drivsändare riskeras att skadas eller förstöras när ett slutsteg självsvänger.
 
Det som skulle kunna ha hänt, är ju en intern överledning i nåt rör, så att du i princip fått samma koppling som testkopplingen i posten från SM0GLD. Överledning kan ju bero på mycket, men felutlöst getter (metallhinna på isolerande delar) eller nåt annat fabrikationsfel är väl tänkbart. Om du har möjlighet så skulle det vara idé att megga mellan elektroderna, med mätspänning 500 V eller mer. Ingen ledningsförmåga får finnas.
Nu är det lite försent för att kolla de nya röret eftersom de skadat Slutsteget.

Dessa rör kommer aldrig stoppas in i ett slutsteg mer. Värt att notera SB-200 steget gick ypperligt innan rör byte.
Så felorsaken är helt klar.

Vad det är för fel på Kina rören saknar betydelse eftersom de skulle vara helt nya när jag köpte dessa.

Nu är fokus när humor återvänder att få ordning på steget och stoppa in Cetronrören igen som banne mig fungerar och alltid har bra omdöme bland
Det var jag som sålde rören till SM6PAP, ett par oanvända matchade Golden Dragon 572B som aldrig packats upp ur originalboxen. Jag köpte dem själv av en återförsäljare för GD, en välkänd brittisk radioamatör med gott anseende som sålde rör och annat radiomaterial.

Golden Dragons rör är välkända för god funktion och kvalitétskontroll till skillnad från en del andra kinesiska tillverkare. Fabriken legotillverkade tidigare rör för välkända märken (bl.a. Taylor tror jag).

Naturligtvis kan varken jag, SM6PAP eller någon annan garantera funktionen hos rör, även om de är nya. Men att stoppa in nya rör i ett slutsteg med hälsoproblem, dra på fullt, få ett haveri och sen tvärsäkert skylla på rören, det köper jag inte. Påminner om vad du själv skrev när du efterlyste rör:

Har precis köpt ett gammalt SB-200 i fint skick men båda slutrören 572B är mycket trötta. får ut knappa 200w.
Är det någon som har några 572B bra beg eller nya att sälja så slipper jag köpa över nätet/ebay. Har någon 6 st Högspännings elyt kondingar
till Högspänningen till SB-200 liggandes vore detta också av stort intresse.
Hmmm.. här har man aldrig dragit på för fullt. om du nu tror det. jag bytte rören i en fullt fungerade SB200 med alla spänningar korrekta. med de rören du sålde och sade var nya drog högström på sekunden efter påslag både på anod och grid utan någon som helst input från ecxiter. Så kort och gott du har sålt rör som inte var ok men du sade att det var helt nua machade rör Jag skickar tillbaka dem och jag förutsätter att du betalar tillbaka köpesumman. Det är inte på något sätt att hänga ut dig men du har ju självt gått ut med signalen. Jag hoppas du förstår att det köpet inte var ok, mvh Gert / SM6PAP
 
Vid felsökning är det ofta lätt att fastna vid en viss förklaring, som inte alltid leder rätt, den mest sannolika orsaken är ofta den verkliga orsaken, men inte alltid.

(Jag har lagt ner MYCKET tid, arbete och resurser i onödan, själv och ihop med andra, när man "vetat" vad felet är, lite för tidigt i felsökningsarbetet...)

Det kan mycket väl vara precis så att dessa rör är inkompatibla med det specifika slutsteget på ett destruktivt sätt. För den skull behöver rören inte vara dåliga eller felaktiga, alla kombinationer av allting fungerar inte alltid, tyvärr.

Det verkade som att (enklare) mätningar på rören inte visade på någon uppenbar intern kortslutning? Redan där är det lite förhastat att "veta" att rören är skurken i dramat. Det är inte omöjligt, men fortfarande bara ett antagande.

Bara arbetet med att skifta rör är inte "inget", alla åtgärder och ingrepp, stora som små, riskerar att ställa till något i vilken utrustning som helst. Kanske i sammanhanget mindre troligt, men absolut inte omöjligt.

Det kan även vara något helt eller delvis orelaterat som gått sönder i samband med rörbytet, utan att det är rörens "fel". Om de nya rören lämnar betydligt större uteffekt än de gamla, så blir det, allt annat lika, större påfrestningar på den befintliga nätdelen, effekten behöver ju såklart komma någonstans ifrån, och detta skulle också kunna vara droppen för någon åldrad komponent.

Utöver detta finns även alltid möjligheten att något annat går sönder till synes samtidigt, utan egentligt orsakssamband. Korrelation innebär inte kausalitet.

Innan det är utrett vad det är som gått sönder, exakt, och innan man uteslutit att något annat är sönder, så är det svårt att "veta" vad det berodde på, och även när man rett ut i detalj vad som är trasigt och helt, så är det inte heller alltid självklart. Men att något lite för fort komma fram till att det "måste" varit det ena eller andra, leder tyvärr ofta till att man på nytt riskerar att köra sönder grejerna, för att man inte hittat/åtgärdat grundorsaken.

Hoppas att du får ordning på ditt fina slutsteg igen! :)
 
Last edited:
Jag gissar att harbach's mjukstart sitter i serie med primären, kanske något där som gett upp?
Framgick inte ifall exvis glödspänningen fortfarande fungerade..

När jag byggde och provade ut mitt steg med 2x813 så fann jag i rörlådan ett 813, fabrikatet kom jag inte ihåg, som ville självsvänga i slutsteget. I min Collins ART-13 fungerade det fint.

Är parasitdrosslarna intakta?
 
Back
Top